کد خبر: ۷۹۲۱۲
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
نگاه شما:
با توجه به افزایش نگران‌کننده موارد هاری با واسطه سگ‌های ولگرد در جمعیت انسانی، برآن شدیم تا قوانین مربوط به حمایت از حیوانات را مطالعه و وظایف هر ارگان را بررسی نماییم ...

رویکردی برای مدیریت بحران هاری

دکتر سیده سمانه نقیبی

با توجه به افزایش نگران‌کننده موارد هاری با واسطه سگ‌های ولگرد در جمعیت انسانی، برآن شدیم تا قوانین مربوط به حمایت از حیوانات را مطالعه و وظایف هر ارگان را بررسی نماییم. این لایحه، در خردادماه سال ۱۴۰۰ در هیات وزیران تصویب و در روز ۶ مرداد ۱۴۰۰ از سوی رئیس‌جمهور برای طی سایر تشریفات قانونی به مجلس ارائه شد. بر اساس ماده ۱۱ این لایحه، ساماندهی حیوانات ولگرد در محدوده و حریم شهرها و شهرک‌ها بر عهده شهرداری‌ها و در زیستگاه‌ها و توقف‌گاه‌های انسانی خارج از محدوده و حریم شهرها و شهرک‌ها، به عهده بخشداری‌ها و در محدوده روستاها، به عهده دهیاری‌ها می‌باشد. با گذشت سه سال از اجرای این قانون، متاسفانه هنوز مکان مشخصی جهت نگهداری از این حیوانات در بسیاری از شهرها، وجود ندارد و حیوانات به صورت پراکنده در معابر عمومی و پارک‌ها در حال تردد هستند. از طرفی، بسیاری از دهیاران به شرح وظایف خود آشنایی ندارند. لذا هیچگونه اقدامی برای تأمین نیازهای اساسی این حیوانات، به نحو مقتضی صورت نپذیرفته است.

همچنین بر اساس تبصره ۱، ماده 12 این قانون، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است در خصوص افزایش آگاهی و آموزش اقدامات احتیاطی اولیه در زمان مواجهه با گزش به خصوص در کودکان و نحوه برخورد با این حیوانات، با دستگاه‌های مذکور همکاری کند که متاسفانه چندان موفق نبوده است.

علاوه بر این، بر اساس ماده ۱۳ این قانون، واحدهای زنده‌گیری حیوانات مکلفند اطلاعات تمام حیوانات جمع‌آوری شده را در سامانه ثبت اطلاعات حیوانات ولگرد درج و ضمن اختصاص شناسه به هر یک از آن‌ها، با توجه به نوع حیوان از حیث اهلی یا وحشی بودن حسب مورد با هماهنگی سازمان دامپزشکی کشور یا سازمان حفاظت محیط زیست آن‌ها را به مراکز نگهداری مربوط تحویل دهند. در حالی‌که با گذشت سه سال هنوز چنین سامانه‌ای جهت ثبت اطلاعات این حیوانات راه‌اندازی نشده و درحال حاضر اطلاعاتی در مورد تعداد واقعی سگ‌های ولگرد در دسترس نیست.

از طرفی بر اساس ماده ۱۵ این قانون، نظارت بر سلامت و کنترل بیماری در مراکز نگهداری این حیوانات به سازمان دامپزشکی محول شده است، لذا این مراکز مکلف به رعایت مقررات این سازمان می‌باشند و بر اساس ماده ۱۷، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است نسبت به احداث مکان مناسب جهت نگهداری موقت حیوانات ولگرد زنده‌گیری شده، به منظور عادی‌سازی روند زندگی و سپس تعیین تکلیف نهایی وفق ضوابط سازمان اقدام کند. بر اساس تبصره همین ماده قانونی وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور) نیز مکلّف است اراضی لازم برای تحقق مفاد این ماده را در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دهد. لذا نه تنها شهرداری‌ها، بلکه وزارت جهاد کشاورزی نیز در امر ساماندهی سگ‌های ولگرد مسئولند.

در ادامه مطابق تبصره ماده 18 این قانون، سازمان دامپزشکی کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند مطابق قوانین و مقررات خود با یک برنامه مشخص، امور مربوط به نظارت بهداشتی این مراکز، شرایط سلامت و رفاه حیوانات اسکان‌یافته و مهار و مراقبت وضعیت حیوانات اسکان یافته در این مراکز را تدوین و عملیاتی نموده و نسبت به ثبت و نگهداری گزارش‌های مربوط اقدام کنند. در حالی که هنوز هیچ برنامه مدونی جهت تعیین تکلیف نهایی این حیوانات از سوی هیچ کدام از سازمان‌های ذکر شده، ارائه نشده است. البته نمیتوان اقدامات سازمان دامپزشکی را در انگل‌زدایی و واکسیناسیون و حتی عقیم سازی درصد بالایی از این جمعیت، نادیده گرفت.

بر اساس ماده ۱۹ این قانون، مسؤولان نامبرده در ماده 11 مکلّفند ضمن اعلام شیوع بیماری‌های واگیردار و خطرناک به سازمان دامپزشکی کشور، حیوانات مبتلا را قرنطینه نمایند تا خطر انتقال بیماری کاهش یابد. در صورتی که هیچ مکانی جهت قرنطینه این حیوانات در مواقع شیوع بیماری در نظر گرفته نشده است.

بر اساس تبصره 2 ماده 20 این قانون، شرایط و ضوابط مراکز قرنطینه به موجب ضوابط اجرایی است که از سوی سازمان دامپزشکی کشور با همکاری شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست تنظیم و ابلاغ می‌گردد. از طرفی بر اساس ماده 21 این قانون، از بین بردن حیوانات مبتلا به بیماری‌های واگیردار غیرقابل درمان، به منظور مهار بیماری بلامانع بوده و بر اساس تبصره 2 این ماده، روش معدوم سازی باید با تشخیص دامپزشک دارای شماره نظام دامپزشکی کشور و با رعایت اصول اخلاقی رفاه حیوانات به صورت مرگ آرام و بدون درد برای حیوان صورت ‌پذیرد.

همچنین مطابق ماده ۲۶ این قانون، تحویل و واگذاری حیوانات عقیم شده به اشخاص متقاضی، پس از شناسنامه‌دار کردن حیوان و اخذ تعهد از متقاضی در خصوص نگهداری مناسب حیوان و عدم رهاسازی آن و انجام دوره‌ای معاینات و مراقبت‌های بهداشتی مربوط جهت تعیین تکلیف نهایی این حیوانات بلامانع می‌باشد که البته تاکنون اقدامی در این رابطه انجام نشده است. از طرفی بر اساس ماده 27، جهت تسهیل در امر ساماندهی سگ‌ها، هر شهرداری، بخشداری و دهیاری نیاز به ایجاد تأسیسات و تأمین امکانات و تجهیزات جداگانه و مستقل نداشته و امکان استفاده مشترک از آن‌ها نیز وجود دارد و هزینه‌های اجرای هر طرح بر اساس تعرفه مصوب کارگروه ملی متناسب با تعداد حیوانات برآورد شده، توسط شهرداری مجری از سایر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با تصویب شورای شهر اخذ می‌گردد. البته این نکته قابل ذکر است که افزایش تراکم سگ‌های ولگرد، به دلیل کاهش منابع غذایی منجر به افزایش نزاع و درگیری در جمعیت سگ‌ها خواهد شد.

منابع مالی اجرای این طرح هم از ابتدا مشخص گردیده است. در صورت اقدام به عقیم‌سازی، هزینه‌های ابزار جراحی‌ از محل بودجه مخصوص کارگروه ملی و کسری آن از محل صندوق ملی محیط زیست تامین خواهد شد. حتی اعطای تسهیلات لازم از جمله واگذاری حق استفاده از منابع طبیعی تا پایان مدت بهره‌برداری یا اعطای وام‌های بانکی یا هر اقدام متناسب دیگر در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط، نیز جهت اجرای این طرح پیش بینی شده است. اما این‌که این طرح تا چه حد موفق بوده و اهداف آن تا چه حد محقق گردیده است، جای سوال دارد؟

در یکی از قسمت‌های سریال «نون خ»، روح خجسته خانوم همسر آقای نورالدین، دیالوگ بسیار زیبا و مفهومی را با این مضمون به کار برد: «اگر بعد از گذشت سال‌ها با هم خوشحال بودیم، یعنی مسیر را درست آمده‌ایم و اگر غیر از این بود، مطمئن باش که در انتخاب مسیر اشتباه کردیم» که جزو دیالوگ‌هایی است که تا ابد در ذهن انسان می‌ماند. در واقع با این جمله معیار لازم جهت تشخیص کژی از راستی را ایجاد حال خوش و به جاماندن تاثیرات مثبت بیان می‌کند. به عبارت دیگر، باید ببینیم که آیا وضع این قوانین، در ارتقای سلامت جامعه تاثیرگذار بوده و باعث ایجاد حال خوش شده یا خیر؟

اما اکنون که با چشمانی اشک‌بار به سوگ کودکان مورد گزش سگ‌های ولگرد نشسته‌ایم، یعنی راه را اشتباه آمده‌ایم. با توجه به این معیار، پذیرش اشتباه ابدا کار راحتی نیست و از آن سخت‌تر تجدیدنظر در مورد آن است. لذا با توجه به عدم قابلیت اجرا و شکست واضح قانون حمایت از حیوانات در بسیاری از مناطق کشور، انتظار می‌رود سازمان دامپزشکی به عنوان متولی اصلی کنترل بیماری‌های مشترک انسان و حیوان، فارغ از مقصریابی با اتخاذ تصمیمات عاجل و ایجاد هماهنگی میان ارگان‌ها، وضع موجود را مدیریت نموده تا هرچه سریع‌تر کشور از این بحران عبور نماید.

