کد خبر: ۷۳۹۲۳
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
رئیس بخش تولید واکسن‌های ویروسی پزشکی موسسه رازی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر اشرف محمدی» افزود: بعد از پدرم، بی‌نظیرترین انسان‌هایی که در تمام عمر با آنها برخورد داشتم، دکتر شفیعی، دکتر میرشمسی و دکتر سیاوش بهرامی بودند که انسان‌هایی بسیار بزرگ بودند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دکتر اشرف محمدی» یکی از پژوهشگران برتر موسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی، در سال 1358 وارد دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز گردید اما ورود او به این دانشکده، مصادف با انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاهها شد. بعد از انقلاب فرهنگی، دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه اهواز در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز ادغام شدند و تحصیلات خود را ادامه دادند که دکتر محمدی یکی از این دانشجویان بود.

وی که بعد از اتمام تحصیلات دامپزشکی عمومی به موسسه تحقیقات و سرمسازی رازی محلق شد، معتقد است که خداوند هرچه فروتنی و تواضع هست، در وجود دامپزشکان گذاشته و آنها از این نظر سرآمد همه هستند: «شاید علت این مساله این باشد که وظیفه اصلی دامپزشکان، زدودن درد از جمعیتی است که زبان ابراز درد ندارند.»

دکتر محمدی در سال 1384 در کنکور دکترای تخصصی شرکت کرد و یکی از اولین دانشجویان دوره بیوتکنولوژی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران شد و در سال 91 در مقطع دکترای تخصصی بیوتکنولوژی فارغالتحصیل شد.

حکیم مهر: خانم دکتر، متولد چه سالی و کجا هستید؟

بنده متولد بیست و سوم آذرماه سال 1339 در منطقه نفت سفید از توابع رامهرمز استان خوزستان هستم. دبستان و دبیرستان را در اهواز گذراندم و در سال 1358 وارد دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز شدم.

حکیم مهر: آیا در دوران دبستان و دبیرستان درسخوان بودید؟

بله، در حقیقت خانواده، همه ما را مجبور میکردند که درس بخوانیم. پدرم علاقه زیادی به تحصیل دخترهایش داشت و همه ما از ترس پدر به محض اینکه وارد خانه میشدیم، به سراغ کتاب و درس میرفتیم. ایشان اصرار عجیبی به ادامه تحصیل فرزندان خود داشت و پیش خود فکر میکرد که هر چقدر زن از نظر اقتصادی مستقلتر باشد، برای او بهتر است.

حکیم مهر: چه شد که رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟ آیا از ابتدا علاقهمند بودید یا دست تقدیر شما را به این رشته آورد؟

نمیتوانم بگویم که علاقه بود، اما دامپزشکی اولین انتخاب من بعد از رشته پزشکی بود. با توجه به نمره کنکور، متوجه شدم که احتمالا پزشکی قبول نمیشوم و به سراغ دامپزشکی رفتم.

حکیم مهر: آیا قبل از دامپزشکی، داروسازی یا دندانپزشکی را انتخاب نکردید؟

خیر، فقط دامپزشکی را انتخاب کردم، بدون اینکه بدانم دامپزشکی چه رشتهای است یا اینکه علاقهای به حیوانات داشته باشم.

حکیم مهر: ورودی کدام دانشگاه هستید؟

دانشکده دامپزشکی شهید چمران اهواز.

حکیم مهر: فضای دانشکده در آن سالها چگونه بود؟

واقعیت این است که من اصلا فضای دانشگاه شهید چمران اهواز را در خاطر ندارم، چون به محض ورود به دانشگاه، انقلاب فرهنگی شروع شد و بعد از آن هم کل دانشجویان دامپزشکی شهید چمران اهواز در دانشگاه شیراز ادغام شدند.

حکیم مهر: اینکه مجبور شدید از اهواز به شیراز بروید، سخت نبود؟

خیر. چون مسکن اصلی ما در اصفهان بود، بنابراین فرقی نمی‌کرد که اهواز باشم یا شیراز. در واقع به جای رفتن به اهواز راهی شیراز شدم.

حکیم مهر: همکلاسیهای شاخص شما چه کسانی بودند؟

البته همین الان هم دانشجویان ورودی ما یک گروه واتس‌اپی داریم و در آن هر روز با هم در ارتباط هستیم. لذا تقریبا همه را به خاطر دارم. اما از خانم‌هایی که استاد هستند، می‌توانم به خانم دکتر رضوان منیری که فکر می‌کنم بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی کاشان هستند و همچنین خانم دکتر طاهره شکوهی اشاره کنم.

