
حکیم
مهر- محسن طاهرمیرزایی: دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران اگرچه بهعنوان یک
دانشگاه مادر و مرجع در حوزه دامپزشکی کشور، زبانزد خاص و عام و تربیتکننده حجم
بالایی از مفاخر این رشته است، اما این مساله به هیچ عنوان آن را از وجود مشکلات
متعدد در بدنه دانشکده، مبرا نمیکند.
به
منظور بررسی میدانی این مساله و واکاوی سایر مشکلات دانشکده، پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر به سراغ دانشکده دامپزشکی
دانشگاه تهران رفته است و با تعدادی از دانشجویان به گفتوگو نشسته که ماحصل آن
را در ادامه میخوانید:
آموزشها
کاربردی نیستند
«آموزشهایی که از طرف اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به
خصوص در حوزه بالینی و نه علوم پایه ارائه میشود، کاربردی نیست.» این را یکی از
دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به حکیم مهر میگوید: «آموزشها صرفا
مطابق تکستبوک ارائه میشود و این مساله در نظر گرفته نمیشود که دانشجویی که این
مطالب را یاد میگیرد، بعدا چطور باید از اطلاعات خود در بالین استفاده کند؟ مثلا
در دروس بالینی نیاز زیادی به بررسی کیس ریپورت وجود دارد و کیسهای مختلف میبایست
با توجه به اطلاعاتی که به دانشجویان آموزش داده میشود، بررسی شود. دانشجو باید
ببیند که استاد چه پروسیجری را انتخاب میکند برای اینکه بخواهد روند درمانی آن کیس
را پیش ببرد. این یکی از بزرگترین مشکلات آموزشی در دانشکده ما و سایر دانشکدههای
دامپزشکی است.»
امکانات
کم است
وی
با تاکید بر اینکه کمبود امکانات در حوزه آموزش تاثیرگذار است، این مساله را یکی دیگر
از معضلات آموزشی دانشکده دامپزشکی برمیشمرد و توضیح میدهد: «مثلا مطابق تکستبوک،
انجام برخی کارها برای بعضی درمانها لازم است، اما امکانات آن برای ما وجود
ندارد. البته به این معنا نیست که فقط در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران وجود
ندارد بلکه یکسری از امکانات آن کلا در ایران وجود ندارد که متاسفانه این یک نقص
در حیطه درمانی دامپزشکی است.»
اساتید
رغبتی به آموزش دام بزرگ ندارند
گلایه
بعدی این دانشجوی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران درخصوص عدم علاقه و رغبت اساتید
برای آموزش در حوزه دام بزرگ است: «این مساله باعث شده که علاقه و رغبت برای
دانشجو هم وجود نداشته باشد، البته شاید هم عکس این قضیه صادق باشد. در هر صورت به
نظر من باید یک فکر اساسی برای آن شود تا دانشجویان پذیرفته شده با علاقه وارد
شوند و کار کنند.»
ورودیهای
سال ۱۴۰۱ دانشکده دامپزشکی ۱۴۰ نفر بودند
وی
ضمن انتقاد از پذیرش بیرویه دانشجوی دامپزشکی در سالهای اخیر در دانشکده دامپزشکی
تصریح میکند: «تعداد ورودیهای سال ۱۴۰۱ دانشکده دامپزشکی ۱۴۰ نفر بودند که واقعا رقم
بالایی بود. ما که ورودی ۹۶ بودیم، قریب به ۸۰ نفر پذیرش و وارد رشته
شدیم که نصف ما روزانه و نیمی دیگر شبانه بودند. اما متاسفانه تعداد مهمانهای زیادی
که حدود ۱۵ نفر بودند، از دانشکدههای
دیگر گرفته شد که همینها باعث شد تعداد ما بیشتر و بیشتر شود. در ورودیهای بعدی
به طور کلی تعداد پذیرفتهشدگان زیاد شد که این یک نقص بسیار بزرگ است، چون هم در آینده
این رشته تاثیرگذار است و هم اینکه ما میبینیم اکثر دانشجویانی که وارد رشته میشوند،
علاقه و رغبتی ندارند. همه این اتفاقات بد مثل دومینو باعث بروز مشکلات زیادی میشود.»
