کد خبر: ۷۰۵۷۲
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر حمیدرضا حسینی» افزود: ایشان این حق را دارد که پیگیری کند و ما هم به ایشان حق می‌دهیم. اما حقش نبود که وقایع، با این ادبیات نوشته می‌شد و حکیم مهر هم عینا آن را منتشر می‌کرد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ در پی انتشار مصاحبه روحانی دامداری از اهالی سرخه استان سمنان که گاوهایش در پی استفاده از واکسن لمپی‌اسکین تلف شدند (اینجا)، به سراغ مدیرکل دامپزشکی استان سمنان رفتیم تا از در جریان جزئيات دقیق‌تر این حادثه قرار بگیریم.

«دکتر حمیدرضا حسینی» در گفت‌وگو با حکیم مهر معتقد است که این دست اتفاقات در حوزه واکسن، غیرطبیعی نبوده و در موارد واکسیناسیون انسانی نیز وضعیت مشابهی وجود دارد:‌ «به هر حال هر واکسنی عوارض خود را دارد. در پاندمی کرونا هم خیلی از افراد واکسن زدند و عده‌ای دچار  عوارض آن شدند؛ ذات واکسن همین است و چیز عجیبی نیست.»

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، ارزیابی شما از این اتفاق چیست؟

در ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم اتفاقی که برای این واحد دامداری افتاده، یک رخداد جدید نیست و مربوط به فروردین سال ۱۴۰۰ یعنی حدود یک سال و سه ماه گذشته است. این دست اتفاقات در حوزه واکسن، غیرطبیعی نبوده و در موارد واکسیناسیون انسانی نیز همین است. به هر حال هر واکسنی عوارض خود را دارد. در پاندمی کرونا هم خیلی از افراد واکسن زدند و عده‌ای دچار  عوارض آن شدند؛ ذات واکسن همین است و چیز عجیبی نیست.

حکیم مهر: در مورد این دامداری، تلفات را چه کسی باید جبران کند؟

ما غرامت و خسارت را برآورد کردیم و متولی جبران خسارت، آن شرکتی است که این واکسن‌ها را در اختیار مجموعه قرار داده است و او باید پرداخت کند. ما به محل دامداری رفتیم، از آنجا بازدید کردیم و هر خسارتی که به آنجا وارد شده از افت تولید تا ذبح اضطراری و تلفاتی که اتفاق افتاده را صورت‌جلسه و تعیین بها کردیم، برای شرکت فرستادیم و آن شرکت باید غرامت را پرداخت کند.

حکیم مهر: آیا پیگیری کردید که غرامت ایشان پرداخت شده یا خیر؟

صاحب دامداری حق دارد که از شرکت شکایت کند و فکر می‌کنم که این کار را کرده است. ایشان باید پیگیر کار باشد و ما نمی‌توانیم غرامت را پرداخت کنیم. اگر ضوابط قانونی اجازه می‌داد، این کار را انجام می‌دادیم؛ کمااینکه در مورد سل و بروسلوز انجام شد. در گذشته در حوزه سل و بروسلوز وقتی دام‌ها راکتور می‌شدند، سازمان دامپزشکی متولی بود و غرامت دامی را که در کشتارگاه بابت سل و بروسلوز حذف می‌شد، پرداخت می‌کرد و قانون این اجازه را می‌داد.

در حال حاضر متولی پرداخت غرامت، این شرکتی است که واکسن را به مجموعه سازمان دامپزشکی فروخته است و رفع خسارت، جزو تعهدات آن است. هر شرکت که اقدام به تولید واکسن کند، اگر دچار عوارض شده و اثبات شود که علت بروز این خسارت، آن واکسن مصرفی هست، شرکت سازنده باید پاسخ‌گو باشد. در این مورد هم به همین شکل است. ما اصل مطلب را رصد و پیگیری و گزارش‌ها را جمع‌آوری کردیم و قیمت‌گذاری انجام دادیم. این برآورد قیمت در حضور خود آقای دامدار بوده و ایشان صورت‌جلسه را امضا کرده و پذیرفته که این خسارت به ایشان وارد شده است. ما هم عینا آن را هم برای سازمان دامپزشکی و هم برای آن شرکت فرستادیم، لذا شرکت موظف است که خسارت را پرداخت کند و اگر تمکین نکند، این حق برای دامدار وجود دارد که از شرکت شکایت کند.

