کد خبر: ۷۸۶۹۸
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
رئیس نظام دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر حسن ابدالی» افزود: با توجه به اینکه قرار است نظام سبز سلامت دوباره احیا شود، امیدواریم که با راه‌اندازی آن بتوانیم قدم‌های مثبتی در این زمینه برداریم ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: استان کهگیلویه و بویراحمد فاقد دانشکده دامپزشکی است و به همین دلیل به تعداد کافی مسئول فنی ندارد. این را رئیس نظام دامپزشکی این استان به حکیم مهر می‌گوید: «در واقع فارغ‌التحصیلان زیادی نداریم و به همین دلیل برای طرح‌های خود با کمبود مسئول فنی مواجهیم. با این وجود هنوز بحث کارفرما و مسئول فنی در ماده ۱۹ حل نشده است. مشکل دیگر با توجه به اینکه دانشکده دامپزشکی در استان نیست، دسترسی به اساتید مجرب هم برای ما مشکل است.»

«دکتر حسن ابدالی» تصریح می‌کند: «قبلا بر اساس دستورالعمل‌هایی که وجود داشت، یک تناسب بین صدور پروانه‌های داروخانه و کلینیسین‌ها داشتیم، مثلا به ازای هر چهار یا پنج کلینیک، یک داروخانه بود اما الان در قانونی که لازم‌الاجراست، این قضیه به خوبی دیده نشده است و عمده مراکز بخش خصوصی ما به جای اینکه کلینیک یا مراکز درمانی باشند، داروخانه‌ها هستند که این خود یک معضل است.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشکده هستید؟

بنده ورودی سال ۸۱ دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز در مقطع دکترای عمومی و سال ۹۱ دکترای تخصصی بهداشت مواد غذایی دانشگاه دولتی شهرکرد هستم.

حکیم مهر: از نظر شما مهمترین مشکلات بخش خصوصی دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد چیست؟

ما مشکلات عدیده‌ای داریم و معمولا در استان‌هایی که مقداری عشایری هستند، حجم این مشکلات بیشتر است، کمااینکه برای تطابق دستورالعمل‌ها در این استان‌ها، یک مقدار کار سخت‌تر است. ما به عنوان نظام دامپزشکی، مجری سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور هستیم و بعضی از مشکلات ما ناشی از تطابق دستورالعمل‌ها با شرایط موجود است. البته ما سعی می‌کنیم که تا جایی که ممکن است، بر اساس اختیاراتی که قانون به ما داده، با مردم تعامل کنیم. بالاخره سال جهش تولید است و ما هم باید نهایت تلاش خود را با حفظ شعار تولید پایدار، جهت استقرار این شعار مقام معظم رهبری به کار گیریم.

یکی دیگر از مشکلات ما در بحث نیروی انسانی است؛ عمده فعالیت نظام دامپزشکی در بحث ماده ۲ و ماده ۵ است. ماده ۲ که مربوط به صدور پروانه‌های کلینیسین‌ها، داروخانه ها، مراکز مایه کوبی، پلی کلینیک‌ها، بیمارستان ها، حوزه درمانی و داروخانه هاست. ماده ۵ هم که مربوط به اماکن است و بیشتر وظایفی که به بخش خصوصی و به صورت اخص نظام دامپزشکی واگذار شده، در این حوزه است. با توجه به افزایش حجم کار در این زمینه، یکی از مشکلات حال حاضر ما کمبود نیروی انسانی است؛ یعنی با این حجم از کارها و با توجه به نیروهای مستقر و استخدام شده نظام دامپزشکی در استان، کار برای ما مشکل است.

مشکل دیگر ما بحث مکان فعالیت است؛ متاسفانه نظام دامپزشکی فاقد ساختمان است و ما به صورت اجاره‌ای در اینجا مستقر هستیم. البته سعی ما این است که از دوستان و همکاران سازمانی کمک بگیریم و قطعا نیازمند توجه عزیزان مسئول استانی و کشوری در این زمینه هستیم.