طرح
واحدهای اختیاری خوب است، اما از نظر تئوری
این
دانشجوی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ضمن مثبت ارزیابی کردن طرح ارائه واحدهای
اختیاری به دانشجویان، خاطرنشان میکند: «طرح ارائه واحد اختیاری خیلی خوب بود اما
از نظر تئوری. کمااینکه همان فرایندی که یک سری مطالب را یاد میگیریم اما نمیدانیم
که در بالین چطور از آنها استفاده کنیم، در آن حیطه هم حس میشود. هم اساتید و هم
رزیدنتهای ما در خصوص مباحث جدیدی که در
دروس اختیاری ارائه میشد، خیلی زحمت کشیدند اما تدریسها صرفا تئوری هست و من نمیتوانم
در بالین از آنها استفاه کنم. رشته دامپزشکی زمانی میتواند در حیطه آموزش پیشرفت
کند که هم مبحث تئوری و هم کار عملی توامان باشد.»
شرایط
پژوهش کاملا فراهم است
وی
درخصوص ساختار پژوهش در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران میگوید: «در دانشکده
دامپزشکی، شرایط پژوهش برای دانشجوی علاقهمند کاملا مهیاست و کافی است که به اساتید
بگوییم و علاقه و رغبت خود را نشان دهیم و خودمان را به اساتید ثابت کنیم. در این
صورت اساتید با ما کار میکنند و به ما یاد میدهند و به خصوص در حیطه پایاننامه
خیلی همراه هستند. پژوهشکده دانشکده دامپزشکی و آزمایشگاه دکتر رستگار تجهیزات
کاملی دارند و برای کسی که علاقهمند و پیگیر باشد و بخواهد در کنار اساتید کار
کند، شرایط آن کاملا مهیاست.»
قدیمی
بودن ساختمان و تجهیزات انرژی ما را میگیرد
وضعیت
امکانات و تجهیزات قدیمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، یکی دیگر از گلایههای
دانشجویان این دانشگاه است. یکی دیگر از دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران
در این خصوص به حکیم
مهر میگوید: «یکی از موضوعاتی که انرژی ما دانشجویان را در
دانشکده میگیرد، قدیمی بودن همه وسایل و ابزار و امکانات است. علیالخصوص ساختمان
دانشکده خیلی قدیمی است و هیچگونه نوسازی در آ ن اتفاق نیفتاده است، البته ممکن
است در برخی نقاط کارهایی شده باشد اما حداقل در ظاهر چیزی مشخص نیست. البته این
معضل در همه دانشکدههای دانشگاه تهران وجود دارد و دانشجویان در زمان ورود، آن
تازگی را حس نمیکنند.»
وی
ادامه میدهد: «خیلی از وسایل را میتوانیم داشته باشیم که نداریم. البته که
معمولا در اکثر موارد بحث کمبود بودجه مطرح است. به این معنا که ما درخواست خود را
ارائه میهیم اما از طرف دانشکده به ما میگویند که کمبود بودجه داریم. در هر صورت
باید برای آن برنامهریزی و بودجه تامین شود. حداقل دانشکده دامپزشکی دانشگاه
تهران بهعنوان دانشکده مادر و مبدا باید شروعکننده برخی کارها و روندها و صاحب
برخی امکانات باشد تا این امکانات حداقل در ۱۰ سال آینده به سایر
دانشگاههای ایران هم منتقل شود و یک روند رو به رشد داشته باشیم، نه مثل الان که
تقریبا میتوان گفت یک روند رو به افول را احساس میکنیم.»
