کد خبر: ۷۰۲۰۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
پیشکسوتان دامپزشکی (۹):
وی افزود: پس از قبولی در امتحان‌های اعزام به خارج و اخذ پذیرش برای ادامه تحصیلات تخصصی در سال ۱۳۵۵ به دانشگاه ایلینوی در ایالات متحده آمریکا رفتم ...
 

حکیم مهر: «دکتر محمدعلی راد» پس از پذیرفته شدن در آزمون سراسری دانشگاه‌ها، از مهرماه سال ۱۳۴۲ تحصیلات عالی خود را در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران شروع کرد و در سال ۱۳۴۷ پس از دفاع از پایان‌نامه دکتری خود تحت عنوان «تجزیه شیمیایی و تكنولوژی پنیر بومی پاریز کرمان» موفق به اخذ درجه دکتری دامپزشکی از دانشگاه تهران شد.

به گزارش حکیم مهر، وی پس از قبولی در امتحان‌های اعزام به خارج و اخذ پذیرش برای ادامه تحصیلات تخصصی در سال ۱۳۵۵، به ایالات متحده آمریکا رفت و در دانشگاه ایلینوی (شهر اربانا - شامپاین) به تحصیل و تحقیق علمی پیرامون بیماری «لپتوسپیروز» مشغول شد. در سال ۱۳۵۸ موفق به اخذ درجه ماستر (.MSc ) در رشته بیماری‌های درونی دام‌های کوچک از دانشکده دامپزشکی دانشگاه ایلینوی آمریکا شد و سپس با توجه به پیروزی انقلاب اسلامی و ضرورت‌های زمان در اردیبهشت ماه ۱۳۵۸ برای تدریس و تحقیق در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، به ایران مراجعت نمود.

دکتر راد در مهرماه سال ۱۳۶۴ به مرتبه دانشیاری ارتقا یافت و از سال ۱۳۶۴ به مدت چهار سال به سمت رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و از سال ۱۳۶۵ تا سال ۱۳۷۷ برای مدت ۱۲ سال (طی ۴ دوره سه ساله) همزمان با انجام وظایف آموزشی و پژوهشی به سمت دبیر شورای آموزش دامپزشكی و تخصصی در وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعلی) به خدمات برنامه‌ریزی و اجرایی پرداخت و در سال ۱۳۷۷ به مرتبه استادتمام گروه علوم درمانگاهی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نایل شد.

وی پس از حدود ۳۶ سال خدمات دانشگاهی (از مهر ماه ۱۳۵۰ تا شهریور ۱۳۸۶) با مرتبه استادی پایه ۳۲ دانشگاه تهران در ۱۵ شهریور ماه ۱۳۸۶ با درخواست خود در جهت فرصت دادن به جوانانی که در رشته‌های مختلف تخصصی دامپزشکی فارغ‌التحصیل شده‌اند، به افتخار بازنشستگی رسید.

حکیم مهر: آقای دکتر، متولد چه سالی و کجا هستید؟

بنده متولد روز دوم آبان ماه سال ۱۳۲۲ در روستای «پاریز» سیرجان از توابع استان کرمان هستم.

حکیم مهر: دوران کودکی شما چگونه گذشت؟

تحصیلات ابتدایی را در سال ۱۳۳۴ در دبستان باستانی پاریزی، زادگاه خود یعنی پاریز، و تحصیلات متوسطه را در سال ۱۳۴۰ در دبیرستان ابن سینای سیرجان در رشته علوم طبیعی به پایان رساندم. در سال ۱۳۴۱ دوره فوق دیپلم را در مرکز تربیت معلم کرمان گذراندم و در سال تحصیلی ۴۲-۱۳۴۱ به عنوان آموزگار در همان دبستان محل زادگاهم «پاریز» به خدمت مشغول شدم.

حکیم مهر: ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

پس از پذیرفته شدن در آزمون سراسری دانشگاه‌ها، از مهرماه سال ۱۳۴۲ تحصیلات عالی خود را در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران شروع کردم و در سال ۱۳۴۷ پس از دفاع از پایان‌‌نامه دکتری خود تحت عنوان «تجزیه شیمیایی و تكنولوژی پنیر بومی پاریز کرمان» موفق به اخذ درجه دکتری دامپزشکی از دانشگاه تهران شدم.

