حکیم مهر: رئیس اتحادیه مرغ و ماهیفروشان گرگان گفت: افزایش قیمت مرغ در یکسال گذشته توان خرید مردم را کم کرده و این دو برابری شدن نرخ مرغ و تخم مرغ هم میزان خرید را به حداقل خواهد رسانید.
به گزارش حکیم مهر به نقل از بازار، «رمضان احمدی» اظهار کرد: از ناهماهنگی بین نهادهای مختلف در اعلام قیمت انتقاد میکند و میگوید: به عنوان فعال اقتصادی از قیمت گذاری جهاد استان و تهران سردر نیاوریدم.
وی با بیان این نکته که ظرف یک هفته گذشته فروش مرغ و تخم مرغ به یک سوم کاهش یافته، افزود: وضعیت بازار مرغ به خاطر گرانی مرغ و تخم مرغ در یک هفته گذشته بسیار راکد است الان مردم به دنبال جگر مرغ و سنگدان دل و حتی پوست مرغ برای آبگوشت استفاده میکنند.
وی با بیان این نکته که وضعیت اقتصادی مردم این روزها اصلاً مناسب نیست، افزود: سرانهای که اکنون برای مصرف مردم در نظر گرفتند دو عدد مرغ است که جوابگوی نیاز خانواده نیست.
احمدی ادامه داد: بعید میدانم با وجود تخصیص یارانه به خانوادهها باز هم مردم تمایلی به خرید مرغ داشته باشند چراکه پیش از این، دهکهای کم درآمد توان خرید مرغ ۳۰ هزار تومانی را نداشتند چه رسد به خرید مرغ ۶۰ هزار تومانی.
وی نرخ یک مرغ را بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان برآورد کرد و گفت: این قیمت شامل شرایط فعلی است که به واسطه کاهش تقاضا به کیلویی ۵۱ هزار تومان رسیده است.
فروش گوشت مرغ در فروشگاهها به یک سوم رسیده است
رئیس اتحادیه مرغ و ماهیفروشان گرگان ادامه داد: حدود یک هفته از حذف یارانه مرغ گذشته اما در همین مدت کوتاه فروش این محصول در فروشگاهها به یک سوم رسیده است.
وی خاطر نشان کرد: اگر اوضاع به همین صورت ادامه یابد بسیاری از واحدهای پروتئینی خُرد ناگزیر به تعطیلی خواهند شد حتی برخی واحدهای تولیدی کوچک هم به دلیل افزایش قیمت نهادهها تعطیل میشوند.
به گفته احمدی، این طرح برای مصرف کننده و فروشنده به خصوص آن کسب و کارهایی که ملک اجارهای دارند صرف اقتصادی ندارد چراکه با توجه به کاهش تقاضا و افزایش اجاره و دستمزد قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.
وی ادامه داد: پیشنهاد میدهم دولت به جای تخصیص مبلغی به عنوان یارانه نقدی، نسبت به عرضه کالابرگ اقدام کند به این ترتیب نه تنها نقدینگی در جامعه افزایش نمییابد بلکه با گرانی چندباره قیمت مرغ اقشار آسیب پذیر نگران هزینهها نخواهند بود.
رئیس اتحادیه مرغ و ماهیفروشان گرگان اضافه کرد: با این قیمت مرغ، تنها ۱۰ درصد از جامعه تمایل به خرید خواهند داشت و ۹۰ درصد دیگر به دنبال جایگزین غذایی میروند.
او از افزایش قیمت حبوبات انتقاد کرد و افزود: بسیاری از افراد کم درآمد به جهت عدم توان خرید گوشت مرغ به استفاده از حبوبات روی آورده بودند که گرانی این محصولات هم باعث حذف آن از سفره خانوار شد.