کد خبر: ۷۹۴۱۷
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
نگاه شما:
انتخاب وزیری شایسته و توانمند که قادر به اتخاذ تصمیمات مقتدرانه در راستای اصلاح و تحول ساختاری این وزارت‌خانه با آشنایی کامل، می‌تواند منجر به کارآمدی این وزارت‌خانه گردد ...

وزیر جهاد کشاورزی چه کسی باشد؟

دکتر محمد یادگاری

پس از چهار دوره تغییر و تحول در وزارت جهاد کشاورزی از بدو تاسیس اداره فلاحت و تجارت در سال 1269 و بعد تاسیس چهار وزارت‌خانه مرتبط در سال 1347 و ادغام بخشی از آنها در سال 1356 و البته تاسیس وزارت جهاد سازندگی در سال 1362 و نهایتا ادغام آن در سال 1379 در قالب وزارت جهاد کشاورزی، وزارتخانه‌ای بسیار عریض و طویل با ابعاد ساختاری شامل 7 معاونت و 10 سازمان زیرمجموعه تاسیس شده است که شرح وظایفی بر مبنای بسیار گسترده و پراکنده‌ی جغرافیای ارائه خدمات و نقش حاکمیتی دارد.

دغدغه‌ی اصلی از ابتدای تاسیس این وزارت‌خانه تا کنون، عدم هماهنگی و همگنی بین بخشی، موازی‌کاری و شرح وظایف گاه متضاد و متقابل و یا مشترک بوده است، به شرحی که همواره طرح‌های مختلفی در خصوص اصلاح ساختار، منفک شده پاره‌ای از بخش‌ها و یا ادغام آنها در طول سالیان بر این وزارت‌خانه مطرح شده است. در واقع وزارت جهاد کشاورزی را می‌توان کلاژی از مجموعه حوزه‌های مدیریتی نامید که ارتباط ارگانیک منسجمی پیدا نکرده و مجبور به بسط خود با تاسیس مراکز، نظامات و... به جهت پوشش ترمیمی کارآمدی آن است.

کلان وظیفه‌ی این وزارت‌خانه مبحث «تولید» است که با گذشت زمان به دلیل آشنایی حاکمیت با مباحث توسعه‌ی پایدار، نسبت تولید با منابع اعم از خاک و آب و محیط زیست و امنیت غذایی، باید ملاک تصمیم قرا می‌گرفت که با رفت و آمد دولت‌ها، چیرگی وجوهی از آن بر دیگری منجر به نگاه غیرمتوازن و در نتیجه خروجی ضعیف شد، بدین معنا که اولویت دولتی بر خودکفایی، دیگری به جهت بحران آب بر اولویت واردات و در دولت دیگر با فاصله معنادار از این رویکرد در جستجو و حل علل ناکارآمدی در احیای وجه جهاد سازندگی این وزارت‌خانه بود!

نکته‌ای اساسی اینجاست که بیش از 90 درصد تولیدات این وزارت‌خانه توسط بخش خصوصی انجام می‌شود! این در حالی است که تمامی واحدهای برنامه‌ریزی در ساختارهای این وزارت‌خانه و علاوه بر آن واحدهای توسعه مکانیزاسیون، نظام ترویج، کمیته بهره‌وری و... در پایین آمدن شاخص تولید (ثبت رکوردهای منفی مطابق آمار) - عدم توجه به سرمایه‌گذاری زیربنایی - عدم توجه به صنایع تبدیلی - چاره اندیشی مقطعی – برنامه‌های تولید نامتناسب با اقلیم، بازار، منابع - پسماند سموم و آلودگی محیط زیست - بحران منابع آب زیرزمینی و مدیریت خشکسالی - عدم بکارگیری و آشنایی با فناوری‌های نوین (نمونه پهپادهای کشاورزی) و... دچار ضعف اساسی است و عملا به جایی رسیده که این وزارت‌خانه در چند سال اخیر، ماقبل این مسائل و با بحران نهاده‌ها، کود و سم و مسائل ابتدایی دیگر دست و پنجه نرم می‌کند!

