کد خبر: ۷۸۴۳۹
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
رئیس جدید نظام دامپزشکی استان البرز در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر غلامرضا نصرت» افزود: در حال حاضر دریافتی همکار دامپزشک با ۲۷ سال سابقه خدمت در اداره کل دامپزشکی و یا همکار دامپزشک کارمند نظام دامپزشکی حدود ۱۸ میلیون تومان است، در حالی که همین امسال با محاسبه حقوق، مسئولین فنی باید حدود ۵۲ تا ۵۷ میلیون تومان دریافتی داشته باشند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس جدید نظام دامپزشکی استان البرز میگوید «در سنوات گذشته بر اساس یک دستورالعمل نانوشته، به ازای هر پنج کلینیک، به یک داروخانه مجوز راهاندازی میدادیم، اما از سال گذشته پیرو دستور مقامات بالا، چه در سازمان دامپزشکی و چه نظام دامپزشکی، مبنی بر اینکه حق نداریم در فرایند صدور مجوز هیچگونه ممنوعیتی قایل شویم، دیگر آن نسبت را از دست دادیم و الان تقریبا تعداد درمانگاه به داروخانه به عدد سه تا سهونیم به یک رسیده است.»

به گفته «دکتر غلامرضا نصرت» یکی از مشکلات بخش خصوصی دامپزشکی در استان البرز بحث نامشخص بودن یا تفسیر به رای کردن حقوق مسئولین فنی دامپزشکان و در کنار آن عدم مطابقت دریافتی همکاران دامپزشک در بخش دولتی و بعضا حتی کارمندان نظام دامپزشکی با آن است.

وی در گفتوگو با حکیم مهر تصریح میکند: «پیشنهاد ما در رابطه با ماده 19 همان چیزی است که برای برنامه هفتم توسعه کشور نوشته شده که در آن حقوق مسئولین فنی از مسیر دیگر و از طریق دولت پرداخت شود و منبع آن پرداخت عوارضی باشد که از بخش خصوصی مرتبط با دامپزشکی در حوزه کشتارگاه، داروسازی و هر بخش دیگری گرفته میشود.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

بنده ورودی سال 68 و فارغالتحصیل سال 75 دانشگاه آزاد کرج هستم.

حکیم مهر: لطفا به سوابق کاری خود اشارهای بفرمایید.

در حوزه صنفی بنده مدیرعامل تعاونی مرغ تخمگذار نظرآباد، عضو هیات مدیره و مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار استان البرز و دو دوره نیز عضو هیات مدیره مرغ تخمگذار میهن بودم. در بعد اجتماعی نیز عضو شورای نظام دامپزشکی در دورههای اول، سوم، چهارم و پنجم هستم.

حکیم مهر: با توجه به سالهای طولانی فعالیت شما در این عرصه، مهمترین مشکلات و چالشهای بخش خصوصی دامپزشکی استان در حال حاضر چیست؟

واقعیت این است که مشکلات بخش خصوصی استان البرز با مشکلات همکاران ما در کل کشور عجین است. یکی از این مشکلات، بحث نامشخص بودن یا تفسیر به رای کردن حقوق مسئولین فنی دامپزشکان و در کنار آن عدم مطابقت دریافتی همکاران دامپزشک در بخش دولتی و بعضا حتی کارمندان نظام دامپزشکی است. مثلا در حال حاضر دریافتی همکار دامپزشکی که 27 سال سابقه خدمت در اداره کل دامپزشکی دارد، 18 و نیم میلیون تومان است. همچنین دریافتی همکار دامپزشک ما که کارمند نظام دامپزشکی استان البرز است، 18 میلیون و 700 هزار تومان است، در حالی که همین امسال با محاسبه حقوق مسئولین فنی، باید حدود 52 تا 57 میلیون تومان دریافتی داشته باشند. عدم همخوانی این نرخها و مشخص نبودن پایه دریافتی همکاران باعث شده که صاحبان حرفه به همکاران ما ظلم کنند و قراردادهایی صوری ببندند که پرداخت نمیشود. اینها معضلات عمده همکاران ما از بابت مالی است.

