کد خبر: ۷۸۷۸۸
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با «دکتر محمد لطفی‌زاده» دامپزشک و متخصص بهداشت عمومی:
«دکتر محمد لطفی‌زاده» افزود: باید بتوان فردی را که مدتی بر مسند ریاست این دو سازمان نشسته، بعد از دوره ریاست به عنوان یک فرد پاسخگو دنبال کرد. او باید در قبال هر تصمیمی که در بعد سیاست‌گذاری و حوزه اجرا می‌گیرد، پاسخگو باشد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: در ادامه نوشتار قبلی «دکتر محمد لطفی‌زاده» دامپزشک و متخصص بهداشت عمومی با عنوان «که اگر من رئیس نظام دامپزشکی بودم...» (اینجا)، این‌بار با این سوال به سراغ وی رفتیم که اگر شما نماینده مجلس شورای اسلامی بودید، چه برنامه‌هایی را دنبال می‌کردید؟ وی در گفت‌وگو با حکیم مهر معتقد است که اولین کار او واقعی کردن تعرفه‌ها و پرداخت حقوق به دامپزشکانی است که رشته و صنف آنان باید جزو مشاغل سخت و زیانآور محسوب شود. این مهم باید در عمل اتفاق بیفتد، معیار آن واقعی باشد و قانون محکمی از آن حمایت کند.

حکیم مهر: آقای دکتر، اگر شما به عنوان یک دامپزشک نماینده مجلس شورای اسلامی بودید، چه کارهایی انجام می‌دادید؟

هر کسی که نماینده مجلس می‌شود، یک وظیفه ملی دارد که باید با یک فکر ملی، به آن وظیفه جامه عمل بپوشاند، اما به هر حال افراد با تحصیلات در تخصص‌های مختلف وارد مجلس می‌شوند و قاعدتا به حکم علاقه‌ای که به صنف خود دارند و تعلق خاطری که به آن صنف وجود دارد، برای منافع آن صنف تلاش می‌کنند. در حوزه دامپزشکی نیز برنامه‌های مناسبی وجود دارد که اگر کسی نماینده دامپزشک در مجلس باشد، بهتر است که آنها را پیگیری کند.

اولین کار، واقعی کردن تعرفه و پرداخت حقوق به دامپزشکانی است که باید رشته و صنف آنان، جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شود. این مهم باید در عمل اتفاق بیفتد، معیار آن واقعی باشد و قانون محکمی از آن حمایت کند.

فعالیت بعدی این نماینده، در حوزه قوانین است. علی‌رغم همه تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته برای بهتر کردن قانون سازمان دامپزشکی کشور و همچنین قوانین مرتبط با سازمان نظام دامپزشکی کشور صورت گرفته، اما همچنان یک خلاء بسیار بزرگ در هر دوی این قوانین وجود دارد.

من اگر در مجلس شورای اسلامی بودم، حتما به دنبال این بودم که رؤسای این دو سازمان را به لحاظ قانونی پاسخگو کنم. باید بتوان فردی را که مدتی بر مسند ریاست این دو سازمان نشسته، بعد از دوره ریاست به عنوان یک فرد پاسخگو دنبال کرد. او باید در قبال هر تصمیمی که در بعد سیاست‌گذاری و حوزه اجرا می‌گیرد، پاسخگو باشد. همان طور که از کلمه و واژه «مسئول» بر می‌آید، او باید پاسخگو باشد، در غیر این صورت معلوم نیست رؤسای بعدی که می‌آیند، با چه ضمانتی می‌خواهند کاری را انجام دهند؟ وقتی قرار نباشد پاسخگویی وجود داشته باشد، چطور خود را مسئول می‌دانند و چطور فکر می‌کنند که باید وظیفه‌ای را در قبال جامعه هدف انجام دهند؟

