کد خبر: ۷۹۰۲۲
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
نگاه شما:
مشکل به طور ساده این است که ما در دانشگاه طب حیوانات خانگی را آموزش می‌دهیم و بعد از آن پروانه فعالیت صادر می‌کنیم اما در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در این دو حوزه و نیز پیرامون این حوزه‌ها از مغز جامعه دامپزشکی کشور استفاده نمی‌کنیم ...

بسمه تعالی

با مغز و پوست خراب، چرا پلمپ نکنند؟!

دکتر محمد لطفی‌زاده

 

این روزها تقریبا همه تشکل‌ها در تلاش هستند تا با تصمیم شورای اسلامی شهر تهران برای جلوگیری از فعالیت مراکز درمانی مرتبط با حیوانات خانگی در اماکن مسکونی مقابله کنند.

یادم هست از ۱۴ سال قبل تاکنون بارها که عدد آن از زیادی در حافظه‌ام نیست بر یک مشکل اساسی تاکید کرده‌ام اما گوش شنوا و یا اراده قوی برای غلبه بر این مشکل نبوده است.

این تصمیم شورای اسلامی شهر تهران و مانند آن که قبل‌تر در مجلس شورای اسلامی و سایر بخش‌ها هم تجربه شده به همان مشکل اساسی برمی‌گردد و تا آن مشکل حل نشود، همین وضع ادامه خواهد یافت.

مشکل به طور ساده این است که ما در دانشگاه طب حیوانات خانگی را آموزش می‌دهیم و بعد از آن پروانه فعالیت صادر می‌کنیم اما در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در این دو حوزه و نیز پیرامون این حوزه‌ها از مغز جامعه دامپزشکی کشور استفاده نمی‌کنیم و بدتر از آن پوست که تظاهر بالینی وضع سلامت یک پیکر است نیز ویترین خوبی از حرفه دامپزشکی به نمایش نمی‌گذارد.

مغز باید برنامه‌ریزی کند و به اندام‌ها دستور دهد که در این زمینه دچار اختلال است و ویترین دامپزشکی (که قطعا طب حیوانات خانگی است) هم بدون دستور گرفتن از مغز، نه حتی آتش‌به‌اختیار بلکه دلخواه و هرچه می‌خواهد انجام می‌دهد.

طبیعی است وقتی مغز دچار اختلال است و پوست هم ارتباط حیاتی درستی با مغز ندارد و آسیب دیده و چهره زیبایی به نمایش نمی‌گذارد، زمینه برای شکل‌گیری قضاوت‌های مختلف و گاهی بی‌پایه در مورد دامپزشکی فراهم می‌شود.

حالا در این شرایط، نامه‌نگاری مقطعی بسان یک مسکن برای کاهش درد آیا می‌تواند مشکل اساسی را حل کند؟

اگر سازمان دامپزشکی کشور، سازمان نظام دامپزشکی و جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک و حتی جامعه دامپزشکان ایران که پیش‌تر نوشته و گفته بودم متاسفانه کارآیی مورد انتظار خود را تقریبا در جهت نقش‌آفرینی صنفی از دست داده، مایل باشند ۱۲ پیشنهاد برای حرکت به‌سوی حل این مشکل اساسی آماده شده که می‌توان در جلسات مخصوص به این مساله مطرح و ارائه نمود.

این ۱۲ پیشنهاد حاصل بیش از یک دهه بررسی این موضوع در نهادهای مختلف و بحث و گفت‌گو با کارشناسان و اساتید بوده است.

از طرح عمومی این پیشنهادات در نوشتار حاضر از آنجایی که به دلیل اختصار باید فهرست‌وار باشد و لذا می‌تواند موجب سوءبرداشت شود پرهیز شده اما طرح مشکل اساسی که بیان شد تا حدودی نشان‌دهنده راه‌های برون‌رفت از مشکل هم برای آگاهان خواهد بود.

