کد خبر: ۷۳۰۰۱
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: یوزپلنگ ماده ایران و یوز نر فیروز به منظور بقای این گونه ارزشمند طی عمل جفت‌گیری موفق به یکدیگر معرفی شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «بهرامعلی ظاهری» عصر یکشنبه ابراز داشت: جفت‌گیری موفق یوزپلنگ در اسارت پارک ملی توران در شهرستان شاهرود اتفاق مهمی است که اگر منجر به تشکیل جنین و تولد توله یوز شود نویدبخش اخبار خوبی در آینده برای احیای یوزپلنگ‌ها در استان سمنان و کشور خواهد بود.

وی بیان کرد: از همان روز جفت‌گیری موفقیت‌آمیز ایران و فیروز، تیم پایش تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست متشکل از کارشناسان و دامپزشک متخصص در سایت این یوزها در توران مستقر شده‌اند و پس از یک دوره ۵۰ روزه نسبت سونوگرافی برای بررسی سلامت جنین و تعداد جنین یوزپلنگ اقدام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: دوره بارداری یوزپلنگ ۹۵ روز است و در صورت بارداری موفقیت آمیز و تشکیل جنین بهار سال آینده باید منتظر تولد توله یوزپلنگ بود.

وی یادآور شد: یوزپلنگ «ایران» سال ۱۳۹۸ حین قاچاق کشف به زادگاهش در پارک ملی توران آورده شد، اما اکنون با کمک متخصصان داخلی و دانش‌بومی موفق به زادآوری شد و اکنون برای اولین بار سند راهبردی یوزپلنگ تدوین شده و در دست تکمیل است و زایش در اسارت نیز براساس سند و برنامه‌ریزی‌ها با درنظر گرفتن تمام فرضیه‌ها انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یازدهم اردیبهشت بود که خبر تولد سه توله از یوزپلنگ ماده «ایران» از قلب توران در استان سمنان به روش جراحی سزارین در جهان مخابره و موجی از شادی و نگرانی از بابت سلامت مادر ایجاد کرد که اکنون متخصصان نوید سلامت و قدرت باروری این یوزپلنگ ماده را می‌دهند.

یوزپلنگ گربه سان ارزشمندی است که به شدت در معرض انقراض قرار دارد، زمانی بیشتر مناطق آفریقا و گستره وسیعی از آسیای مرکزی و شبه قاره هند جولانگاه این حیوان زیبا بود اما امروزه جمعیت آن به شدت کاهش یافته به طوری که گونه آسیایی آن فقط در ایران یافت می شود از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی می گویند، البته این مساله هم چندان جای خوشحالی ندارد چون چندی پیش معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود که وضعیت یوزپلنگ های ایرانی بحرانی است، حسن اکبری گفته بود که سرشماری ها نشان می دهد۲۰ قلاده یوزپلنگ در زیستگاه ها وجود دارد.

«ایران» پوزپلنگ ماده سه ساله‌ای بود که اواسط فروردین سال ۱۳۹۹ از پارک پردیسان تهران به پایگاه پشتیبان ۷۰۰ هکتاری در پارک ملی توران در شهرستان شاهرود استان سمنان منتقل شد و یوزپلنگ نر با نام «فیروز» سال ۱۳۹۱ در منطقه توران شناسایی و نامگذاری شده بود و در آن زمان «فیروز» یوز بالغ بود و در حدود ۲ و نیم سال سن داشت و در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱ و نیم سال سن داشت که فروردین ۱۴۰۰ در پارک توران شاهرود استان سمنان با هماهنگی سازمان حفاظت محیط‌ زیست و معاونت طبیعی این سازمان، با روش‌های استاندارد جهانی زنده‌گیری شد.

سرانجام عاشقانه‌های «فیروز» و «ایران» امید را در دل دوست‌داران محیط‌زیست و بقای گونه ارزشمند یوزپلنگ آسیایی زنده کرد و منجر به تولد سه توله به ناچار از طریق عمل جراحی سزارین شد و در نهایت متاسفانه ۲ توله به دلیل ناهنجاری مادرزادی تلف شدند و تنها توله نر این عاشقانه به نام «پیروز» برای انجام معاینات دقیق‌تر با تجهیزات پیشرفته معاینه به تهران منتقل شد.

به گزارش ایرنا، یوزپلنگ‌ها بر خلاف چهره پر ابهت و گیرایشان، دارای شرایط زیست عجیبی هستند که با وجود وسواس‌های خاص زندگی، توران در استان سمنان را برای زندگی برگزیده و بقا یافته است، پارک توران تنها زادگاه زادآور یوزپلنگ آسیایی در دنیا است و امید است با به نتیجه رسیدن تلاش‌ها برای زادآوری موفق، تعداد یوزپلنگ‌های آسیایی افزایش یابد.


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
3
4
خدایی متن خبر جالب بود
"ایران و فیروز طی عمل جفتگیری به یکدیگر معرفی شدند"
حکیم جان پیش از بازنشر خبر یه دور به نکات منشوری اش بیشتر توجه کن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
1
4
چقدر عالی،به امید تولد یوزهایی زیبا همچون پیروز،امیدوارم در نهایت سلامت یوزها از یوز مادر (ایران) به دنیا بیایند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
5
4
عنوان خبر که منشوری !
عکسش دیگه چرا زدید!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
0
5
ایران عزیز ، چشم ایران به توست. از خدا میخوام که توله های زیبا و سالم برامون به دنبا بیاوری . زنده باد یوز پلنگ زیبای ایرانی.
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
1
3
بعداز مدتها یک خبر مثبت خوب را شاهد بودیم آفرین
نظر شما
ادامه