کد خبر: ۶۸۹۴۰
 

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: تکمیل آزمایشگاه ایزوله سطح ۳ دامپزشکی گلمکان در این استان، به عنوان مجهزترین آزمایشگاه نوع خود در خاورمیانه، به علت نبود اعتبار متوقف مانده است، که اورهال و راه‌اندازی آن نیازمند نگاه ویژه دولت و ایجاد ردیف جدید اعتباری برای آن است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر جواد اعلمی» اظهار داشت: این آزمایشگاه اولین مرکز ایزوله سطح سه با درجه ایمنی آزمایشگاهی و استانداردهای ایمنی در ایران و کشورهای همسایه است و برای انجام آزمایش و کار بر روی اجرام و عوامل بیماری‌زا و مشکوک در حوزه دام و طیور کاربرد دارد که انجام این آزمایش ها در آزمایشگاه‌های معمولی سطح یک و دو، به دلیل احتمال فرار عامل بیماری زا و ایجاد خطر برای انسان‌ها و عوامل آزمایشگاهی، ممنوعیت دارد.

وی ادامه داد: به علت نبود آزمایشگاه ایزوله کامل دامپزشکی در منطقه، همیشه غربی ها ما را متهم کرده اند که به دلیل وضعیت گذرگاهی کشور، عوامل بیماری‌زا را از کشورهای شرقی پذیرفته و به سمت غرب عبور می دهیم که راه اندازی این آزمایشگاه در خراسان رضوی، ما را قادر می سازد، بیماری های ناشناخته و خطرناک و مشترک بین انسان و دام را در این مرکز بررسی کرده و در صورت مشاهده، از انتقال آن جلوگیری کنیم.

دکتر اعلمی افزود: برای اجرای این طرح که از سال ۷۹ آغاز شده تا سال ۹۲ حدود ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است که در آخرین مرحله و با وجود تامین اعتبار برای خرید درهای مخصوص از خارج کشور، به دلیل اعمال تحریم‌ها این امر عملی نشد و اعتبار مزبور به وزارتخانه بازگشت داده شد.

وی ادامه داد: اکنون با گذشت چند سال و با توجه به افزایش قیمت ها، خرید درها با اعتبار مزبور ممکن نیست و باید چند برابر شود و در صورت تامین اعتبار، چند شرکت داخلی برای ساخت این درها اعلام آمادگی کرده اند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: وقفه چندساله در راه اندازی این طرح، برخی دیگر از تجهیزات و قطعات آزمایشگاه را نیز دچار فرسایش کرده که برای اورهال و راه‌اندازی مجدد آنها به اعتباری ۳۰۰ میلیارد ریالی نیاز است که تعلل در تامین آن موجب افزایش این رقم برای تعویض و نوسازی تجهیزات خواهد شد.

دکتر اعلمی افزود: این آزمایشگاه با حدود پنج هزار متر مربع مساحت در سه طبقه ساخته شده که شامل آزمایشگاه، سیستم‌های فیلتر و هواساز و همچنین تاسیسات ضدعفونی و سامانه های گرمایشی و سرمایشی است، بیان کرد: برای این آزمایشگاه در زمان خود از بهترین تجهیزات استفاده شده است که با توجه به اهمیت این طرح ملی، نیازمند اتخاذ تصمیمی ویژه در این خصوص هستیم که انتظار می رود در سفر استانی دولت به خراسان رضوی، با ایجاد ردیف اعتباری جدید برای طرح، این پروژه تکمیل و به سرانجام برسد.

کمبود نیروی انسانی فنی در دامپزشکی خراسان رضوی

وی ادامه داد: با توجه به گستردگی وظایف عملیاتی و نظارتی در اجرای برنامه‌های بهداشت دام و طیور و بهداشت فرآورده‌های خام دامی، کمبود نیروی انسانی فنی از دیگر مشکلات دامپزشکی خراسان رضوی است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با اصلاحاتی که در بحث نیروی انسانی دامپزشکی و تعدیل پست‌های سازمانی و پست‌های خدماتی صورت گرفت، اکنون دامپزشکی استان در بخش‌های مختلف ۴۱۷ نیروی انسانی اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی دارد و همچنان حدود ۲۰۰ پست سازمانی آن خالی است که یقینا این کمبود نیرو بر کل شهرستان‌های استان، و بخصوص مشهد، که بیش از ۵۰ درصد بار نظارتی استان را بر دوش می کشد، تاثیر منفی می‌گذارد.

 ۱۰  درصد جمعیت دام کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون راس متعلق به خراسان رضوی است. سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز، ۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در این استان تولید می‌شود.

استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی در تولید گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم‌مرغ رتبه‌های نخست تا سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

 

نظر شما
ادامه