حکیم مهر: بعد از دوران عمومی چه کردید؟

از سال ۱۳۴۷ تا سال ۱۳۴۹ خدمت نظام وظیفه را در استان لرستان شهرهای خرم‌آباد، بروجرد و روستاهای لرستان به پایان رساندم و بلافاصله در کلینیک دامپزشکی بردسیر (مشیز) کرمان به حرفه دامپزشکی مشغول شدم.

از مهرماه سال ۱۳۵۰ به‌عنوان عضو هیات علمی درگروه آموزشی بیماری‌ها و جراحی دام‌های كوچک دانشكده دامپزشکی دانشگاه تهران استخدام شدم و در سال ۱۳۵۲ پس از تالیف اولین کتاب خود تحت عنوان بیماری‌های درونی دام‌های كوچک (تحت نظر استادم مرحوم دکتر محمد سنجر) و انتشار چند مقاله و تهیه جزوه درسی «بیماری‌های حیوانات باغ‌وحش و پرندگان زینتی»، به مرتبه استادیاری ارتقا یافتم.

پس از قبولی در امتحان‌های اعزام به خارج و اخذ پذیرش برای ادامه تحصیلات تخصصی در سال ۱۳۵۵، به ایالات متحده آمریکا رفتم و در دانشگاه ایلینوی (شهر اربانا - شامپاین) به تحصیل و تحقیق علمی پیرامون بیماری «لپتوسپیروز» که یکی از بیماری‌های مشترک انسان و دام است، مشغول شدم. در سال ۱۳۵۸ موفق به اخذ درجه ماستر (.MSc ) در رشته بیماری‌های درونی دام‌های کوچک از دانشکده دامپزشکی دانشگاه ایلینوی آمریکا شدم و سپس با توجه به پیروزی انقلاب اسلامی و ضرورت‌های زمان در اردیبهشت ماه ۱۳۵۸ برای تدریس و تحقیق در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، به ایران مراجعت نمودم.

پس از انقلاب فرهنگی، در سال ۱۳۵۹ فعالیت‌های برنامه‌ریزی آموزشی و خدمات مرکز نشر دانشگاهی را در گروه پزشکی ستاد انقلاب فرهنگی آغاز نمودم. در سال ۱۳۶۳ با توجه به ضوابط ارزشیابی «شورای آموزش پزشکی و تخصصی» وزارت فرهنگ و آموزش عالی، به عنوان «متخصص بیماری‌های داخلی دا‌مهای کوچک» از دانشگاه تهران شناخته شدم. در مهرماه سال ۱۳۶۴ به مرتبه دانشیاری ارتقا یافتم و از سال ۱۳۶۴ به مدت چهار سال به سمت رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و از سال ۱۳۶۵ تا سال ۱۳۷۷ برای مدت ۱۲ سال (طی ۴ دوره سه‌ساله) همزمان با انجام وظایف آموزشی و پژوهشی به سمت دبیر شورای آموزش دامپزشكی و تخصصی در وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعلی) به خدمات برنامه‌ریزی و اجرایی پرداختم. در سال ۱۳۷۷ به مرتبه «استادتمام» گروه علوم درمانگاهی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نایل شدم.

حکیم مهر: یکی از اقدامات ماندگار حضرتعالی، بنیانگذاری شورای‌ آموزش دامپزشکی و تخصصی در شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی است. لطفا کمی در مورد این مساله توضیح دهید.

با تلاش‌های مستمر گروه دامپزشکی، شورای‌عالی برنامه‌ریزی را در وزارت فرهنگ و آموزش عالی بنیان‌گذاری کردم و از سال ۱۳۷۴ تا سال ۱۳۷۷ به‌عنوان رئیس گروه دامپزشکی شورای‌عالی برنامه‌ریزی مشغول به خدمت شدم. بنده طی ۱۴ سال برنامه‌‌ریزی یعنی از سال ۱۳۶۳ تا سال ۱۳۷۷ موفق شدم با جلب همکاری بالغ بر ۷۶ نفر از استادان و دانشیاران و صاحبنظران علوم دامپزشکی، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و علوم پایه پزشکی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی و پژوهشی سراسر کشور، اقدام به برنامه‌‌ریزی و تاسیس ۱۴ رشته تخصصی در مقاطع دکتری تخصصی (PhD) علوم دامپزشکی نمایم که برای اولین بار در تاریخ آموزش دامپزشکی ایران ثبت گردید.