هر کسی
در سایر رشتههای دکترای پیوسته رتبه نمیآورد، وارد دامپزشکی میشود
وی
با تاکید بر اینکه الگوی ما میبایست دانشکدههای خارج از کشور باشند، تصریح میکند:
«رشته دامپزشکی در کل ایران، نه صرفا در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بلکه در
همه دانشکدهها نسبت به سایر کشورها عقبتر است و لازم است که امکانات آن تامین و
علم و اطلاعات اساتید آن به روز شود. از طرفی باید دانشجوها با میل و رغبت جذب این
رشته شوند، نه اینکه صرفا هر کسی که این رشته را انتخاب کرد، به آن ورود کند.
متاسفانه رشته دامپزشکی تبدیل به رشتهای شده که هر کسی که سایر رشتههای دکترای پیوسته
را نیاورد، وارد رشته دامپزشکی میشود که این مساله اصلا آینده خوبی را برای رشته
دامپزشکی رقم نمیزند. نتیجه آن تعداد انصرافیهای زیاد میشود و کسانی که بیمیل
و رغبت تحصیل خود را فقط تمام میکنند که یک مدرک بگیرند و بعد کار دیگری را انجام
دهند. همچنین افرادی هستند که حدود ۱۰ سال طول میکشد تا دکترای
عمومی بگیرند.»
کیسهای
زیادی داریم
این
دانشجوی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ضمن مثبت ارزیابی کردن وضعیت تعداد کیسهای
دانشکده، خاطرنشان میکند: «دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران کیسهای خوب و قابل
توجهی نسبت به سایر بیمارستانها و دانشکدهها دارد. کیسهایی که مشکلات نادر
دارند و همین مساله یکی از جذابیتهای بیمارستان دانشکده است که کیسهای نو و جدید
زیاد میبینیم. البته در یک سال اخیر تعداد کیسها نسبت به قبل کاهش پیدا کرده که
آن هم به نظر من به خاطر شرایط اقتصادی است که لود کیس پایین آمده و مراجعهکنندهها
کمتر شدهاند. این وضعیت در تمام بیمارستانهای دامپزشکی تهران وجود دارد.»
دامپزشکان
باید با جامعه هم بجنگند
برخی
از دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران چشمانداز خوبی نسبت به آینده خود
ندارند. یکی از این دانشجویان به حکیم
مهر میگوید: «نمیدانم این حس درونی من است یا سایر افراد هم این
حس را دارند، اما به صورت کلی این مساله در هر فیلد و رشتهای صدق میکند که افرادی
که راه خود را در هر فیلدی پیدا میکنند و میدانند که به چه چیزی علاقه دارند و
در همان حیطه به صورت مستمر و علاقهمند فعالیت میکنند، میتوانند نتیجه خیلی خوبی
بگیرند. این مسیر در دامپزشکی نسبت به سایر رشتهها سختتر است، چون متاسفانه یکی
از چالشهای دامپزشکان این است که علاوه بر رشته خود، باید با جامعه هم بجنگیم. یعنی
صرفا آن جنگ تلاش کردن برای موفقیت برای ما وجود ندارد بلکه یک جنگ دیگر هم داریم
برای گفتن اینکه ما دامپزشکان قصد فعالیت و کار کردن داریم.»
با این
روند چشمانداز خوبی نمیبینم
وی
ادامه میدهد: «اگر سختگیریهای کنونی ادامهدار باشد، چشمانداز خوبی نمیبینم
ولی اگر قرار باشد به صورت کلی تغییری در حیطه دامپزشکی در ایران اتفاق بیفتد، این
رشته آینده خوبی خواهد داشت چون بازار کار بسیار گسترده و نامحدودی دارد و فارغالتحصیلان
در هر فیلدی از دام کوچک گرفته تا طیور و آبزیان و... میتوانند ورود کنند. بخش زیادی
از این رشته وابسته به صنعت است و رشتهای که بخش زیاد آن وابسته به صنعت باشد،
قطعا رشته پولسازی خواهد بود. به نظر من مهمترین مشکلی که در این میان وجود دارد
این است که من دانشجو در کنار آن تلاشی که باید برای موفقیت داشته باشم، باید یک
جنگ بیرونی هم با سایر انسانها و قوانین و سنگهایی که جلوی پای ما انداخته میشود
داشته باشم تا بتوانم ادامه دهم و کار خود را پیش ببرم.»
