کد خبر: ۷۹۴۰۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
متخصص جراحی و سهامدار بیمارستان دامپزشکی آدونیس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر فرج‌اله ادیب هاشمی» افزود: همکارانی که در اینستاگرام رفتارهای ناشایست از خود بروز می‌دهند، خود به خود حذف می‌شوند، هرچند که چندین مرتبه به جهش درآمدی رسیده باشند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دکتر فرج‌اله ادیب هاشمی» دانشیار بازنشسته جراحی دام‌های بزرگ دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و سهامدار بیمارستان دامپزشکی آدونیس معتقد است که بخشنامه اخیر سازمان دامپزشکی در خصوص داروهای انسانی، یک تصمیم غیرعملی، غیرانسانی و غیراخلاقی است، چراکه در هر موردی شخص مختار است که داروی ارزان‌تر و بهتر را انتخاب کند. مگر اینکه در چند سال آینده شرایط به گونه‌ای جلو رود که هر نوع داروی دامپزشکی در دسترس باشد که هیچ جای دنیا چنین نیست.

وی در گفت‌وگو با حکیم مهر معتقد است همکارانی که در اینستاگرام رفتارهای ناشایست از خود بروز می‌دهند، خود به خود حذف می‌شوند، هرچند که چندین مرتبه به جهش درآمدی رسیده باشند: «کسی که ریشه داشته باشد و کار خود را به خوبی انجام دهد، چنین رفتارهایی که در شأن دامپزشک نیست، بروز نمی‌دهد.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ارزیابی شما از معضل پلمب بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی از سوی شهرداری‌ها چیست و چه راهکاری برای حل آن به ذهن شما می‌رسد؟

مهمترین نکته در انتخاب شغل این است که فرد در آن حرفه دردسر نداشته باشد و صبح که از خواب بیدار می‌شود، به جز درآمدزایی، به مساله دیگری فکر نکند. اما مشکلی که از مدتی قبل پیش آمده و همه همکاران را گرفتار و یک دغدغه فکری ایجاد کرده، این است که آیا فعالیت بیمارستان یا کلینیک دامپزشکی که از صبح آغاز می‌شود، تا شب ادامه پیدا می‌کند یا عوامل شهرداری یا سایر ارگان‌ها آن را تعطیل می‌کنند؟!

تنها راه درمان این معضل، برگزاری گردهمایی‌های مختلف میان اعضای صنف است. البته خیلی مهم است که حاصل این گردهمایی‌ها، نمود بیرونی داشته باشد و صدای ما را به جایی برساند. در اینجا نقش رسانه‌ها بسیار مهم است و یکی از مهمترین وظایف آنها این است که ماحصل جلسات را منتشر و پیگیری کنند، در غیر این صورت اگر دور هم جمع شویم و نتوانیم نتایج آن را به بیرون تسری دهیم، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

حکیم مهر: ارزیابی شما از بخشنامه اخیر سازمان دامپزشکی درخصوص استفاده از داروهای انسانی در دامپزشکی چیست؟ نیاز بیمارستان‌های دامپزشکی به داروهای انسانی چقدر است؟

به نظر من این یک تصمیم غیرعملی، غیرانسانی و غیراخلاقی است، چراکه در هر موردی شخص مختار است که داروی ارزان‌تر و بهتر را انتخاب کند. بنده گاهی اوقات برای بیماری‌های شخصی خودم از داروی خاص خارجی استفاده می‌کنم و هزینه بیشتری هم بابت آن می‌پردازم تا نتیجه بهتری بگیرم. گاهی نیز یک نفر شرایط مالی خوبی ندارد و مجبور است از داروی ایرانی استفاده کند. چند ماه پیش در انگلستان به یکباره اعلام کردند که هرچه داروی تاریخ مصرف گذشته و دست نخورده دارید، به داروخانه‌ها پس دهید و این نشان می‌دهد که چرخه دارو باید به درستی انجام شود.

