کد خبر: ۶۹۸۴۶

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: هر گوشتی که با مهر دامپزشکی کشور توزیع می شود صد درصد تحت نظارت سازمان دامپزشکی است و اصلاً جای نگرانی وجود ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صدا و سیما، «دکتر سیدمحمد آقامیری» رئیس سازمان دامپزشکی کشور، صبح امروز در برنامه رادیو گفتگو در رابطه با تب کریمه کنگو گفت: بیماری تب خونریزی کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که مشترک بین انسان و دام است از طریق کنه آلوده به دام های سالم منتقل می شود و در نهایت به جهت این که علائم بالینی در دام دیده نمی شود بیشترین چیزی که دیده می شود این است که از طریق ترشحات و خون دام آلوده و بعد از این که انسان به آن لاشه مبتلا دست می زند بدون دستکش و بدون رعایت ضوابط بهداشتی متاسفانه می تواند مبتلا شود، نکته ای که وجود دارد این است که این بیماری ویروسی قابل انتقال از انسان به انسان هم هست و مردم عزیز که می گویند ما در شهر هستیم و چه کاری به دام داریم و مشکلی نیست. در صورتی که یک نفر آلوده باشد انسان های سالم را هم درگیر می کند و پیشگیری این بیماری بسیار ساده است دو سه تذکر بهداشتی داریم که اگر مردم عزیز رعایت کنند صد در صد به این بیماری مبتلا نخواهند شد.

تذکر اول این که دست به لاشه تازه کشتار شده خارج از کشتارگاه بدون دستکش مطلقا نزنند و معمولا لاشه کشتار را 24 ساعت در دمای صفر تا 4 درجه یعنی پیش سرد نگه می داریم به دو علت یکی جنود نئشه لاشه را سپری کند، گوشت لذیذتر می شود و دوم این که این خطر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو کلا از بین می رود.

نکته بعدی این که مردم عزیز آنهایی که در روستاها و مناطقی زندگی می کنند که دام در آن منطقه وجود دارد مطلقا تلاش نکنند که کنه ای که روی دام وجود دارد را با دست جدا یا حتی نباید کنه را له کنند و یا دامی که کشته شده و کنه روی پوست دام وجود دارد آن را جدا نکنند. معمولا ما دام را برای جدا کردن کنه از روی پوست دام با حمام های ضد کنه دام این را جدا می کنیم. کنه بدن تردی دارد و خونابه ای که در بدن کنه هست وقتی با بدن انسان سالم تماس پیدا کند مبتلا به این بیماری می شوند.

رئیس سازمان دامپزشکی در مورد کسانی که در کشتارگاهها کار می کنند و کسانی که حیوانات خانگی دارند، گفت: اولا کشتارگاهی بسیار درست است و چون تحت نظارت ما هست تمام عزیزان که در کشتارگاهها فعالیت می کنند تمام ضوابط بهداشتی را رعایت می کنند دستکش و عینک دارند برای این که خدایی نکرده در چشمشان نپاشد این که عرض می کنم برای کشتارهایی است که غیرمجاز و در مراسم عزایی و یا عروسی که کشتار می شود خارج از کشتار انجام می شود این توصیه برای این افراد است و الا در کشتارگاهها هیچ مشکلی ندارد هر گوشتی که با مهر دامپزشکی کشور توزیع می شود صد در صد تحت نظارت ماست و اصلاً جای نگرانی وجود ندارد.

در مورد حیوانات خانگی فقط در شترمرغ ما یک گزارش داشتیم؛ در سایر پرندگان ما گزارش نداشتیم که بتوانند میزبان واسط باشند برای این قضیه. اما در خصوص حیوانات خانگی هم مثلا سگ و گربه و ... احتمال شیوع آن از طریق این بیماری ها وجود دارد اما اگر این بیماری نباشد ما خواهش دیگری داریم در حوزه دام های خانگی بیماری های مشترک بین انسان و دام بسیار زیاد هستند حداقل 1700 عامل پاتوژن و حدود 800 بیماری مشترک بین انسان و دام داریم حتی گربه، سگ و انسان هم وجود دارد توصیه این است که با نزدیک شدن به این دام ها با رعایت کلیه ضوابط بهداشتی به این ها نزدیک شوند و این می تواند برای این ها خطرساز باشد.

آقا میری در مورد علائم و دوره این بیماری گفت: دوره این بیماری سه تا نه روز دوره کمونش است علائم بیماری، مهم ترین مشخصه آن درد عضلات گردن و گرفتگی شدید است اما اگر دیدند تب ناگهانی و بدن درد و کوفتگی و سردرد و یا از نور می ترسند و یا تهوع، استفراغ، گلودرد، دل درد و درد مشخصه دیگر آن درد پشت کره چشم و چشم درد دارند. و بسیاری مشترک با سایر بیماری های ویروسی است. تشخیص تفصیلی که وجود دارد گرفتگی عضلات گردن و درد پشت حدقه چشم است که این تشخیص اولیه بیماری است که می تواند کمک کند من خواهشم این است که این بیماری ویروسی قابل انتقال از انسان به انسان است که حتما وزارت بهداشت توصیه های خاص خودشان را در این حوزه دارند ما هم توصیه مان این است که افراد وقتی یک همچنین مشخصه ای داشتند فاصله خودشان را با افراد دیگر خانواده حفظ کنند و به پزشک مراجعه کنند و بی توجه نباشند. چون امکان تشخیصش در مراحل اولیه هست و با یک پی سی آر متوجه خواهیم شد و افراد تحت درمان قرار می گیرند خوشبختانه این بیماری قابل درمان است و بیمارانی که ضعف سیستم ایمنی دارند بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند و متاسفانه کسی هم که فوت کرده به جهت ضعف سیستم ایمنی بالایی که داشتند فوت کردند. این بیماری بیشتر در جنوب شرق کشور است که در سنوات قبل هم وجود داشته و الان بیشتر در فصل بهار و تابستان این بیماری شیوع پیدا می کند چون فصل زاد و ولد کنه ها هست و فصل گرما هست و از طریق جایگاههای دام به دام منتقل می شود و این بیماری را به دام منتقل می کند ولی علائم بالینی برای دام وجود ندارد که بگوییم این دام سالم است یا نه پس بنابراین فرض را بر این می گیریم که تمام این دام ها مبتلا به این بیماری هستند و باید قوانین بهداشتی را رعایت کنیم.

جای نگرانی نیست همکاران من در ادارات کل آموزشی استان ها مخصوصا مناطق مربوطه از ابتدای بهار شروع به سم پاشی کردند کاملا بیماری تحت کنترل است و اصلا جای نگرانی نیست. نظارت های بهداشتی هم به طور محسوس و هم نامحسوس در تمام استان ها وجود دارد و تمام مراکز چه تولید و چه عرضه محصولات پروتئینی با منشا خام دامی کاملا تحت نظارت همکاران هست و روزانه بسیاری از نهاد پروتئینی که ببینیم عدم انطباق با ضوابط بهداشتی داشته باشند حتما ضبط و معدوم می کنیم پس اصلا جای نگرانی برای مردم ما وجود ندارد.

 
نظر شما
ادامه