از مشکلات دیگر ما بحث آموزش است و یکی از اولویت‌های بنده، پیگیری آموزش منسجم است. همانطور که می‌دانید دامپزشکی یک رشته بسیار وسیع، مهم و تاثیرگذار در شاخه‌های مختلف است و لذا نیاز است که فارغ‌التحصیلان مختلف در بعضی رشته‌هایی که قصد فعالیت در آن دارند، بازآموزی شوند. اگرچه در همه حوزه‌ها درس خواندند و شاید تجربه و آموزش کافی را گرفته باشند، اما نیاز به بازآموزی و به روزرسانی دارند و یکی از برنامه‌های ما و البته مشکلات ما همین بحث آموزش است.

از دیگر مشکلات می‌توان به بحث کمبود مسئول فنی اشاره کرد؛ ما به تعداد کافی مسئول فنی نداریم. در واقع فارغ‌التحصیلان زیادی نداریم و به همین دلیل برای طرح‌های خود با کمبود مسئول فنی مواجهیم. مثلا در طرح‌های اماکن شامل پرورش یا تکثیر ماهی یا طرح‌های مرغداری و دامداری با کمبود مسئول فنی مواجه هستیم و این یکی از معضلات است. از طرفی نیاز به آموزش هم داریم.

مشکل دیگر با توجه به اینکه دانشکده دامپزشکی در استان نیست، دسترسی به اساتید مجرب هم یک مقدار برای ما مشکل است. با همه این شرایط ما یک شرکت آموزشی قوی در سطح کشور داریم که فعلا به صورت مجازی و در بعضی مواقع به صورت حضوری از اساتید دعوت و کلاس‌های حضوری برگزار می‌کند، اما با مشکل دسترسی به اساتید روبرو هستیم.

حکیم مهر: ارزیابی شما از نحوه اجرای ماده ۱۹ در استان چگونه است؟ آیا می‌توان راهکاری اندیشید که قراردادهای صوری برای همیشه از بین برود؟

هدف از اجرای ماده ۱۹ قطع رابطه مالی بین کارفرما و مسئول فنی است، اما متاسفانه در استان ما و کل کشور به دلیل قوانین یا هر چیز دیگری به خوبی اجرا نشده و یکی از مشکلات ما همین است. متاسفانه قراردادهای صوری در استان ما نیز مثل سایر استان‌ها وجود دارد. البته اگرچه اداره کل ماده ۱۹ را اجرا می‌کند اما قراردادهای صوری ارتباطی با اداره کل ندارد، چون اداره کل بر اساس قوانین قرارداد را می‌بندد اما بعضا خود عزیزان مسئول فنی با کارفرماها وارد این بحث می‌شوند. دلیل آن هم این است که کارفرمایان آنها را تحت فشار قرار می‌دهند و بالاخره ممکن است قرارداد صوری هم ببندند. با توجه به اینکه قرار است نظام سبز سلامت دوباره احیا شود، امیدواریم که با راه‌اندازی آن بتوانیم قدم‌های مثبتی در این زمینه برداریم.

حکیم مهر: ارزیابی شما از وضعیت فعالیت داروخانه‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی در استان چیست؟ آیا نسبت آنها در استان متناسب است یا نه؟

همانطور که می‌دانید، قبلا بر اساس دستورالعمل‌هایی که وجود داشت، یک تناسب بین صدور پروانه‌های داروخانه و کلینیسین‌ها داشتیم. مثلا به ازای هر چهار یا پنج کلینیک، یک داروخانه بود اما الان در قانونی که لازم‌الاجراست، این قضیه به خوبی دیده نشده است و عمده مراکز بخش خصوصی ما به جای اینکه کلینیک یا مراکز درمانی باشند، داروخانه‌ها هستند که این خود یک معضل است. هر چند که دوستان و همکاران ما دامپزشک هستند و می‌توانند در همه زمینه‌ها اعم از دارو، واکسن و کلینیک اظهارنظر کنند اما متاسفانه این تناسب وجود ندارد و این معضل باعث می‌شود که نتوانیم بحث نسخه‌پیچی و نسخه‌نویسی را به درستی اجرا کنیم. وقتی تعداد کلینیک با تعداد داروخانه تناسب نداشته باشد، قطعا شما یک کلینیک دارید و هشت داروخانه. چطور می‌توانید آن قانون را اجرا کنید؟ لذا زمینه اجرای آن فراهم نیست.

