کد خبر: ۷۹۷۱۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
واکنش ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران در خصوص ادعای شناسایی ۶ سگ مبتلا به هاری در بروجرد:
«فرزاد علیزاده» افزود: دامپزشکی استان لرستان نیز موضوع ابتلا به هاری و هرگونه بیماری مسری دیگری را تایید ننموده‌ است و به نظر می‌رسد اظهار نظر سازمان پسماند شهرداری بروجرد غیرکارشناسی است ...

حکیم مهر: دبیر اجرایی ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران گفت: مرجع رسیدگی در خصوص اثبات هاری در سگ‌های بلاصاحب مرکز رفرنس هاری در انستیتو پاستور ایران است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «فرزاد علیزاده» روز چهارشنبه در خصوص خبر منتشره ایرنا به نقل از شهرداری بروجرد مبنی بر شناسایی ۶ قلاده سگ مبتلا به هاری بیان کرد: با توجه به اظهار نظر مدیر سازمان پسماند شهرداری بروجرد و مرکز بهداشت این شهر مبنی بر شناسایی ۶ قلاده سگ مبتلا به هاری باید گفت که شهرداری مرجع اعلام ابتلای سگ ها به هاری نیست.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی حیوانات که دامپزشکی کشور بر آن تاکید دارد، تنها راه جلوگیری از بیماری هاری در سگ‌ها واکسیناسیون ۷۰ درصدی است، جمع‌آوری و حذف فیزیکی تنها منجر به افزایش هاری می‌شود، به این دلیل که جمعیت سگها در مدت کوتاهی جایگزین می‌شود.

علیزاده اضافه کرد: از آنجایی که وجود هرگونه بیماری مسری باید به تایید دامپزشکی منطقه رسیده‌باشد و دامپزشکی استان لرستان نیز موضوع ابتلا به هاری و هرگونه بیماری مسری دیگری را تایید ننموده‌است، به نظر می‌رسد اظهار نظر سازمان پسماند شهرداری بروجرد غیرکارشناسی است.

وی اظهار کرد: اکنون دستورالعمل مدیریت کنترل جمعیت و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب که در سال ۱۴۰۱ از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور ابلاغ شده ، لازم‌الاجرا می‌باشد و بر این اساس یوتانایز (مرگ با ترحم ) و نه کشتار با سم، اسید و گلوله برای سگ‌های مفید ممنوع‌است و شهرداری‌ها موظف به نگهداری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در پناهگاه‌های استاندارد می‌باشند، که مرکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب در بروجرد فاقد آن است.

دبیر اجرایی ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران گفت: علمی‌ترین و اخلاقی‌ترین شیوه که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی(WHO) و سازمان بهداشت جهانی حیوانات (WOAH) قرار گرفته روش(CNVR) یعنی زنده‌گیری، واکسیناسیون، عقیم‌سازی و رهاسازی در همان مکان قبلی است .

علیزاده ادامه داد: شهرداری بروجرد از چند سال گذشته طی جلسات متعدد با فعالان حقوق حیوانات در این شهر تصمیم به اجرای روش (CNVR) گرفت و از طریق نصب بنر، بیلبورد اقدام به اطلاع‌رسانی نیز نمود اما تا به امروز این راهکار اجرایی نشده‌است.

وی یادآور شد: ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران (سمدا) به نمایندگی از چندین تشکل مردم نهاد و بیش از سه هزار نفر از فعالان محیط‌زیست و حقوق حیوانات بر خود لازم می‌داند در این خصوص شفاف سازی نموده و مجددا تاکید نماید که هرگونه اظهار نظر در حوزه‌ اثبات هاری در جمعیت سگ‌ها تنها با مراجع رسمی و کارشناسی کشور است.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نقیبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
0
5
جمع‌آوری و حذف فیزیکی تنها منجر به افزایش هاری می‌شود
چطور؟
سگ ولگرد نباشه هاری از کجا؟
وقتی سگ ولگرد جمع بشه جمعیت از کجا زیاد میشه؟ از آسمون نازل میشن؟
قضیه مرغ و تخم مرغ رو بلدی؟
شما مرجع رسمی چی هستین؟شما در این برنامه CNVR چه نقشی داشتین؟
کدوم استانی هر سال واکسن هاری رو منظم انجام میده
ی پلاک رو گوششون هست معلوم نیست کی واکسن زدن
چند درصدشان عقیم شدند؟ اگه عقیم شدند چرا زیاد میشن؟
کی گفته سگ ولگرد مکان مشخصی دارند اگه ی جا ساکن بودن که ولگرد نبودن
سگهای ولگرد محل ما هر دو سه ماه جایگزین میشن

یک نکته اساسی تشخیص هاری از روی علایم بالینی است. هر حیوان مشکوک با علایم عصبی که به دیگران حمله میکند باید معدوم شود سپس برای توجیه اقدامات پیشگیرانه در شعاع کانون، نمونه گیری انجام میشه
در سطح شهر، شهرداری مسیول معدوم سازی سگ ولگرد مشکوک به هاری است در روستا هم دهیار.
روش معدوم سازی هم برعهده دامپزشک است نه شما و طعمه مسموم هم در یک مکان مشخص که در دسترس کودک و حیوانات دیگر نباشد، مورد تایید است.
حتی در مواردی گلوله هم می‌تونه نجات بخش باشد
شهرداری ک نمیتونه جان کارکنانش رو به خطر بیندازد
در این مورد، تنها یک سهل انگاری در نمونه برداری اتفاق افتاده همین، هاری که خبر نمیکنه که شهرداری از قبل هماهنگ کنه منتها بعدش باید دامپزشکی در جریان قرار می‌گرفت و نمونه برداری میکرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
0
3
مرجع اعلام ، سازمان دامپزشکی هست چون نمونه برداری و ... توسط سازمان است و پاستور فقط مرجع ازمایش است
نظر شما
ادامه