کد خبر: ۶۹۰۰۵

حکیم مهر: «دکتر صدیقه کاظمی نیا» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان همزمان با روز ۷ آوریل مصادف با ۱۸ فروردین تحت عنوان روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت، اعلام کرد: سلامت مردم و جامعه خط قرمز دامپزشکی می باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، وی گفت: دامپزشکی بر حفظ و بهبود سلامت حیوانات و انسان متمرکز می باشد، بنابراین در خط مقدم شناسایی و پیشگیری مخاطرات سلامت عمومی و بهداشت عمومی قرار دارد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه نقش دامپزشکی بسیار گسترده تر از آن چیزی است که به نظر می ­رسد، افزود: دامپزشکی در بر گیرنده نیازهای اجتماعی و چالش های معاصر در حوزه سلامت حیوانات، انسان ها و محیط زیست می باشد.

دکتر کاظمی نیا از جمله رسالت های دامپزشکی به مدیریت و تقویت سلامت محیط زیست و اکوسیستم، سلامت عمومی؛ سلامت مواد غذایی و کشاورزی، درمان و مراقبت حیوانات خانگی، حیات وحش و دام اشاره نمود و افزود: پیش گیری و کنترل بیماری های دامی ارتباط تنگاتنگی با افزایش تولیدات دامی دارد که این مهم برعهده دامپزشکی می باشد و می تواند نه تنها باعث فراهم کردن منابع غذایی مقرون به صرفه و پایدار در کشور گردد بلکه در سلامت و رفاه عمومی نیز نقشی کلیدی ایفا می­ کند.

وی از جمله برنامه های ملی اجرا شده توسط این اداره کل به برنامه های ملی مبارزه با هاری، تب مالت، سل اشاره نمود و بیان کرد: بسیاری از اقدامات دامپزشکی نه تنها در کاهش تهدیدات بیماری های مشترک انسان و دام نقش دارد بلکه سبب ارتقا و رشد اقتصادی کشور می گردد.

دکتر کاظمی نیا اعلام کرد: دامپزشکی علاوه بر درمان و مراقبت حیوانات، آموزش مردم در مورد پیشگیری بیماری های مشترک، واکسیناسیون دام ها و حیوانات خانگی را نیز اجرا می نماید به طور مثال هاری، لپتوسپیروز، تب مالت، انگل های خارجی و ... با تماس با حیوانات به انسان منتقل می گردند.

ارتباط  جدایی ناپذیر سلامت انسان، حیوان و محیط زیست با یکدیگر

دکتر کاظمی نیا افزود: بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله سندرم حاد تنفسی، ویروس نیل غربی، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و حتی بیماری کوید-۱۹، یادآور اهمیت حیوانات در زندگی انسان ها می باشند و به طبع  نقش دامپزشکی در سلامت محیط و نیز  ارتباط  جدایی ناپذیر سلامت انسان، حیوان و محیط زیست با یکدیگر، در اینجا بیشتر مشخص می گردد.

وی گفت: دامپزشکی در به حداقل رساندن باقیمانده داروهای دامپزشکی در مواد غذایی با منشا حیوانی و ایجاد مقاومت ضد میکروبی نقش اساسی دارد و دراین رابطه همکاری‌های نزدیک دامپزشکی و پزشکی در شناسایی، تشخیص و جلوگیری از تهدیدهای بهداشتی و عوامل بیوتروریسم حایز اهمیت می باشد.  

صیانت از بهداشت و سلامت عمومی از وظایف مهم دامپزشکی

وی گفت: با توجه به رویکرد ریاست سازمان دامپزشکی کشور در خصوص تشدید نظارت بر فرآورده های خام دامی، طرح تشدید و کنترل نظارت بهداشتی دامپزشکی بر مراکز تولید تا عرضه فرآورده های خام دامی ویژه عید نوروز و ماه مبارک رمضان در سطح 16 شهرستان استان از 14 اسفند ماه سال 1400 آغاز و تا نیمه اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ با توان اکیپ های ثابت و سیار نظارت دامپزشکی (50 اکیپ) ادامه دارد.

دکتر کاظمی نیا ضمن تشکر از فعالیت ها و خدمات کلیه کارکنان استان در اجرا نمودن این طرح به نحو احسن، گفت: تداوم فعالیت‌های جهادگونه در راستای خدمت به جامعه هدف و صیانت از بهداشت و سلامت عمومی در دستور کار تمامی نیروهای این مجموعه قرار دارد و از وظایف مهم این ارگان می باشد.

این مقام مسوول در پایان بار دیگر با تاکید اعلام کرد: دامپزشکی در سیاست گذاری، تحقیقات، نظارت، برنامه های کنترل و پیشگیری بیماری ها و حفاظت از محیط زیست و... نقش بسزایی دارد و امیدواریم که با تلاش این مجموعه و نیر حمایت بیش از پیش مسئولان استانی شاهد ارﺗﻘﺎی ﺳﻄﺢ ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ باشیم.


نظر شما
ادامه