حکیم مهر: آیا شما این ادعا را که واکسن تاریخ گذشته یا قاچاق بوده، می‌پذیرید؟

خیر، من این مساله را کاملا رد می‌کنم. واکسن از مبادی مجاز با زنجیره سرد آمده، تاریخ گذشته و قاچاق نبوده و از صفر تا صد مسیر داخل شبکه را طی کرده است. ما هم بر همین اساس، واکسنی را که از طرف سازمان آمده برای این دامداری و دامداری‌های دیگر مصرف کردیم. این واکسن در خیلی از دامداری‌ها مصرف شده و در این دامداری عوارض داده است و اینطور نبوده که ما واکسن را فقط در گله ایشان استفاده کرده باشیم.

حکیم مهر:‌ واکسن در چند دامداری مصرف شده است؟

ما این واکسن را در ۷۲ واحد دامداری استفاده کردیم. واکسن یک جرم فرآورده بیولوژیک به شمار می‌رود و ذات آن همین است. در بعد انسانی نیز به همین شکل است. شما واکسنی را می‌زنید و عوارض ندارد، همان واکسن را من می‌زنم و عوارض می‌دهد. به یک نفر پنی‌سیلین تزریق می‌کنند و عوارض ندارد، به دیگری می‌زنند و واکنش می‌دهد. بدن دام با دام دیگر متفاوت است. یک دام به هر دلیلی از جمله ضعف بنیه بدنی یا از لحاظ فیزیولوژیکی حساسیت دارد. واکسن تزریق شده اما واکنش آلرژیک داده و این واکنش می‌تواند در حد تب مختصر باشد تا ضایعات و افت تولید و سقط جنین و غیره؛ این روند دور از ذهن نیست که بگوییم چرا اتفاق افتاده است؟

ما این مساله را پیگیری و صورتجلسه کردیم و به سازمان فرستادیم. در شرکت هم نماینده اداره کل حاضر شده و دفاع کرد. ما تعیین بها را عینا در چند واحدی که واکسن عوارض داده بود، تایید کردیم. همه را صحه گذاشتیم و هیچ‌گونه مخفی‌کاری وجود نداشته است.

ایشان این حق را دارد که پیگیری کند و ما هم به ایشان حق می‌دهیم. اما حقش نبود که وقایع، با این ادبیات نوشته می‌شد و حکیم مهر هم عینا آن را منتشر می‌کرد و بعد با ما تماس بگیرد. انتظار ما این بود که قبل از اینکه خبر را انتشار بدهید از من سؤال می‌کردید اما متاسفانه اول منتشر کردید و بعد تماس گرفتید و ما این گله‌مندی را از حکیم مهر داریم. حکیم مهر مجموعه تخصصی دامپزشکی است. اگر این خبر در یک سایت دیگر منتشر می‌شد که هیچ اطلاعی از مجموعه دام و دامپزشکی نداشت، ما انتظاری نداشتیم. چیزی بوده که دیده و عینا همان را منتشر کرده است. ای کاش شما هم ابتدا با من تماس می‌گرفتید. چون متاسفانه ادعاهایی مبنی‌بر اینکه واکسن تاریخ گذشته و قاچاق بوده منتشر شد که این خوب نیست.

از طرفی عددی که ایشان مطالبه می‌کند، درشت است. ما نمی‌توانیم بگوییم که در مورد عدد، درست می‌گویی یا غلط، اما آنچه را که در گله ایشان اتفاق افتاده و ما دیدیم، صحه گذاشتیم و تایید کردیم و گفتیم اگر دادگاه هم شکایت کند، ما می‌آییم و تایید می‌کنیم که ایشان درست می‌گوید.

از کل مجموعه دامی که ایشان واکسیناسیون کرد، حدود ۳۵ درصد دچار مخاطره شد و کل گله ایشان نبوده است. ایشان گفته که کل گله من از بین رفته و تلف شده است که این چنین نیست. بله، خسارتی به ایشان وارد شده و عمدی در کار نبوده و سهوی بوده است. در همین شهرستان سرخه بالغ‌بر ۱۲ واحد دامداری را واکسیسناسیون کردیم و فقط گله ایشان دچارمشکل شد.

حکیم مهر:‌ نظر کارشناسی شما چیست که چرا فقط گله ایشان دچار عوارض شد؟

همانطور که اشاره کردم، شرایط فیزیولوژی بدن دام‌ها با هم متفاوت است.

حکیم مهر:‌ اینکه این تعداد دام فقط از یک دامداری دچار عوارض شود، عجیب نیست؟

خیر،‌ عجیب نیست. اگر این را به یک نفر اهل فن بگویید، برای او دور از ذهن نیست. ما این واکسن را در ۷۲ واحد دامداری استفاده کردیم و حدود ۷ واحد دامداری یعنی کمتر از ده درصد دچار واکنش آلرژیک شدند که یکی از این ۷ واحد، ‌دامداری آقای یوسفی بوده است.