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Turkiye
|
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
7
4
احسنت
رزیدنت اخراجی دانشگاه تهران
|
United States of America
|
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
4
13
جناب آقای لطفی زاده عزیز، بیان این گونه مسائل جدی و وابسته به معیشت مردم باید به شکلی رک، صریح و بدون هیچ گونه لفافه و ملاحظه‌ای صورت گیرد.
هر چند که سبک بیان استعاره‌ای می‌تواند در نثر و شعر جذاب و هنرمندانه باشد، اما درک دقیق موضوع و منظور سخنان شما در چنین مواردی دشوار می‌شود. در این شرایط، ممکن است آزاد مردم متوجه استعاره‌های شما نشوند و در نتیجه، نتوانند پیام اصلی شما را دریافت کنند که خود بنده یکی از آنها هستم. یا اینکه تشبیهات و استعاره‌های شما ارتباط لازم را برقرار نکنند و موضوع به خوبی درک نشود.
به همین دلیل، از شما خواهش می‌کنم در گفتگوها و موضوعات جدی که وابسته به معیشت مردم عزیز کشورمان و دامپزشکان است، مسائل را به شکل صریح‌تر و آشکارتر بیان کنید. این امر نه تنها باعث افزایش کارایی و بهره‌وری مکالمات ما می‌شود، بلکه از سوء تفاهمات احتمالی نیز جلوگیری خواهد کرد.
یا حق
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
کامنت بسیار عالی بود، از جناب دکتر لطفی‌زاده هم تشکر میکنم البته اگر نویسنده از کلی گویی پرهیز میفرمودند و با جزئیات راهکارها را مشخص میکردند میتوانستیم آن ها را به بحث بذاریم.

