کد خبر: ۷۱۲۰۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر یونس احمدی» افزود: اینکه دامپزشکی در یک ایده در زیرمجموعه بخش کشاورزی جایگاه خود را تقویت کند و یا در ایدۀ دیگر آویزان بخش پزشکی باشد، ممکن است به آن آسیب برساند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «وقتی کارها به دو بخش حاشیه و متن تقسیم شود، اگر حاشیه جای متن را بگیرد، تبدیل به چالش می‌شود»؛ این را مدیرکل دامپزشکی ایلام به حکیم مهر می‌گوید: «باید این واقعیت را قبول کنیم که بخش خصوصی چشم‌انداز و آینده دامپزشکی است، اما این هرگز به معنای عدم توجه به تقویت بخش دولتی نیست. ما باید هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی قدرتمندی داشته باشیم و بین این دو تا تعامل برقرار کنیم تا در نهایت ساختار و نظامی در دامپزشکی کشور به عنوان یک واحد یا نهادِ مستقل شکل بگیرد.»

از نظر «دکتر یونس احمدی» شاهد نمونه این موضوع، ساختار یا نهاد پزشکی در کشور است که بخش دولتی و خصوصی قدرتمندی دارند و زور کسی به آنها نمی‌رسد.

وی تصریح می‌کند: «ما باید به این مهم توجه داشته باشیم، اینکه دامپزشکی در یک ایده در زیر مجموعه بخش کشاورزی جایگاه خود را تقویت کند و یا در ایدۀ دیگر آویزان بخش پزشکی باشد ممکن است به آن آسیب برساند. ما هم باید ساختار خود را داشته باشیم، هر چند کوچک، اما مستقل و روی پای خود حرکت کنیم.»

حکیم مهر: آقای دکتر، متولد چه سالی و کجا هستید؟

عرض سلام دارم و از دعوت شما برای این گفت‌وگو تشکر می‌کنم. بنده یونس احمدی متولد سال 1351 در ایلام هستم.

حکیم مهر: چه شد که رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟

انتخاب رشته دامپزشکی بیشتر بر اساس لیست علایق بنده بود و الان از اینکه دامپزشک هستم، احساس رضایتمندی دارم و فکر می‌کنم زمینه خدمت به مردم و کشور برای دامپزشکان فراهم است.

حکیم مهر:‌ لطفا اشاره‌ای به سوابق کاری و مدیریتی خود بفرمایید.

بنده مدتی مدیر دامپزشکی شهرستان و مدتی مدیرکل شیلات و معاونت سازمان جهاد کشاورزی استان بوده‌ام. البته سوابق کاری غیرمرتبط با رشته دامپزشکی هم دارم.

حکیم مهر: از نظر شما مهمترین چالش‌های دامپزشکی استان ایلام چه چیزهایی هستند؟

مهمترین نقاط قوت و چالش‌های هر سازمان و ساختاری می‌تواند در دو حوزه نیروی انسانی و برنامه‌‌ریزی باشد. ما در استان ایلام به لحاظ نیروی انسانی از توان خوبی برخوردار هستیم اما در خصوص برنامه، جای کار بیشتری داریم. وقتی کارها به دو بخش حاشیه و متن تقسیم شود، اگر حاشیه جای متن را بگیرد، تبدیل به چالش می‌شود. به یاد داشته باشیم که دامپزشکی کاملاً یک دستگاه فنی و تخصصی است.

حکیم مهر: مهمترین برنامه‌های شما برای رفع این چالش‌ها چیست؟

استفاده از از خردِ جمعی، استفاده از توان نیروهای نخبه و جوان، در کنار اهتمام به مسئله قانون‌گرایی و همچنین تمرکز بر وظایف اصلی دامپزشکی در دستور کار ما قرار گرفته است.

حکیم مهر: تعامل شما با بخش خصوصی چگونه است؟

باید این واقعیت را قبول کنیم که بخش خصوصی چشم‌انداز و آینده دامپزشکی است، اما این هرگز به معنای عدم توجه به تقویت بخش دولتی نیست. ما باید هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی قدرتمندی داشته باشیم و بین این دو تا تعامل برقرار کنیم تا در نهایت ساختار و نظامی در دامپزشکی کشور به عنوان یک واحد یا نهادِ مستقل  independent institution شکل بگیرد. شاهد نمونه این موضوع ساختار یا نهاد پزشکی در کشور است. پزشکان در کشور هم بخش دولتی به هم بخش خصوصی قدرتمندی دارند به طوری که ما امروز علی‌رغم همه مشکلاتی که در کشور داریم اما پزشکان و پیراپزشکان از وضعیت اقتصادی و حتی اجتماعی خوبی برخوردار شده‌اند، چون به این باور رسیده‌اند که بایستی به سازمانِ خود و سیستمِ خود و در واقع جزیره و موزاییکِ خود تکیه داشته باشند. 