از جهت حرفهای نیز همکاران ما شدیدا نیازمند آموزشهای تخصصی مرتبط با صنف هستند، کمااینکه بعضا برای به دست آوردن امتیاز لازم برای تمدید پروانهها اقدام به ثبتنام یا شرکت در دورههای غیرمرتبط میکنند. ما باید همکاران را تشویق کنیم که در کنار کار، با گذراندن کلاسهای متنوع و مرتبط با صنف، سطح علمی خود را ارتقا دهند تا رسالت نظام دامپزشکی را درخصوص امنیت شغلی از بابت ریالی و هم امنیت شغلی از بابت فنی و علمی به اجرا بگذاریم.

حکیم مهر: وضعیت اجرای ماده 19 در استان چگونه است؟ آیا با اجرای درست این قانون میتوان از همین قراردادهای صوری که اشاره کردید، خلاص شد؟

ما در استان در دورههای قبل نیز با همکاری مدیران ارشد اداره کل دامپزشکی و اعضای شورا اقدام به استخراج حقوق حقه همکاران از طریق نظارت بر قرارداد فیمابین همکار دامپزشک با کارفرما کردیم و میتوانم ادعا کنم که استان ما در این خصوص کمترین مشکل را دارد. پیشنهاد ما در رابطه با ماده 19 همان چیزی است که برای برنامه هفتم توسعه کشور نوشته شده که در آن حقوق مسئولین فنی از مسیر دیگر و از طریق دولت پرداخت شود و منبع آن پرداخت عوارضی باشد که از بخش خصوصی مرتبط با دامپزشکی در حوزه کشتارگاه، داروسازی و هر بخش دیگری گرفته میشود. در واقع دولت باید عوارضی را بر محصول تمام شده کارفرما مترتب شود که بتوانند از آن منبع، حقوق مسئولین فنی را پرداخت کنند و ماده 19 فارغ از ارتباط مالی کارفرما و دامپزشک، تحت لوای واقعی نماینده دولت بودن آن دامپزشک در آن مرکز اجرایی شود.

حکیم مهر: وضعیت استان از نظر درمانگران غیرمجاز چگونه است؟

درمانگران غیرمجاز را باید به دو دسته تقسیم کنیم؛ دسته اول دامپزشکانی هستند که برای دریافت پروانه اقدام نمیکنند و به صورت همکار، ساعتی یا دعوتی در کلینیکهای ما حضور پیدا کرده و اقدام به درمان میکنند. دسته دوم افرادی هستند که تحت لوای پتشاپها اقدام به واکسیناسیون، صدور شناسنامه، درمان و بعضا اقدام به جراحی و... میکنند.

حکیم مهر: نحوه برخورد شما با این تخلف در استان چگونه است؟

قطعا هر گزارش مکتوبی که چه به صورت معرفی از طرف اداره کل و چه شکواییه از سوی همکاران دامپزشک به نظام دامپزشکی برسد، به محض وصول اقدام عملی برای آن به عمل میآید که نمونه آن را هم داشتیم. فکر میکنم که در کمیته بدوی برای دو مورد از آنها حکم صادر و برای صدور حکم درمانگر غیرمجاز به دادگستری استان ارجاع شده است.

حکیم مهر: یکی از مشکلاتی که برخی استانها با آن مواجهند، الزام کلینیکها به خروج از شهر و فعالیت در حاشیه شهر است. آیا این معضل در استان البرز هم وجود دارد؟

سال گذشته زمزمههایی در این خصوص در استان وجود داشت که خوشبختانه با تعامل بسیار خوب و سازنده اداره کل دامپزشکی و نظام دامپزشکی استان و نمایندگان محترم بخش دام کوچک که به صورت متشکل و در قالب کمیته ارزیابی و ممیزی کلینیکهای دام کوچک داشتند، ما از ورود و دخالت دوایر غیرمرتبط جلوگیری و مساله را به صورت درون صنفی حل و فصل کردیم.