حکیم مهر: دوران عمومی شما چه سالی تمام شد و بعد از آن چه کردید؟

در سال 67 از دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز فارغ‌التحصیل و بعد از آن هم بلافاصله در موسسه سرم‌سازی رازی مشغول به کار شدم.

حکیم مهر: چرا موسسه رازی را انتخاب کردید؟

چون بعد از ازدواج به تهران نقل مکان کردیم و آن موقع دو انتخاب داشتم؛ با توجه به علاقه شخصی یا باید به انستیتو پاستور می‌رفتم یا باید به موسسه رازی. در سال 67 به مدت دو هفته در انستیتو پاستور مشغول به کار شدم و بعد از آن به موسسه رازی رفتم و در نهایت موسسه رازی را انتخاب کردم.

حکیم مهر: هیچ وقت علاقه نداشتید که در بدنه حاکمیتی و بخش دولتی دامپزشکی کار کنید؟

الان هم به نوعی در بدنه دولت هستم؛ کمااینکه موسسه رازی هم دولتی است. اما اگر منظور شما فعالیت در سازمان یا ادارات کل دامپزشکی است، هیچ‌وقت به این موضوع فکر نکردم. از طرفی در اولین جایی که رفتم، مشغول به کار شدم و دیگر اصلا جویای کار نبودم. با توجه به اینکه شاید فکر می‌کردم فعالیت من در موسسه رازی باید راحت‌تر باشد و علاقه شخصی خودم هم همین است. از طرفی الان هم عمده همکاران من دامپزشک هستند.

حکیم مهر: در موسسه رازی چه فعالیتهایی داشتهاید؟ 

تقریبا سه ماه زمان ترینینگ بخش‌های میکروبیولوژی و میکروب‌شناسی بود که در قسمت اول و در بخش میکروب‌شناسی زیر نظر دکتر یوسفی بودم. بعد به بخش دیفتری، کزاز، سیاه سرفه منتقل شدم که زیر نظر دکتر مهین‌پور و دکتر افشارپاد بود. به مدت یک ماه هم خدمت دکتر آقامیری در بخش تب برفکی کارآموزی کردم. در نهایت مجموعه محاسباتی که مسئولین این بخش‌ها داشتند، باعث شد که دکتر میرشریفی من را به بخش تولید واکسن‌های ویروسی پزشکی منتقل کند. از سال 67 تا سال 71 طرح می‌گذراندم و بلافاصله همانجا مشغول به کار شدم. تقریبا از 1387 مسئولیت بخش واکسن‌های ویروسی را به عهده گرفتم و تا الان هم همچنان مشغول به کار هستم و عملا از موسسه رازی تکان نخوردم.

حکیم مهر: چه خاطراتی از سالهای فعالیت در موسسه رازی دارید؟

خاطرات که خیلی زیاد است، به خاطر اینکه دست تقدیر یا کار خداوند بود که من را کنار افرادی قرار داد که از همه نظر سرآمد بودند. نه تنها سرآمد علم دامپزشکی، تحقیقات دامپزشکی، بیولوژی و...، بلکه از همه نظر سرآمد اخلاق بودند. مخصوصا خود دکتر میرشمسی که تقریبا 20 سال و قبل از فوت ایشان در کنارشان بودم و این سعادت را داشتم که از ایشان یاد بگیرم. از طرفی هنوز هم شاگرد دکتر عباس شفیعی هستم که بعد از بازنشستگی به عنوان مشاور تولید واکسن‌های ویروسی مصرف پزشکی به موسسه تشریف می‌آورند. می‌توانم بگویم که بعد از پدرم، بی‌نظیرترین انسان‌هایی که در تمام عمر با آنها برخورد داشتم، دکتر شفیعی، دکتر میرشمسی و دکتر سیاوش بهرامی بودند که انسان‌هایی بسیار بزرگ بوده، ذهن بسیار بازی داشتند و خیلی بزرگ فکر می‌کردند. این یکی از شانس‌های من در زندگی بود.

