حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: یکی
از نکات قابل توجه در دفترچه راهنمای کنکور سراسری سال آینده گروه تجربی که اخیرا
منتشر شد، حضور دانشکده پیرادامپزشکی دانشگاه بوعلی سینای همدان در جمع دانشگاههای
پذیرشکننده دانشجوی دکترای عمومی دامپزشکی بود. بر اساس اطلاعات موجود در این
دفترچه، در حالی امسال ۲۰
دانشجو در این مقطع در این دانشکده پذیرش خواهند شد که بر اساس ضوابط، حداقلهای
مورد نیاز برای تاسیس رشتههای جدید در گروه دامپزشکی مصوب ۱۹ آذرماه ۱۳۹۰ گروه تخصصی دامپزشکی، برای پذیرش
دکترای عمومی دامپزشکی حداقل به ۳۷
عضو هیات علمی متخصص در زمینههای مختلف با حداقل مرتبه استادیار نیاز است، در حالی
که تعداد اعضای هیات علمی فعال دانشکده پیرادامپزشکی دانشگاه بوعلی سینا همدان در
حال حاضر ۱۹
نفر است که با حداقل ۳۷
نفر فاصله بسیار زیادی دارد. این شائبهها باعث شد تا به سراغ «دکتر محمدمهدی
دهقان» مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم برویم و نظر وی را جویا شویم.
وی در گفتوگو با حکیم
مهر با اشاره به اینکه تعداد ۲۴ دانشکده دامپزشکی در کشور داریم
که دانشجوی دامپزشکی میگیرند، میگوید: «این تعداد با توجه به جمعیت دامی ما و
نسبت آن به جمعیت انسانی و همچنین فرصتهای شغلی برای فارغالتحصیلان دکترای عمومی
دامپزشکی، خیلی زیاد است. کاری که ما در مرحله بعد در دفتر گسترش انجام میدهیم، این
است که این دانشکدهها را به تعدادی که برای کشور کافی است، برسانیم. در این فرایند
ممکن است بر اساس ظرفیتی که دانشگاههای مختلف دارند، فعالیت تعدادی از این
دانشکدهها متوقف شود. تعدادی هم ممکن است بر اساس منطقه و پیشبینی ما ایجاد یا
به معنای دیگر، ساماندهی شود. مثلا ممکن است در بعضی مناطق به سمت ادغام دانشکدهها
حرکت کنیم.»
حکیم مهر: آقای دکتر، آیا دانشکده پیرادامپزشکی دانشگاه
همدان، برای جذب دانشجو مجوز گرفته است؟
قبل از پاسخ به سوال شما لازم است یادآوری کنم که چون رشته
خود من دامپزشکی است و در دهه ۸۰
مدتی دبیر گروه دامپزشکی وزارت علوم بودم، با ساختار گروه دامپزشکی و دانشکده
دامپزشکی آشنا هستم. خوشبختانه در سال جاری که آقای دکتر قمصری ریاست کارگروه علمی
دامپزشکی را پذیرفتند، ما یک حرکت اساسی در معاونت آموزشی وزارت علوم در رابطه با
ساماندهی دانشکدههای دامپزشکی شروع کردیم که به نظرم اگر با همان شکلی که پیشبینی
شده حرکت کند، نتایج بسیار خوبی خواهیم گرفت. کمااینکه چند هفته پیش هم دکتر قمصری
گزارشی را بهعنوان برنامه جامع آموزش دامپزشکی ارائه دادند و پیشنهاداتی داشتند
که برخی از آنها مصوب شد.