نکته بعدی در مورد بعضی از اتفاقاتی است که در سال‌های گذشته افتاده و باید از آنها درس می‌گرفتیم. مثلا راجع به بعضی از همه‌گیری‌های بیماری‌های مختلف که در کشور ما و در دنیا اتفاق افتاده، نیاز است که شیوه برخورد، مقابله و حتی پیشگیری ما از بروز، وقوع و شیوع این گونه بیماری‌ها مطابق آن چیزی باشد که نیاز امروز ماست و نه برابر آن چیزی که در قدیم و سال‌های قبل انجام می‌دادیم. لذا دامپزشک نماینده مجلس باید از طریق کمیسیون تخصصی مرتبط تلاش کند که به خصوص سازمان دامپزشکی کشور را پای کار بیاورد و ترغیب کند. عرض من این نیست که سازمان را مجبور کند اما با ابزارهای قانونی که در اختیار دارد، سازمان را ترغیب و دستورالعمل‌ها و شیوه‌های مدیریت بیماری را به روز و با نیاز امروز منطبق کند.

نکته بعدی مساله بودجه است. از آنجا که سازمان دامپزشکی کار پیشگیرانه انجام می‌دهد، نیاز است که اعتبار و بودجه مناسبی هم برای این منظور تامین شود. در حال حاضر علی‌رغم همه تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته انجام شده، هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و به نظر می‌رسد سهم پیشگیری از سبد سلامت برای دامپزشکی بسیار کم است. به همین دلیل اگر من نماینده بودم، تلاش می‌کردم که ضمن افزایش این سهم، دیگران را هم در سطح سایر کمیسیون‌های مجلس قانع یا حداقل موضوع را دنبال کنم که آنها هم قبول کنند که این سهم کم است و باید افزایش پیدا کند.

نکته بعدی اینکه ما سال های سال است در زمینه ساختار سازمان دامپزشکی کشور، مشکلاتی داریم، نظارت متفاوتی بوده و شعارهای زیادی هم در این زمینه داده شده است. اما به نظر می‌رسد که هنوز یک جسارت لازم و کافی برای اینکه یک تصمیم قاطع در این زمینه گرفته شود، وجود ندارد. من اگر در مجلس شورای اسلامی بودم، حتما موضوع استقلال سازمان دامپزشکی کشور را با جدیت پیگیری می‌کردم، چون تصور می‌کنم که یکی از نیازهای مهم امروز کشور ما، استقلال سازمان دامپزشکی است. ممکن است نظر تخصصی بعد از مشورت و کار کارشناسی این باشد که این استقلال باید در قالب انتزاع از وزارت جهاد کشاورزی و ذیل ریاست جمهوری صورت پذیرد و ممکن است این استقلال به قیمت الحاق به وزارت بهداشت باشد. هر چند که ممکن است بعضی از بزرگواران و دست‌اندرکاران این حرفه، معتقد باشند که الحاق به وزارت بهداشت اصلا در تضاد با استقلال سازمان دامپزشکی است، اما این مساله ملاحظاتی دارد که به نظرم مباحث کارشناسی می‌تواند آن ملاحظات را شفاف‌تر و روشن‌تر کند.

نکته بعدی اینکه به نظر می‌رسد ما یک نظام پرداخت حقوق داریم که بر مبنای همه سازمان‌ها و ادارات دولتی انجام می‌شود اما به حد کافی مناسب و البته شفاف نیست و لذا من به عنوان نماینده، حتما این دو را در برنامه کاری خود قرار می‌دادم. قبلا هم در مطلبی با عنوان ۴۰ پیشنهاد به سازمان نظام دامپزشکی کشور، یکی از پیشنهاداتی که داده بودم این بود که اگر من رئیس سازمان نظام دامپزشکی بودم، حتما کار شفافیت را با شفاف کردن حقوق و پرداخت‌ها انجام می‌دادم. انتظار امروز به خصوص با پیشرفتی که در جامعه حاصل شده، این است که به نقطه شفافیت حقوق‌ها، پرداخت‌ها و مزایا برسیم. ضمنا در مورد کارکنان سازمان دامپزشکی کشور و به خصوص کسانی که دور از مرکز و در شبکه‌های دامپزشکی، سطح دامپروری‌ها و روستاهای مختلف فعالیت‌های پیشگیری و مراقبت از بیماری‌ها را انجام می‌دهند، به نظر می‌رسد که حق و حقوق آنها باید بیشتر مدنظر قرار بگیرد و مواردی هم که از قبل صحبت شده بود، واقعا عملیاتی شود، چون قضیه با شعار و مشاهده و حرف زدن حل نمی‌شود.