حکیم مهر: وضعیت استان از لحاظ تعداد دانشجویان و همچنین دانشکدههای دامپزشکی را چطور ارزیابی میکنید؟

استان البرز دارای یک دانشکده دامپزشکی در سطح دکترا در دانشگاه آزاد است که سالیانه در دو دوره 45 تا 60 نفره پذیرش دانشجو دارد. علاوه بر آن فارغالتحصیلان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و سایر استانها نیز مستعد فعالیت هستد، کمااینکه وقتی یک همکار دامپزشک نمیتواند در استان تهران مشغول به کار شود، سرریز آن به این سمت است و اولین جایی که مورد هدف همکاران خواهد بود، استان همجوار یعنی البرز است که هم راههای ارتباطی و فواصل نزدیکی با تهران دارد و هم سطح حضور پت متناسب با تهران بالاست. در نتیجه همکاران بیشتری برای دریافت پروانه دام کوچک به استان البرز گسیل پیدا میکنند.

حکیم مهر: نسبت کلینیک به داروخانه در استان البرز چگونه است؟

در سنوات گذشته ما بر اساس دستورالعمل نانوشتهای که داشتیم، به ازای هر پنج کلینیک، به یک داروخانه مجوز راهاندازی میدادیم. از سال گذشته پیرو دستور مقامات بالا، چه در سازمان دامپزشکی و چه نظام دامپزشکی، مبنی بر اینکه حق نداریم در فرایند صدور مجوز، هیچگونه ممنوعیتی قایل شویم، دیگر آن نسبت را از دست دادیم و الان تقریبا تعداد درمانگاه به داروخانه به عدد سه تا سهونیم به یک رسیده است.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر، اشارهای به مهمترین اولویتهای خود بفرمایید.

اولویت اول استان البرز آموزش و آن هم از نوع مرتبط است. در کنار آن بحث رفاهی همکاران استان را دنبال میکنیم و کمیتهای متشکل از هشت نفر به طور جدی پیگیر آن هستند که بتوانند امکانات اولیه رفاهی و درخور همکاران را برای بهرهمندی دامپزشکان و خانوادههای محترم آنها تدارک ببینند. در کنار آن برخی وظایف ذاتی درخصوص ماده 5، ماده 2 و ماده 19 داریم. با همگرایی موجود بین اداره کل دامپزشکی، نظام دامپزشکی، نظام مهندسی کشاورزی و جهاد استان درخصوص حل مشکلات در قالب کمیتههای چهارگانه، ساماندهی امور را پیگیری میکنیم و امیدواریم که بتوانیم موفق باشیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
کارشناس فنی
|
Germany
|
۰۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
5
11
باید از عقلانیت و واقعیت گرایی تبعیت کرد
و از نادانی و خیالبافی به شدت دوری نمود.

آقای دکتر نصرت کاملا درست می‌فرمایند.
چطور دولت پرداختی خودش با آن همه سابقه هجده میلیون است ولی برای مسولین فنی نسخه دعوا و درگیری می‌پیچد؟
واقعا چه نیتی پشت این خیالبافی است؟
ایاجز درگیری و بی انگیزه کردن ما مسولین فنی چیز دیگری عاید شده؟!

اگر دولت دلسوز کار فنی دامپزشکی است به فرمایش صحیح دکتر نصرت ما را از پرداخت حقوق کارفرما خلاص کند و خودش حقوق بدهد.

