کد خبر: ۷۲۱
وی با بیان اینکه تاریخ اجرای دستورالعمل اجرایی ماده ‌١٩ آیین نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی روز ‌٨/٨/٨٨ تعیین شده است، افزود: از روز شنبه تمامی متصدیان و کارفرمایان مسوولان فنی بهداشتی به سازمان نظام دامپزشکی مراجعه و عقد قرارداد می‌کنند ضمن اینکه از ابتدای مهرماه از تمامی مسوولان فنی بهداشتی ثبت نام به عمل آورده‌ایم...
112

رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور با اشاره به تصویب آیین‌نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی در دولت نهم گفت: در ماده ‌١٩این آیین‌نامه که به‌منظور اعمال نظارت بهینه بر فعالیت‌ مسوولان فنی- بهداشتی و عدم ایجاد وابستگی‌ مالی آنها به صاحبان و متصدیان واحد تحت نظارت، دریافت وجه از واحدها و پرداخت حقوق مسوولان فنی بهداشتی براساس دستورالعملی خواهد بود که توسط سازمان دامپزشکی کشور و با همکاری‌ سازمان نظام دامپزشکی ایران تهیه و ابلاغ می‌شود.

 دکتر سیدمحمد آقامیری در یک نشست مطبوعاتی اجرای این آیین‌نامه را نقطه عطفی در تاریخ نظام دامپزشکی کشور دانست و افزود: براساس ماده ‌١٩آیین‌نامه اجرایی نظارت بهداشت دامپزشکی، سازمان دامپزشکی کشور دستورالعملی را تهیه کرد که براساس این دستورالعمل و ابلاغ به سازمان دامپزشکی سراسر کشور و سپس ابلاغ به سازمان نظام دامپزشکی وظیفه اجرای این طرح برعهده سازمان نظام دامپزشکی گذشته شد تا این سازمان برای اجرای آن برنامه‌ریزی کند.

وی بهره‌گیران این طرح را مردم، کارفرمایان و مسوولان و ناظران فنی بهداشتی عنوان کرد و گفت: در این طرح سلامت و بهداشت عمومی جامعه ارتقا خواهد یافت ضمن اینکه در همه دنیا مهمترین دغدغه دولتمردان بحث امنیت غذایی است.

آقامیری با تاکید بر اینکه این طرح هیچگونه افزایش هزینه‌ای برای کارفرمایان ندارد، ادامه داد: تعرفه حقوق ناظران فنی بهداشتی طبق قانون خواهد بود و تمام شرایط کار آنها برابر قانون است ضمن اینکه می‌توانیم نیروهای تخصصی آنها را سازماندهی و نظارت کنیم همچنین در این حوزه با اجرای این طرح بستری فراهم می‌شود که در حوزه تولید، بسته‌بندی و عرضه مواد پروتئینی بافت دامی تغییر و تحولاتی اتفاق بیافتد.

رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور تاکید کرد: باید عرضه مواد پروتئینی بافت‌ خام دامی به صورت بسته‌بندی و با نظارت مسوولان بهداشتی انجام شود و این مواد از حالت فله فروشی به سمت بسته بندی خارج شود.

آقامیری با اشاره به اینکه این اقدام (بسته‌بندی مواد پروتئینی با منشا دامی) در حوزه فعالیت سازمان نظام دامپزشکی نیست، افزود: ما به سازمان دامپزشکی کشور پیشنهاد داده‌ایم که با این کار بسیاری از مغازه‌ها و فروشگاه‌های عرضه گوشت سازماندهی می‌شوند و پیگیری و رهگیری این بسته‌ بندی‌ها از طریق لیبل‌های روی بسته‌ها آسان‌تر است.

وی گفت: در ماده ‌٢ آیین اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی آمده است که این آیین‌نامه به منظور اعمال نظارت بهداشتی دامپزشکی و اجرای مقررات بهداشتی تولید و تضمین کیفیت براساس سامانه‌های بین‌المللی (از جمله GMP، GAHD، HACCPD) در محل‌ها و اماکنی همچون مراکز نگهداری و پرورش دام، کارخانه‌های تولید خوراک دام، چراگاه‌ها، مراتع، آبشخورها، صیدگاه‌ها، کشتارگاه‌ها، کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و مراکز تولید، تهیه، آماده کردن، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی، سردخانه‌های مواد پروتئینی با منشاء دامی و مراکز جمع آوری شیر یا عسل، انبارهای نگهداری مواد اولیه خوراک دام و یا خوراک آماده دام، کارخانه‌های جوجه کشی، شناورهای حامل دام و فرآورده‌های خام دامی و مبادی ورودی ذی‌ربط و سایر موار با تشخیص و ابلاغ رییس سازمان از طریق صدور پروانه‌ها و سایر مجوزهای بهداشتی و بازرسی توسط سازمان‌ و نیز کنترل بهداشتی توسط مسئولین فنی بهداشتی مربوط به مورد اجرا گذاشته شود.

آقامیری با بیان اینکه اجرای این طرح خوشحالی مسوولان فنی در حوزه‌های مختلف بهداشتی را به دنبال داشته است، افزود: در این طرح حدود ‌٥ هزار نفر از مسوولان فنی در سراسر کشور ساماندهی می‌شود و قطع ارتباط این کار فرمایان و متصدیان مراکز موضوع ماده ‌٢ همین آیین نامه قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه تاریخ اجرای دستورالعمل اجرایی ماده ‌١٩ آیین نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی روز ‌٨/٨/٨٨ تعیین شده است، افزود: از روز شنبه تمامی متصدیان و کارفرمایان مسوولان فنی بهداشتی به سازمان نظام دامپزشکی مراجعه و عقد قرارداد می‌کنند ضمن اینکه از ابتدای مهرماه از تمامی مسوولان فنی بهداشتی ثبت نام به عمل آورده‌ایم.

رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور با بیان اینکه اجرای این طرح ممکن است افزایش نرخ تمام شده مجموعه‌هایی که کار بسته‌بندی مواد پروتئینی با منشاء دامی را انجام می‌دهند به دنبال داشته باشد، تصریح کرد: از نظر ما در حوزه‌ بهداشت و سلامت مردم هر اقدام و هر هزینه‌ و بار مالی هزینه نیست و ما معتقدیم که نام آن سرمایه‌گذاری است.

وی با تاکید براینکه وظیفه اصلی سازمان نظام دامپزشکی حمایت از اعضای این سازمان است، افزود: در این طرح هیچ مبلغی را از مسوولان فنی و ناظران دریافت نمی‌کنند و تنها شرط آن عضویت در صندوق تعاون رفاه است.

رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور افزود: سازمان نظام دامپزشکی در اجرای این طرح دو رویکرد ارتقاء بهداشت عمومی و سلامت مردم و ایجاد یک چتر حمایتی برای اعضای خود را دنبال می کند.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح ارتقاء بهداشت عمومی و سلامت کشور تضمین می‌شود، گفت: ما نگفتیم با این طرح می‌خواهیم امنیت غذایی ایجاد کنیم بلکه گفتیم می‌خواهیم امنیت غذایی را ارتقا دهیم.

 

نظر شما
ادامه