حکیم مهر: برای دوره تخصص چه کردید؟

تخصص من بیوتکنولوژی دامپزشکی است که از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران گرفتم. در سال 1384 در کنکور دکترای تخصصی شرکت کردم و یکی از اولین دانشجویان دوره بیوتکنولوژی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بودم. اساتید ما دکتر کیوانفر، دکتر تاج‌بخش، دکتر زهرایی، دکتر فرید همت‌زاده و... بودند. در سال 91 در مقطع دکترای تخصصی بیوتکنولوژی فارغ‌التحصیل شدم.

حکیم مهر: الان چند سال است که در موسسه رازی مشغول به کار هستید؟

از 1367 تا الان که حدود 34 سال می شود.

حکیم مهر: چه زمانی بازنشسته میشوید؟

با توجه به اینکه رتبه دانشیاری دارم، شاید تا 4 سال دیگر بتوانم ادامه دهم تا ببینم که شرایط زندگی و بچه‌ها به من اجازه می‌دهند که بمانم یا نه.

حکیم مهر: چند فرزند دارید و فرزندان شما چه رشتههایی میخوانند؟

دو پسر و یک دختر دارم. پسر بزرگم رشته مکانیک خوانده است. دخترم که فرزند دوم است، فوق‌لیسانس حسابداری و مدیریت دارد که الان خارج از کشور در حال خواندن دکتراست. فرزند سومم هم رشته مکانیک خواند و بعد گرایش هنر موسیقی را انتخاب کرد.

حکیم مهر: هیچوقت به ایشان توصیه نکردید که رشته مرتبط با دامپزشکی یا پزشکی بخوانند؟

خوشحالم که توصیه نکردم، چون خودشان آن قدر مستقل بودند که برای خودشان تصمیم گرفتند. الان هم خرسندم از اینکه بچه‌ها موفق هستند.

حکیم مهر: آیا توصیهای به جوانترهای علاقهمند به رشته دامپزشکی دارید؟

فقط آرزوی سلامتی و بهروزی برای آنها دارم. می‌توانم در مورد اکثر دامپزشکان به طور قطع بگویم که فروتن‌ترین جامعه پزشکی را دامپزشکان تشکیل می‌دهند. تجربه‌ای که در دانشکده با اساتید دانشکده دامپزشکی شیراز داشتم و تجربه بعدی که در موسسه رازی داشتم، این است که خداوند هرچه فروتنی و تواضع هست، در وجود دامپزشکان می‌گذارد و آنها از این نظر سرآمد همه هستند. حالا شاید علت اصلی این باشد که وظیفه اصلی آنها این است که درد را از جمعیتی که زبان ابراز درد ندارند، برطرف می‌کنند، لذا برای همه دامپزشکان آرزوی سلامتی دارم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
3
7
خیلی شانس داشتند که در دانشکده دامپزشکی شیراز ادغام شدند
پاسخ ها
سوت زن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
خیانتی که کارخانجات خوراک دام و آردسازی کشور در حق دامدار و مرغدار میکنه،هیچ ابوالبشری در حق دشمن خودش نکرد.متاسفانه سبوس برنج دوکوب برگرفته از پوسته آسیاب شده برنج رو به جای سبوس گندم به خورد این قشر زحمتکش جامعه تحویل میدهند و آب از آب تکون نمیخوره.مسئولان هم که قربونشون برم این هوای بهاری خوب بهشون میسازه و در خواب خرگوشی بسر میبرند

بارها و بارها از همین تریبون سوت زدم انگار سوتمو کسی نمیشنوه

جسارتا سوت بنده مشکل داره یا گوش بعضی ها.......؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
0
15
راست گفتن انقدر فروتن هستیم که از فروتنی اینه وضع معیشت پرسنل که شرمنده زن بچه .....شدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
1
1
چطور فاصله اصفهان به شیرا با اصفهان به اهواز فرقی نداره؟ و نداشت؟