این همه دورویی برای به اصطلاح احترام به حقوق مسئولین فنی واقعا انسانی نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
7
2
بهترین گزینه پرداخت حقوق از طریق سازمان نظام دامپزشکی کشور است حالا چرا هرکس یک نسخه برای این دوستان می پیچد معلوم نیست
با عقلانیت باید به این نتیجه رسید که بهترین گزینه پرداخت از طریق نظام دامپزشکی هست ............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
0
4
همه‌ فقط میگن باید بشود...
اما یکی نیست که بخش خصوصی رو رسما ملزم کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
1
4
نظام که بدون داشتن هرگونه تعهد و مسئولیت قانونی هزاران میلیارد از طرق مختلف درامد داره نباید پیگیر و انجام دهنده حقوق مسئولین فنی باشه اما سازمان دامپزشکی همون مختصر درامدهاشو باید ده برای حقوق مسئول فنی؟اگه دولت پول داشته باشه به کارمنداش میده نه که خرج بخش خصوصی بکنه
علی مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
2
0
کاملا قانونی و منطقی
دانشجو دانشگاه کرج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
0
2
جناب دکتر نصرت .......... در مورد تعداد دانشجویان دانشگاه کرج ...... ایکاش قبلش استعلام‌ می‌گرفتید
الان ۱۲۰ نفر است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
1
2
بهترین راه حلی که تاکنون برای معضل حقوق ماهیانه مسئول فنی ها ارائه شده و تمام مشکلات رو کاملا حل میکنه همین پرداخت حقوق توسط دولته. چرا؟ چون مسئول فنی، در اصل کارمند دولت حساب میشه نه کارمند کارفرما.

بهترین کار همینه که یک عوارض سالیانه ای از صاحبان سرمایه و کارفرماها گرفته بشه و در یک حساب متمرکز سازمان دامپزشکی واریز بشه و بعد این سازمان حقوق ماهیانه هر مسئول فنی که استخدام میشه رو راسا پرداخت کنه.

البته از طرف دیگه مقدار حقوق ماهیانه هم باید بر اساس سوابق فرد و توانایی ها و امتیازاتی که جمع کرده و نوع کارخانه ای که قراره مشغول بشه هم باید تغییر کنه و یک عدد ثابت نباشه.
پاسخ ها
همکار مسول فنی
| Germany |
۰۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
دست مریزاد. ????
حقیقت موضوع همینه که مسولین فنی نود درصد وقتشون برای انجام دستورات سازمانی و جمع آوری آمار و اطلاعات درخواستی سازمان و همکاری با سامانه های اعلام شده دولتی میگذره و عملا ما کارمند و نماینده سازمان در بخش خصوصی هستیم.

واقعیت موضوع اینه که کارفرماها از کارکرد مسولین فنی درآمدی کسب نمیکنن، چون ما بیشترین وقتمون برای انجام درخواست‌های سازمان میگذره
پس بهتره خودسازمان این حقوق رو پرداخت کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
3
5
دوست و همکار عزیز اینکه حقوق بخش دولتی رو کم زدن دلیل نمیشه ............
کارمند اداره شغلش تضمین شده است از ساعت ۷ تا ۱۲ میره سر کار بدون هیچ مسئولیتی
وام و مرخصی های که کارمند اداره می‌گیره یک مسئول فنی حتی تو خواب هم نمیبینه
هیئت بدوی های بی دلیلی که مسئول فنی هر سال میره رو هیچ وقت کارمند اداره نمیبینه

