کد خبر: ۷۹۸۷۳
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
رئیس نظام دامپزشکی استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر رضا اطمینان‌فر» افزود: اگر مسئول فنی در واحد حضور دائمی داشته باشد، رقم‌های حقوق و دستمزد تا این اندازه پایین نخواهد بود، چرا که افراد با حضور فیزیکی خود به این نتیجه می‌رسند که این ارقام دریافتی، کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: بحث مهر فروشی یا عدم حضور مسئول فنی بهداشتی در واحد، یکی از مشکلات نظام دامپزشکی استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود و راهکار رئیس شورای نظام این استان برای رفع آن، طراحی و اجرای طرحی تحت عنوان پایش حضور مسئول فنی است. به گفته «دکتر رضا اطمینان‌فر» اگر مسئول فنی در واحد حضور دائمی داشته باشد، رقم‌های حقوق و دستمزد تا این اندازه پایین نخواهد بود. چرا که افراد با حضور فیزیکی خود به این نتیجه می‌رسند که این ارقام دریافتی، کفاف زندگی آنها را نداده و صرفه نخواهد داشت و صرفا به جامعه دامپزشکی و به مدرک دامپزشکی لطمه می‌زند.

رئیس شورای نظام دامپزشکی استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با حکیم مهر، با تاکید بر اینکه سازمان دامپزشکی باید برخی سیاست‌گذاری‌های کلی ثابت داشته باشد، تصریح می‌کند: «در حال حاضر هر دو سال یک‌بار یک ویرایش برای یک قانون بیرون می‌آید، در حالی که اگر این قانون از ابتدا به صورت جامع تصویب شود و همه شاغلان بخش خصوصی بدانند که مثلا تا ۱۰ سال دیگر این قانون ثابت است، می‌توانند برای آن قانون ثابت، برنامه‌ریزی کنند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، از نظر شما مهم‌ترین مشکلات حال حاضر بخش خصوصی دامپزشکی در استان چیست؟

مشکلات به حدی زیاد است که واقعا نمی‌توان به همه آنها اشاره کرد. از طرفی مرتفع شدن برخی از آنها از حوزه اختیارات رئیس نظام دامپزشکی  و شوراهای نظام استانی خارج است و به برخی سیاست‌گذاری‌های کلی نیاز دارد؛ مثلا نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی باید در جایگاه خود قرار گیرد. خطوط قرمزی که سابق بر این میان صنوف مختلف دامپزشکی وجود داشت و در استان ما در مورد مسئولین فنی نمود بیشتری دارد، احیا شود.

بحث مهر فروشی یا عدم حضور مسئول فنی در واحد، یکی دیگر از مشکلات است که ما برای رفع آن، به دنبال طراحی و اجرای طرحی تحت عنوان «پایش حضور مسئول فنی» هستیم. اگر مسئول فنی حضور دائمی در واحد داشته باشد، رقم‌های حقوق و دستمزد تا این اندازه پایین نخواهد بود، چرا که افراد با حضور فیزیکی خود به این نتیجه می‌رسند که این ارقام دریافتی، کفاف زندگی آنها را نداده و صرفه نخواهد داشت و صرفاً به جامعه دامپزشکی و به مدرک دامپزشکی لطمه می‌زند.

به طور کلی حل این مشکلات نیازمند یک همت قبلی، آن هم از سوی وزارت جهاد کشاورزی است، چون گاهی اوقات در مسیر انجام وظایف نظام دامپزشکی، به آن انگ «ممانعت از تولید» می‌چسبانند و این باعث می‌شود که کار عقیم بماند.

حکیم مهر:‌ چه راهکاری به ذهن شما می‌رسد؟

نکته مهم این است که سازمان دامپزشکی باید برخی سیاست‌گذاری‌های کلی ثابت داشته باشد. در حال حاضر هر دو سال یک‌بار یک ویرایش برای یک قانون بیرون می‌آید. در حالی که اگر این قانون از ابتدا به صورت جامع تصویب شود و همه شاغلان بخش خصوصی بدانند که مثلا تا ۱۰ سال دیگر این قانون ثابت است، می‌توانند برای آن قانون ثابت، برنامه‌ریزی کنند. همین یک سال و نیم پیش بود که ویرایش چهارم آمد و ما با آن کار می‌کنیم اما ویرایش پنجم نیز در راه است. احتمالا یک سال و نیم بعد نیز ویرایش ششم می‌آید و این مسائل، قدرت برنامه‌ریزی درازمدت و میان‌مدت را از بخش خصوصی می‌گیرد. خود من که بیمارستان دارم، ماندم چه کنم که سرمایه‌گذاری من تضمین شود و در ویرایش بعدی به خطر نیفتد.

