کد خبر: ۷۱۶۶۴

حکیم مهر: رئیس شبکه دامپزشکی قوچان گفت: این سازمان نسبت به انجام پرنده فروشی به‌صورت دوره‌گردی در این شهرستان گلایه دارد زیرا این عمل خلاف قانون است و عرضه‌کنندگان پرنده خارج از محیط‌های صنفی باید توسط کمیته‌ای مشخص سازمان‌دهی شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر ابوالفضل احمدی» عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به فرارسیدن فصل سرما و امکان شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، اظهار کرد: این کشور در مسیر کوچ پرندگان مهاجر و محلی برای استراحت این حیوانات است و پرندگان آزاد می‌توانند منبع اصلی برای آلودگی پرندگان دیگر و طیور برای ابتلا به بیماری به‌ویژه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باشند.

وی بابیان اینکه این بیماری می‌تواند باعث تلفات بالا در واحدهای سنتی و صنعتی طیور شده و زمانی که انسان را درگیر و قابلیت انتقال انسان به انسان را فراهم کند خطرناک می‌شود، افزود: طی سال‌های اخیر موردی از این بیماری در قوچان علیرغم کوچ همین پرندگان مهاجر مشاهده نشده است اما به منظور پیشگیری، اطلاع‌رسانی‌های فراوانی به بهره‌برداران و کشتارگاه طیور صورت می‌گیرد.

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان در واکنش به عرضه پرنده‌های تزئینی و حیواناتی نظیر مرغ و خروس در انتهای خیابان شهید بهشتی این شهرستان در محیط غیربهداشتی و حتی تجمع پرنده فروش‌ها در روزهای جمعه، گفت: دامپزشکی نسبت به پرنده فروشی به‌صورت دوره‌گردی گلایه دارد زیرا عرضه به این نحو خلاف قانون است و حتی شهرداری مکان مشخصی را برای این مسئله پیشنهاد داده است.

احمدی ادامه داد: عرضه پرندگان تزئینی می‌تواند در محیط‌های مشخص همچون یک واحد صنفی صورت بگیرد و ساماندهی پرنده فروش‌های دوره‌گرد انتهای خیابان شهید بهشتی باید توسط یک کمیته مشخص که اعضای معینی دارد، انجام شود.

ضرورت رسیدگی به کشتارگاه سنتی قوچان

وی همچنین بابیان اینکه ۶۰۰ هزار رأس دام سبک ساکن روستایی، صنعتی و متحرک عشایری و ۱۴ هزار رأس دام سنگین در این شهرستان شناسایی‌شده است، تصریح کرد: دام این شهرستان در دو حوزه نگهداری و کشتار به استان‌هایی نظیر گیلان، مازندران، گلستان، تهران، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی صادر می‌شود که طی یک سال گذشته مجوز حمل ۲۹ هزار و ۳۹۰ رأس دام درون استانی و ۱۵۸ هزار و ۳۷۱ رأس دام خارج استانی توسط دامپزشکی صادرشده است.

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان با یادآوری این موضوع که ازنظر دستورالعمل‌های بهداشتی باید کشتارگاه از سنتی به صنعتی تبدیل شود و حتی این مسئله به اماکن نگهداری دام هم مربوط است، بیان کرد: کشتارگاه دام این شهرستان سنتی بوده و مسئولیت تهیه گوشت همین شهر را بر عهده دارد که دارای امکانات مناسبی همچون دو پیش سرد بالای صفر، یخ‌زن بزرگ ویژه فرآورده‌هایی که مصرف انسانی ندارند، دو سالن کشتار مجزا و... بوده و در مقایسه با شهرهای دیگر بهتر است.

احمدی با اشاره به اینکه بازار دام این شهرستان نیز سنتی بوده و یک سرمایه‌گذار در حال ایجاد بازار دام صنعتی در نزدیک روستای علی‌آباد است که این پروژه پیشرفت فیزیکی ۳۰ تا ۴۰ درصدی دارد، تأکید کرد: اگر این بازار دام و کشتارگاه صنعتی قوچان راه‌اندازی شود بر اساس استانداردهای بهداشتی باید بازار دام سنتی و کشتارگاه سنتی تعطیل شوند.

وی بابیان اینکه طی یک سال گذشته یک هزار و ۸۲۰ تن گوشت قرمز دام سبک، سنگین و شتر در کشتارگاه سنتی این شهرستان استحصال شده است، افزود: قسمتی از دام این شهرستان خام فروشی می‌شود اما راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی این شهرستان توسط بخش خصوصی می‌تواند گوشت قرمز تولیدی را با برند قوچان به دیگر شهرستان‌ها و استان‌ها صادر کند.

کشف بیش از ۳ هزارکیلوگرم فراورده‌های غیربهداشتی دامی 

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان از صادرات مواد لبنی این شهرستان همچون دوغ گرما دیده، شیر پاستوریزه و غیره توسط ۲ کارخانه صنعتی مستقر در شهرک صنعتی شماره یک خبر داد که یکی از این واحدهای صنعتی علاوه بر کشورهای همسایه، به کشورهای اروپایی و حتی کانادا صادرات محصول دارد و واحد دیگر تنها به کشورهای خاص همسایه محصول صادر می‌کند.

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان ازکشف ۳ هزار و ۷۱۵ کیلوگرم فراورده‌های غیربهداشتی دامی همچون گوشت، مکمل پروتئین و غیره در این شهرستان خبر داد که ضبط و معدوم‌سازی شده است و افزود: طی یک سال اخیر ۴ هزار و ۴۰۳ مورد بازدید از اصناف، کارخانه‌ها، رستوران‌ها، قصابی‌ها و غیره انجام‌شده است که منجر به کشف ۳۲۳ مورد غیربهداشتی و ارجاع ۱۱ مورد به مرجع قضایی شد.

 

نظر شما
ادامه