اگر به فکر حقوق کادر اداری هستین لطفا کسی رو زیر سوال نبرید
بله مسئول فنی کشتارگاه با اون حجم کار باید ۵۷ تومن بگیره
شما پنج تا از کارمندان محترم اداره رو یک شب بفرستید کشتارگاه ببینید می‌تونن کار رو‌ درست به اتمام برسونن
سابقه ۳۰ ساله هم دیگه به درد کسی نمیخوره الان فقط سواد و علم کاری مهمه
رئیس اداره میشناسم با ۱۵ سال سابقه به نظرم ۱۰ تومن هم زیادی که بگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
این حجم عقده و خودبزرگ بینی واقعا عجیبه بنده کارمند دولت هستم هم سالها مسئول فنی بودم هم در زمینه های دیگر بخش خصوصی کار کردم و برخلاف شما بخاطر سوادم تونستم در آزمون اداره قبول بشم ، باید عرض کنم خدمتتون که برخلاف تصور ناقص شما مسئولیت اداره با مسئول فنی قابل مقایسه نیست و تا شما تخلف نکنید هیئت بدوی هم نمیرید ضمنا چیزی که اکثر مسئولین فنی بشدت به آن مبتلا هستند بیسوادی و بی انگیزگی برای کار کردنه ، مسئول فنی کارخانه خوراک دام داشتیم بعد از پنج سال حتی آنالیز محصولات خودشونو که هر روز روی گونی ها میدید بلد نبود و حتی نهاده هارو نمیشناخت وضعیت مسیولین فنی کشتارگاه و مرغداری و اینام معمولا بهتر ار این نیست البته همه اینطوری نیستند ولی جز بهرفکر در رفتن و غیبت از سرکار نیستند کاش به جای کینه ورزی و تنفر کمی بیشتر مطالعه میکردید و تلاش میکردین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
2
2
اگر دولتی ها نبودند و پیگیری نکنند کدام کارفرما شمار را استخدام می کند
کار در مراکز را مدیون سازمان دامپزشکی هستید
اما پول گرفتن از واحدها توی جیب نظام هست پس نظام باید پیگیر حقوق باشد همانطور که سالیانه میلیاردها تومن تو حیب می زند
به نوشته دکتر زارعی نظام فقط 9 ملیارد مالیات بدهکار بوده است یعنی نظام چه کار انتفاعی انجام می داده و سودش برای چه کسانی بوده که فقط مالیات ان 9 ملیارد بوده است
مسئول فنی استان البرز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
0
5
از جناب دکتر نصرت دعوت میکنم
تعرفه های اعلام شده در استان البرز، که خودتان تصدیق فرمودید حق مسئولان فنی است را در واحدهای مرغداری، کارخانه دان و سایر واحدهای صنفی خودتان آغاز کنید.
تا سایر مرغداران و تولید کنندگان به تاثیر از شما اجرا کنند.
باتشکر
ناشناس
|
France
|
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
0
2
بهترين رشته دنيا را تو ايران كردن بي مصرف ترين رشته و كم ارزش ترين رشته، .............. الان اين پرداخت حقوق مسولين فني من از سال ٨٢ ميشنوم ولي كسي اين ..... را نداشته فرق جهاد با بهداشت
کلینیسین فعال در استان البرز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
0
3
جناب دکتر نصرت متاسفانه شاهده فعالیت درمانگرهای فاقد تحصيلات دکتری حرفه ایی دامپزشکی به عنوان دکتر دامپزشک در استان البرز در بخش محمدشهر و ماهدشت بوده و بعضا با تاسیس کلینیک های غیر مجاز اقدام به فعالیت و اخلال در امر درمان میکنند
در خواست برخورد با مداخله گران غیر مجاز و فاقد صلاحیت در امر درمان داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
0
2
جناب دکتر نصرت . با سلام ‌،جهت اطلاع پول عوارض گوشت و مرغ را روحانیون دفتر نمایندگی ولی فقیه به عنوان حقوق میگیرند. قبلا این عوارض صرف غرامت گوشت و مرغ ضبطی می شد و به دامدار خسارت دیده میدادند که ریل گذاری عوض شد . اینکه در زمان کدام رییس سازمان دامپزشکی این اتفاق افتاد یادم نیست. اگر کسی اطلاعاتی دارد بد نیست اعلام نماید.
علی چشمی خبرنگار وزین ...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
2
2
درود بر نظریات ارزشمند ریاست محترم نظام دامپزشکی استان البرز
نظر شما
ادامه