کد خبر: ۷۲۸۲۲

حکیم مهر: معاون محیط ‌زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان در مورد چگونگی رفتار و اقداماتمان در مواجهه با حیوانات حیات وحش گفت: با برداشت از حیات‌وحش به‌عنوان حیوان خانگی، حیوان دستی شده و عملاً برگشت آن به زیستگاهش غیرممکن است، بدین‌صورت آن‌ گونه عملاً از طبیعت حذف و آسیب جدی به حیات‌وحش زده می‌شود

به گزارش حکیم مهر به نقل از صاحب نیوز، «حسین اکبری» در رابطه با مواجه افراد با حیوانات حیات‌وحش اظهار کرد: هرگونه برداشت یا زنده‌گیری از طبیعت و حیات‌وحش بدون تسهیل پروانه کاملاً غيرمجاز بوده و اگر در این زمینه برداشتی کشف شود، مشمول برخورد قانونی خواهد بود.

معاون محیط ‌زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان بیان داشت: در زمینه برداشت از حیات‌وحش پروانه‌ای صادر نمی‌شود مگر اینکه در موارد خاصی برای برخی از کارهای تحقیقاتی مجوز داده شود که آن نیز نیازمند مدارک و مستندات کافی و مشخص است علاوه بر اینکه باید مشخص شود این تحقیق با چه هدفی و چگونه صورت می‌گیرد.

اکبری عنوان کرد: ممکن است فردی به صورت ناگهانی در طبیعت یا حیات‌وحش با گونه‌هایی از حیواناتی که در حیات‌وحش هستند، مواجه شود اما مجدداً توصیه ما این است تا زمانی که آن‌گونه در زیستگاه‌های طبیعی خودش قرار دارد، دست‌زده نشده و برداشت نشود.

وی افزود: ممکن است فردی به پرنده‌ای یا گونه‌های نابالغی برخورد کند که قدرت فرار نداشته و آن‌ها را برداشت کرده و تحویل محیط زیست دهد در صورتی که نباید این کار انجام شود چرا که زیستگاه آن حیوان همان‌جاست و شاید مادرش در همان حوالی بوده و انتقالش به منزل یا اداره‌های محیط زیست، حیوان را دچار مشکل کند.

حسین اکبری اذعان کرد: برگردان این‌ گونه‌ها تا به طبیعت حیات‌وحش به‌واسطه صدماتی که از برداشته شدن می‌بینند خیلی سخت بوده و پیشنهاد ما این است حتی اگر حیوان مصدومی در طبیعت دیده شد، تحت هیچ شرایطی از طبیعت برداشت نشود چرا که طعمه گونه دیگری خواهد شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: در مواقعی برخی شهروندان روی حس استفاده از یک حیوان حیات‌وحش به‌عنوان حیوان خانگی، حیوانات را گرفته و جابجا می‌کنند که همچنان توصیه ما این است هیچ گونه‌ای را از طبیعت برداشت نکنند.

اکبری ادامه داد: با برداشت حیات‌وحش و انتقال به مکانی دیگر، علاوه بر لطمه زدن به طبیعت، نگهداری حیات‌وحش در خانه سخت بوده و در صورت کشف شدن متحمل جریمه خواهند شد علاوه بر اینکه حمل و جابجایی بعضی از آن‌ها نیز سخت است.

برگشت حیوانات دستی‌شده به طبیعت غیرممکن است

وی خاطرنشان کرد: با برداشت از حیات‌وحش به‌عنوان حیوان خانگی، حیوان دستی شده و عملاً برگشت آن به زیستگاهش غیرممکن است، بدین‌صورت آن‌ گونه عملاً از طبیعت حذف و آسیب جدی به حیات‌وحش زده می‌شود.

حسین اکبری گفت: در مواردی ممکن است تصادف جاده‌ای با حیات‌وحش رخ دهد یا شخصی گونه‌ای را از طبیعت گرفته، چند مدت نگهداری کرده و سپس داخل کوچه گذاشته یا رها کرده باشد که شهروندان در این صورت می‌توانند به ادارات محیط زیست در شهرستان‌ها، اداره کل حفاظت محیط زیست تحویل دهند یا با شماره اداره کل و یا سامانه ١۵۴٠ تماس بگیرند.

این مقام مسئول توضیح داد: بااطلاع رسانی یا تحویل گونه‌های حیات‌وحش به ادارات محیط زیست، محیط زیست نسبت به نگهداری و تیمارداری آن‌ها اقدام کرده و اگر قابل برگشت به طبیعت باشند به طبیعت برگردانده شده و اگر قابل برگشت به طبیعت نباشند، در محل‌های مجاز از آن‌ها نگهداری خواهد شد.