حکیم مهر: رابطه شما با بخش دولتی دامپزشکی در استان چگونه است؟

با توجه به اینکه همه رؤسای قبلی نظام استان انسان‌های مجرب، متعهد و از لحاظ فنی قوی بودند، خیلی خوب توانستند بستر همکاری و هماهنگی بین نظام و سازمان را فراهم کنند. بنده نیز که این مسئولیت به من واگذار شده، سعی می‌کنم که آن مسیر هماهنگی بین اداره کل و نظام را تقویت کنم. الان جزو استان‌هایی هستیم که هیچ مشکلی بین ما وجود ندارد و کارها را با هماهنگی کامل انجام می‌دهیم.

حکیم مهر: یکی از مشکلاتی که بعضی از استان‌ها با آن روبرو هستند، اجبار کلینیک‌های دامپزشکی برای انتقال به حاشیه شهر است. آیا این مشکل در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز وجود دارد؟

ما نیز در ابتدا این مشکل را به خصوص در مورد کلینیک‌های دام کوچک داشتیم. اولا دستورالعمل‌هایی وجود دارد که طبق آن کلینیک‌های دام بزرگ باید خارج از محدوده شهری باشند. لذا دستورالعمل‌های این‌چنینی وجود دارند، اما ما نامه‌نگاری‌هایی را با محیط زیست انجام دادیم؛ بالاخره آنها هم قوانینی دارند که باید با آن مطابقت داشته باشد. زمانی که قوانین و دستورالعمل‌های ما در سطح ستاد و کشور با هم نوشته می‌شود، آنها هم جزو کارگروه هستند و باید هماهنگی بیشتری وجود داشته باشد که این مشکلات و معضلات از همان سطح کشور حل شود. در استان ما ابتدا یک معضل این‌چنینی بود اما بعد با هماهنگی، همکاری و نامه‌نگاری‌هایی که صورت گرفت، مشکل برطرف شد و خوشبختانه الان دیگر در این زمینه مشکلی نداریم.

حکیم مهر: چقدر با معضل درمان غیرمجاز روبرو هستید؟

متاسفانه یکی از مشکلاتی که در استان ما و شاید خیلی از استان‌های دیگر وجود دارد، بحث درمانگران غیرمجاز است و حتما نیاز است که در سطح کشور و سطح سازمان‌ها، چه نظام و چه سازمان دامپزشکی کشور، یک راهکاری به حال این قضیه اندیشیده شود. درمانگران غیرمجاز، تفاوتی نمی‌کند که دامپزشک باشند یا سایر رده‌ها، وقتی مجوز نداشته باشند، غیرمجاز هستند. متاسفانه ما با این معضل روبرو هستیم، بعضی مواقع شکایت می‌کنند و این قضیه را به ما ارجاع می‌دهند. ما هم آن را پیگیری و از طریق مراجع ذی‌صلاح با آنها برخورد می‌کنیم.

حکیم مهر: اشاره کردید که با کمبود مسئول فنی مواجه هستید. آیا با این وجود باز هم مشکل ماده 19 وجود دارد؟

از آنجا که دانشکده دامپزشکی نداریم، یکی از مشکلات ما کمبود مسئول فنی است. البته در بعضی جاها هست اما گاهی باید مدتی معطل بمانیم تا یک مسئول فنی پیدا کنیم که بتواند کارهای آنها را انجام دهد. با این تفاسیر مشکل ماده ۱۹ کماکان سر جای خود باقی است. یعنی حتی با وجود کمبود مسئول فنی، هنوز بحث کارفرما و مسئول فنی حل نشده است.