رزیدنت گل ما، دکتر شما در کجای امریکا مستقر شدید ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
4
7
ابتدا باید فرهنگ حیوان خانگی داشتن درمردم تقویت شود.بطوری که مثلا درپارکی که بچه ها بازی می‌کنند سگها مدفوع نکنند.واین یکی از وظایف درمانگاه‌ها هم هست.علاوه براین رضایت میلیونها شهروند راهم درنظر بگیرید.اگر سری به شهرداری‌ها بزنید متوجه می‌شوید که روزانه صدها نفر ازدرمانگاها وصاحبان سگها شکایت می‌کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
1
5
والا ما که نفهمیدیم منظور یادداشت چه بود / انشالله که خیره ?
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
1
1
حاج آقا دکتر عزیز
احتمالا مشکل ، اختلاف سنت و ایدئولوژی شما و بخش مدرنیته حرفه دامپزشکان و البته پست مدرن صاحبان سگ است که کسی آن را ریشه ای نمی نگرد .
دکتر ناصر رسولی بیرامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
2
6
سلام. مدتی است که مصوبه ی شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با پلمپ کلنیک های دامپزشکی حیوانات خانگی، باعث بحث و جدل ر مناظره و گاهی اعتراض توسط دامپزشکان و مسئولین دامپزشکی و دارندگان حیوانات خانگی و سایر اقشار جامعه شده است. واقعیت آن است که حیوانات همدم که مهمترین آنها سگ و گربه می باشد از ابتدای تاسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی مسئله آفرین و مشکل زا بوده است. در متون فقهی سگ حیوانی نجس محسوب می شود و اگر چه گاهی افرادی مانند آقای دکتر آل داوود سعی کرده اند که این حکم فقهی را عوض کنند اما نتوانسته اند. من چندین سال پیش پایان نامه ای مفصل را که در دانشگاه مذهبی الازهر مصر در این رابطه نوشته شده بود و بر اساس تاریخ و منابع اسلامی سعی کرده بود نجس نبودن و پاکی سگ ها را اثبات کند مشاهده کردم. با اینهمه باید قبول کنیم که این تلاش ها هنوز به نتیجه نرسیده اند و حکم فقهی مورد اشاره تغییر نیافته است. از نظر فقهی در رابطه با گربه نیز مشکل وجود دارد و چسبیدن یک تار موی گربه در لباس را مبطل نماز خوانده اند.
بنابراین با توجه به موارد مذکور مسئولین نیز که مذهبی بوده اند در جهت ایجاد محدودیت برای نگهداری حیوانات همدم به خصوص سگ و گربه مشکل ایجاد کرده اند و گاهی سیاست های تندروانه اتخاذ کرده اند. مثلا گفته اند خودرویی که سگ حمل کند توقیف خواهد شد یا گرداندن سگ در خیابان ها ممنوع است و اخیرا اینکه کلنیک های دامپزشکی حیوانات خانگی مخل بهداشت شهروندان بوده و باید تعطیل شوند. من بر این باورم که این نوع سیاست ها نه تنها نمی تواند مفید واقع شود بلکه مضر است و به جامعه صدمه وارد می کند. به هر حال کسی که حیوان خانگی دارد در رابطه با بهداشت آن نیز هر اقدامی لازم شود انجام خواهد داد ولو اینکه کلینیک های دامپزشکی تعطیل شوند. به عبارت دیگر اگر سگ او مریض شود در گوشه ای از خیابان دامپزشکی پیدا خواهد کرد و همانجا به درمان حیوان خود خواهد پرداخت.
امروزه در خانواده ها داشتن حیوانات خانگی و همدم مرسوم شده است و ما با زور نمی توانیم این رسم را عوض کنیم. ما نمی توانیم به کودکی که دوست دارد با توله سگی ملوس بازی کند و بخندد و شاد باشد به راحتی بقبولانیم که از این بازی دست بردارد. ما نمی توانیم به خانمی که از صبح تا عصر در خانه تنهاست بقبولانیم که سگ آرام و سربزیرش را که از صبح تا شب روی دو دست نشسته و مظلومانه او را در آشپزخانه و در حال آشپزی می پاید از خانه بیرون کند. زیرا نگاه مظلومانه و نجیبانه آن سگ این اجازه را به ان خانم نخواهد داد. ما نمی توانیم صدای میو میوی گربه ها و پیشواز آنها از صاحبانشان به محض ورود به خانه و از احساسی که از مالیدن گربه ها به صاحبانشان به دست می آید را جلوگیری کنیم. ما نمی توانیم همراهی حیوانات خانگی با انسان ها را و آرامشی که این همراهی به همراه دارد را از زندگی مردمان حذف کنیم. ... اما می توانیم نگهداری حیوانات در شهرها را مدیریت کنیم تا خساراتی به جامعه و شهر وارد نشود.
