کد خبر: ۷۶۱۰۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: در پنج سال گذشته بیش از 1050 مورد حیوان گزیدگی ناشی از گاو در گیلان داشتیم که برای این افراد حداقل پنج و یا شش دوز واکسیناسیون انجام گرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از گیل خبر، «دکتر علی داودی کیاکلایه»، متخصص پزشکی اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مناسبت 6 مهر روز جهانی بیماری هاری گفت: براساس منابع علمی حیوان گزیدگی ناشی از گاو معمولا در رده های انتهایی علل هاری می‌باشد اما بررسی میدانی و پایان نامه دانشجوی دکترای پزشکی ایشان نشان داد در پنج سال گذشته حیوان گزیدگی ناشی از گاو در رده سوم بعد سگ و گربه در استان گیلان قرار گرفته است که نیاز به مداخلات بهداشتی و اجتماعی در این زمینه میطلبد.

داده های مطالعه نشان می‌دهد در پنج سال گذشته بیش از 1050 مورد حیوان گزیدگی ناشی از گاو در گیلان داشتیم که برای این افراد حداقل پنج و یا شش دوز واکسیناسیون انجام گرفت.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به علل افزایش موارد گاز گرفتگی توسط گاو در گیلان گفت: در شهرهای کوهپایه ای گیلان که موارد ویلاسازی فراوان دیده میشود شغال های این ناحیه به مناطق جنگلی رفته و عملا آشیانه خود را از دست داده و در هنگام غروب و شب به این نواحی مراجعه کرده و با حمله به گاوها علایم شبیه بیماری هاری در گاوها ایجاد کرده و کشاورزان فکر میکنند گاو پلاستیک مصرف کرده و در حلق آنها گیر کرده با بردن دست خودش در دهان گاو برای بیرون آوردن پلاستیک متاسفانه دچار گاز گرفتگی در ناحیه ساعد شده که باید بلافاصله واکسیناسیون هاری تزریق گردد.

وی همچنین به افزایش موارد موارد حیوان گزیدگی توسط حیوانات خانگی توجه افرادی که اینگونه حیوانات را در منزل نگهداری میکنند به اقدامات پیشگیری از جمله شستشو به مدت 15 بعد هر گونه گزش یا لیس زدن حیوان و انجام واکسیناسیون امری ضروری و حیاتی است.



انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
بهار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
0
1
اگر گاو ها در اثر گزش شغال و روباه مبتلا به هاری شدند و بعد انسان ها رو گاز گرفتند،پس گاو های مبتلا به هاری هم مردند چون سرنوشتی جز مرگ نمی توانستند داشته باشند و بعیده همچین موضوعی از دید ادارات دامپزشکی گیلان، مغفول مانده باشد.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
0
1
این مصاحبه و گفته آقای هیئت علمی!، اصلأ علمی نیست.علت مراجعه به شبکه بهداشت، گزارش شبکه دامپزشکی مبنی بر در معرض بودن اشخاص با بزاق دام هار است. در چند سال اخیر بیماری هاری در کشور و ازجمله گیلان و بویژه در دام به علت گزش سگ سانان بسیار زیاد شده و تقریبا هر ماه چند مورد گزارش رسمی و نمونه برداری توسط شبکه های دامپزشکی صورت می گیرد.در حالیکه سازمان بهداشت جهانی ریشه کنی هاری در سال۲۰۳۰را در نظر دارد ولی متاسفانه همچنان رو به قهقرا هستیم و شاهد افزایش نگران کننده این بیماری ، بروکراسی و پروتوکل های بعضاً نادرست سازمان دامپزشکی و عدم حمایت و همکاری نهاد ها و سازمانهای ذی ربط و مسیولین هم به این همه گیری دامن زده.یکی از مواردی که می تواند به کنترل این بیماری کمک کند استفاده از واکسن اورال(قیمت آن با واکسن های وارداتی تزریقی چندان تفاوتی ندارد) با همکاری محیط زیست در جمعیت سگ و بویژه شغال‌هاا ست و.. است.متاسفانه افرادی که در راس امور سازمان دامپزشکی هستند اغلب کار میدانی نکرده اندو ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
0
0
متاسفانه هر هفته چندین مورد هاری گاو تو استان گیلان داریم .
نظر شما
ادامه