وی
در پایان میگوید: «حیف ایران و حیف این همه دانشجوی باانگیزه است که سال اول با
انگیزه فوقالعاده وارد این رشته میشوند اما متاسفانه در این چند سال تحصیل این
انگیزه کم و کمتر میشود.»
یکی از مشکلات بزرگ دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران میانگین سنی بالای اساتید است. هرچند اساتید از بزرگان این رشته هستند اما جایگزینی با جوانان به همراه خودش نوآوری و به روز شدن دانشکده را به همراه دارد. اساتید قدیمی بعضا از روی جزواتی تدریس میکنند که شاید بیست سال است که مطالب آن به روز نشده است و انگیزه ای هم برای چنین تغییری ندارند.
|
ناشناس جان عالی گفتی ولی این دانشکده مشکلات دیگه هم به وفور داره. تکبر و غرور و ادعای کاذب دانشجویان دانشکده، سطح پایین علمی دانشجویان پس از فارغ التحصیلی، رفتار نامناسب اساتید با دانشجویان سایر دانشگاه ها بالاخص آزاد، گزینش سلیقگی در مصاحبه تخصص و دادن اولویت به دانشجویان خود دانشکده و ...
|
جناب ناشناس فرانسوی میشه یکبار دیگه جمله کامنت تون رو بنویسید میخوام مطمئن بشم اشتباه نکردم ، تو دانشکده ای که هر چی انسان فرهیخته و علمی بود رو بازنشسته اجباری کردید و بعد از میان دوستان انجمن و جهاد و .... چپوندید به دانشکده خوب انتظار دارید این دانشکده محیط علمی باقی بمونه ؟ البته اصلا خدای ناکرده قصدم جسارت به انجمن و جهاد نیست ، سیاسی کار هستید شهامت داشته باشید و سیاسی کار بخونید نه اینکه خودتون رو هیات علمی جا بزنید خوب از کسی که تو انجمن اسلامی دانشجویی بوده و بعد به واسطه همین انجمن سالها در خارج از ایران به اسم درس خواندن مشغول بوده و بعد میره موسسه رازی و بعد سازمان دامپزشکی و بعد میاد اینجا هیات علمی میشه چه انتظاری داری
|
جناب ناشناس کامنت اصلی، با شما موافق نیستم زیرا محیط دانشگاه باید علمی و در عین حال دوستانه باشد و این در حالی است که تبلیغات ایدئولوژیک و جاسوسی از دانشجویان و اساتید و اجازه نظر مستقل ندادن باعث شده شور و حال دانشگاهها را بگیرد. دانشگاهها تبدیل به مکانی برای یارگیری و تنبیه دانشجویان تبدیل شده. در هیچ کدام از این موارد مقصر اساتید باسابقه نیستند هرچند که اکثر آنها بازنشسته شدهاند و تقریبأ همه کسانی که در حال حاضر مشغول هستند، در کمتر از ۳۰ سال اخیر استخدام شدند. در دانشگاههای کشور رفتار و عقاید یک دانشجو بیشتر از امکانات و سطح آموزش اهمیت دارد و به همین دلیل سال به سال همه دانشگاههای کشور پس رفت کردند و از لحاظ کیفی و کمی عقب گرد داشتیم. یکدست کردن ……
درمورد بخش دام بزرگ دانشکده باید قبول کنیم که بعد از دکتر بازرگانی، این بخش تقریبا رو به افول رفت. از نیروهای جوان هم استفاده شد. ولی متاسفانه عملا خواسته های مورد انتظار برآورده نشد.
بیاین کامنت بذارین دیگه. خبر بدون کامنتو هیجان یعنی هیچ.