نکته دیگر اینکه در دام‌های روستایی بنیه بدنی هم متفاوت است. یک دام ممکن است تغذیه بسیار ایده‌آلی داشته و مقاومت بدنی او بالا باشد. یا در مورد انسان‌ها، یک فرد ورزشکار و جوان که تغذیه مناسب‌تری دارد، ممکن است کرونا بگیرد و ۴۸ ساعت بعد سرپا ‌شود اما یکی دیگر در شرایط محیطی و تغذیه‌ای دیگر، دارای بیماری زمینه‌ای باشد و دچار مشکل شود. اتفاقی که در این گله افتاده، دقیقا همین است. این واکسن، یک تعداد از گاوها را درگیر کرده و همه وارد این فاز نشدند. تعدادی از دام‌های ایشان واکنش آلرژیک داشتند.

حکیم مهر:‌ در نهایت چه اتفاقی افتاد؟

عددی که شرکت می‌خواهد به‌عنوان غرامت بدهد، از برآوردی که ما کردیم کمتر است. صاحب دامداری پرسیدند که چه کنم؟ بنده عرض کردم که شکایت کن. قاضی به کارشناس معتمد دادگستری ارجاع می‌دهد. کارشناس ارزیابی خود را انجام می‌دهد و قیمت را مشخص می‌کند و گزارش آن را به قاضی می‌دهد. قاضی هم بر اساس گزارش کارشناس رسمی دادگستری برای شرکت رای صادر می‌کند. این مسیر پیگیری است. در این اثنی اگر هم ما مورد سوال از مرجع قضایی قرار بگیریم، آنچه که رفتیم و دیدیم و به آن رسیدیم را تایید می‌کنیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
4
4
تمام گاوهای طرف کشته شدن بعد میگن عجیب نیست، والا عجیبه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
دوست عزیز، این روحانی دامدار به بهانه بروز بیماری تمامی گله خود را به کشتارگاه فرستاده است. یکبار از بیمه تمامی خسارات وارده را دریافت کرده، بار دیگر از کشتارگاه پول گوشت فروخته شده را درفت کرده، و اینبار از شرکت می‌خواهد مجددا پول دریافت کند. ضمن اینکه دامداری ایشان هیچ گونه مجوزی اعم از پروانه بهداشتی، پروانه بهره برداری و مسئول فنی نداشته. طبیعی است دامداری با این سطح ضعیف و پایین مدیریت ممکن از دچار عوارض شود.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
0
4
کسی تا حالا کتاب قلعه حیوانات را مطالعه کرده؟ خواندن این کتاب خالی از لطف نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
3
3
فقط مزید اطلاع مدیر کل عرض کنم که حکیم مهر روابط عمومی شما نیست که مصاحبه های با دیگران را قبل از انتشار با شما کنترل کند و بعد شما اجازه دادید منتشر کند ، دامدار ادعایی را مطرح کرده و شما پاسخ دادید قضاوت را بگذارید بر عهده خوانندگان اصلا رسانه کارش همین است که آنچه مخفی و انکار میشود را عیان سازد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
0
4
کنترل واکسن طبق قانون دامپزشکی وظیفه سازمان دامپزشکی است.
کارشناس مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
4
3
جناب اقای دکتر حسینی
شما ( سازمان دامپزشکی کشور ) چرا نظارت لازم انجام نداده اید و ثانیا چرا تا حالا به این بندگان خدا رسیدگی نکردید .
بنظر می رسد استان هائی که در آنها خسارت اتفاق افتاده بایستی دستگاه های نظارتی وارد عمل شوند و تکلیف دامدارانی که صدایشان بجائی نمی رسد نیز تعیین کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
................... ما تا حالا ندیدیم که 25 راس دام دامداری تلف بشود بعد بگند عوارض طبیعی واکسن هست!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
2
2
سلام هرکسی از راه می‌رسد ازشان واکسن میخریم اقای مدیر کل عزیز اگر دامدار دادوبیداد نکند شما و سازمان خسارت پرداخت نمیکردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
0
2
شوک آنافیلاکسی در حیوانات و فقدان داروی «آدرنالین» در لیست داروهای دامپزشکی داخلی - دکتر علیرضا خرمی

تاریخ انتشار: بهمن ۱۳۹۸

حکیم مهر: «دکتر علیرضا خرمی» از همکاران دامپزشک و از خوانندگان محترم حکیم مهر با ارسال یادداشتی به این رسانه نوشت:

بسم رب العالمین

با سلام خدمت تمامی اساتید دلسوز، همکاران گرامی و دوستان عزیز و همچنین عرض تبریک به مناسبت ورود به ایام الله دهه فجر.