در این راستا توجه شما را به یکی از نظریات مبتنی بر کنترل، به نام تئوری پنجره‌ شکسته جلب می‌کنم. بر اساس این تئوری، در صورتی که تعداد اندکی از پنجره‌های یک ساختمان توسط بی‌خانمان‌ها شکسته شود. اگر این پنجره‌ها برای مدت طولانی درست نشوند، این افراد میل بیشتری برای شکستن سایر پنجره‌ها پیدا می‌کنند و تعداد بیشتری از آن را می‌شکنند. اگر این وضع ادامه پیدا کند، پس از مدتی ساختمان کاملاً متروکه خواهد شد و به تصرف بی‌خانمان‌ها درخواهد آمد؛ چراکه وجود حتی یک پنجره‌ی شکسته در یک محله نشانه‌ای از بی‌اعتنایی اهالی و پلیس به اوضاع آن محله است. حال تصور کنید اگر چند مورد گزش در تماس با سگ‌های ولگرد در یک منطقه اتفاق بیفتد و هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای صورت نگیرد، بعد مدتی کل شهر به تصرف سگ‌های ولگرد در خواهد آمد و ما قادر به برقراری امنیت و کنترل بیماری نخواهیم بود.

لذا بهترین راهکار این است که هرگاه این افراد پنجره‌ای را شکستند، به سرعت شیشه شکسته تعویض شود. البته زمانی که تمام شیشه‌ها سالم است باید تلاش کنید مانع از شکستن شیشه‌ها شوید و سریعاً عوامل را شناسایی و مجازات کنید؛ اما تحت هیچ شرایطی نباید اجازه دهید پنجره‌ای شکسته باقی بماند. تئوری پنجره شکسته نه تنها در مدیریت شهری، بلکه در مدیریت سایر سازمان‌ها نیز بسیار کارآمد است. تمایل شدید به ایجاد بی‌نظمی، کوتاهی از انجام وظایف و عادت کردن به وضع نامطلوب موجود و توجیه آن (مثلا مقایسه تلفات ناشی از هاری با تصادفات)، از عواقب عدم تعویض پنجره شکسته در مدیریت سازمان‌هاست.

برای مثال، اگر امروز قادر به حذف تخلفات جزئی در عرضه فرآورده‌های خام دامی نباشیم، روزهایی در پیش خواهد بود که متخلفان کل سیستم را فلج و از هم گسیخته خواهند نمود. اگر امروز در مقابله با چالش‌های بهداشتی نقش پررنگی نداشته باشیم، روزهایی خواهد رسید که قادر به توجیه جایگاه دامپزشکی در سلامت و بهداشت جامعه نخواهیم بود. لذا هر معضل بهداشتی مرتبط با دامپزشکی، باید در سریع‌ترین زمان ممکن به حالت اولیه بازگردد، تا هم انرژی کمتری صرف تغییر آن شود و هم انگیزه‌ متخلفان برای ایجاد مجدد معضل بهداشتی به حداقل برسد. در همین راستا و با درس‌گرفتن از شکست‌های قبلی، راهکارهایی ارائه می‌گردد که امید است در جهت کنترل شیوع هاری در جمعیت انسانی مفید واقع شود.

۱- با توجه به وقوع موارد اخیر هاری در جمعیت انسانی، سگ‌های ولگرد به عنوان مخزن اصلی بیماری در کشور شناخته شدند. از آنجایی که این سگ‌ها می‌توانند هاری را از حیات وحش دریافت کرده و آن را به انسان منتقل نمایند. لذا کنترل هاری در این جمعیت، کلید خروج از بحران هاری در انسان‌هاست. بنابراین جمع‌آوری و انتقال حیوانات از مناطقی که بر اساس موقعیت جغرافیایی، امکان احداث مراکز نگهداری را ندارند و حیوانات به طور آزادانه در معابر عمومی پرسه می‌زنند، باید در دستور کار قرار گیرد. در این شرایط، باید دقت شود که مبدا و مقصد انتقال حیوانات جزو مناطق پرخطر از نظر ابتلا به هاری نباشد.

۲- مناطق وقوع هاری انسانی به عنوان مناطق با وضعیت قرمز از نظر هاری در نظر گرفته شده و جهت افزایش مراقبت‌های فردی به اطلاع عموم برسد. در هر اپیدمی، اولین راهکار پیشنهادی قرنطینه جمعیت مشکوک به بیماری است، لذا در مناطق قرمز حتی الامکان کلیه سگ‌های ولگرد (شامل کلیه سگ‌های بدون صاحب یا صاحبدار، بدون زنجیر و قلاده پرسه‌زن در معابر عمومی) در کوتاه‌ترین زمان ممکن جمع‌آوری شده و به مدت ده روز قرنطینه شوند. طی این مدت با نظارت دقیق، حیوانات مشکوک و بیمار حذف شده و واکسیناسیون مجدد در سایر حیوانات انجام گیرد.

۳- همچنین به منظور کاهش احتمال گسترش بیماری، محدودیت‌هایی جهت ورود و خروج سگ‌ها به مناطق قرمز اتخاذ گردد. استفاده از قلاده و زنجیر یا پوزه‌بند در زمان تردد سگ‌های خانگی یا صاحب‌دار در اماکن عمومی این مناطق اجباری گردد. در این شرایط باید به نیروی انتظامی اجازه داده شود کلیه سگ‌های پرسه‌زن در معابر عمومی را ضبط یا معدوم نماید. همچنین جهت جلوگیری از حمله حیوانات وحشی، تا اطلاع ثانوی منع عمومی چرای آزاد حیوانات اهلی صادر گردد. در صورت عدم رعایت هشدارها، حیوانات حلال گوشت توسط نیروی انتظامی ضبط و روانه کشتارگاه شوند.

۴- با توجه به اینکه مهار و ریشه‌کنی بیماری به منظور محافظت از سلامت عمومی انسان‌ها بنا شده است، حذف حیوان مشکوک به هاری (نه صرفا مبتلا) بلامانع است. خصوصا در مواردی که احتمال می‌ر‌ود حیات وحش آلوده شده باشد یا برعکس احتمال انتقال بیماری به حیات وحش بالا باشد و یا در مواردی که حیوان آلوده شناسایی نشده باشد و احتمال گسترش آلودگی در جمعیت وجود داشته باشد. بنابراین در مناطق قرمزی که امکان قرنطینه سگ‌ها وجود ندارد، تنها راه باقیمانده جهت قطع ارتباط بین حیات وحش و انسان‌ها معدوم سازی سگ‌های ولگرد است که باید با همکاری نیروی انتظامی انجام شود. در غیر اینصورت باید کل این منطقه قرنطینه گردد و از ورود و خروج کلیه حیوانات موجود در منطقه ممانعت گردد. کلیه افراد دخیل در روند قرنطینه باید علیه بیماری واکسینه شوند.

۵- دومین راهکار پیشنهادی کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد از طریق عقیم‌سازی است. حتما باید توجه شود که این عمل به منظور پیشگیری از تولید مثل این حیوانات و با هدف نسل‌کشی و کاهش جمعیت آن‌ها در نظر گرفته شده است و باید در نهایت منجر به حذف کامل این سگ‌ها طی چند سال آینده گردد. لذا باید با این واقعیت روبرو گردید که در صورتی که نیاز به معدوم‌سازی این سگ‌ها جهت افزایش شانس بقای نسل انسان احساس گردد، نباید نسبت به آن جبهه‌گیری نمود، چون دیر یا زود محکوم به حذف هستند.