۱۴۰ نفر ورودی جل الخالق
|
اسم دانشگاه ازاد بد در رفته!
من خیلی به این رشته علاقه دارم و آرزوم اینه قبول بشم:)
|
بیشتر در موردش فکر کن ، قبل از انتخاب رشته حتما تو محیط کاریش قرار بگیر
|
افرین شما هم بعد از فارق التحصیلی شغلتون میشه اسنپ
|
خیلی در موردش فکر کردم
|
seta
|
آقا یا خانم ناشناسی که رانندگی اسنپ را احتمالا دارید انجام می دید اگر با علاقه و پشتکار پیگیر درسها و منابع بودید قطعا جایگاه مناسبتر و شایسته تری داشتید.... نگارش فارق التحصیلی (فارغ التحصیلی) .... خود گویای همه چیز هست...
|
بچه مردم رو نا امید نکنید چرا که حق الناسه. دنیا گرده.
|
اگه علاقه داری، حتما بیا تو این رشته... اونایی که میگن نیا، یا تلاش نکردن برای اینکه جایگاهی بهتر کسب کنن، یا نمیخوان دست زیاد بشه..... حتما بیا
|
خیلی ممنون دانیال❤️
|
سلام.seta عزیز شک ندارم قبول میشی و مطمئنم جایگاه شایسته ای برات خواهد بود.وقتی به باور و درک توأم با عشق رسیدی این خواست نیمی از مسیرته و بقیه اش هم با یاری خدا حتما انجام میشه.یادت باشه این موجودات زبان بسته خیلی بهت نیاز دارن.روح بزرگی داری.شاد و پیروز باشی.با ارزوی موفقیت برای همه انسانها....
اوضاع خیلی خیطه
|
سلام فرزندان عزیزم اینجانب پدر یکی از هم دانشگاهی های شما هستم دو ساله که شب و روز خودم و لعنت و نفرین میکنم که چرا به پسرم گفتم دامپزشکی بخواند ۶ سال زحمت کشید اینده ای نامعلوم، درآمد کم، و از نظر جایگاه اجتمایی ؟؟؟؟؟؟؟؟ در ارتش به یه دندان پزشک با ۴ سال درس خوندن درجه ستوان یکم اما دکتر دامپزشک درجه ستوان دومی میدن عمرتان را تلف نکنید از دانشجوهای سالهای قبل تحقیق کنید بعد وارد این رشته شوید این مدرک در ایران ارزش ندارد در خارج مدرک دیپلم ارزشش بیشتر است
|
اینجوری ها هم نیست پسر شما تنبل و بهونه گیر هستند و احتمالا کاردان دامپزشک هستند که ستوان دو شدند همه ما با ستوان یکمی خدمت کردیم
|
دوست ناشناس
|
سال ۹۵ خدمت سربازی بودم ، با درجه ستوان یکمی ، بقیه دوستان هم همینطور
در مجموع بنظرم اساتید جاافتاده ما بیشتر به کارشان اهمیت داده و بهتر راهنماییان میکنند، در مقایسه با اساتید جوانتر که کلاس و تدریس برایشان اجبار است ولی ولع مقاله دارند. شاخص ترین مثال هم ........
تبریک ویژه به این ۱۴۰
|
در اسنپ پز دانشگاه مگر بدهند!
آخه مگه عمر تون از سر راه اوردید این رشته هیچ کاری نداره ۱۴۰ نفر دامپزشک در حالی که تعداد آگهی های همین حکیم مهر در حوزه دامپزشکی در سال ۱۰۰ تا نیست
۱۴۰ دانشجوی عزیز به جمع دکترهای افسرده خوش اومدید.