اکبری اشاره کرد: گزارش‌های متعددی مبنی بر رؤیت و ورود حیوانات و یا پرنده‌ای از حیات‌وحش به منزل‌ها داشتیم ولی در اغلب موارد و بررسی‌هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم گونه حیات‌وحش زنده گیری و دست‌به‌دست شده و به جهت نگهداری در منزل گرفته شده بود.

برخی از گونه‌های حیات‌وحش حامل برخی از انگل‌ها یا بیماری‌ها هستند

وی متذکر شد: در هر صورت و حتی رؤیت حیات‌وحش در منزل، برداشت آن کار درستی نیست ضمن اینکه ممکن است برخی از گونه‌های حیات‌وحش حامل برخی از انگل‌ها یا بیماری‌ها بوده و آن را به انسان منتقل کنند.

حسین اکبری اظهاری کرد: موارد متعددی از تحويل پرنده به محیط زیست داشتیم که محیط زیست باید وقت و انرژی زیادی برای این گونه‌ها گذاشته، تا جایی که ممکن است آن‌ها را درمان و تیمارگری کرده و با کمک همیاران محیط زیست، همکاران دامپزشکی و تشکل‌ها و غیره به طبیعت بازگرداند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان عنوان کرد: گزارش‌هایی مبنی بر ورود آسیب و خسارت به شهروندان توسط حیات‌وحش در برخی از فصول سال و براثر خشک‌سالی نیز داشتیم که علف‌خواران به محدوده مزارع وارد شده بودند.

اکبری گفت: یگان حفاظت ما به‌صورت شبانه‌روزی در حال حفاظت از زیستگاه‌ها هستند که به‌واسطه کمک مردم، مزرعه‌داران و اطلاع‌رسانی و آموزشی که داده شده سعی کردیم حیات‌وحش را از مزارع دور نگهداشته و همچنین به دلیل وجود خشک‌سالی، تهیه و توزیع علوفه در فصول پاییز و تابستان در زیستگاه‌ها داشتیم که حتی‌الامکان حیات‌وحش وارد مزارع نشود.

پسماندها باید به صورت اصولی جمع‌آوری شود

وی افزود: در برخی مواقع نیز با حضور گونه‌های گوشت‌خوار مانند شغال، روباه و در موارد کمی، گرگ که در پی کسب مواد غذایی به سکونتگاه‌ها و شهرها وارد می‌شوند که اجتناب‌ناپذیر نیز هست روبرو شدیم که بعضاً اتفاق افتاده است، در این زمینه باید پسماند را به‌صورت اصولی جمع‌آوری و مدیریت کنیم تا شاهد ورود مجدد آن‌ها به سکونتگاه نباشیم.

حسین اکبری اذعان کرد: اگر جمع‌آوری اصولی زباله‌ها به‌واسطه یک همکاری و مدیریت اصولی تقویت‌شده و به دنبال آن زباله‌ها جمع‌آوری شود، غذای کمتری در دسترس گونه‌های گوشت‌خوار قرار خواهد گرفت و بدین‌صورت ورود این ‌گونه‌ها به سکونتگاه‌ها کمتر خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، ارتقا ضریب امنیتی محله‌هایی که در آن دام و طیور نگهداری می‌شود نیز مهم بوده و باید از وضعیت حفاظتی و امنیتی محل نگهداری دام و طیور اطمینان حاصل شود تا به‌راحتی مورد دسترس گونه‌های حیات‌وحش مثل روباه و شغال قرار نگرفته و همچنین متحمل خسارت نشوند.

وی خاطرنشان کرد: محیط زیست نیز در تلاش برای دور نگه‌داشتن گونه‌های حیات‌وحش از زیستگاه‌هاست ولی این امر اجتناب‌ناپذیر بوده و نیازمند همکاری بین بخش‌ها مانند همکاری محیط زیست و شهرداری و همچنین مردم است که این همکاری تا کنون به‌خوبی پیش رفته است و خسارت گسترده‌ای نداشتیم.

حسین اکبری تصریح کرد: در موارد نادری نیز ممکن است برخی از حیوانات مانند گربه‌های خانگی، روباه، شغال و بعضاً گرگ‌ها هار بوده و به سکونتگاه‌ها نزدیک شوند که خواهش داریم شهروندان در صورت مواجه با حیوانات حیات‌وحش از آن‌ها فاصله گرفته و به کودکان آموزش دهند به آن‌ها نزدیک نشوند.

اکبری در پایان گفت: همچنین در صورتی که گونه‌های حیات‌وحش حمله‌ای انجام دهند محیط زیست، شهرداری، دامپزشکی و شبکه بهداشت و درمان مداخلاتی را انجام خواهند داد تا حملاتی از حیات‌وحش به انسان را نداشته باشیم علاوه بر اینکه از احتمال انتقال هاری نیز جلوگیری شود.

 

نظر شما
ادامه