در همین راستا و به منظور کاهش هزینه‌های جراحی، استفاده از روش‌های شیمیایی جهت عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد پیشنهاد می‌شود. در این روش با تزریق مواد شیمیایی اسکلروزکننده به مجرای دفران سگ‌های نر (از طریق پوست)، مجاری عبور اسپرم مسدود می‌گردد. در واقع، با تزریق ژل به درون مجرای دفران، به صورت هیدروژل درآمده و به صورت نرم و ژله‌مانند باقی می‌ماند. به عبارت دیگر، هیدروژل با چسبیدن به دیواره مجرای دفران مانع عبور مولکول‌های بزرگ مانند اسپرم شده، در نتیجه مایع منی فاقد اسپرم خواهد شد. این روش بدون نیاز به بی‌حسی و بیهوشی قابل انجام است. با توجه به سهولت عقیم‌سازی در این روش، جمعیت بالایی از سگ‌های ولگرد را در کوتاه‌مدت پوشش خواهد داد. البته اثر این ژل ضدبارداری تنها طی یک دوره 12 ماهه باقی خواهد ماند و با قطع درمان برگشت‌پذیر است.

۶- در صورت بروز گزش در دام حلال گوشت، بدون صرف وقت و بدون توجه به هار بودن یا نبودن حیوان گزنده، به منظور پیشگیری از بروز هاری، دام موردنظر باید هرچه سریع‌تر (در کمتر از 48 ساعت پس از وقوع گزش) به نزدیکترین کشتارگاه منتقل و ذبح گردد.

۷- با توجه به افزایش موارد حیوان گزیدگی در تابستان و تعطیلی مدارس، نقش صدا و سیما در مورد آموزش رفتارهای مراقبتی پس از گزش و عدم تحریک سگ‌ها، در کودکان به خصوص در مقاطع پایین‌تر پررنگ‌تر خواهد شد. متاسفانه این کودکان به دلیل قد کوتاه‌تر، بیشتر از ناحیه سر دچار گزش خواهند شد.

۸- توجه به تزریق 5 دوز واکسن و میزان دقیق سرم حاوی ایمنوگلوبین بر اساس وزن بیمار در روز اول گزش از نکات بسیار ضروری می‌باشد. در صورتی که گزش در سمت چپ بدن رخ دهد، باقیمانده سرم پس از شستشوی موضع گزش باید در عضله دلتوئید سمت چپ تزریق شود و واکسن روز صفر باید به صورت داخل جلدی در بازوی سمت مقابل (راست) تزریق شود تا احتمال خنثی شدن واکسن کاهش یابد. در صورت نیاز، بیمار باید علیه بیماری کزاز نیز واکسینه شده و در صورت ابتلا به عفونت تحت آنتی‌بیوتیک تراپی یا درمان با داروهای ضدویروس قرار گیرد.

۹- دوره کمون بیماری در انسان 20 تا 60 روز یا بیشتر است، مگر در موارد جراحات شدید به ویژه در ناحیه سر و گردن که این مدت حتی ممکن است تا 5 روز کاهش یابد. در صورت کاهش دوره کمون در سایر موارد، حتما باید به احتمال بروز جهش ژنتیکی توجه شود. در این موارد باید ژنوم ویروس استخراج و به مراکز بازخوانی ژنی ارسال گردد.

۱۰- اندازه‌گیری تیتر آنتی‌بادی حیوانات واکسینه به منظور ارزیابی اینکه آیا واکسن هاری مورد استفاده، ایمنیت کافی جهت پیشگیری از بروز بیماری را در گونه‌های مختلف دامی ایجاد می‌نماید، ضروری است. به ویژه در مورد گاوها بنظر می‌رسد تاکنون در ایران مطالعه‌ای صورت نگرفته باشد. با این وجود بهتر است در شرایط ضروری اولین دوز واکسن در گوساله‌های 6 ماهه انجام شود تا از تداخل با آنتی‌بادی مادری جلوگیری شود. مسلما تضمین پاسخ ایمنی طولانی‌مدت در برابر هاری، نگرانی برای واکسیناسیون مجدد گاوها را در سنین باروری و شیرواری رفع خواهد کرد.

 

انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نقیبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
0
2
در مورد ۹، در صورت مشاهده مکرر مواردی که دوره کمون بیماری (فاصله گزش تا بروز علایم) بدون هیچ دلیل قانع کننده ای کمتر از ۲۰ روز بود، یا علیرغم تزریق دوز مناسب واکسن و سرم پس از گزش، از بروز بیماری پیشگیری نشد حتما باید به بروز جهش ژنتیکی مشکوک شد. تغییر ژنوم در برخی جایگاه ها مانع تاثیر مناسب ایمونوگلوبین خواهد شد.
در مورد ده هم منظور این است که علاوه بر تعیین تیتر آنتی بادی تولید شده علیه واکسن باید حتما بررسی شود که ایا آنتی بادی تولیدی قادر به غیرفعال سازی ویروس جدا شده از کیس های بیمار خواهد بود یا خیر؟
و این سطح از ایمنی با تزریق چند دوز واکسن ایجاد شده و چه مدت باقی خواهد ماند؟ مسلما بقای بیشتر آنتی بادی نیاز به تزریق مجدد رو برطرف میکنه.
مسلما در صورت نیاز به واکسیناسیون دام ه‍ای اهلی مثل گاو بهترین زمان ۶ ماهگی است که با آنتی بادی احتمالی مادری تداخل نکند و هم به دلیل مصرف انسانی فراورده های دامی در سن تولید و شیرواری یا ارسال به کشتارگاه نباشد.
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
1
2
با تشکر از زحمات شما برای تهیه و نگارش این مقاله و اطلاعات خوب درج شده در آن. بنده نکاتی را خدمت شما و همکاران عرض می کنم.
در بند 5، عقیم سازی را معادل نسل کشی عنوان کردید، پس نتیجه گرفتید که کشتار و معدوم سازی سگ های زنده هم باید پذیرفته شود. این دو مورد (عقیم سازی و کشتار) به هیچ عنوان یکسان نیستند و کشتار یک گونه ی پستاندار با درجه ی ادراک بالا و نزدیک به انسان از نظر سطح حیات (مشابه یک کودک دو تا چهار ساله) کار غیر اخلاقی و بر خلاف همه ی اصول انسانی است. حال انکه عقیم سازی کاری اخلاقی، علمی، و انسانی است که در بلند مدت مزایای بیشتری از حذف ناگهانی یک گونه دارد.

یک نکته ی دیگر هم این است که تا وقتی غذا هست، پسماند هست، حتی اگر تک تک سگ ها را حذف کنید، باید با موج روباه ها و شغال ها و پستانداران کوچکتری که به حاشیه شهر وارد می شوند مقابله کنید.(الان سگ ها اجازه ی نزدیک شدن این گونه ها به جوامع انسانی را نمیدهند). سگ حیوانی اهلی است و زبان انسان را میفهمد و بلعکس. ولی این ها کاملا وحشی بوده و نه رفتار جمعیتیشان قابل پیش بینی است و نه امکان عقیم سازی داریم و نه حتی کشتارشان شدنی است.

پیشنهاد می کنم در کشورمان چرخ را دوباره اختراع نکنیم. دنیا برای کنترل حیوانات اهلی بلاصاحب از مدیریت قوی پسماند و جلوگیری از غذارسانی (راه حل اصلی) و عقیم سازی (راه حل کوتاه مدت)استفاده می کند. و اینگونه است که مشکل تغییر شکل نمیدهد و از اساس حل خواهد شد.
پاسخ ها
نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
سپاس آقای دکتر.
سگهای ولگرد به دلیل اینکه صاحب مشخصی ندارند و در واقع نه سگ خانگی محسوب میشن نه سگ گله و نگهبان اصولاً تحت پوشش مستقیم دامپزشکی قرار نمیگیرند و از طرفی چون متعلق به حیات وحش هم نیستن و حیوان وحشی محسوب نمیشن تحت پوشش مستقیم محیط زیست هم قرار نمیگیرند، از طرفی هم باعث انتقال بیماری به انسان میشن و هم برای حیات وحش خطرناک هستند، بجز هاری ابتلای این سگها مثلا به دیستمپر هم برای سگهای خانگی خطرناکه هم باعث افزایش ابتلای گونه های در حال انقراض مثل پلنگ و یوزپلنگ میشه
لذا سگهای ولگرد در واقع یک مهمان ناخوانده اند که کسی سرپرستی شون رو قبول نمیکنه و چاره جز حذفشون نداریم
از طرفی متاسفانه تجربه نشون داده که این سگها اهلی نبوده و زبان انسانها را نمی‌فهمند وگرنه اقدام به دریدن کودک نمیکردن
تا بوده همین بوده که در محیط زندگی انسان پسماند غذایی موجود بوده اما تعداد سگهای ولگرد تنها طی چند سال اخیر با حمایت‌های نابجا افزایش پیدا کرده. هیچکدام از ما قصد تغییر محیط  زیست رو نداریم و مخالف حضور هیچ حیوانی نیستیم منتها تنها زمانی که مکان مشخصی برای زندگی داشته باشند ( نه پرسه زن در معابر عمومی ) و به کسی آسیب وارد نکنند، در واقع ما فقط میخایم شرایط به حالت چند سال قبل، زندگی بدون حضور سگهای ولگرد در معابر برگرده..
حیوانات برای استفاده و آسایش انسان خلق شدند. اینکه من یک حیوانی داشته و حضورش به من آرامش بده اما پاچه همسایه رو بگیره و بهش صدمه بزنه آیا کار درستی است؟