حکیم مهر: مهمترین آثاری که از خود به یادگار گذاشتید، چه چیزهایی هستند؟

 حاصل فعالیت‌های علمی بنده طی ۵۰ سال گذشته (از سال ۱۳۵۰ تا سال ۱۴۰۰) را می‌توان این‌گونه برشمرد:

چاپ ۱۱ جلد کتاب (۵ تالیف و ۶ ترجمه)، چاپ و انتشار بالغ بر ۶۰ مقاله به زبان فارسی و ۲۰ مقاله به زبان انگلیسی. شرکت و ارائه مقاله در ۱۰ کنگره علمی بین‌المللی در کشورهای یونان (تسالونیکی)، آمریكا (سنت لوئیز)، کانادا (مونترال)، برزیل (ریو دو ژانیرو)، فیلیپین (مانیل)، ژاپن (یوكوهاما)، فرانسه (لیون)، هلند (آمستردام)، كانادا (وانکوور) و ایتالیا (رم).

همکاری با دانشمندان آمریکایی (دانشگاه ایالتی داکوتای شمالی واقع در شهر فارگو) به مدت ۹ ماه در سال ۱۳۶۹ روی سیستم ایمنی و استخراج ماده LSF از خون انسان به عنوان جایگزین «سیکلوسپورین» برای جلوگیری از رد پیوند اعضاء در بدن موش‌ها  با همکاری پروفسور «ایكوتا» (Ikuta )، استاد دانشگاه هوکائیدوی ژاپن و دکتر میرزا خلیل بهمنی که در دانشگاه هوکائیدوی ژاپن (واقع در شهر ساپورو) مشغول به تحصیل بود، تحقیق به‌ مدت شش ماه در تابستان و پاییز سال ۱۳۷۵ روی بررسی ایمونولوژی و اپیدمیولوژی بیماری ویروسی «برنا» در انسان و دام در قالب فرصت‌های مطالعاتی که حاصل این تحقیقات علمی و آزمایشگاهی در مجلات معتبر علمی و بین‌المللی (به زبان انگلیسی) به چاپ رسید.

پس از بازگشت از دومین سفر فرصت مطالعاتی قریب به ۹ ماه (از شهریور ۱۳۷۷ تا خرداد ۱۳۷۸) در سمت سرپرست موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران خدمت کردم. همچنین از شهریورماه سال ۱۳۷۸ به مدت ۲ سال ریاست بیمارستان دام‌های كوچك دانشگاه تهران را عهده‌دار بودم و از مهرماه ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ معاون تحصیلات تکمیلی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بودم. در سال ۱۳۸۴ به پیشنهاد دانشکده دامپزشکی و تایید دانشگاه تهران از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان «استاد نمونه کشوری» همراه با ۱۷ نفر دیگر از اساتید برگزیده انتخاب و ضمن دریافت لوح تقدیر و جوایز ویژه به جامعه علمی کشور به عنوان استاد نمونه معرفی شدم.

بنده در تدوین اساسنامه استادان نمونه دانشگاه‌ها با وزارت علوم همکاری داشتم. همچنین در تدوین اساسنامه سازمان نظام دامپزشکی و تصویب قانون نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۶ نقش داشتم و در اولین شورای مرکزی نظام دامپزشکی از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۸۰ به عنوان عضو انتخابی شورای مذكور همکاری فعال داشتم و به‌ عنوان رییس كمیته آیین‌نامه‌های نظام دامپزشکی با همکاری سایر اعضاء بالغ بر ۲۳ آیین‌نامه مورد نیاز سازمان قانونی نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران را تهیه و تدوین و به تصویب شورای مرکزی نظام رساندم.

بنده در تشکیل ۱۲ کمیته تخصصی شورای مرکزی نظام دامپزشکی که امروزه بازوهای علمی - تخصصی و اجرایی سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران می‌باشند، برای احراز صلاحیت دامپزشکان دارای مجوز کشور مشارکت فعال داشتم.

حکیم مهر: آقای دکتر، چه سالی بازنشسته شدید؟

بنده پس از حدود ۳۶ سال خدمات دانشگاهی (از مهر ماه ۱۳۵۰ تا شهریور ۱۳۸۶) با مرتبه استادی پایه ۳۲ دانشگاه تهران در ۱۵ شهریور ماه ۱۳۸۶ با درخواست خود در جهت فرصت دادن به جوانانی که در رشته‌‌های مختلف تخصصی دامپزشکی فارغ‌التحصیل شده‌اند، به افتخار بازنشستگی نایل آمدم. بنده برای چهار دوره سه‌ساله (جمعا ۱۲ سال) به عنوان عضو اصلی هیات مدیره شرکت تعاونی تولیدی و توزیعی (چند منظوره) هیات علمی دانشگاه تهران از سوی اعضای محترم شرکت مذکور بالاترین آراء را در مجامع عمومی عادی (خرداد ۱۳۸۵، خرداد ۱۳۸۸، خرداد ۱۳۹۱ و خرداد ۱۳۹۴) کسب کردم.

