کد خبر: ۷۰۸۴۲

حکیم مهر: در پی بازنشر مکرر خبری غیرواقعی منتسب به مرگ جمعی قوچ و میش‌ها در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، «حسین اکبری» اظهار کرد: همانطور که در آبان ماه ۱۴۰۰ نیز اعلام شد، فیلم بازنشر شده مرگ‌ومیر قوچ و میش‌ها در فضای مجازی مربوط به فروردین ۱۳۹۸ در پارک ملی گلستان واقع در شمال شرق ایران بوده است.

وی افزود: براساس بررسی‌های کارشناسی انجام شده آن زمان علت تلفات قوچ‌ها در آن پارک عامل بیماری همه‌گیر، سموم یا عوامل انسانی تشخیص داده نشد بلکه علت مرگ‌ومیر بیماری ناشی از تغییر ناگهانی دما و یخبندان اعلام شد که رویدادی کاملاً موقت بوده و در همان زمان برطرف شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان درخصوص نژاد قوچ‌های تلف شده، تصریح کرد: همانطور که در فیلم مشخص است، قوچ و میش مورد نظر، نژاد «اوریال» بوده که نژادی مختص شمال شرق ایران است، درحالی که جمعیت قوچ‌های پارک ملی کلاه قاضی در استان اصفهان از نژاد قوچ و میش «اصفهان» است که ظاهری به نسبت متفاوت با قوچ اوریال دارد.

وی ادامه داد: شرایط خاص توپوگرافی و زیستگاهی پارک ملی کلاه قاضی به لحاظ داشتن ارتفاعات کاملاً صخره‌ای برای کل و بز وحشی و از نظر زیستگاه‌های دشتی برای آهو مناسب است و برای گونه قوچ و میش وحشی که وابسته به تپه ماهورها و نواحی کوهستانی غیر صخره‌ای است، مطلوبیت بسیار کمی دارد و به همین دلیل قوچ و میش پارک ملی کلاه قاضی دارای جمعیت پایین و متغیر بین ۶۰ تا ۱۰۰ رأس و محدود به دو لکه زیستگاهی در نقاط چشمه توتی و سروش جان است.

اکبری درخصوص حمله ملخ‌ها به این منطقه، گفت: پارک ملی کلاه قاضی پوشش علفی و مرتعی نسبتاً ضعیفی دارد و خشکسالی‌های شدید نیز در این منطقه حکم فرما است؛ بنابراین استفاده از سموم برای مقابله با ملخ که معمولاً در کشتزارها انجام می‌شود، بیانگر این نکته است که خبر سم‌پاشی و مسمومیت حیات وحش غیرکارشناسی، نادرست و کذب تنظیم شده است.

با توجه به سطح بالای سواد رسانه‌ای و محیط زیستی در استان اصفهان انتظار می‌رود دغدغه‌مندان محیط زیست قبل از انتشار و باز نشر اخبار غیرواقعی یا مبهم محیط زیستی، حقیقت و وقایع را از مبادی تخصصی استعلام کنند تا با اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف، بتوان زمینه‌های اعتمادسازی و هم‌افزایی را جهت حفاظت پایدار از گنجینه‌های طبیعت استان تقویت کرد و بر انگیزه‌های والای محیط‌بانان نیز در امر حفاظت از تنوع زیستی استان افزود.

 

نظر شما
ادامه