کد خبر: ۷۸۷۹۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
رئیس جدید نظام دامپزشکی استان همدان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر آرش سامی» افزود: در استان همدان مسئولین فنی در تمام هتل‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز عمده عرضه از تهیه غذا تا رستوران و غذاخوری دانشگاه‌ها، سردخانه‌ها و کارخانه‌ها حضور دارند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: از نظر رئیس جدید نظام دامپزشکی استان همدان، تعداد پرسنل سازمان دامپزشکی کافی نیست و ظرف و مظروف با هم تناسبی ندارند و برای ارائه خدمات بهتر به مردم لازم است که تعداد پرسنل چندین برابر شوند.

«دکتر آرش سامی» در گفت‌وگو با حکیم مهر معتقد است که فارغ‌التحصیلان و آنهایی که جذب بخش خصوصی می‌شوند، تمایل به راه‌اندازی داروخانه دارند، چون مسئولیت کمتری دارد و به همین دلیل در استان همدان مانند سایر نقاط کشور تناسبی میان داروخانه و کلینیک وجود ندارد.

حکیم مهر: آقای دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشکده هستید؟

بنده ورودی سال ۷۰ دانشگاه آزاد کرج هستم.

حکیم مهر: از نظر شما مهمترین مشکلات حال حاضر بخش خصوصی دامپزشکی در استان همدان چیست؟

مشکلات استان ما جدا از مشکلات کشور نیست. از نظر من در بخش خصوصی تقسیم وظایف و کار صورت گرفته که هر قسمت باید شرح وظایف مشخص شده خود را انجام دهد. یعنی باید بخش‌های مختلف از جمله داروخانه، درمانگاه و پخش استانی کار خود را انجام دهند، اما متاسفانه مقداری تداخل وظایف داریم. از طرفی فارغ‌التحصیلان خانم، در کل کشور و در استان ما کمی کمتر، با حجم بالاتری از مشکل اشتغال نسبت به آقایان مواجه هستند که البته ما این مساله را تا حد زیادی حل کردیم.

حکیم مهر: دانشکده‌های دامپزشکی در استان چه تعداد هستند؟

ما در استان یک دانشکده دامپزشکی دولتی داریم و دانشگاه آزاد نداریم.

حکیم مهر: پس با تعداد زیاد فارغ‌التحصیل مواجه نیستید؟

فارغ‌التحصیلان از استان‌های دیگر مراجعه می‌کنند. در حال حاضر آمار دقیق آنها را ندارم اما کم هم نیستند.

حکیم مهر: وضعیت اجرای ماده ۱۹ در استان چگونه است؟

استان ما در حوزه مسئولین فنی پیشتاز است و حتی در تدوین بخشنامه نیز دخالت داشتیم. از سال‌های ورودی ۸۸ و ۸۹ بود که دولت وقت طرح اشتغال فارغ‌التحصیلان را پیاده کرد و بنا بر این بود که حقوق مسئولین فنی را متصدی واحد پرداخت کند. فارغ‌التحصیلان برای اینکه وارد محیط کار شوند و جنبه‌های مختلف کار و فرصت‌ها را درک کنند، به این طریق جذب می‌شدند. ما از این فرصت استفاده کردیم و فارغ‌التحصیلان دامپزشکی را در سطوح مختلف به کار گرفتیم. آن زمان بنده رئیس اداره دامپزشکی شهرستان همدان و آقای دکتر بهرامی رئیس شورای نظام استان بودند. با همکاری یکدیگر شامل نظام دامپزشکی، مجموعه اداره کل دامپزشکی و اداره دامپزشکی شهرستان، وضعیت را به سامان رساندیم، مقامات استانی را توجیه کردیم و کمک گرفتیم و حمایت‌ها را جلب کردیم. از واحدها و اصناف دعوت کردیم و این مسئله را جا انداختیم که سلامت مواد غذایی و بهداشت عمومی مسئله‌ای است که هزینه دارد. از این طریق نظارت را گسترده کردیم و به سمتی رفتیم که در حال حاضر حدود ۳۰۰ نفر مسئول فنی خانم و آقا داریم.

هم اکنون کنترل عقد قراردادها، تنظیم پروانه ها و... فعالیتی فراتر از توان شورای فعلی نظام است و بنابراین ما یک کار مضاعف و شبانه‌روزی انجام می‌دهیم. از آنجا که زمان عقد قراردادها و تمدیدهاست، همکاران من بعضا عصرها و شب‌ها هم زحمت می‌کشند و کار می‌کنند. مسئولین فنی ما در تمام هتل‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز عمده عرضه از تهیه غذا تا رستوران و غذاخوری دانشگاه‌ها، سردخانه‌ها و کارخانه‌ها حضور دارند و ما برای تمام سطوح دامپزشکی و نه صرفا دامپزشکان، بلکه برای کاردان‌ها هم اشتغال ایجاد کردیم و این یکی از افتخارات استان است.