اینکه چرا سازمان دامپزشکی چنین دستورالعملی را داده، حرف‌هایی پشت سر آن است و من اطمینانی از صحت و سقم آن ندارم.  اما در هر صورت باعث شده که دغدغه همکاران من زیاد شود و دائما نگران باشند که آیا این بخشنامه اجرایی می‌شود یا خیر. به نظر من بهتر است عمل نشود و همه افراد آزادی لازم را داشته باشند که هر دارویی را که می‌خواهند، استفاده کنند، مگر اینکه در چند سال آینده شرایط به گونه‌ای جلو رود که هر نوع داروی دامپزشکی در دسترس باشد که هیچ جای دنیا چنین نیست. اگر به آن مرحله رسیدیم، بله، اما حالا که نرسیدیم، چنین دستورالعملی محلی از اعراب ندارد.

حکیم مهر: از نظر شما آیا برای فعالیت دامپزشکان در پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام باید خطوط قرمز تعیین کرد؟ کمااینکه گاهی شاهد رفتارهایی از سوی بعضی همکاران هستیم که به دور از شأن دامپزشکی است.

در حال حاضر اینستاگرام یکی از مهمترین مسیرهای تبلیغ به شمار می‌رود و هیچ شکی در این موضوع نیست و همه همکاران کلینیسین، دامپزشک و بیمارستان‌دار ما روی آن مانور می‌دهند. اما در چند وقت گذشته مشاهده کردیم که بعضی از همکاران در این اپلیکیشن، رفتارهای ناشایستی از خود بروز دادند که البته من معتقد هستم که این افراد خود به خود حذف می‌شوند. کسی که اخلاق خوب نداشته باشد و رعایت نکند، در نهایت حذف خواهد شد، هرچند که چندین مرتبه به جهش درآمدی رسیده باشد. کسی که ریشه داشته باشد و کار خود را به خوبی انجام دهد، چنین رفتارهایی که در شأن دامپزشک نیست، بروز نمی‌دهد و تمام بیننده‌ها هم متوجه می‌شوند که این کارها صرفا برای تبلیغ است.

حکیم مهر: آیا میان هزینه و درآمد بیمارستان‌های دامپزشکی تعادل وجود دارد؟

از نظر من تعادل وجود ندارد و میان هزینه و سود همخوانی نیست. یکی از بزرگترین مشکلاتی که حداقل من در بیمارستان خودم با آن مواجه هستم، مسئله اجاره است. اجاره بها به صورت وحشتناکی بالا رفته و از طرفی خیلی از همکاران توانایی خرید محل را ندارند و این باعث می‌شود وزن زیادی از درآمد، صرف اجاره شود.

حکیم مهر: چه راهکاری به ذهن شما می‌رسد؟

در کشور ما همه چیز کانالی است و باید یک کانال خوب در شهرداری پیدا کنیم که برای ما دلسوزی کند. در نهایت لازم است که به شهرداری نفوذ کنیم و از آنها کمک بگیریم.

حکیم مهر: بر اساس گزارش‌های دریافتی، تعدادی از دامپزشکان و دانشجویان دامپزشکی فاقد پروانه در برخی بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی فعالیت می‌کنند. این مسئله چه آسیب‌هایی را می‌تواند به دنبال داشته باشد؟

این معضل باعث می‌شود فضا برای افرادی که کار کردن حق آنهاست، گرفته شود. من دامپزشک دارای پروانه باید برای این افراد حد و حدودی قائل باشم که و به آنها اجازه پیش‌روی از یک مقدار خاص را ندهم و بگویم که بیشتر از آن حد را حتما باید دکتر دامپزشک پروانه‌دار کار کند. متاسفانه به علت برخی مسائل مالی، به این افراد بها می‌دهند که قطعا این مسئله باعث دردسر می‌شود. گاهی اوقات انسان از دخالت‌های نظام دامپزشکی گله‌مند می‌شود اما وقتی از بالاتر نگاه می‌کند، به این نتیجه می‌رسد که اگر یک نظم وجود داشته باشد، شرایط بهتر است. حتی نظم بد بهتر از بی‌نظمی است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
0
7
دیگه دامپزشکی بدرد نمیخوره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
0
0
درود بر دکتر ادیب هاشمی بزرگ همکارانی که از داروهای انسانی استفاده می کنند احتمالا از آموکسی سیلین و هفروتریم و پانتریسول و پنی سیلین خارجی استفاده نکرده اند. خیلی بهتر از سفازولین و سفتریاکسون و بقیه داروهای انسانیه. همکارایی که تو اینستاگرام دلقک بازی درمیارن اندک آبرویی که برای دامپزشکان باقی مونده رو هم به خاطر فالوور از بین می برند.
نظر شما
ادامه