حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: دبیر کل فدراسیون طیور ایران در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری حکیم مهر، ضمن اظهار تاسف از اینکه وزرای پیشین جهاد کشاورزی نتوانستند تیمسازی خوبی انجام دهند، گفت: «در فرایند تیمسازی علیالخصوص در صنعت طیور که بالای ۹۸ درصد آن از سرمایه بخش خصوصی است، حتما باید تشکلها در تعیین معاونتهای مربوطه نقش داشته باشند. اینکه چقدر سهم داشته باشند، مساله دیگری است اما حتما باید با آنها مشورت صورت گیرد که متاسفانه در این سالها نادیده گرفته شده و اولین تاوان آن را نیز خود وزارتخانه و در ادامه تولیدکنندگان و مردم پس دادهاند.»
«دکتر فرزاد طلاکش» ناهماهنگی در برنامهها و در بعضی بخشها نبود برنامه را از دیگر مشکلات صنف برشمرد و ادامه داد: «مرغدار، دامدار، معاون و همچنین وزیر باید بدانند که راهکار آنها چیست و این راهکار باید با یک ثبات حداقل یکساله در مقابل دیدگان هر دو گروه باشد تا هم تولیدکننده تکلیف خود را بداند و هم وزارتخانهای که قرار است برنامه نظارت، سیاست گذاری و... را داشته باشد که متاسفانه اینگونه نیست.»
وزیر اقتدار ندارد
وی مشکل دیگر را عدم وجود اقتدارگرایی در برابر برخی تصمیماتی دانست که منافع ملی در آن نهفته است اما وزیر صرفا به خاطر تبعات اجتماعی ناچیز، حاضر نیست برای آن انرژی بگذارد: «این کار در حوزه تخصصی و حتی در حوزه شخص وزیر انجام نمیشود. مثلا ما به این نتیجه رسیدیم که دان دستی در مرغداری نوعی هدررفت منابع است و باید مرغدار را مجبور کنیم که از خوراک آماده بخرد. اما چرا وزارتخانه این کار را نمیکند؟ چون میترسد که چند مرغدار اعتراض کنند و این تبعات دارد. در صورتی که وزیر مقتدر باید منافع ملی را به چند سر و صدای بدون پشتوانه و قابل مدیریت ترجیح دهد و جامعه را برای این فضا آماده کند.»
دکتر طلاکش با تاکید بر اینکه اجرای طرحهای زنجیره شدن و تولید زنجیره یکپارچه نیاز به اقتدار دارند، تصریح کرد: «بعد از این همه سالی که از شروع کار میگذرد، امروز باید بالای ۵۰ درصد گوشت مرغ یا حداقل ۳۰ درصد تخممرغ ما در قالب زنجیرهها تولید شود اما از آنجا که وزارتخانه خیلی مسائل را جدی نمیگیرد، ما از اهداف خود عقب هستیم. این عقبماندگی به معنای هدررفت سرمایههای کشور و بهرهوری پایین و عدم توجه به برندسازی در راستای دستیابی به بازار صادراتی است. کمااینکه بازار صادراتی متعلق به برندهاست و با صادرکننده پیلهور و مقطعی نمیتوان به بازار رسید.»
صادرات مرغ ایران سرگرمی است و نه استراتژی
وی ضمن مقایسه صنعت مرغ و تخممرغ ایران با کشورهای همسایه چون ترکیه، خاطرنشان کرد: «ترکیه در سال گذشته نزدیک به ۴۸۰ هزار تن مرغ خود را صادر کرد. در حالی که ما در ۴ ماه اول سال جاری به عدد ۱۵ هزار رسیدیم و این به منزله سرگرمی تلقی میشود، نه استراتژی و برنامه. البته در حوزه تخممرغ عملکرد بهتری داشتیم، به این دلیل که در حال حاضر ساختار آن بهتر است اما این هم یک بازار دائمی برای ما نیست، چون کشورهایی که امروز مشتریهای ما هستند، در چند سال آینده خودشان مستقل میشوند و ما دیگر چنین بازاری را حداقل در تخممرغ داخل پوسته نخواهیم داشت. مگر اینکه به سمت تخممرغ فراوری شده مثل پودر تخممرغ و مایع پاستوریزه شده برویم و بتوانیم بازارهای دوردست را برای خودمان دست در دست بگیریم.»