ماده ۱۹ سال‌هاست که پیگیری می‌شود و ما باید آن را به مرحله‌ای برسانیم که پرداخت‌ها به صورت غیرمستقیم انجام شود. این یک روند اشتباه است که کارفرما به مسئول فنی حقوق بپردازد و مسئول فنی از کار او ایراد بگیرد. ما باید این روند را غیرمستقیم کنیم و پیگیر آن هستیم. رایزنی‌ها را با مقامات قضایی و مقامات استانی انجام دادیم و ان‌شاالله بتوانیم با همکاری خوبی که با مدیر کل استان داریم، پیگیر شویم و در آینده نزدیک آن را اجرایی کنیم تا یک موفقیت چشمگیر به دست آید.

حکیم مهر: تعامل شما با بخش دولتی دامپزشکی در استان چگونه است؟

ما هیچ مشکلی با هم نداریم و اتفاقا هم‌افزایی داریم. خوشبختانه ارتباط نزدیک ما در استان همدان باعث شده که تیم ما و اعضای نظام دامپزشکی از این قضیه بهره‌مند شوند. اگر تعامل و تفاهم بین بخش دولتی و خصوصی نبود، ما الان نمی‌توانستیم حدود ۳۰۰ نفر مسئول فنی داشته باشیم و بهداشت عمومی که عرصه بسیار مهمی در بخش سلامت غذا و سلامت جوامع انسانی هست، به دست نمی‌آمد.

متاسفانه تعداد پرسنل سازمان دامپزشکی کافی نیستند و ظرف و مظروف با هم تناسبی ندارند. برای ارائه خدمات بهتر به مردم عزیز لازم است که تعداد پرسنل چندین برابر شوند. این خلاء در بخش خصوصی پر شده و اگر بنده‌ی حقیر و مدیر کل محترم استان بتوانیم توان خود را کنار هم بگذاریم، کارهای بزرگی را می‌توانیم انجام دهیم و اگر غیر از این باشد، به این موفقیت‌ها نمی‌رسیم. ان‌شاالله بتوانیم برنامه‌هایی را که داریم، اجرایی کنیم تا توفیقات بیشتری حاصل شود.

حکیم مهر: یکی از چالش‌هایی که برخی استان‌ها با آن روبرو هستند، الزام انتقال کلینیک‌های دامپزشکی به خارج از شهر است. آیا این معضل در استان شما هم وجود دارد؟

در تمام دنیا به این شکل است که وقتی یک بیمارستان دامپزشکی ساخته می‌شود، در آن تعداد زیادی از بیماری‌های مشترک فیلتر و خیلی از بیماری‌های نوپدید و بازپدید، همان‌جا و در نطفه خفه شده و در جوامع پخش نمی‌شود که بعدا بخواهیم برای درمان آن هزینه‌های سنگینی را متقبل شویم. با رویکردی که در استان هست، ما معضلات و مشکلاتی را در این خصوص داشتیم اما قدم‌های بلندی را در جهت رفع آن برداشتیم و ان‌شاالله که در ادامه هم مشکلات جدی نخواهیم داشت و وضعیت رو به بهبود خواهد بود.

نباید فراموش کنیم که حضور کلینیک‌های دام کوچک ضروری و فعالیت آنها خیلی با ارزش است. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم دام و حیوانات و حیات وحش وجود دارند و بیماری‌های آنها باید کنترل شود. لذا حضور کلنیک‌ها مهم است و شورای نظام استان هم وظیفه دارد که در این زمینه تلاش کند، چون یک نیاز مردمی است که بستگی به سلامت جامعه دارد.

حکیم مهر: وضعیت فعالیت داروخانه‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی در استان همدان چگونه است؟ آیا نسبت آنها رعایت شده است؟

متاسفانه خیر. یک اشکالی که وجود دارد این است که فارغ‌التحصیلان و آنهایی که جذب بخش خصوصی می‌شوند، تمایل به راه‌اندازی داروخانه دارند، چون مسئولیت کمتری دارد و به همین دلیل در استان ما مانند سایر نقاط کشور تناسب وجود ندارد. از طرفی ما نمی‌توانیم مانع کسب و کار افراد شویم و لذا بهتر این است که تعداد درمانگاه‌ها بیشتر شود.

حکیم مهر: چه راهکاری را پیشنهاد می‌دهید؟

اگر به سمت نسخه الکترونیک پیش برویم و دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان دامپزشکی درخصوص نسخه‌پیچی و نسخه‌خوانی انجام شود، فکر می‌کنم که به آرامی تناسب میان کلینیک و داروخانه برقرار می‌شود. خوشبختانه مسئولان سازمان دامپزشکی این نوید را دادند که راجع به این قضیه کار می‌کنند.

حکیم مهر: آیا در استان همدان با معضل درمان غیرمجاز مواجه هستید؟

این معضل در همه جا هست و اگر گزارش آن باشد، هم اداره کل و هم نظام برخورد قاطعی را با عوامل آن انجام می‌دهند. اما ما به عنوان یک معضل با آن مواجه نیستیم چون به اندازه کافی دامپزشک و درمانگاه داریم. بهره‌برداران ما هم هوشیار و دنبال نتیجه هستند، لذا پول خود را در جایی هزینه می‌کنند که برای آنها معضلی پیش نیاید.