آنها این کار را کرده‌اند و از قدرتمندترین نهادها یا انستیتیوشنها هستند و هیچ سازمان و اراده‌ای در کشور نمی‌تواند حقوق آنها را پایمال کند. در واقع و به بیانی دیگر زور کسی به آنها نمی‌رسد و با این سازماندهی بر همه امورات و حتی قوانین در کشور تاثیر گذارند.

ما هم در کشور باید به سازمان و موزاییکِ دامپزشکی فکر و آن را تقویت کنیم و در کنار تبادل ارتباط با سایر سازمانهای کشوری و در نهایت خدمت به مردم، به کارآمدی و استقلال خود هم فکر کنیم. ما باید به این مهم توجه داشته باشیم، اینکه دامپزشکی در یک ایده در زیرمجموعه بخش کشاورزی جایگاه خود را تقویت کند و یا در ایدۀ دیگر آویزان بخش پزشکی باشد، ممکن است به آن آسیب برساند. ما هم باید ساختار خود را داشته باشیم، هر چند کوچک، اما مستقل و روی پای خود حرکت کنیم. این استقلال، استقلال از جامعه نیست بلکه نوعی تأکید بر قدرتمندیِ ساختار داخلی است. نوعی درون‌زایی و تأکید بر رشدِ پایدارِ جامعه‌ای از، افرادِ دارای ویژگیهای مشترک است. تأکید بر نوعی کامیونیتی (community) است که باید بین افراد مرتبط با دامپزشکی شکل بگیرد.

در شرایط کنونی، خروجی‌ها و اطلاعات راجع به بخش دولتی و بخش خصوصی متفاوت است، پس نیازها و ضرورت‌ها هم فرق دارد. بخش دولتی الان به تقویت نظام‌نامه و نرم‌افزارها نیاز دارد در حالی که در بخش خصوصی علاوه‌بر نرم‌افزارها به کنش‌های سخت‌افزاری و سازماندهیِ داخلیِ بیشتری نیاز داریم، در هر صورت این دو بخش هرگز از هم جدا نبوده و مکمل همدیگر هستند.

حکیم مهر:‌ ارزیابی شما از نحوه اجرای ماده ۱۹ در استان چیست و چه برنامه‌هایی برای اجرای آن دارید؟

در اجرای ماده ۱۹ قطعاً ناهماهنگی‌هایی در استان داریم که باعث ضربه به فارغ‌التحصیلان دامپزشکی خواهد شد. یک جلسه مقدماتی با نظام دامپزشکی محترم استان داشتیم که باید برای اینکه هماهنگی‌ها بیشتر شود آن را ادامه دهیم.

حکیم مهر: وضعیت درمان غیرمجاز در استان ایلام چگونه است؟

ما نیازمند سازماندهی بیشتر و تقویت بخش خصوصی دامپزشکی هستیم، اما درمان غیرِمجاز مشکل حادی در استان نیست.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

یکی از وظایف نهادینه و اصلی سازمان دامپزشکی کشور ارتقاء سطح بهداشت مواد غذایی و همچنین پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است. یکی از مشکلات اصلی ما در استان ایلام کشتار غیرمجاز و کشتار حرام است که ما تلاش زیادی برای برخورد با این مشکل داریم که البته راه درازی در پیش خواهد بود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Germany
|
۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
1
2
....... بعد از اینهمه درس خوندن به خاطر درآمد پایین عصر ها شاگرد مغازه ساعت فروشی کار می‌کنم ................
یک همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
1
2
مشکل از آنجا شد که زیر مجموعه جهادکشاورزی شدیم..پرسنل اونها چه می دانستن از دامپزشکی.. کشاورزی باید به باغ و سم و کود و محصولات کشاورزی بپردازه. الان حیطه کاری خودشونو نمیتونن کنترل کنند با وجود محصولات گل خانه ای که با گاز رسیده میشن و مخرب سلامتی هستند یا روند بی رویه استفاده از کودهای شیمیایی و سموم شیمیایی که تاثیر مخرب بر سلامت بدن انسان دارد.. بعد سالها وزیرش یک دامپزشک رو معاون خودش کرد.. ببینیم جناب دکتر آقامیری پایه های استقلال دامپزشکی رو بنا میکند یا خیر
نظر شما
ادامه