حکیم مهر: به عنوان سؤال آخر؛ مهمترین اولویت‌ها و برنامه‌های شما چیست؟

یکی از اولویت‌های بنده که قصد پیگیری آن را دارم، منسجم کردن بحث آموزش است. همانطور که می‌دانید، در مواد قانونی بحثی تحت عنوان «صلاحیت حرفه‌ای» داریم که باید توسط نظام دامپزشکی انجام شود. ماده ۱۹ را که فعلا اداره کل انجام می‌دهد اما در بحث ماده ۱۲ آیین نامه نظارت بهداشتی در بند ۱۲ در مورد بحث صلاحیت حرفه‌ای و آموزش آمده که نظام دامپزشکی باید صلاحیت حرفه‌ای را برای مسئولین فنی اجرا کند. ما سعی می‌کنیم در این قسمت آموزش را تقویت کرده و یک پک آموزشی خوب اجرا کنیم که عزیزان بتوانند استفاده کرده و بهره‌برداران استفاده بهتری از لحاظ کیفی از علم همکاران ببرند.

همچنین همان‌طور که عرض کردم، ما یکی از استان‌هایی هستیم که در بحث مکان مشکل داریم. محل استقرار ما اجاره‌ای هست و یکی از اولویت‌های من این است که با تعاملی در این زمینه داریم و پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم، تلاش کنیم تا در بحث مسائل رفاهی همکاران کارهایی صورت بگیرد تا دوستان عضو نظام دامپزشکی بتوانند از آن استفاده کنند و بهره ببرند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
20
چرا صوری میبندن؟ چون حمایت نمی‌شوند
..................
سیاه پوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
37
.................
این همه فارغ التحصیل دامپزشکی بیکار !!!!
یعنی بایستی هر شهری یک دانشکده دامپزشکی داشته باشد تا مسئول بهداشتی برای ان شهر مهیا گردد؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
شهرکرد و خوزستان بغل گوششون ۴ تا دانشکده داره کمبود دکتر دارن؟!
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
همین الان استان فارس و کهگیلویه درخواست بدین کار میگن نیست بعد چجوی کمبود دارن یا نهایتا کارفرما میگه نیا من ۸ تومن میدم باید دید آیا تولیدی شما داری که دنبال مسئول فنی هستی یا صف میخوای و ندارین، استان فارس معمولا صف میشه ولی این جز آسیب به روحیه افراد اونم با درس سخت دامپزشکی نیست
اهوی آزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
1
14
مگه همه شهرا برای تامین پزشک مورد نیاز دانشکده پزشکی دارن. ..........
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
15
.................
شما می دونید چقدر دامپزشک بیکار داریم؟ شما می دونید چون قانون برای حقوق مسئول فنی درست اجرا نمی شه انگیزه ای برای دامپزشکان باقی نمی مونه تا بپذیرن که مسئول فنی بشن؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
والا خیلی از شغلهای کاذب و فصلی و آزاد درآمدش از مسئول فنی بیشتره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
1
10
هراستانی یک دانشکده دامپزشکی!
؟
....
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
16
بنده بخاطر تعرفه های ....... الان حاضر نیستم مسئول فنی بشم ،و این آقایون کارمند عین خیالشون هم نبوده ما با چه مشکلاتی می‌جنگیم... کسی که حقوق یک سال من رو نداد براحتی بهش مسئول فنی دادند. و واقعا اینجا کمبود دامپزشک نداره چون هم به دانشگاه شیراز ،هم کازرون نزدیک هست.
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
14
پس ما این همه فارغ‌التحصیل بیکار دامپزشک با مدرک دکتری از کجا آوردیم؟
حتما باید ۱۰۰ نفر مسئول فنی متقاضی یکجا بشند تا کارفرما با یک دهم حق و حقوق و با منت با یکنفرشون قرار داد امضا کنه
..................
کاربر مهمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
12
من اهل این استانم .....................
الان چندین نفر در صف هستن برای مسئول فنی در این استان از جمله خود من چون اقایون میفرمایند با ۵ تومن برید مسئول فنی شید
......................
حامد پیروان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
15
آقای دکتر من مسئول فنی این استان هستم این اداره کل خودش برای ما نرخ تعیین میکند شما که منو خوب میشناسید حتی نرخی که خود اداره کل دامپزشکی استان برای من تعریف کرده حق بیمه هم در اون لحاظ نشده پس چطور میفرمایین مسئولین فنی صوری قرارداد میبندند
.............
پاسخ ها
سیاه پوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
پس نتیجه می گیریم تمام حرفهایی که این رئیس نظام زده همه اش ......... بوده
حامد پیروان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
13
و حرفی که به بنده زدن داخل این اداره کل برای قرادادی که خود اداره نرخ تعیین کرده این بود همینه که هست اگر برات نمیصرفه بزن برو
..........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
14
3
کاملا حق با رئیس نظام کهکیلویه هست. الان تو هرمزگان هم نیاز شدید به نیرو احساس میشه. کاش یه دانشکده با جذب تمام مقاطع دامپزشکی تو هرمزگان تاسیس بشه. تا مشکل کمبود نیرو مرتفع بشه. به هر کی زنگ میزنی میگه چند روز تو ماه باید بیام. میگه ماهی دو روز میام. اگه دانشکده دامپزشکی تاسیس میشد دیگه شاهد این حرفها نبودیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
کاملا درسته. هیچ کس حاضر نیست سر کارش باشه. همه همین حرفها رو میزنن. نه برا بخش دولتی میان و نه برا بخش خصوصی. شدیدا با کمبود نیروی کار دامپزشکی روبرو هستیم. هم کلینیسین، هم داروخانه و هم مسئول بهدشتی. اگه کسی راست میگه و اهل
و جویای کار هست، بسم الله. چه بخش خصوصی و چه بخش دولتی و در تمام مقاطع
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
من متقاضی کار هستم. اگه کسی بخواد تو هرمزگان کار کنه، باید به کجا مراجعه کنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
به اداره کل دامپزشکی مراجعه کن
مسئول فنی مادیده گرفته شده
|
Austria
|
۲۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
5
سازمان دامپزشکی با تعداد کثیری کارمند و سازمان نظام دامپزشکی تنها حرفی که میزنند این است که مشکل وجود داره و آیین نامه ماده ۱۹ اجرا نمیشه و فلان و فلان؛ما ام میدونیم مشکل وجود داره ............ کاری کنید مشکل حل بشه و تنها گفتن این که وجود داره که نشد کار ،سالیان ساله نتونستین کاری کنید روابط مستقیم مالی کارفرما و مسئول فنی قطع بشه،لطفا و خواهشا ................ از سازمان نظام پزشکی الگو برداری کنید و یک بار برای همیشه یک کار درست انجام بدین؛صد ها مسئول و مدیر تغییر کردند،روسای مختلف نظام تغییر کردند و فقط گفته شده مشکل وجود داره و هیچ اقدامی در رابطه با حل آن انجام نشده .................
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
0
4
.................
استان اصفهان هم دانشکده دامپزشکی ندارد، ولی تا دلتون بخواد فارغ التحصیل دامپزشکی داره که خیلیهاشون برای کار به استان های دیگه میروند!
...................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
پس ایشون دلیل نامرتبط آوردن!
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
3
حکیم مهر طوری پیام مخاطب را سانسور میکنه که اصلا موضوع و مقصود نویسنده یه چیز دیگه میشه!!