همانطور که استحضار دارید، در واکنش های پس از واکسیناسیون (Post vaccination reaction) شوک آنافیلاکسی یکی از موارد احتمالی است که بسیار حائز اهمیت می باشد و درصورت عدم درمان به موقع با داروی مناسب، باعث تلفات می گردد. در تمامی بروشورهای واکسن های دامی داخلی و خارجی موجود در کشور، در مورد خط اول مقابله با این شوک، استفاده از داروی «آدرنالین» توصیه شده است.

گفتنی است بنده داروی مذکور را در لیست داروهای دامی تولیدی داخلی ندیده ام لذا فقط می توان از داروخانه های انسانی تهیه نمود ولی با عرض تاسف در دفترچه راهنمای مصرف واکسن ها اشاره ای به دز و نحوه استفاده این دارو در گونه های حیوانی هدف نشده است (همانطور که شما بزرگواران مستحضر هستید استفاده آدرنالین خارج از دز معین بر اساس وزن و گونه حیوانی نه تنها درمان کننده این شوک نمی باشد بلکه خطرآفرین نیز می باشد).

همین مهم شاید عامل نابسامانی و سوء استفاده برخی افراد گردد که از ذکر مصادیق آن به دلیل امکان ایجاد بدآموزی، اجتناب و پیشنهاد می گردد با توجه به تولید این دارو در حوزه دامی در کشورهای دیگر و مشخص بودن دز، نحوه تزریق آن و... در هنگام بروز آنافیلاکتیک شوک، درج این مهم از سوی سازمان دامپزشکی برای تمامی شرکت های تحت نظر، الزام آور گردد و همانگونه که همگی موافق هستیم، شفافیت بهترین تبلیغات می باشد.

یکی از وظایف شرعی همگانی در رابطه با مواردی که شاید احتمال زمینه سازی فساد را در جامعه فراهم نماید، ابتدا اطمینان خاطر از سازوکار موجود، سپس اطلاع رسانی و درخواست اصلاح آن می باشد.

امید است تمامی همکاران عزیز این مهم را بیش از پیش مدنظر قرار دهند و فراموش ننماییم افراد یک جامعه، زنجیروار به همدیگر متصل می باشند پس بهتر است امر به معروف و نهی از منکر را در ابتدا از خود شروع نماییم.

از حکیم مهر نیز بسیار سپاسگزارم که این فرصت را برای مطرح نمودن نواقص و مشکلات و البته پیشنهادات همکاران ارجمند برای اصلاح، پیشگیری، ارتقاء دانش و... فراهم نموده است.

انشاا... که در زمره شیعیان واقعی امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام قرار بگیریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
3
8
روحانی دامدار با افراد غیر روحانی دامدار چه تفاوتی دارند که با اصرار روحانی بودن دامدار رو در خبر بلد کرده اید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
1
5
ما هم یه بار تو یه منطقه واکسن شاربن زدیم به یه نژاد بز حساس به واکسن (البته ما از حساسیتش خبر نداشتیم)
بعد کلی رفت و آمد رئیس اداره مبارزه و... به ما گفتند نیدل شما آلوده بوده!
جالب بود چون نیدل برا بزها اون هم تو سن خاصی آلوده بود برا گوسفندان و بره ها و.... استریل!
کسی جیگرش را نداشت مثل مرد با دلایل علمی متقن بایسته بگه واکسن مشکل داره یا حداقل بررسی کنید کیفیت واکسن را بعد گناه را بندازید گردن واکسیناتور!
خلاصه اون هم شد مثل اغلب سقوط هواپیماها که خلبان کشته میشه و مقصر عامل انسانی است!
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
1
4
باسلام لطفا پیگیری کنید که شرکت وارد کننده واکسن چه کسی بوده است .....................
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
0
2
فقط روحانی را ؟؟ بقیه؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
0
1
جناب معاون سابق سازمان دامپزشکی که همیشه در فضای مجازی حاظر هستید تشریف بیاورید برای پاسخگویی فقط غلط املایی نگیرید جان عزیزانتون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
0
3
در استان ماهم این موضوع پس از تزریق واکسن لمپی اسکین این شرکت داخلی که برای اولین بار هم استفاده می شد رخ داد و عوارض اون حتی از عوارض خود بیماری هم بیشتر بود و واقعا برخی از دامداران مصیبت فراوانی کشیدند. اما در یکی از بندهای قرارداد با این شرکت به صراحت ذکر شده که پرداخت خسارت و غرامت بعهده شرکت تولید کننده واکسن هستش . البته آبروریزی و ناسزا و گسیختن اعتماد دامدار به اداره هم جای خود.
نظر شما
ادامه