مشکل دانشگاه تهران سیاسی بازی بیش از حد است. ۲ دسته اساتید در دانشگاه تهران هست. اول آنهای که تحصیل کرده ۵۰ـ۴۰ سال پیش بودند که به نسبت دوران خود توانای علمی قابل قبولی داشتند ولی این اطلاعات علمی آپدیت نمیشد تا اینکه بازنشسته شدند. دومین گروه آنهای که در ۳۵ـ۳۰ سال اخیر استخدام شدند که مبنای استخدام آنها وفاداری به یکسری مسائل خاص بوده..........
|
طرف سالها اسمش بعنوان مدرس نوشته میشه ولی یکبار تدریس نکرده و مشغول کار دیگری است. یاران غار نابلد تدریس قلب و عروق و تنفس و... میکنند. البته همان یاران غار هم فرار کردند از مملکت رفتند و پول بیت المال حرام شد. زحمت و پول آموزش و ضربه تبعیض را مردم بیچاره کشیدند.
مشکل دانشگاه تهران و سایر دانشگاه ها نه بر میگردد به تعداد کیس و نه به تجهیزات بلکه به غیر استاندارد بودن آموزش بر اساس نیاز جامعه میباشد. مهمترین بخش یک دانشکده دامپزشکی در جهان سوم قسمتی است که با حیوانات مورد مصرف انسان سروکار دارد که آموزش در تمام دانشکده های ایران در این زمینه دچار لنگش شدیدی میباشد. این از یک طرف بر میگردد به اساتید و مدرس این بخش که با رفتن اساتیدی مثل بازرگانی نوری بدیعی سیفی سرداری و.... این قسمت دچار افت شدیدی شده است. این یک طرف قضیه است. طرف دیگر قضیه برنامه درسی دامپزشکی استکه بدلیل غیر استاندارد بودن آنها بیشتر بر اساس تئوری پایه ریزی شده اند که بسیار خسته کننده است. در ارتباط با دام بزرگ امروزه در جوامع پیشرفته دروس بر اساس سلامت گله پایه گذاری شده و تدریس میشوند نه بر اساس تک کیس. چون هیچکدام از دانشگده های دامپزشکی در ایران فارم آموزشی ندارند لهذا دانشجو از دیدن ایندوره بسیار بسیار مهم محروم شده و تقریبا دست خالی از دانشگاه بیرون میآید. دورسی گه در دانشکده های ما تدریس میشود برای اداره دامداریهای عشایری و سنتی است نه برای اداره یک دامپروری مدرن. امروز دیگر تفریق صدای قلب و تنفس یک گاو مهم نیست مهم آنست که شما در یک دامپروری صنعتی بدانید چگونه بیماریهایی مثل BVD،IBR ،سل بروسلوز، مایکوپلاسموزیس ، تب برفکی،یون و...را کنترول نمایید. مهم اینستکه به دانشجو کنترول بیماریهایی مثل جابجایی شیردان، تب شیر ،اسیدوز و بیماریهای اپیژنتیک تدریس شود و آموزش داده شود. بدلیل قطع ارتباط بیش از 40 ساله مملکت با مراکز مهم علمی جهان افرادی در آموزش دادن این بخش مهم تربیت نشدند و آنهایی هم که علم آنرا داشتند یا مردند یا باز نشسته شدند و یا رفتند. من بعنوان یک استاد در این رشته به هیچ دانشجویی توصیه نمیکنم که در ایران وارد این رشته گردد و این بدین معنی نیست که این رشته ای نا کار آمد است بلکه بدلیل عدم وجود امکانات صحیح آموزش این رشته در حال حاضر در کشور میباشد.
متاسفانه در همه دانشکده ها این مسایل هست ... دامپزشکی رشته بسیار عالی ای هست ولی با مدیریت غلط داره به بیراهه میره.... یکی از استان های هم جوار تهران،پانزده ساله دانشکده دامپزشکی زده، درحالی که استاد رادیولوژی، مامایی، اپیدمیولوژی، قارچ شناسی کلا نداره و مابقی درسها فقط یک!!! استاد دارن.... و 140 نفر هم ورودی مهر و بهمن میگیره... کلا رو به افول دارع میره اونجا... کیس که خیلی کم وجود داره... دلم برای دانشجوهای اونجا میسوزه...