این نوع سانسور توهین به مخاطبین هست...

ما همیشه گفتیم و کسی هم نشنیده.

دکتر کاطمی کجایید؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
0
1
دوستان پس مطلب جدیدی که یاد گرفتیم اینه که کمبود دامپزشک دلیل اش نبود دانشکده دامپزشکی در اون شهر یا استانه! پس در هر شهری باید دانشکده دامپزشکی و پزشکی و پرستاری باید وجود داشته باشه.

از اونجایی که حدودا بیش از 1000 شهر در ایران داریم باید 1000 دانشکده دامپزشکی و پزشکی و پرستاری و انواع دانشکده های دیگه هم داشته باشیم!
دامپزشک فراری استان
|
Canada
|
۰۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
0
1
دکتر عبدالی انسان خوبی هستید شما ولی اگر شما مسئول فنی نیازمندید و نیروی کار نداریدچرا بچه های این استان(دامپزشکان) برای کار به استان های دیگه میرن؟
مسلماً یه جای کار مشکل داره و شما از اون بی خبر هستید و اون تصمیمات همون اداره کل استان هست که دوستان نیز بهش اشاره کردند
خدا آخر و عاقبت هممون رو ختم به خیر کنه
با تشکر از حکیم مهر که زمینه را برای زدن حرف دلم بعد از سال ها فراهم کرد
نظر شما
ادامه