اقای دکتر لطفا توجه کنین که من این کار رو صرفا در جهت محافظت از کودکانی که در پارک، کوچه ها یا معابر عمومی مشغول بازی اند، پیشنهاد دادم. حتما وجدانتون حفاظت از کودک رو به یک حیوان از نظر شما مشابه یک کودک دو تا ۴ ساله ترجیح خواهد داد.
سگها با تغییر رژیم غذایی شون نشون دادن که رفتارهاشون هم تغییر کرده ،
چون در واقع سگ حیوانی شکارچی هست نه پسماند خور نه کودک خور .
شما تا بحال شاهد شکار مثلا یک پرنده توسط سگ بودین؟ اما همین سگ تمایل شدیدی به حمله به انسان داره و از اونجایی که باهوشه معمولا کودکان رو که ضعیفتر و کوچکتر هستند رو انتخاب میکنه
از طرفی برخلاف نظر شما، حضور سگهای ولگرد مانع تردد و یا کاهش جمعیت هیچ گونه ای نشده، اتفاقا اگه به مراکز بهداشت سر بزنین موارد حمله شغال هم تو این سالها افزایش پیدا کرده. تردد آزادانه گربه های ولگرد شاهد زنده این ماجراست. با اینکه تا بوده سگ و گربه دشمن هم بودند، اما الان با صلح کنار هم زندگی میکنن.لذا لطفا اثبات نمایید که حضور سگها مانع نزدیک شدن روباه و شغال در منطقه شده است.
از طرفی سگ با ارتباطش با حیات وحش محیط امنی را برای ورود گرگ به معابر عمومی ایجاد کرده و با برقراری ارتباط با آن منجر به تولید گرگاس و خطرات قابل توجه این گونه شده .
پس نفرمایید حضورش مفیده، علاوه بر این قانون بر اساس ماده ۲۶ دست شما و همه حیوان دوست‌ها و حامیان حیوانات رو برای اعلام سرپرستی و واگذاری باز گذاشته، مسلما تعداد افرادی که نظری مشابه شما دارند کم نیستند و البته قابل احترام...
در واقع اگر هرکدام از حامیان سگها، بجای غذارسانی به تعداد زیاد سگ، سرپرستی تنها یک سگ را برعهده بگیرند، شاید باعث صاحبدارشدن کل سگهای ولگرد بشن که البته به صواب نزدیک تره.

اما در مورد عبارت نسل کشی، ببینید هر اقدامی که به منظور جلوگیری از توالد و تناسل یک گونه صورت گیرد، در تعریف نسل کشی قرار میگیره، به عبارت دیگه در صورتی که با عقیم سازی مانعی برای ازدیاد نسل حیوان ایجاد کنیم یا با تحمیل روش‌هایی از تولد فرزندانشان جلوگیری کنیم، در واقع نسل کشی کردیم حتی اگه ندونیم
پس عقیم سازی روشی با هدف نسل کشی است.
زهره
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
امروزه در تمام کشورهای مترقی مثل آمریکا هیچ موجود وحشی یا سگ و گربه یا شغال و .... ول در شهر هایشان دیده نمی شود.
در صورت دیدن سگ بدون صاحب سریعا سگ را گرفته و بعد از یک هفته اگر صاحبی برای آن پیدا نشود آن را می کشند
در سال گذشته سگها به هزاران نفر تو ایران حمله کرده اند اگرچه بیشتر آنها نمرده اند اما از نظر روحی به آنها صدمات زیادی وارد شده که قابل جبران نیست به خصوص در مورد کودکان.
تنها راه برای امنیت مردم کشورمان کشتن سگها است و طرح عقیم کردن ميليون‌ها سگ ولگرد جدا از هزینه باعث می شود که زمان کنترل بیماری های مثل هاری از دست برود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
عزیز مگه گاو، گونه پستاندار نیس؟ روزی چند هزارتا کشتار میکنین؟
کی گفته سطح ادراک گاو پایینه
حرف شما قبوله در صورتی که مخالف کشتار کلیه گونه ها باشید و گیاهخوار بشید
نمیشه عاشق کباب سلطانی بود و مخالف کشتار گونه پستاندار
ناشناس
| Germany |
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
کاربر "زهره" شما یه چیزی شنیدی.
همه ی پناهگاه های امریکا همچین قانونی ندارن که بعد از 7 روز سگ ها را بکشند. پناهگاه های امریکا سیاست های متفاوتی دارن. مثلا در مناطقی که جمعیت سگ ها زیاد نیست سگ هارا هرچه بتونن نگه میدارن براشون امکانات تفریحی میزارن مبرنشون پیاده روی روزانه (همین کاری که شما میگید نکنید) اسباب بازی و غذای خوب میدن بهشون رفتارشناس میاد باهاشون کار میکنه کارهای جالب یادشون میده که مردم بیشتر جذبشون بشن و سرپرست پیدا کنن. شما همه ی اینها را ندیدی ولی اون معدود پناهگاه هایی که توی مناطق پرجمعیت اند و بودجه ندارن دیدی که میکشن؟ اگه میکشن هم اینجوری مثل ایران نیست که با افتخار بکشن بگن خوبه برای کنترل بیماری ها. نه کلی معذرت خواهی میکنن تو روزنامه ها و میگن هدف نهایی اینه که یه روزی دیگه سگیو نکشیم و اینقدر خوب مدریت کنیم که سگ ها همه صاحب دار بشن زود.
خیلی از پناهگاه های امریکا الان no killهستن. تعداد به مراتب کمتری سگ هارا میکشن!!!
این حرف ها فقط با هدف اینه که بگن سگ کسی نیاره بیرون هروقت سگ توی پارک ها زیاد شده همه حمله کردن به سگ های "ولگرد به قول شما"و هاری.

"سگهای ولگرد به دلیل اینکه صاحب مشخصی ندارند و در واقع نه سگ خانگی محسوب میشن نه سگ گله و نگهبان اصولاً تحت پوشش مستقیم دامپزشکی قرار نمیگیرند و از طرفی چون متعلق به حیات وحش هم نیستن و حیوان وحشی محسوب نمیشن تحت پوشش مستقیم محیط زیست هم قرار نمیگیرن" یعنی مثلا فلان کودک کار هم که اولاد مشخصی نداره هیچ سازمانی هم قبولش نمیکنه بریم بکشیم دیگه؟ یعنی محیط زیست فردا بگه سگ های ولگرد زیر نظر مان شما دیگه ول میکنی؟ نه به خدا. مگه الان اینهمه سگ تو پناهگاه های شهرداریان شما دست بر میداری؟ نه. هویت یه موجود زنده را اینکه چه ارگانی قبول بکنه یا نکنه مسئولیتشو تعیین میکنه چه جالب.
خانم دکتر به هیچ اخلاق و منبعی استناد ندارید ماشاالله از خودتون و تجربه ی شخصی نسخه میپیچید و حکم مرگ میدید. تعاریف جدید در میارید. احسنت. سگی که شما میگی بی صاحب و پرسه زن خارجی ها میگن community animal یعنی حیوانی که در یک محله یا اجتماع زندگی میکنه و بخشی ازون اجتماعه اما صاحب خاصی نداره یعنی ممکنه همسایه ها بهش غذا بدن باهاش بازی کنن ولی کسی ادعای مالکیت نمیکنه. بار مثبت اون کلمه را ببینید با بار منفی معادل های فارسی.
بهش میگن free roaming animal یعنی حیوانی که آزاد میچرخه و گناهی هم مرتکب نشده. تفاوت فرهنگی ایناست!!! وقتی میری ترکیه تو خیابوناش پر سگ و گربست ولی کسی جرئت نمیکنه بگه بکشید اینه فرق فرهنگ اونا با ما و اینهمه ادعا! شما میگی مهمان ناخوانده, واسه ی هم فکرای شما مهمان ناخواندس خیلی ها دوستشون دارن.
کشتار سگ ها شده راه جدید کنترل دیستمپر؟ طبق کدام کتاب شما توصیه میکنید؟ منبع بیارید.
حیوانات برای آسایش انسان خلق شدن؟ خب این خیلی چیزها را روشن میکنه پس من اگه برم پاسگاه بگم گاو باغ بقلی ما ما میکنه من اذیتم باید بیان بگیرن ببرن؟ میان واقعاً؟ یا اینکه ما کلا به طور وسواس گونه ای به سگ حساسیم تو ایران!
"از طرفی برخلاف نظر شما، حضور سگهای ولگرد مانع تردد و یا کاهش جمعیت هیچ گونه ای نشده" طبق کدوم مقاله و کتاب؟
حرف بدون منبع و سند که کاری نداره ولی سوال اینه که شما توی 6 سال دانشجویی یکی نگفته که حرف علمی سند میخواد اونم نه هر سندی, سند محکم؟
من عاجزانه امیدوارم خانم دکتر با منبع و رفرنس جواب سوالای منو بدن و از شیوه های معمول رفرنس دادن مثل APA یا MLA یا ... استفاده کنن نه اینکه بگن فلان کتاب برو بخون. تشکر
نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
اولا که من دقیقا متوجه نشدم که شما از کدوم انسانیت صحبت میکنین؟ وقتی سگ ولگرد رو با کودک کار مقایسه میکنین
اگر انسانیت دارین چرا این وقت و انرژی بی حدتون رو صرف کودک کار نمیکنین؟