نکته بعدی اینکه اگر من نماینده دامپزشک بودم، سعی می‌کردم برای خدمت به عرصه دامپزشکی در کمیسیون مرتبط باشم. البته ممکن است که لزوما کمیسیون مرتبط، کمیسیون کشاورزی نباشد. یعنی گاهی اوقات ممکن است که حضور یک دامپزشک در کمیسیون بهداشت، برنامه و بودجه و آموزش خیلی مرتبط‌تر و موثرتر باشد، اما اینکه من به عضویت کمیسیون دیگری غیر از کمیسیون کشاورزی در بیایم و به طور کلی از دامپزشکی فاصله بگیرم و بعد ادعا کنم که تلاش زیادی برای دامپزشکی می‌کنم، صحیح نیست و باید شعار و ادعای من، با خروجی کار من همخوانی داشته باشد. لذا من سعی می‌کردم که حتما در یک کمیسیون مرتبط باشم. قاعدتا یک نماینده می‌تواند وظیفه ملی خود را انجام دهد اما برای صنف نیز از ظرفیت نمایندگی خود استفاده کند.

یکی از مهمترین کارهای دیگری که یک نماینده در مجلس می‌تواند در عرصه دامپزشکی انجام دهد، ارائه مشورت به رؤسای سازمان‌هاست. از نظر من لازم است که رؤسای سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی کشور از مشورت استفاده کنند. از آنجا که ارتباطات در مجلس زیاد است، نماینده دامپزشک مجلس کارهای زیادی می‌تواند انجام دهد و می‌تواند حلقه وصلی بین این سازمان‌ها، افراد، ارگان‌ها و نهادهایی باشد که می‌توانند به مساله دامپزشکی بیشتر کمک کنند.

حکیم مهر: اشاره کوتاهی به حوزه قوانین سازمان دامپزشکی کردید. اما از آنجا که به عقیده بسیاری از کارشناسان، قوانین این حوزه بسیار قدیمی هستند، اگر شما نماینده مجلس بودید، در حوزه به روز آوری قوانین چه فعالیت‌هایی می‌کردید؟

قانون سازمان دامپزشکی کشور و قوانین مرتبط با موضوع دامپزشکی، قدیمی و مربوط به سال‌های بسیار دور است. بعضی از قوانین لزوما قانون سازمان دامپزشکی نیستند اما اثر آنها بر دامپزشکی، یک اثر مهم است و اینها هم قدیمی هستند و در آنها نیازهای وقت در نظر گرفته شده است که قطعا لازم است با نیازهای جامعه امروز و با در نظر گرفتن پیشرفت‌های علمی و با استفاده از تجربه کسانی که در این عرصه کار کردند و تجربه‌های موفق دنیا که در این زمینه وجود دارد، آن قوانین را به نحوی تغییر دهیم و به روز آوری و موثر و کارآمد کنیم تا مبارزه و مقابله ما با بیماری‌های به خصوص قابل انتقال از حیوانات و فراورده‌های دامی به انسان کاهش پیدا کند و موثرتر باشد. به این معنا که ما بتوانیم یک مقابله و مبارزه موثرتر داشته باشیم.