واقعیت ان است که نگهداری حیوانات در شهر و خانه نیاز به فرهنگ و هنر مخصوص به خود دارد و اگر ما نتوانیم آن فرهنگ و هنر را کسب کنیم و به کار گیریم ضرر خواهیم کرد. در شهری که حیوانات خانگی نگهداری می شود باید کلنیک های دامپزشکی به راحت ترین شکل در دسترس باشد تا حیوانات مربوطه از نظر طب پیشگیری و واکسیناسیون و خوراندن داروهای انگلی و درمان های مورد نیاز، مشکل نداشته باشند و این امکانات به آسانی در دسترس باشند تا شهروندان در معرض مخاطرات مرتبط قرار نگیرند. باید در شهر اماکن و جاهای مخصوصی وجود داشته باشد که صاحبان حیوانات همدم بتوانند حیوانات خود را در آنجا به پیاده روی که مورد نیاز ان حیوانات است ببرند و اگر این اماکن و جاهای خاص در شهر در اختیار نباشد تمام سطح شهر جولانگاه ان حیوانات خواهد شد و شهر و شهروندان در معرض خطر قرار خواهند گرفت. این خطر هم اکنون نیز در همه جای شهر تهران مشهود است و چون مسئولین محل های مشخصی برای پیاده روی این حیوانات مشخص نکرده اند همه شهر و همه ی نقاط پارک ها محل پیاده روی این حیوانات شده اند. عجیب اینکه گاهی مشاهده می شود که در ورودی های پارک ها در چندین محل تابلوی ورود سگ ممنوع می باشد زده شده است و وقتی شما وارد پارک می شوید سگ ها و گربه های ولگرد تمام پارک را اشغال کرده اند! اگر در جایی تابلوی ورود سگ ممنوع است زده می شود باید حداقل آنجا از وجود سگ ها و گربه های ولگرد پاک باشد و این اولین اصل در رابطه با نصب یک تابلو است.
اگر حیوان نگه می داریم باید با فرهنگ و اصول نگهداری انها نیز آشنا باشیم. مثلا در پاریس نگهداری و پیاده روی بردن سگ قانونی است اما اگر کسی سگش را پیاده روی ببرد و سگ مدفوع کند و او آن را با دست مال مخصوصی که معمولا در جیب دارد برندارد یکصد و بیست دلار جریمه می شود! دولت باید به جای مقابله با نگهداری سگ، به دنبال آموزش صحیح نگهداری آن و ایجاد مقررات مناسب در این زمینه باشد تا شهر تمیز و سالم باشد و تمیز و سالم بماند و شهروندان چه انها که حیوانات خانگی نگهداری می کنند و چه انها که این حیوانات را نگهداری نمی کنند ایمن و سلامت باشند.
خلاصه کلام آنکه پلمپ کلینیک های حیوانات خانگی در شهر به ضرر شهر و شهروندان است و نباید انجام شود. بلکه حکومت باید نگهداری حیوانات خانگی را به رسمیت بشناسد و در جهت ایجاد مقررات و آموزش های مربوطه اقدام کند تا شهر سالم و شهروندان شاداب بمانند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
دکتر، مناسب تر بود که مقاله اش می‌کردید و برای حکیم مهر میفرستادید
دکتر ناصر رسولی بیرامی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
سلام. از اینکه نوشته طولانی شود و حکیم مهر منتشر نکند یا خیلی از ان را سانسور کند ترسیدم. اما موافقم که می توانست به صورت مقاله ای مفید و بلند بالا ارائه شود. البته شاید هم وقتش نگدشته باشد. به هر حال در این موارد باید حکیم مهر درخواست یا اظهار نظر نماید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
2
4
به نظرم درب نهاد حاکمیتی نظام دامپزشکی را تخته کنند همه مشکلات حل می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
دکتر بزرگوار ، حکومت به نظر شما با نوع ایدئولوژی حاکم منبعث از فقه نگهداری و ترویج سگ را مجاز میداند ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
داستان راه اندازی جامعه دامپزشکی دام کوچک را که از زبان آل داوود بخوانید می بینید که آن شده بود.
اینکه دانشگاه آزاد سطح دامپزشکی را به نازلترین فرم ننکن رسانیده اصلا درب کلینیک های دام بزرگ را هم باید ببندند.
انگشتر عقیق
| United States of America |
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
حاکمیت در خصوص سگ نگهبان و سگ کار/تراپی که رجیستر شده باشند به شکل دیگری رفتار می کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
0
3
خود سازمان دفتر اختصاصی و مستقل با توجه به رشد عجیب و غریب نگهداری سگ و گربه در جامعه ( به غلط یا به درست ) برای طب سگ و گربه و کلا پت ( دام کوچک) ندارد . شما چه انتظاری دارید که توسط سازمان از این حوضه دفاع مورد انتظار انجام شود .
بحث تقابل فقه و عرف و قانون در حوزه دام کوچک از مسائلی است که تا حل نشود چیزی حل نمی شود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
1
3
دوستی میگفت درصدی عوارض از درمان دام کوچک ب حساب شورای شهر بریزید تا همه مشکلات برای همیشه حل شود !!
نظر شما
ادامه