حکیم مهر: مهمترین اولویت‌ها و برنامه‌های شما به عنوان رئیس نظام استان چیست؟

به نظر من اشتغال خیلی مهم است و اینکه شأن و منزلت دامپزشکی به جامعه معرفی شود، خیلی ارزش دارد. تعامل بین بخش خصوصی و دولتی نیز اهمیت فراوانی دارد، کمااینکه این دو هیچ وقت از هم جدا نبودند. مثل این است که بخواهیم بین پدر و مادر یکی را انتخاب کنیم؛ در حالی که ما یک خانواده هستیم و فقط کافی است که حدود و ثغور را رعایت کنیم و شرح وظایف خود را به درستی انجام دهیم.

ما در نظر داریم که بخش خصوصی را بیشتر فعال و از توان مسئولین فنی بیشتر استفاده و نظارت را فراگیر کنیم. مسئولیت شورای نظام فقط محدود به مسئول فنی و درمانگاه و داروخانه نیست، بلکه سازمان نظام دامپزشکی در کل کشور شخصیت مستقل حقوقی دارد و استان‌ها زیرمجموعه آن هستند. مباحث صدور پروانه بسیار مهم هستند چون مشمول مسائل حقوقی می‌شوند که ما باید آنها را حل کنیم. در استان‌ها پروانه‌های تاسیسی صادر می‌شود که به بهره‌برداری منتهی نمی‌شود و لازم است که مدیریت شوند، چون اینها حرائمی دارند و اگر پروژه مورد نظر بزرگ باشد، پیدا کردن فضایی که هیچ حریمی نداشته نباشد، بعضا مسئله‌ساز است.

عرصه کاری شورای نظام دامپزشکی بسیار گسترده و وسیع است و یک عرصه آن تعامل با اداره‌های استان‌ها از اجرایی تا قضایی است. بیشتر از ۸۰ اداره مهم وجود دارد که باید بدانیم چطور با آنها برخورد و مکاتبه کنیم و چطور ارتباط بگیریم و پاسخگو باشیم و مطالبات داشته باشیم. بخش خصوصی، مباحث صدور پروانه‌ها، مسئولین فنی و سایر رده‌ها نیز از عرصه‌های مهم هستند. بالاخره ما وظیفه داریم برای آنها اشتغال ایجاد کنیم و از آنها خدماتی بگیریم که در خدمت بهداشت و سلامت جامعه باشند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
0
4
سلام دکتر بزرگوار ما به عنوان حقوقدان سالهاست این معضل رابیان کردیم وراه حل اترا نیز گفتیم اخرین بار هم مدتی پیش در حکیم مهر گفتیم و بزرگواران لطف کردنند چاپ کردنند باز هم خدا را شکر که همکاران به ان فکر می کنند ودر در فکر حل ان هستند مسایل زیادی در دامپزشکی است که لاینحل مانده وکسی به فکر ان نیست وان این که این همه تنوع دادن در رشته های مربوط به سایر رده ها یعنی غیر از دامپزشکی وانواع اقسام phd و کارشناسی وارشد و....از قارچ ومیکروب گرفته تاانگل وازمایشگاه و.... بدون جایگاه قانونی کار در ادارات دولتی دامپزشکی وبخش خصوصی دامپزشکی مثلا یک phd انگل شناسی دامپزشکی یا کارشناس ارشد انگل شناسی دامپزشکی در بخش خصوصی دامپزشکی چه کاری باید انجام دهد چه جایگاه حقوقی وقانونی برای این رشته ها که روز به روز متنوع تر می شوند وجود دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
0
19
دامپزشکی از دید کارفرماها یک دشمن است و حقوق مسولین فنی هم یک حق سکوت برای چشم پوشی و بعضا همکاری در تخلفات است
در غیر این صورت مسول فنی سال بعد اخراج و عدم تمدید قرار داد مواجه میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
واقعیت پنهانی که سازمان دامپزشکی هم بدان واقف است خود را به ندیدن و نشنیدن زده و به نشانه تسلیم دست خود را بالا برده است وعلنا به کارگاه ها اجازه تخلف وتقلب داده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
نمونه برجسته آن کشتارگاه وابسته به یکی از زیر مجموعه های جهاد در استان فارس است که تمامیت حیات ووجوب فعالیت کشتارگاه های دیگر استان را نیز به خطر انداخته و تمامی تخلفات ونادیده گرفتن قوانین بهداشتی را در استان نهادینه وبی کیفیت آرین محصول را به خورد مردم می دهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
مسولان محترم بالادستی این نظرات و مطالبات همکاران هم مد نظر قرار دهید لطفا و پاسخ یا اقدامی در خور صورت دهید
نظر شما
ادامه