حکیم مهر: در حال حاضر چه می‌کنید؟

در حال حاضر علاوه بر مشارکت در بررسی کتاب‌های سرای اهل قلم در زمینه علوم دامپزشکی، نمایندگی کانون بازنشستگان دانشگاه تهران را در کانون‌های بازنشستگی کشوری به‌عهده دارم.

گفتنی است دکتر محمدعلی راد تا کنون یازده جلد کتاب علمی در زمینه‌های علوم دامپزشکی و بیماری‌های مشترک انسان و دام به چاپ رسانده‌‌ است که اسامی، مشخصات و سال چاپ آنها به شرح زیر است:

 ۱- بیماری‌های درونی دام‌های کوچک، تالیف دكتر محمد سنجر و دکتر محمدعلی راد، چاپ میهن، در ۳۱۲ صفحه، سال ۱۳۵۲

 ۲- رادیولوژی در دامپزشکی: تالیف دکتر جهانگیر بهارمست، دکتر محمد على راد و دکتر عباس وشکینی، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم در ۳۰۴ صفحه سال ۱۳۶۹، چاپ سوم در ۷۸۸ صفحه سال ۱۳۷۸ و چاپ چهارم در ۷۸۸ صفحه، سال ۱۳۹۹

 ۳- بیماری‌های پوست دام‌های کوچک (بیماری‌های عفونی و ایمونولوژیک): تالیف مولر، کرک و اسکات، ترجمه: دکتر محمد علی راد، دکتر شهرام جمشیدی و دکتر سید جاوید آل‌داود، چاپ دانشگاه تهران در ۷۰۰ صفحه، سال ۱۳۷۹

 ۴- یافته‌های نوین در بیماری‌های مشترک انسان و دام، تالیف ویلیام كلارک، ترجمه: محمدعلی راد، فرید فیروزبخش و کوروش همت، چاپ مرکز نشر دانشگاهی، تهران: در ۳۶۶ صفحه، سال ۱۳۷۸ در ۲۰۰۰ نسخه

 ۵- بیماری‌های دستگاه تناسلی-ادراری در دام‌های کوچک، تالیف دکتر رسول روح‌‌الامین، دكتر محمدعلی راد و دکتر علی اوسط حسینی، چاپ دانشگاه تهران: در ۲۶۳ صفحه، شهریورماه سال ۱۳۷۱ در ۵۰۰۰ نسخه

 ۶- «اصول طب داخلی دامپزشکی»: تالیف استیفن جی اتیتجر، جلد دوم: ترجمه دکتر عباسعلی طاهریان، دکتر سیدجواد احمدپناهی و دکتر محمدرضا سلیمی بجستانی، دانشگاه سمنان: ویراستار: دکتر محمدعلی راد، استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران: در ۴۰۷ صفحه، سال ۱۳۷۷

 ۷- «اصول طب داخلی دامپزشکی»: تالیف إستیفن جی اتینور، جلد اول: ترجمه دکتر عباسعلی طاهریان، دکتر محمدرضا سلیمی بجستانی و دکتر سیدجواد پناهی، دانشگاه سمنان؛ ویراستار: دکتر محمدعلى راد، استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران: در ۳۲۰ صفحه، سال ۱۳۶۸

 ۸- بیماری‌های حیات‌وحش پریمات‌ها (پستانداران عالی غیر انسانی)، تالیف: دکتر عسگر زینالی، دکتر پرویز تاجیک و دکتر محمدعلی راد، ناشر: دنیای اندیشه، چاپ و صحافی در موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران در ۲۰۴ صفحه، سال ۱۳۸۱

 ۹- بیماری‌های گوش دام‌های کوچک: تالیف: لویی آن، گوتهلف و همکاران، ترجمه: دکتر محمدعلى راد، دکتر پرویز حکمتی، دکتر بیژن رادمهر، دکتر شهرام جمشیدی، دکتر عباس وشکینی، دکتر بهمن مصلی‌نژاد، دكتر بهارک اختر دانش و دکتر مسعود سلک غفاری: انتشارات دانشگاه تهران، در ۳۲۲ صفحه، سال ۱۳۸۳