حکیم مهر: چه مواردی مصوب
شد؟
یکی از مهمترین مصوبات بحث
محدود کردن پذیرش دانشجوی دامپزشکی با عنایت به تعداد زیاد فارغالتحصیلان و عدم نیاز
کشور بود. در این میان قانون هم به شکلی ما را مکلف کرده که همین کار را انجام دهیم
و این برنامهای بود که بیش از ۱۰ سال پیش باید انجام میشد. همانطور که میدانید ماده ۲۱ قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی، وزارت
علوم، تحقیقات و فناوری را مکلف کرده که پذیرش دانشجو را براساس ظرفیت، جنسیت و نیازسنجی
وزارت جهاد کشاورزی انجام دهد. دوستان من در وزارت جهاد کشاورزی طی سالهای مختلف
این موارد را به وزارت علوم اعلام کردند، اما این طرح در وزارت علوم به دلایل
مختلف اجرایی نشده بود. امسال این طرح اجرا و باعث شد که از حدود بیش از ۱۹۰۰ نفر پذیرش سالانه در رشته دکترای دامپزشکی، به
عدد ۶۰۰ و
خوردهای برسیم. این یک کار بسیار اساسی بود که انجام شد و ما نیز قانون را
اجرا و از منابع کشور برای تربیت نیروی غیر ضروری حراست کردیم، چون وقتی نیازی به
نیرو نباشد، تربیت آن هدررفت منابع کشور است.
در حوزه دانشگاه آزاد، خود
دانشجویان هزینه را پرداخت میکنند. این وضعیت در رشتههای نوبت دوم دانشگاههای
دولتی و همچنین پردیس نیز به همین شکل است. در دانشگاه دولتی که دولت هزینه تربیت
نیرو را پرداخت میکند، اگر بیش از نیاز کشور، نیروی دامپزشک تربیت کنیم و این
افراد فرصت شغلی مناسبی برای رشته خود پیدا نکنند، هدررفت منابع افراد و کشور صورت
میگیرد. لذا ما یک کار خیلی خوب مطابق با قانون انجام دادیم.
ما تعداد ۲۴ دانشکده دامپزشکی در کشور داریم که دانشجوی
دامپزشکی میگیرند. این تعداد با توجه به جمعیت دامی ما و نسبت آن به جمعیت انسانی
و همچنین فرصتهای شغلی برای فارغالتحصیلان دکترای عمومی دامپزشکی، خیلی زیاد
است. کاری که ما در مرحله بعد در دفتر گسترش انجام میدهیم، این است که این
دانشکدهها را به تعدادی که برای کشور کافی است، برسانیم. قطعا این تعداد فعلی
دانشکدههای دامپزشکی مناسب نیست و گسترش بیرویهای پیدا کرده است. در این فرایند
ممکن است بر اساس ظرفیتی که دانشگاههای مختلف دارند، فعالیت تعدادی از این دانشکدهها
متوقف شود. تعدادی هم ممکن است براساس منطقه و پیشبینی ما ایجاد یا به معنای دیگر،
ساماندهی شود. مثلا ممکن است در بعضی مناطق به سمت ادغام دانشکدهها حرکت کنیم.
کمااینکه بر اساس تکلیفی که سند آمایش آموزش عالی مصوب شورای انقلاب فرهنگی در بحث
ساماندهی موسسات آموزش عالی چه در سطح رشته یا خودشان مشخص کرده، ممکن است که بعضی
موسسات را تجمیع یا فعالیت بعضی دانشکدههای دامپزشکی را متوقف کنیم.
در مورد دانشکده پیرادامپزشکی
همدان هم همینطور است و این دانشکده هم یکی از بخشهای این طرح است. به هر حال بعد
از سالها یک اتفاق اساسی در مورد آموزش دامپزشکی رخ داد که امیدوارم در نهایت
باعث افزایش کیفیت فارغالتحصیلان ما شود و حضور باکیفیت دامپزشکان منجربه
بالارفتن سطح خدمات دامپزشکی به صورت جامع شود. چون همکاران ما در بخشهایی که
مربوط به بهداشت عمومی است یا در مراکز مختلفی که در رابطه با فرآوردههای خام است
و همچنین در بخشهایی که مربوط به بهداشت مواد غذایی است حضور گسترده و وسیع
دارند.