بنظر می رسد سه موضوع در خروجی نامطلوب موثر بوده است:۱- بطور کلی سطح علمی اساتید خصوصا آنهایی که بعد از دوران طلایی اساتید جذب شده اند عموما (نه همه) بر اساس سلیقه برخی از اساتید جذب شده اند اگر الان در آزمون برد دانشگاه شرکت کنند حتما مردود می شوند که جای تاسف است.البته در مقایسه با دوره طلایی الان با توجه به دسترسی به اینترنت فاصله استاد و فارغ التحصل و حتی دانشجو کم شده است. همه دسترسی به اطلاعات بروز بهترین مجلات دارند ۲- امکاناتی که باید در یک دانشکده مرجع باشد مثلا وجود حتی یک دستگاه کامل و بی نقص اندوسکوپی یا تردمیل اسب حتی برای رزیدنت وجود ندارد.۳-تعداد کیس و کار عملی حضور بر بالین با حضور یک استاد توانمند تقریبا وجود ندارد. ۴- عموما اساتید در حد اندازه اسم خود در بالین توانمند نیستند آنها به دانشگاه جایگاه نمی دهند و دانشگاه هست که به آنها ابهت می دهد.
|
احسنت بر شما
مشکل اصلی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران شامل موارد زیر است:
من دانشجوی دوره تخصص در دانشکده دامپزشکی بودم. سه تا مشکل عمده این دانشکده داره: اول استادان بی حوصله سن بالا و دانش منسوخ، دوم درگیری استادان با پست و مقام سیاسی و وزارتی و دانشگاهی، سوم نبود امکانات و تجهیزات از جمله کلینیک دام بزرگ پرمراجعه هست. کلینیک مرد آباد عملا یه کلینیک مرده هست. کلینیک دام کوچک روبروی دانشکده هم تبدیل به یک کلینیک بدنام شده چون بابت مراجعات پول میگیره درحالیکه در تمام دنیا کلینیک های آموزشی باید رایگان باشن. حداکثر فقط پول دارو باید پرداخت بشه درحالیکه برای ویزیت هم پول میگیرن و حیوان بدبخت رو میدن دست یه مشت دانشجوی کم تجربه و بی مسئولیت که بیشتر دنبال عکس های اینستاگرامی هستن. متاسفانه استادان سن بالا هم به جای جایگزینی با استادان جوان با سواد با استادان توصیه شده و پارتی دار جایگزین میشن که اونها هم به خاطر پارت کلفتی که دارن هیچ انگیزه ای برای کار و تلاش ندارن.
من سال 93 ورودی دانشکده بودم و درسته که جای نزدیک پزشکی یا دندان نیاوردم اما به ان بی علاقه هم نبودم و بعد از دو ترم تحصیل به خاطر نداشتن رغبت کافی و بازار کار نا مناسب تصمیم عجیب و غریب گرفتم که علوم دامی بخونم . به حای دکترای عمومی کارشناسی علوم دامی خوندم و ارشد تغذیه دام و بعد وارد سازمان نظام مهندسی شدم و منتظر ارجاع کار!! اینکه بعد از حدودا 9 سال و گذراندن سربازی ، افسوس میخورم که چرا جایگاه دامپزشکی وضعیت جمعیت دامی کشور این قدر روز به روز افتضاح تر میشود و هزینه های راه اندازی یک کلینیک اینقدر سنگین و تصمیم گرفتم که یه یک فارم کوچک هم راه اندازی کنم با اقل سرمایه اطراف تهران و تلقیح مصنوعی و جیره نویسی و پروتکل نویسی تلقیح و... انجام میدم و همچنان درگیر این فکرم که کارم درست بود یا نه؟؟و حالا که میبینم هیچ چیزی تغییر نکرده به انتخاب دومم مصمم ترمیشم.
|
دلفین ها هم پرواز می کنند!