 «یعنی محیط زیست فردا بگه سگ های ولگرد زیر نظر مان شما دیگه ول میکنی؟ نه به خدا. مگه الان اینهمه سگ تو پناهگاه های شهرداریان شما دست بر میداری؟ نه. هویت یه موجود زنده را اینکه چه ارگانی قبول بکنه یا نکنه مسئولیتشو تعیین میکنه چه جالب»
این قلم کمرنگ تا زمانی که توان داشته باشه ترجیح میده حامی حقوق کودکان باشه تا سگ ولگرد
بله من اگر تحت پوشش محیط زیست برن خیالم راحت میشه چون در اون صورت حداقل یک محیط امن مثل باغ وحش برای سگها تامین می‌کنه تا مجبور نباشیم به کودکمون راز بقا آموزش بدیم که تو کوچه چطور از جان خودش در برابر حیوان وحشی محافظت کنه تا خورده نشه
بشما که باشه میگید باغ وحش هم حیوونهاشو رها کنه تو خیابون، ملت یاد بگیرن چطور رفتار کنند که خورده نشن.

دقیقا هویت حیوان همینجوری مشخص میشه
در صورت مشاهده یک ببر در معابر عمومی شما چیکار میکنی؟ اطلاع میدی به محیط زیست و حفاظت و احتمالا آتش نشانی میان و مشکل رو حل میکنن و در صورتی که به حیوان آسیبی وارد کنی حتما جریمه میشی
اما مثلا زمانی که یک موش در محیط خانه پیدا میشه صاحبخانه از تله موش یا سموم استفاده میکنه چون هیچ ارگانی مسئولیتش رو قبول نکرده و خداروشکر حامیان موش هم نداریم هنوز

«کشتار سگ ها شده راه جدید کنترل دیستمپر؟ طبق کدام کتاب شما توصیه میکنید؟ منبع بیارید.»
نیازی به منبع نیس دیگه همه میدونن که بیماری ویروسی واکسن داره منتها هزینه واکسن به سود حامیان که فقط سگ رو برای بازی و نمایش میخان و به نیازهاش توجهی ندارند، نیست. جدا از درد و رنجی که خود حیوان در اثر ابتلا تحمل می‌کنه احتمال آلودگی محیط و سایر حیوانات هم وجود داره
الان خیلی از کلینیک ها در صورت ابتلا حیوان خانگی به دیستمپر، بخاطر کنترل بیماری در منطقه مرگ آسان رو پیشنهاد میدن
دیگه سگ ولگرد که جای خود دارد

"از طرفی برخلاف نظر شما، حضور سگهای ولگرد مانع تردد و یا کاهش جمعیت هیچ گونه ای نشده" طبق کدوم مقاله و کتاب؟»
عزیز اینو شما باید اثبات کنی که باعث کنترل جمعیت شده
من تو منطقه املش رفت و آمد میکنم ساعت ۶ صبح بارها شغال دیدم که از خیابون رد شده و بعضاً گاهی مرغ یا جوجه ای هم به دهان داشته
تا دلتون هم بخواد روستایی میشناسم که از حمله شغال و روباه به لانه طیورشون شاکین
استشهاد محلی هم از نظر شما قبوله؟
اینا بخشی از تجربیات دامپزشکان هستن و باید در کتاب خاطرات چاپ بشن نه مقاله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
APA یک مدل از نگارش رفرنس است
به روش ونکوور معروفه یعنی در متن رفرنس بر اساس استفاده در متن شماره گذاری بشه و بین اسامی نویسندگان از ویرگول یا نقطه استفاده بشه که مختص مجلاته
اما مگه خودت برای حرفای خودت رفرنس دادی که چنین انتظاری داری؟
دکتر مجید
| United States of America |
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
ناشناس ۵ دقیقه
شما اصلا میفهمی احساس مسئولیت یعنی چه؟
منظور خانم دکتر این بود که یک ارگانی باید پاسخگوی مشکلات حیوان باشه وقتی نیست باید یک شخص این مسئولیت رو بپذیره
یعنی اگه این حیوان باعث آسیبی به یک فرد شد ما با چه کسی طرف هستیم؟ آیا حامیان مسئولیت پذیر و پاسخگو هستند؟
الان اگه حیوان خانگی من به شخصی آسیب بزنه من باید جبران خسارت بکنم ضمن اینکه در مورد حفظ سلامت و واکسیناسیون و رفاه حیوان هم مسئولم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
الان چی چی ما شبیه آمریکایی هاست که پناهگاهمون تازه مشابه برخی نقاط کم جمعیت آمریکا باشه؟
تو آمریکا مسیله هاری ریشه کن شده است و همه چی تحت کنترله.
در حال حاضر ما تو ایرانیم با مشکلات خودمون و باید یک تصمیم متناسب با شرایط خودمون بگیریم
چی کرا گی ره
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
ناشناس وارد ۰۰:۰۵ با پرچم سه رنگ
فاکت هایی که می اورید از امریکا و..است که انها هم در جای خودش میلیون میلیون گاو مناطق درگیر تب برفکی را معدوم کرده اند. بیایید با توجه به وضعیت کشور پاسخ دهید .بقول شوریده یزدی
سعدیا شیراز داری نان مفت
نان چو داری میتوانی شعر گفت
گر بیایی یزد و شعر بافی کنی
اردک از ... بیفتد جفت جفت
توکل نیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
1
1
بسیار جامع ،کامل و آموزنده بود خصوصا در مورد تقسیم وظایف سازمان های مرتبط ، انفعال سازمان دامپزشکی در بحث‌مدیریت بیماری هاری ، خنثی شدن احتمالی واکسن در اثر تزریق سرم ضد هاری ، نقش مهم رسانه ها و ووو.... ممنون خانم دکتر
پاسخ ها
نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
سپاس از لطفتون. پیش شما درس پس میدم آقای دکتر
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
البته خانم دکتر استفاده از عبارت نسل کشی بجای عقیم سازی در اینجا‌ حساسیت برانگیز میشود .میدانم که منظورتان چیست و در توضیحاتتان اشاره کردید . اما بهر حال فعل نسل کشی در جوامع انسانی با" اهداف پلیدی "صورت میگیرد و این عبارت کاربرد انسانی دارد . درحالیکه همانطور که بهنر از من میدانید در دامپزشکی در مقابله با بیماریهایی مثل انفلوانزای پرندگان ، مشمشه ، تب برفکی و (خیلی قبل تر برای مقابله با طاعون گاوی) به ناچار یگ گله و یا دام های یک روستا و منطقه حذف میشوند اما ما عبارت نسل کشی بکار نمیبریم. بلکه میگوییم حذف گله یا معدوم سازی چون با" هدف والای کاستن و کنترل بیماری" صورت میگیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
1
2
"۵- دومین راهکار پیشنهادی کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد از طریق عقیم‌سازی است. حتما باید توجه شود که این عمل به منظور پیشگیری از تولید مثل این حیوانات و با هدف نسل‌کشی و کاهش جمعیت آن‌ها در نظر گرفته شده است و باید در نهایت منجر به حذف کامل این سگ‌ها طی چند سال آینده گردد."
طبق کدام منبع این نتیجه گرفته شده؟ اولا عقیم سازی با هدف نسل کشی انجام نمیشود. هدف از عقیم سازی کنترل جمعیت است نه نابودی جمعیت به عنوان مثال یعنی به جای اینکه هر کیلومتر مربع 1 سگ دیده شود هر 2.3 کیلومتر یه سگ ببینید.
دوما نسل کشی سگ یا گربه ها هم نشدنی هم بی فایده است. اخلاق حرفه ای و انسانیت را هم که کنار بگزاریم, ما اگر میتوانستیم همه ی سگ و گربه ها ( و احتمالا طبق ایدآل شما در گام دوم گرگ و کفتار و شغال و... ها ) را از بین ببریم چطور نتوانستیم تعداد اندک حیوانات هار یا مشکوک را از بین ببریم و اعلام کنیم هاری را ریشه کن کرده ایم؟
سوما شما یا بسیار جوان هستید یا خارج از شهر چند دهه قبل را فراموش کرده اید. من در کودکی که برای تفریح و اسب سواری به بیرون از شهر میرفتم تقریبا هر شب صدای گرگ میشنیدم بعضی مواقع ماشین را هم دنبال میکردند. الان با وجود سگ ها حداقل از کشته شدن دام و کودکان به دست گرگ نگرانی ندارم (گرچه ندرتاً اتفاق می افتد). همه ی سگ های آزادزی را بکشید با افزایش جمعیت گرگ و روباه چه میکنید؟
شما هدف از عقیم سازی و هدف از پناهگاه را متوجه نشده اید. عقیم سازی سگ و گربه ها راهکاری ادامه دار است یعنی تا سال ها باید ادامه داشته باشد تا روزی که روشی بهتر جایگزین آن شود. تعداد زیادی دانشمند و موسسه های علمی بر این روش تاکید دارند و کتاب و مقالات خوبی هم چاپ شده. از WHO معتبرتر؟