حکیم مهر: آقای دکتر، با
همه توضیحاتی که فرمودید، اما من هنوز به جواب سوال خودم در مورد دانشکده پیرادامپزشکی
همدان نرسیدم. آیا این ظرفیت جذب دانشجوی دامپزشکی بر اساس مجوز انجام شده است؟
بله، این دانشکده مصوبه
شورای گسترش دارد.
حکیم مهر: آیا دانشکده پیرادامپزشکی
میتواند دانشجوی دکترا بگیرد؟
در مورد این دانشکده، آن
مصوبه هنوز ابلاغ نشده بود. درخصوص رشتههایی که در دفترچه میآید، دانشکده
درخواست میدهد، دانشکده همدان هم به عنوان دانشکده دامپزشکی باید عنوانش تغییر پیدا
کند. البته فقط عنوان چون آنها از نظر تعداد هیات علمی و... همه شاخصهای برگزاری
رشته دکترای دامپزشکی را دارند و برخی شاخصها و استانداردهای آنها حتی از خیلی از
دانشگاههای دامپزشکی دیگر که الان در حال پذیرش دانشجو هستند، وضعیت بهتری دارد.
حکیم مهر: آیا تاکنون این
درخواست را ندادهاند؟
در مقطعی که درخواست تبدیل
آموزشکده به دانشکده را داشتند، بنده دبیر گروه دامپزشکی بودم. یک بحثی مطرح شد که
ما همانطور که در حوزه علوم پزشکی نیاز به برخی دانشکدهها داریم که که به شکل جنبی
فارغالتحصیل داشته باشند، در حوزه دامپزشکی هم باید همین روند را داشته باشیم تا
رشتههای مرتبط با دامپزشکی را تربیت کنند. درخواست کردند و هیات امنا هم مصوب کرد
و در شورای گسترش هم تصویب شد که آن دانشکده به دانشکده دامپزشکی تغییر نام دهد و
پذیرش دانشجوی دکترای عمومی دامپزشکی نیز در شورای گسترش مصوب شد.
حکیم مهر: آیا این مساله
با هدف اصلی شما در تضاد نیست؟
این یک بخشی از همان فرایند
ساماندهی دانشکدههای دامپزشکی است. به این معنا که این مساله را نباید خارج از
چارچوب ببینیم. وزیر محترم به شدت روی بحث ساماندهی و آمایش آموزش عالی تاکید
دارند و یکی از مواردی که بهعنوان مورد تحولی در آموزش عالی خیلی روی آن تاکید کردند،
همین بحث ساماندهی موسسات آموزش عالی است تا دانشکدههای دامپزشکی فارغالتحصیلانی
با کیفیت در حد کشوری و بینالمللی داشته باشند که بتوانند نیاز جامعه را پاسخ
دهند.
متاسفانه برخی دانشکدههای
ما واقعا سطح آموزشی خوبی ندارند. من مشاهده کردم که پایگاه خبری حکیم مهر چند بار
در این زمینه ورود کرده و گزارشهایی از دانشکدههای مختلف منتشر کرده که کار خیلی
خوبی است. این گزارشها خیلی به ما کمک میکند. البته خود ما از طریق مرکز نظارت و
ارزیابی کیفیت وزارت علوم همین کار را انجام میدهیم و شما هم به شکل میدانی این
کار را میکنید و با استفاده از اطلاعاتی که از فارغالتحصیلان و دانشجوها میگیرید،
کمک زیادی به ما میکنید که این بررسی را انجام دهیم.
در نهایت امیدوارم به سمتی
برویم که بتوانیم در حوزه آموزش دامپزشکی شرایط بهتری پیدا کنیم و فارغالتحصیلان
ما کفایت لازم را به دست بیاورند که بتوانند مسئولیتهای سنگینی که در حوزه
دامپزشکی و بهداشت عمومی دارند، به درستی به عهده بگیرند.
حکیم مهر: ممنون از فرصتی
که در اختیار ما قرار دادید.