اهواز حداقل دوبرار مسیرش بیشتره!
مخصوصا اون موقع که مسیر طولانی تر بود از لرستان بدون تونل ...!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
5
8
معمولا افرادی که اعتماد به نفس ندارند افرادی فروتن میشوند.یکی از دلایل عدم اعتماد به نفس فقر است. افراد فقیر اکثرا (استثنا ها را کنار بگذاریم) افراد افتاده و توی خودشان هستند. در گروه پزشکی فقیر ترین افراد این گروه دامپزشکان هستند و متواضعترینشان. این تواضع را شما هیچگاه در پزشکان و دندانپزشکان نمی بینید. وقتی انسان دچار فقر مالی شد یا چاپلوس میشود یا فروتن چون اعتماد به نفس ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
20:19 نکات فلسفی عمیق و مهمی را بیان کردید متاسفانه واقعیات تلخی است در مورد اعتماد به نفس و فروتنی ولی همیشه اینطور نیست ولی اکثرا اینطور است همانطور که اشاره کردید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
باید دید شما از چه مشکلات روحی روانی و نیازهای سر کوب شده رنج میبری که چنین تحلیل و نتیجه گیری می کنی. رشته دامپزشکی از آرزوهای خیلی از افراد جامعه از جمله شما بوده که به آن نرسیدید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
۷:۴۸ من ۲۰:۱۹ نویسنده مطلب اصلی نیستم ولی توجه کنید که شما و من که ۳۰ سال دامپزشک هستم به کجا رسیدیم با سیلی صورت را سرخ کردن به جایی نمی‌رسیم
کهبدبیطار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
خیر دو مقوله ی فقر و تواضغ دو مقوله ی مرتبط اما الزاما به هم پیوسته نیستن. تمول اگر باعث بشه شما خودت رو فرا تر از دیگر افراد جامعه بدونی یه زهر مهلکه که امر‌وز نظام سرمایه داری به شدت بهش آلودست و دیگر گروه های پزشکی به جز عده ای هم بهش الوده ان. چاپلوس بودن هم ویژگی نیمه اکتسابی نیمه غیراکتسابیه و قیاس شما اشتباه است
دامپزشکان فروتن هستند چون دستمزد رو از دست خود مریضشون نمیگیرن نه فقط در ایران در همه جا همینه و مسیر پول یابی ای که هم که بعضا بعضی همکارا راه انداختن یه مقدار غلطه که باعث این تصورات میشه.
هیچکس نمیگه پول بده اما پول پرستی ویروسیه که اگر صنفی بهش مبتلا شد تمام اصول و اخلاقیاتش رو میبازه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
1
8
الان که یک عده ای معلوم نیست با چه مدرکی و از کدام دانشگاه و چه رتبه ای با پارتی وارد موسسه می شوند و با پشتوانه موسسه شروع می کنند به مدرک گرفتن و میگو یند دامپزشکها چکاره اند، نتیجه اش هم را داریم میبینیم............... اموال عمومی.....؛ تحلیل رفتن بخشهای موسسه...... به قیمت شانتاژ خبری.....
dampezeshk
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
1
4
با سلام. خانم دکتر محمدی یکی از بزرگان موسسه بوده که زحمات زیادی را در حوزه تولید واکسن های پزشکی کشیده اند. ریشه کنی بیماری های فلج اطفال، سرخک، سرخجه و اوریون مرهون تلاش های این عزیز و سایر بزرگان موسسه از جمله دکتر میرشمسی و دکتر شفیعی می باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
0
2
"رشته دامپزشکی از آرزوهای خیلی از افراد جامعه از جمله شما بوده که به آن نرسیدید."
دوست عزیز من دامپزشکی را در آلمان خواندم و دکترا(PhD) را از ایرلند گرفتم و نتیجه 35 سال تجربه کار در دانشگاهای ایران را خدمتتان اظهار نمودم.اگر در ادرات دامپزشکی باشید از درجه تواضع و چاپلوسی برخی از دامپزشکان به حرف من میرسید. من نگفتم دامپزشکی رشته بدیست که شما میگویید خیلی ها آرزوی دامپزشک شدن دارند. این رشته در کشور هایی که به تولید عقیده ندارند بلا استفاده است. مثل اینکه شما رشته موسیقی خوانده باشید بخواهید در افغانستان کار کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
2
4
"الان که یک عده ای معلوم نیست با چه مدرکی و از کدام دانشگاه و چه رتبه ای با پارتی وارد موسسه می شوند.."
همینها ها بعد بسیار فروتن و حرف شنو میشوند برای اینکه موقعیت خوذد را حفظ کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
بله ، و آیا این به نفع دامپزشکی و سیستم سلامت جامعه است؟ کار علمی که با سلامت جامعه سروکار دارد فقط حرف شنویی و فروتنی نمیخواد کار به عمل و نتیجه است البته شاید منظور شما هم همین بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
3
1
خداوند تواضع و فروتنی نداده است، بندگان خدا آنقدر تو سری زده اند که راهی جز تواضع نمانده است
نظر شما
ادامه