در مورد سازمان نظام دامپزشکی نیز همینطور است اما مساله‌ای که وجود دارد، هر چقدر هم ما این قوانین را به روز کنیم، اگر مسئول در جایگاه مسئولیت خودش واقعا احساس نکند که قانون از او پاسخگویی می‌خواهد، نمی‌شود انتظار داشت که آن قانون را درست اجرا کند، حالا هر چقدر هم که آن قانون خوب باشد. نقطه مهم و تمرکز مهم در این قوانین این است که مسئول یا رئیس یک سازمان باید پاسخگو باشد و این مساله نیازمند ابزار قانونی است و نیاز قانونی دارد و به این شکل نیست که هر کس تصور کند من می‌توانم رئیس یک سازمان را پاسخگو کنم. همه ما در برابر خدای متعال پاسخگو هستیم، البته اگر بتوانیم پاسخ دهیم اما به این شکل نیست که در این دنیا به راحتی بشود این کار را انجام داد. این مساله ابزار قانونی می‌خواهد و ابزار قانونی آن هم با به روز کردن قانون است و نقطه مقابل آن هم ترک فعل‌هاست. یعنی وقتی یک قانون نوشته می‌شود، اگر برای یک سازمان یا مسئول، وظیفه مشخص کند، مناسب است. قانونی خوب است که نقطه مقابل را معلوم و جرم‌انگاری کند که اگر ترک فعل اتفاق افتاد، چه برخوردی باید با آن مسئول کرد. نباید اینطور باشد که یک مسئول، دلش نخواهد که یک قانون را اجرا کند یا قانونی را اشتباه اجرا کند یا سلیقه خود را در اجرای قانون اعمال کند و بعد هم نتوانیم هیچ کاری انجام دهیم. این خوب نیست. باید در تدوین قانون این نکته را مدنظر قرار داد. البته در سال‌های گذشته، تلاش‌هایی در مورد سازمان نظام و سازمان دامپزشکی انجام شده اما ما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

قاعدتا اگر گوش شنوایی برای این پیشنهادات باشد، حتی اگر بعضی از آنها اجرایی شود، حتما به پیشرفت صنف دامپزشکی کمک خواهد کرد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

 

انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
9
21
من جاي شما بودم سازمان دامپزشكي را منحل ميكردم
بود و نبودش جز ........ وزارت خانه و چهار تا مهندس چيزي نيست