 ۱۰- «نکته‌های کلیدی طب داخلی دام‌های کوچک»: تالیف: استانلی آی. رابین، آنتونی پی. کار و همکاران، ترجمه: دکتر محمدعلی راد و همکاران (دكتر شهرام جمشیدی، دکتر محسن حنیفه، دکتر مسعود رجبیون، دکتر حمیده سالاری صدیق، دکتر آیدین شجاعی تبریزی، دکتر مژده شریفیان‌فرد، دکتر داریوش شیرانی، دکتر محمد عباس‌زاده حصیری، دکتر نادی معاذی و دکتر عبدالعلی ملماسی): انتشارات دانشگاه تهران (شماره انتشار ۳۴۷۵)، چاپ هشتم در ۶۹۶ صفحه. سال ۱۴۰۰؛ چاپ هفتم در ۶۹۶ صفحه. سال ۱۳۹۹؛ چاپ ششم سال ۱۳۹۸ ؛چاپ پنجم-سال ۱۳۹۷؛ چاپ چهارم سال ۱۳۹۶؛ چاپ سوم. سال ۱۳۹۵؛ چاپ سوم سال ۱۳۹۵،؛ چاپ دوم۔ سال ۱۳۹۴ ؛چاپ اول، سال ۱۳۹۳

 ۱۱- «نکته‌های کلیدی بیماری‌های گربه‌‌سانان»: تالیف كیت استورجس: ترجمه: دکتر محمدعلی راد و دکتر رضا آذرگون: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول با شماره انتشار ۴۴۱۲، در ۶۶۶ صفحه - تیرماه سال ۱۴۰۰

ضمنا کتاب تاریخی «دو قرن وحشت»؛ گزارشی از جنگ‌های صلیبی نیز توسط اینجانب (محمدعلی راد) و مرحوم ترابی کیانفر در سال ۱۳۶۸ توسط انتشارات پیام آزادی در ۲۵۸صفحه به مناسبت دهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (ستاد امور جنگ) با بهای ۴۵۰ریال به چاپ رسید.

تعداد مقالات علمی و سخنرانی‌های نامبرده در مجلات علمی جهان در زمینه‌های بیماری‌ های داخلی دام‌های کوچک، بیماری‌های مشترک انسان و دام و برنامه‌ریزی آموزش تخصصی دامپزشکی به زبان‌های فارسی و انگلیسی در منابع علمی و حرفه‌ای ایران و جهان بالغ بر ۸۰ مقاله می‌باشد.

 

گفت‌وگو از: محسن طاهرمیرزایی

دبیر بخش پیشکسوتان دامپزشکی: دکتر محمدکاظم کوهی
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
7
4
حکیم عزیز واقعا براتون متاسفم دیگر هم اخبارتون رو پیگیری نخواهم کرد!
شما از دامپزشکی فقط دامپزشکها رو میبینید!
اگر تکنسین راننده خدماتی نیروی آزمایشگاه اداری نباشه آیا کاری انجام خواهد شد؟!
ما یک خانواده هستیم که بدون هم هیچ هستیم
همینه که دامپزشکی در قهقرا هست و بجایی نمیرسه
وزارت بهداشت تسریش بنام فوق العاده رفت داخل حکم وووو
ما هنوز اندر خم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
دوست عزیزکارشماوراننده وکم اهمیت نیست .واقعا هم درکناردامپزشکان زحمت میکشید.اما مطالب خاص و انسانهای تاثیر گذار یارویدادهای خبرسازرا درجرایدوشبکه اجتماعی انتشارمیدهند و این یک اصل است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
نشریه محترم حکیم مهر، لطفاً اگر از قشر راننده، تکنسین و علوم آزمایشگاهی های زحمت کش، کار فاخری برای دامپزشکی انجام دادند حتماً اطلاع رسانی شود تا سایرین هم مطلع شوند.
با تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
0
0
احسنت دقیقا همینطوره من دامپزشک و دیگر عزیزان مکمل کاری هم هستیم و خانواده معظم دامپزشکی پس باید همه مورد تکریم قرار بگیرند
و در همین راستا جدا شرمنده ام از بزرگ مرد امور جهادی در عرصه های مختلف از جمله دامپزشکی که از زلزله بم پای این کار هست اما خدمات دوستانی که یک هزارم ایشون هم خدمت نکردند به چشم آمده و رسانه ای میشود دائم عزیز شاغل در اداره کل تهران حتی همین الان آخر هفته ها رو مرخصی میگیرند و مشغول فعالیت هستند
ممنونم حکیم عزیز
نظر شما
ادامه