هند سالهای پیش سگ ها را با گلوله یا سم میکشت. به آمار هاری هند در 10-20 سال پیش رجوع کنید.
انگلستان در حدود نیم قرن یا یک قرن پیش از این سگ های ولگرد را در آب خفه میکرد. نتیجه ی آن سال ها را ببینید.
هند و انگلستان الان با عقیم سازی و واکسیناسیون ادامه میدهند. دامپزشکان خارجی در نقاط مختلف هند طرح های عقیم سازی را پیش میبرند و نتایجی به مراتب بهتر از عملکرد دامپزشکان بومی میگیرند. آمار منطقه ای هند در کنترل هاری در ایترنت موجود است, رجوع کنید.
فراموش کردید پناهگاه های ایران کی و چرا به وجود آمدند؟ همین یکی دو دهه ی پیش بود که شهرداری ها به شکارچیان پول میدادند تا سگ بکشند و برای حفاظت از سگ ها روز به روز به تعداد حامیان و پناهگاه ها اضافه شد. حال دوباره پول به جیب شکارچی واریز کنیم که خشم ملت برانگیخته شود و هرشب صدای تفنگ شنیده شود و نهایتاً برگردیم به 1-2 دهه قبل؟
نرخ کنترل هاری ایران طبق آمار موسسه پاستور تا قبل از پاندمی کرونا خوب بود وقتی کشور 1-2 سال کار میدانی مناسب نداشته باشد معلوم است بسیاری از بیماری ها شایع میشوند.
تئوری پنجره ی شکسته اولا تئوری است, قابل نقد است و شبهاتی دارد. ربط چندانی هم به موضوع نداشت. اگر منظور افراد و مسئولان نالایق است که توان مملکت همین است و یک شبه اصلاح نمیشود. سگ ها هم که رفتار انسانی ندارند که آمار هاری را ببینند و تصمیم بگیرند افراد بیشتری را هار کنند! تئوری پنجره شکسته بر اساس رفتار انسانی شکل گرفته نه حیوان و تمرکز آن بر اقتصاد و قانون است نه کنترل بیماری؟! به فرض که موضوعیت داشته باشد بسیار نقد های محکمی به آن شده شمارا ارجاع میدهم به مطالعه Broken window fallacy.
یک فاکتور مهم در کنترل هاری واکسیناسیون خوراکی حیات وحش است. الان چند سالیست در مناطق مختلف خوراکی هایی که حیوان را علیه هاری واکسینه میکند می اندازند. ما علاوه بر تمرکز بر کنترل جمعیت سگها و واکسیناسیون آنها باید به حیات وحش هم توجه کنیم. عقیم سازی شیمیایی در مکزیک و برزیل انجام میشود(اگر اشتباه نکنم) هزینه ای به مراتب بیشتر از جراحی دارد و موفقیت بالای 80-90% دارد. داروها امریکایی هستند و با درنظر گرفتن همه ی جوانب(تحریم, قیمت دلار و ...) برای ایران شدنی نیست.
کشتار سگ ها چند نتیجه ی خطرناک دارد: سگ های باقیمانده وحشی تر هستند. غذا برای سگ های باقیمانده بیشتر است و جهش در رشد جمعیت در مدت کوتاهی پس از پایان کشتار رخ میدهد با توجه به این مهم که امکان ریشه کن کردن سگ ها امکان پذیر نیست (اخلاقی هم نیست). اگر جامعه ی ایران از آن حمایت کند انتظار رشد حیوان آزاری غیر قابل تصور نخواهد بود و کشتار دولتی حیوانات چراغ سبزی برای نقض حقوق و کشتار حیوانات میشود. اگر جامعه نپذیرد موجب خشم, نفرت و لجبازی میشود. یعنی شکارچیان سگ میکشند و مردم محافظت, تغذیه و رهاسازی (عمد یا غیر عمد) میکنند.
در بحث های مدیریتی اختصاص بودجه بسیار مهم است. اگر مشکلی موجب مرگ 1000 نفر در سال میشود معلوم اسن که به بیماری ای که باعث مرگ 100 نفر میشود بودجه ای اختصاص نیابد هرچند بیماری دوم مخوف و ترسناک باشد.
خانم دکتر به آمار اسهال یا بیماری های تنفسی در کودکان زیر یکسال مراجعه کنید. چند کودک از هر 100000 کودک با اسهال میمیرند؟ بودجه ای که برای کشتار و کنترل جمعیت رادیکال سگ ها اختصاص می یابد اگر به کنترل اسهال در کودکان روستایی اختصاص دهیم کدام نتیجه ی به صرفه تر و مفید تری دارد؟ کنترل اسهال شدنی تر است یا هاری؟
میخواهید بکشید؟ بکشید ولی یک دهه بعد به همین نقطه میرسید. ما که در حباب زندگی نمیکنیم مرزهای کشور پهناور اند و از خارج از مرزها هم حیوانات هار میتوانند وارد شوند. ما و کنترل هاری تا سالهای آینده دست به گریبانیم.
پاسخ ها
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
جناب ناشناس۲۱:۴۵
مسلما نظر خانم دکتر نه نسل کشی بلکه کنترل جمعیت از طریق عفیم سازی بوده است . واقعا این همه مطالب خوب را کنار گذاشتید و به یک موضوعی مشتبه شده پرداختید؟ . ضمن اینکه واقعیت را نمیتوان کتمان کرد . موارد سگ گزیدگی نسبت به ۲۰ سال قبل ۲۰ برابر شده ، صف سگ گزیدگان برای سرم و واکسن هاری با هزینه گزاف در مراکز بهداشت دارد عادی میشود ، موارد هاری انسان و دام رو به فزونی است و عقیم سازی با روند فعلی هم که قسمت اعظم ان هم از طریق خود مردم با قصد و نیت های متفاوت تامین مالی شده چاره ساز نبوده است . اینها در کنار وظایف جزیره ای سازمان های مرتبط ، نبود استراتژی مشخص و اقبال مردم نسبت به سگ های بلاصاحب و غذادادن انها وضعیت را بحرانی کرده است. حالا شما از نکته گیری چه عایدتان میشود ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
منظورشان همان کشتار است در پاسخ به همکار دیگر در بالای صفحه مشاهده کنید.
شما از دفاع از کشتار هزاران سگ با هدفی از پیش شکست خورده و با نتیجه ی معلوم چه عایدتان میشود؟ من به عنوان دامپزشک به WHO و پروتکل های آن بیشتر اعتماد دارم تا فلان دکتر. گناهی مرتکب شده ام؟ عقیم سازی اگر خوب اجرا نمیشود دلیل بر بیهوده بودن نیست ما ناکارآمدیم, من و شما.
نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
من واقعا نمی‌دونم که این کلمه رو دارم برای چه کسی با چه مدرکی توضیح میدم
ولی الان با یک مثال ساده این موضوع رو توضیح میدم و از اساتید و دامپزشکان عرض خواهی میکنم
ببینین ما تو جمعیتمون ۷ تا سگ ماده و سه تا نر داریم که هر ده تا سگ رو عقیم کردیم و امکان زاد و ولد ندارند و چون سگها بکرزایی نمیکنن و امیدوارم لک لک ها هم براشون توله نیارن، لذا ما طی چند سال آینده انتظار داریم جمعیت سگها همین ده تا باشه و سپس با افزایش سن و مرگ طبیعی این سگها که دیگه دست خداست این جمعیت کم کم کاهش و در نهایت حذف خواهد شد. بنابراین کسانی که عقیم سازی رو به عنوان یک راه حل پیشنهاد دادند در نهایت دنبال همین هدف رسیدن به صفر بودند که در اصطلاح به این عمل نسل کشی گفته میشه
یعنی خود سگ تا زمانی که زنده است آب و غذاش تامین بشه ولی نسلی از خودش باقی نگذارد. من بخاطر احترام به شما که دوست دارین این عمل همراه عذرخواهی باشه رسما از طرف همه ازتون عذرخواهی میکنم
واقعا متاسفم که بکار بردن این کلمه باعث بروز شوک در حامیان سگها شد
واقعا معذرت میخام که عقیم سازی در نهایت خوان نعمت شما رو جمع خواهد کرد و امیدوارم که در آینده منبع درآمد بهتری برای خودتون پیدا کنین ولی باید با واقعیت روبرو بشین
و البته اگه فرصت کردین به این هم فکر کنین که رشد جمعیت ما در حال حاضر منفی و به سمت پیرشدن داریم میریم حالا اگه همون تعداد اندک از نسل آیندمون خوراک سگ ولگرد بشن یا با هاری کشته بشن و هیچ اقدامی نکنیم، خودمون با دست خودمون، خودمون رو مقطوع النسل کردیم.