از بين بردن الفباي بهداشت ودرمان ودامپزشكي از اولويت هاي انها ست
شما روند سي سال گذشته سازمان دامپزشكي را بررسي كنيد
ايا دامپزشك در جامعه جايگاهي دارد
مسئول فني را بخاطر كارفرما نابود كردند
چرخه توزيع دارو و واكسن را بخاطر زنجيره هاي توليد و هلدينگ ها نابود كردند
درمان را با فرار از مسوليت گرفتار شهرداري و قوه قضاييه كردند
از بس تو سازمان هم مطلب وجود دارد به هر جايي گير ميدهند سر از ............ در مي اورند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
2
3
سلام آقای دکتر نوروزی
از وقتی که انتخاب شدید از قدیمی ها خیلی تعریف شنیدم مخصوصاً تو بحث معیشت کارمندان زیر دست شما اما چیزی رو که تو این مدت دیدم برخلافش رو ثابت کرده پارسال حداقل حقوق ۷۹۰۰ بود با کمک هزینه اولاد و عائله مندی خیلی تلاش کردم با کمک ریس امور مالی که بتونیم کمک هزینه اولاد و عائله مندی رو از حداقل حقوق کم کنیم نشد امسال هم همین اتفاق افتاد ده میلیون حداقل حقوق تو این گرانی و تورم با دوتا فرزند چطوری زندگی کنیم ۳۱۰۰ حق اولاد و عائله مندی هست اول سال گفتن حداقل حقوق ده تومن با حق اولاد و عائله مندی اما وقتی حقوق اردیبهشت ماه رو واریز کردن بازم همون قصه پارسال رو تکرار کردن آقای دکتر چرا ی کارمند مجرد حداقل حقوق ده تومن باشه منم با دوتا بچه ده تومن پس قانون جوانی جمعیت این وسط چی میگه یعنی فرق بین من و اون مجرد چیه ؟
حداقل حقوق ده تومن با مدرک فوق دیپلم ۴ تومن هم تسری واریز می‌کنن بیمه ها و کسورات رو کم کنید ۹۵۰۰ واریز کردن با این تورم و گرانی که سر به فلک کشیده چیکار کنم ؟
میشه زندگی کرد ؟
لطفاً لطفاً لطفاً پیگیری کنید‌ لااقل این آیتم حداقل حقوق به همراه حق اولاد و عائله مندی باشه مبلغ سه میلیون و صد به حکم ما اضافه بشه
ممنون ازتون
لطفاً پیگیری کنید‌
لطفاً به گوش دکتر برسونید
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
4
13
سازمان دامپزشکی کشور وجود یا عدم وجودش چه به صورت مستقل، چه نیمه مستقل تاثیر مطلوبی نداره، محل مانور های سیاسی و نمایشی هست، دانشکده های دامپزشکی هم محل سرگرمی اساتید و جنگ برای واحد و ساعت تدریس بیشتر...
ناشناس
|
Finland
|
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
2
4
............... اگر توانی در خودتان میبینید، بهتر هست که وارد گود شوید و در عمل ببینیم تئوری ها و نظرها به چه صورت و شکلی محقق می شود یا خیر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
1
3
متخصص بهداشت عمومی جز رشته های وزارت بهداشت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
گواهی عالی بهداشت عمومی
Master of Public Health (MPH)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
تخصص بهداشت عمومی افتخار آمیزترین تخصص دامپزشکان در بین پزشکان می باشد.دمت گرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
والا افتخاری ندارد! برید ثبت نام کنید و دوره ببینید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
من خیلی علاقه مندم تخصص بهداشت عمومی ام پی اچ بخونم. کدام دانشگاه هست که میشه بدون امتحان و رقابت با پزشکان ، این تخصص را به دامپزشکان ارائه بده شما بفرمایید که من از اون بهره مند بشم. متشکرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
کی گفته بدون امتحان هست. امتحان میگیرن و باید از دانش پزشکی و اپیدمیولوژی و آمار حیاتی ، و علوم پایه بسیار بالایی برخوردار باشید. فقط دانشگاههای علوم پزشکی دولتی مادر این تخصص را ارائه میدن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
1
0
این تخصص بهداشت عمومی در فرانسه ۴ سال و در امریکا۵ سال طول می‌کشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
در ایران دوره پودمانی است و 2 ساله است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
این تخصص در ایران حداقل 3ساله.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
2
3
با آرزوی توفیق برای اقای دکتر لطفی زاده؛
چقد مناسبه ایشون مسئول دفتر حلال بشن تو کشور ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
2
4
در زمان ایشون حکیم مهر بهتر عمل میکرد .
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
0
2
من بعنوان یک دامپزشک مشغول در فارم فکر میکنم سازمان دامپزشکی با شکل فعلی اش سودی به حال مملکت که ندارد هیچ در پاره موارد با قوانینی که وضع میکند آسیب هم میرساند.در هر کجای دنیا کار سازمان های دامپزشکی ریشه کنی بیماریها و تلاش در جلو گیری از اشاعه آنها میباشد و در این رابطه موفق هم بوده اند. مسئولین دامپزشکی بیایند بگویند کدام بیماری را توانسته اند ریشه کن نمایند. وضع بروسلوز را ببینید که چه فاجعه ای ببار آورده و سازمان فقط داره نگاه میکنه و کاملا بدون تحرک است. تب برفکی از طرف دیگر وووو.من فکر میکنم سازمان را تعطیل کنند و دامپزشکی را به ژاپنی ها کنترات بدهند هم بیماریه بهتر کنترول میشود و هم بسیار کم هزینه تر در میآید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
1
1
خب اعتبار نامه ها تایید شد و شعبه ها مشخص.
کاری که میمونه اینه که کدام نماینده ها مرتبط با کار ما هستند، افرادی که باهاشون کانکت هستید رو پیششون بفرستید و فکر به نماینده بدید
اینطوری میتونید در تغییراتی آتی نقش آفرینی کنید
صرفا جهت اطلاع، این مجلس، مجلس شکایت بردن و شکایت کردن نیست با دولت یا کار می‌کنید یا حذف میشید
نظر شما
ادامه