روند بررسی اطلاعات و داده‌های آماری در این وزارت‌خانه نشان داده که داده‌ها دچار نقص و نقض فاحش است لذا سیاست‌گزاری کلان مبتنی به آمار نیز دچار مشکل شده و حداکثر عملکرد موجود، مختصر به قیمت‌گذاری‌های دستوری، نگاه امنیتی به غذا و نه امنیت غذایی (تامین مرغ و گندم و...) می‌شود و اساسا ورود به مباحثی چون گرسنگی پنهان، راندمان واحد تولید بر اساس واحد سطح و واحد آّب با در نظر گرفتن محیط زیست در قالب مباحث توسعه پایدار عملا بلاموضوع شده است.

در تلاش‌های چند سال اخیر، نقشه جامع علمی کشاورزی، نقشه جامع کاربردی اراضی کشاورزی و دامپروری نیز در کنار نقشه جامع آب کشور و نقشه جامع علمی کشور و نقشه جامع سلامت کشور تدوین و یا در حال تدوین است که در برنامه توسعه هفتم و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری دیده شده است. رییس جمهور منتخب، به هم‌راستا بودن سیاست‌های اجرایی با اسناد بالادستی تاکید داشته‌اند که نوید بخش یک نظم بوروکراتیک و قانون‌محور را می‌دهد.

با بررسی ضعف کارآمدی وزارت جهاد کشاورزی در طول سالیان می‌توان به این نتیجه رسید که علت‌العلل آن است که سیاست‌گزار در کمتر از 10 درصد محصول نهایی این وزارت‌خانه که همان «تولیدات کشاورزی و دامداری» است سهم دارد و بیش از 90 درصد آن محصول کار و تولید بخش خصوصی است، لذا متناسب با این خروجی عملکرد و همچنین اسناد بالادستی، هرچه منقبض شدن و کوچک‌تر شدن این وزارت‌خانه همچون کشورهای در حال پیشرفت و واگذاری وظایف در تمام بخش‌ها (به استثنای بخش‌های کوچک حاکمیتی) به بخش خصوصی در قالب شرکت‌های چندمنظوره که با دریافت سهمی از عوارض و مالیات عمومی عهده‌دار آن شوند و درن تیجه، «پرداختی مبتنی بر عملکرد» منجر به افزایش راندمان در این حوزه شود. علاوه بر این، بخش قابل توجهی از بار بودجه‌ای این وزارت‌خانه بر دولت کاسته می‌شود، لذا درآمد حاصل از فروش نفت بدون تزریق آن به وزارت‌خانه‌هایی که بخش قابل توجهی از محصول آن را بخش خصوصی تولید می‌کند، می‌تواند در سایر بخش‌های عمرانی و کلان کشور که در توان بخش خصوصی نیست هزینه گردد. بر این اساس انتخاب وزیری شایسته و توانمند که قادر به اتخاذ تصمیمات مقتدرانه در راستای اصلاح و تحول ساختاری این وزارت‌خانه با آشنایی کامل، می‌تواند منجر به کارآمدی این وزارت‌خانه گردد.

 

انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
5
13
اساسا فرقی نمیکنه که چه کسی رئیس جمهور باشه چه برسه به وزیر جهاد!
والا!
پاسخ ها
محمد یادگاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
حتما تفاوت وجود دارد تفاوت وزیری که مشکلات قضایی پیدا میکند با فردی متخصص کاملا مشخص است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
4
2
چرا فرد خاصی را به رییس جمهور معرفی نکردید،شاید به حرف شما گوش کند
پاسخ ها
محمد یادگاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
کارگروه تخصصی مشغول بررسی است ان شاءالله گزینه مناسب
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
البته کارگروه که مورد پذیرش خیلی از فعالین حوزه کشاورزی و دامپزشکی نیست و مابشدت با این کارگروه مخالفیم .
کارگروهی که فقط یک خروجی مشخص داشته باشد و همه کاندیداها پوششی باشند .اصلا قابل قبول نیست .اجازه نخواهیم داد دوباره پدرخوانده های مافیا به وزارتخانه برگردند .
وزیر اینده بایستی فردی علمی و پاکدست باسابقه سیاسی همراه دولت و از مجاهدین روز جمعه باشد و سابقه فعالیت باندی و محفلی و همچنین تعارض منافع نداشته باشد .
دیگه باید خیلی ها اماده تحویل دادن میزهای مدیریتی غصب شده باشند. برای ایران تا پای جان .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
2
6
هرکی حقوق و مزایای بهتری بده
ناشناس
|
Luxembourg
|
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
1
9
هرکی میخواد باشه حال ما چه تاثیری دارد هرکی اومده گلیم خودش بالا برده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
1
3
امیدوارم اینبار حداقل یک متخصص باتجربه و باسواد رئیس بشه و معاونت ها هم متخصص و باتجربه باشن و همچنین دفاتر طیور و دام و آبزیان و ..... و کمیته های تخصصی در هر زمینه ای با اساتید برجسته دانشگاهی و کلینیسین های با تجربه بصورت منظم برگزار بشه که بیمارهای تب مالت و هاری و... ریشه کن یا بسیار کاهش و کنترل بشه و بخش بیمارهای مشترک در دفتر نظارت بر بهداشت عمومی راه اندازی بشه
دامپزشک سئول ستاد انتخاباتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
2
6
جناب آقای دکتر ضمن تشکر از مطلب مفید شما اما بهتر است به فکر سازمان دامپزشکی باشیم که چه کسی رییس شود.متاسفانه تعداد دامپزشکان حاضر و فعال در ستاد ها انگشت شمار بود ،همه حتی حاضر نبودند در گرو های سیاسی حامی رییس جمهور منتخب شرکت داشته باشند ،فقط در دور اول یک حمایت نصف و نیمه آنهم از رقبای رییس جمهور منتخب داشتند،بهتر است از فعالین دامپزشک ستاد که علنی و با ریسک بالا همراه با حکم مسولیت که واقعا در آن شرایط حکم مرگ و زندگی داشت درباره اینده سازمان دامپزشکی نظرخواهی شود که وزارت هر کس باشد هر جناح تفاوت چشمگیری در سرنوشت ما نداشته.درود
پاسخ ها
محمد یادگاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
حتما اصل بر شایسه سالاری است و باتوجه به تاسیس کارگروه ها در تعیین وزیر، همین روند در تعیین روسای هر دو سازمان در قالب بررسی تخصصی در کارگروه ها را پیگیری کنیم
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
سلام. اتفاقا برعکس . بجز یکی دو استان خیلی از استانها فعال بودند و این بار مجاهدین روز شنبه جایگاهی نخواهند داشت و حتی مدیرانی که مخفیانه از هر دو ستاد حکم داشتند و شیرینی پیروزی تقسیم کردند در ادارات .
مسلما این که چه کسی وزیر می شود اهمیت اساسی دارد و انتخاب وزیر اینده سازمان را هم مشخص خواهد کرد .
بدون تردید اینبار رییس سازمان با شفافیت بیشتری انتخاب خواهد شد و اصل اول شایسته سالاری خواهد بود .
سازمان دامپزشکی یک سازمان کاملا تخصصی است و سیاسیون در ان نباید دخالت کنند و سازمان گوشت قربانی نخواهدبود .
با توکل بر خداوند روزهای بهتری برای سازمان و جامعه دامپزشکی ارزومندیم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
3
3
تا زمانی که سازمان دامپزشکی زیرمجموعه جهاد کشاورزی باشه امیدی به بهبودی اوضاع مالی پرسنل نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
طی یکسال اخیر افزایشی که سازمان دامپزشکی داشته هیچ کدوم از زیر مجموعه های وزارت جهاد نداشته اند. ناشکر نباشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
0
1
مجموعه قبلی حتی نتونستن احکام سال 1403 رو بعد 4 ماه صادر کنن.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
0
1
با توجه به اینکه این وزارتخانه مقادیر زیادی از بخش غذای جامعه را تامین میکند و بسیاری از اغلام آن دارای ارز ترجیحی می باشد و این ارز خود دارای فساد بسیار زیاد و یک مافیای قدرتمند دارد تقریبا غیر ممکن است این وزارتخانه دچار تحول خاصی گردد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
0
0
امیدوارم رییس جدید سازمان بتونه تسری رو در احکام کارگزینی درج کند.
پاسخ ها
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
تسری ،حق محرومیت از مطب و همترازی با اعضای هیات علمی و سختی کار حق مسلم ماست و اینها کوچکترین خواسته ی ماست .
سازمان بایستی جای بزرگان این حرفه باشد نه مدیران یک شبه سیاسی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
0
0
امید است که وزیر جدید چون نیکبخت نباشد وزیر ،وگرنه فاتحه خونده میشه
نظر شما
ادامه