دوما نسل کشی سگ یا گربه ها هم نشدنی هم بی فایده است. اخلاق حرفه ای و انسانیت را هم که کنار بگزاریم, ما اگر میتوانستیم همه ی سگ و گربه ها ( و احتمالا طبق ایدآل شما در گام دوم گرگ و کفتار و شغال و... ها ) را از بین ببریم چطور نتوانستیم تعداد اندک حیوانات هار یا مشکوک را از بین ببریم و اعلام کنیم هاری را ریشه کن کرده ایم؟
خب خودتون میگید اگر می‌توانستیم... اما مگه شما اجازه میدید؟
متاسفانه بخاطر دخالت‌های بی مورد حامیان سگها، همه برنامه های کنترلی محکوم به شکست اند

«سوما شما یا بسیار جوان هستید یا خارج از شهر چند دهه قبل را فراموش کرده اید. من در کودکی که برای تفریح و اسب سواری به بیرون از شهر میرفتم تقریبا هر شب صدای گرگ میشنیدم بعضی مواقع ماشین را هم دنبال میکردند. الان با وجود سگ ها حداقل از کشته شدن دام و کودکان به دست گرگ نگرانی ندارم (گرچه ندرتاً اتفاق می افتد). همه ی سگ های آزادزی را بکشید با افزایش جمعیت گرگ و روباه چه میکنید؟»
احتمالا شما تهران زندگی میکنین و از شهرستانها بیخبرید. چون اگه من کودک یک ماهه هم بودم حتماً چنین تجربه ای داشتم. چون دقیقا حدود یک ماه پیش برای تفریح به ویلای یکی از اقوام دقیقا در منطقه نیرنگ اطراف نوشهر دعوت شدیم و به محض تاریک شدن هوا صدای زوزه شغال در محوطه ویلا شنیده شد که ناچار مجبور شدیم به داخل ویلا بریم و از پنجره شاهد ادامه ماجرا بشیم. حدود ۷ - ۸ تا شغال تا صبح اطراف خاکستر ذغال زوزه کشیدن و صبح متوجه جویده شدن و ناپدیدشدن تعدادی از کفش ها شدیم و بخاطر ترس از حمله این حیوانات، بازی بچه ها هم در حیاط ممنوع شد. بماند که صاحبخانه چقدر از بابت اینکه قبلا به ما در مورد این مسأله هشدار نداده بود، عذرخواهی کرد. لازم نیست که خاطرنشان کنم که این منطقه پذیرای تعداد زیادی از سگهای ولگرد نیز هست.

«نرخ کنترل هاری ایران طبق آمار موسسه پاستور تا قبل از پاندمی کرونا خوب بود وقتی کشور 1-2 سال کار میدانی مناسب نداشته باشد معلوم است بسیاری از بیماری ها شایع میشوند»
دقیقا تنها حرف حسابی که تو بیاناتتون پیدا میشه همینه
در پاندمی کرونا در همه کشورها بخاطر قرنطینه سختی که اعمال شد و برای جبران خلا تنهایی، مردم از نظر روانی به سمت سگهای ولگرد تمایل پیدا کردند. از طرفی بحث کنترل جمعیت سگهای ولگرد و کارهای میدانی هم بخاطر مشکلات ناشی از کرونا نادیده گرفته شد. لذا هاری بعد بحران کرونا در اکثر کشورها افزایش پیدا کرده و مختص ایران نیست و من حتما چندین منبع رو معرفی خواهم کرد که برای مدیریت هاری، کشتار سگهای ولگرد رو پیشنهاد داده اند و حتی استفاده از طعمه مسموم رو به عنوان یک روش کنترلی توصیه کردند که متاسفانه باز در ایران به دلیل زباله گردها و خطرات دیگر که نمیخام توضیح بدم، امکان پذیر نیست.
نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
«انگلستان در حدود نیم قرن یا یک قرن پیش از این سگ های ولگرد را در آب خفه میکرد. نتیجه ی آن سال ها را ببینید»
نتیجه رو شما بفرمایید الان جمعیت سگهای وحشی انگلیس بیشتر شده یا ابتلا به هاری در انگلیس بیشتر شده و کلا انگلیس بخاطر این کشتار از صحنه روزگار حذف شده؟؟؟

اما منظور من از تئوری پنجره شکسته، دقیقا برخورد با حامیان سگها بود که با شکستن کلیه حریم ها و عدم برخورد قاطع، الان متاسفانه کل سیستم و معابر عمومی رو تصرف کردند، اتفاقا حضور کودکان رو در معابر و پارکها مخل آسایش سگهای ولگرد میدونن. مطمینم متوجه شدین ولی قصدتون چیز دیگ ای بود. حامیان سگهای ولگرد، با حمایت‌های بیجا باعث رشد بیش از حد جمعیت سگها شدند بدون اینکه به تأمین نیازهاش فک کنند. یعنی اگه از همون یک دهه قبل، یک برخورد قاطعی با حامیان سگها که بدون هیچ دانش و برنامه ریزی باعث افزایش جمعیت سگها شدند، میشد، الان اینجوری دست و پای سازمان برای کنترل هاری بسته نبود.
بنظرتون الان به سگهای ولگرد تو معابر که اکثرا مبتلا به بیماریهای انگلی و پوستی، جرب و ... هستند، مکان مشخصی برای زندگی ندارند و باید برای خوردن پسماند غذای داخل یک سطل زباله با هم بجگند، خوش میگذره؟؟؟ اینه اون بهشتی که شما براشون محیا کردین و اینقدر ادعا دارین.

«یک فاکتور مهم در کنترل هاری واکسیناسیون خوراکی حیات وحش است. الان چند سالیست در مناطق مختلف خوراکی هایی که حیوان را علیه هاری واکسینه میکند می اندازند»
چطور واکسن خوراکی تو ایران چند سالی در حال استفاده است و ما خبر نداریم؟ دقیقا این طعمه هارو کجا می اندازند؟ ما تو تامین واکسن تزریقی هاری موندیم و هر ساله میلیاردها تومان هزینه وارداتش میکنیم الان چجوری بی سروصدا این واکسن وارد شده؟
البته این نکته قابل ذکره که خودم در سال ۱۴۰۱، استفاده از واکسن نوترکیب خوراکی هاری رو در یک کامنت زیر توضیحات دکتر مرادی، پیشنهاد داده بودم منتها در همونجا عرض کردم که استفاده از این واکسن وابسته به اقلیم بوده و تاثیرش چندین سال زمان می‌بره
https://hakimemehr.ir/fa/news/70415
چی شد من متوجه نشدم چطور اینهمه هزینه برای نگهداری، واکسیناسیون، انگل تراپی و عقیم سازی این سگها میشه از نظر شما اکی هست اونوقت فقط عقیم سازی شیمیایی که پوشش حداکثری میده هزینه بره؟؟هزینه سالیانه مراکز نگهداری فقط تو کرج ده میلیارد تومنه
https://hakimemehr.ir/fa/news/75806

اما متأسفانه باید خدمتتون عرض کنم که اگه شما بزارید عقیم سازی شیمیایی اتفاقا شدنی هست چون تولید داخلی داریم «بکرا»
https://hakimemehr.ir/fa/news/29185

«کشتار سگ ها چند نتیجه ی خطرناک دارد: سگ های باقیمانده وحشی تر هستند. غذا برای سگ های باقیمانده بیشتر است و جهش در رشد جمعیت در مدت کوتاهی پس از پایان کشتار رخ میدهد با توجه به این مهم که امکان ریشه کن کردن سگ ها امکان پذیر نیست»
عزیز من کی گفتم کشتار کلیه سگها؟؟؟
اولا که سگ‌هایی که تو پناهگاه یا مراکز نگهداری هستند از نظر من ولگرد محسوب نمیشن و مشمول دریافت خدمات رایگان دامپزشکی هستند. منظور من از سگ ولگرد همین سگهای پرسه زن در معابر و پارک‌ها هستن تازه من گفتم در مناطق قرمزی که امکان قرنطینه سگهای مشکوک نیست سگهای پرسه زن معدوم کنیم . اما موندم چطور کشتار باعث وحشی تر شدنشون میشه؟ سگها مگه رفتار انسانی دارن که متوجه بشن که ما کشتار کردیم که بخوان انتقام بگیرن؟
افزایش غذا اتفاقا باعث افزایش رفاه حیوان و کاهش نزاع داخل گروهی بر سر غذا میشه احتمال کودک خوری رو هم کاهش میده
در ضمن من با فرض عقیم سازی کل جمعیت، پیشنهاد معدوم سازی در مناطق قرمز رو دادم، مسلما یک سگ عقیم در اثر افزایش تغذیه، باردار نمیشه

اگر جامعه نپذیرد موجب خشم, نفرت و لجبازی میشود. یعنی شکارچیان سگ میکشند و مردم محافظت, تغذیه و رهاسازی (عمد یا غیر عمد) میکنند
اتفاقا اگه کار به اونجا بکشه که حامیان (نه مردم, مردم همانهایی هستند که الان عزادار کودکشون هستن) مجبور به حمایت واقعی و سرپرستی اصولی بشن من استقبال میکنم
منظورتون این که عمدا سگ خونگی خودشون رو رها کنند که کشته بشه؟ والا به این موجودات دیگه نمیشه گفت انسان، به منم مربوط نمیشه ، محیط زیست باید در موردش تصمیم بگیرد

در بحث های مدیریتی اختصاص بودجه بسیار مهم است. اگر مشکلی موجب مرگ 1000 نفر در سال میشود معلوم اسن که به بیماری ای که باعث مرگ 100 نفر میشود بودجه ای اختصاص نیابد هرچند بیماری دوم مخوف و ترسناک باشد.
خانم دکتر به آمار اسهال یا بیماری های تنفسی در کودکان زیر یکسال مراجعه کنید. چند کودک از هر 100000 کودک با اسهال میمیرند؟ بودجه ای که برای کشتار و کنترل جمعیت رادیکال سگ ها اختصاص می یابد اگر به کنترل اسهال در کودکان روستایی اختصاص دهیم کدام نتیجه ی به صرفه تر و مفید تری دارد؟ کنترل اسهال شدنی تر است یا هاری؟
حیف زمان من که صرف بحث با فردی با این سطح فکری شده  که از نظرش هنوز تلفات هاری به اندازه ای نیس که به چشم بیاد، واقعا اگه روزی این اتفاق برای خونواده خودت هم بیوفته باز طرز فکرت همینه؟
شما لازم نیس با جوسازی و فرافکنی نگران تلفات اسهال باشی
متولی کنترل تلفات اسهال وزارت بهداشته و بودجه خاص خودش رو داره
هرکسی در جایگاه خودش باید انجام وظیفه کنه و نگران شیشه شکسته پنجره سازمان خودش باشه
اما منم نگفتم که پذیرش اشتباه کار راحتیه پس مسلما با وجود افرادی مثل شما کنترل هاری مشکلتر و مستلزم صرف وقت و انرژی بیشتری هست

«میخواهید بکشید؟ بکشید ولی یک دهه بعد به همین نقطه میرسید. ما که در حباب زندگی نمیکنیم مرزهای کشور پهناور اند و از خارج از مرزها هم حیوانات هار میتوانند وارد شوند. ما و کنترل هاری تا سالهای آینده دست به گریبانیم.»
این الان تهدید بود؟ والا باید از شما ترسید
مرزهای کشور گسترده هستند مخصوصا مرزهای کشورهای ضعیفی مثل افغانستان و عراق. هیچ کاری از شما بعید نیس که عمدا اقدام به وارد کردن حیوان هار بکنین اما ما اونقدرها هم ضعیف نیستیم و کارهاتون زیر نگاه تیزبین ماست پس مطمین باشین موفق نمیشین
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
جناب ناشناس۲۱:۴۵
باز هم که حرف خودتان را میزنید . کجا در این متن خوانده اید که هزاران سگ کشتار شوند . کجا خوانده اید که با عقیم سازی مخالفت شده باشد . لطفا از این نگاه منفی حذر کنید . از شما که بنظر دامپزشک فرهیخته و آگاه از مسایل who هستید انتظار میرود در مورد نکات مثبت این متن هم نظر بدهید
نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
https://rr-asia.woah.org/en/news/bhutan-achieves-sterilisation-of-all-the-countrys-free-roaming-dogs-in-under-two-years/
تجربه عقیم سازی در کشور بوتان، توجهتون رو به اهداف این طرح جلب میکنم
Following were the programme’s objectives:

achieve 100 percent free-roaming dog sterilisation and eventual freedom from free-roaming dogs
ensure responsible pet ownership through digital identification and registration of all pet dogs
manage feral dog population
control rabies through intensified vaccination campaigns and achieve the global goal of “0 by 30” – zero human death due to dog-mediated rabies by 2030
conserve native Chang-khyi breed

هدف اول که مطمئنا مهمترین اش هست
دستیابی به عقیم سازی صد درصدی که در نهایت باعث حذف جمعیت سگهای پرسه زن بشه
و اخریش ریشه کنی هاری تا سال ۲۰۳۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
0
1
این عزیزان سینه چاک چرا زمانی که حکیم مهر خبر مربوط به مرگ ناشی از هاری هم وطن مشهدی رو منتشر کرد، ازشون خبری نبود. و زمانی که تو منطقه دامشهر قم اون کودک افغان توسط سگهای ولگرد تکه پاره شد، خودشون رو به کر گوشی زده بودن و در حال چک کردن واتساپ و اینستا بودن و نمیومدن و اظهار نظر کنن. چیه. چی شده؟ همه داد و بی داد و وا اسلاما و وا مصیبتا سر میدین که یه خانم دکتر گفته با سگهای ولگرد مبارزه کنین؟ شما حامیان سگهای ولگرد این وسط چقدر از خودتون مایه گذاشتین. من نمیدونم این اظهار کمال کردن و چندتا کلمه لاتین نوشتن چه دردی از جامعه درگیر به نا امنی ناشی از سگهای ولگرد چه دردی رو درمان میکنه؟ اینکه تو فلان کشور فلان کار کردن دیگه الان جواب نمیده. الان شما اگه تو خونه ات مرغ و خروس هم نگه داری و همسایه ات ناراضی باشی، میتونه شاکی باشه. چه برسه به سگ و گاو.
دوستمون درست اشاره کردن.
مگه ما گله های طیور که به آنفلوانزا و یا نیوکاسل مبتلا باشن و با کمال افتخار نمیکشیم؟ تازه کلی هم خبر میزنیم و همه از جمله شما ها برامون کف و هورا میکشن. مگه کل گله بیماره؟ نه ریسک بیماری که بالا باشه، معدوم سازی در اولویت قرار داره. مگه تو مزارع پرورش میگو اگه کوچکترین نتیجه مثبت لکه سفید و ویبریو پیدا بشه، کل استخر رو کلر زنی نمیکنیم؟ اونا موجود زنده نیستن؟ یا شما دنبال چیز دیگری هستین؟ و یا شاید هاری خطرناک نیست؟ و پاره پاره شدن توسط سگهای ولگرد دردناک نیست از نظر شما؟ این بنده خدا یه مقاله داده بود. شما چرا بهتون برخورده؟ خب تعدادتون هم که ماشاالله کم نیست. چرا از جیب مبارک خودتون پناگاه نمی زنین؟ چرا رایگان عقیم سازی نمیکنین؟ یه عمل 10 دقیقه ای هم بیشتر نیست؟ شماها که بیشتر هم دامپزشک هستین حاعلام آمادگی کنین که رایگان در مسیر اعتلای هدف والاتون (که البته پسندیده هم هست) حاظرین رایگان این عمل کوچک رو انجام بدیدن. کلی آدم پیدا میشه که شروع به زنده گیری و همکاری میکنن. لطفا از تو کاخ ویلاتون بیاید بیرون و از تو جامعه و کنار مردم حرف بزنین.
نظر شما
ادامه