اینها مشکلاتی است که سیاست‌گذاری کلان در مورد آن، باید هم از جانب وزارت جهاد کشاورزی و هم سازمان دامپزشکی صورت گیرد و آنها در پی این باشند که یک برنامه بلندمدت برای آن در نظر گیرند و راه را برای ما مشخص کنند تا ما هم تکلیف خود را بدانیم که آیا با این برنامه وارد کار شویم یا خیر. الان با ویرایش سوم وارد می‌شویم، ویرایش چهارم آن را نقض می‌کند. با ویرایش دوم وارد می‌شویم، ویرایش پنجم آن را نقض می کند و این چرخه ادامه دارد. شاید کلیات تغییر نکند، اما این جزئیات است که باعث می‌شود امنیت شغلی حفظ شده یا به خطر بیفتد.

حکیم مهر: انتظار شما از وزیر جدید جهاد کشاورزی چیست؟

انتظار ما این است که ایشان در تصمیم‌گیری‌ها و عملکردشان، جایگاه دامپزشکی را به گونه‌ای ببینند که نقش آن ممانعت از تولید به نظر نیاید. بلکه جامعه، دامپزشک را به‌عنوان حافظ امنیت غذایی ببیند. گاهی برخی تصمیمات از سوی دامپزشکی در خصوص اماکن دامی، واکسیناسیون و... شاید به مذاق کارفرما و تولیدکننده خوش نیاید، اما بخش حاکمیتی مربوط، باید دامپزشکی را به‌عنوان یک جایگاه و فیلتر ببیند و این نکته را جا بیندازد که دامپزشکی باعث می‌شود سلامت و امنیت غذایی جامعه و باقی‌مانده آنتی‌بیوتیکی تضمین و عوارض افزودنی‌ها، ماندگاری‌های دارویی، بیماری‌ها و فشار بر روی بخش درمان از لحاظ تعداد مریض و هزینه‌ها کاهش یابد.

در کنار این، در خصوص اماکن دامی و حرائم، بنده به عنوان رئیس نظام خواهش می‌کنم که حرائم منطقی در نظر گرفته شود. چون الان سیاست موازی است و قانون بر مبنای شورای رقابت اجرا می‌شود که بخشی از آن موانع تولید است و ما در هر دو طرف درگیر هستیم. اینکه حرائم را در نظر می‌گیریم، باعث تخریب وجهه ما می‌شود و می‌گویند شما مانع تولید هستید. در حالی که شاید الان حرائم نمودی نداشته باشد، اما در زمان شیوع یک بیماری شبیه آنفلوانزا خود را نشان می‌دهد و اجازه نمی‌دهد که روند انتقال بیماری از یک مرغداری به مرغداری دیگر شدت ‌گیرد و اپیدمی بسیار سریع ‌شود. دوستان در وزارت جهاد کشاورزی به این مسئله دقت و توجه نکرده و بیشتر سعی می‌کنند که ما را به‌عنوان مانع تولید در نظر بگیرند. بنده از وزیر جدید خواهش می‌کنم که تلاش کنند تا این دیدگاه کمرنگ شود تا ما راحت‌تر بتوانیم به کارهای خود رسیدگی کنیم.

در بحث شورای رقابت، با اجرای آزادسازی، توجه به ظرفیت و... از بین رفته است. این معضل باعث سنگینی بیش از اندازه بار داروخانه، حوزه دام کوچک و درمان شده و با به خطر انداختن امنیت شغلی، رقابت‌های منفی را در جامعه دامپزشکی پررنگ‌تر کرده است. هرچقدر این رقابت منفی بیشتر شود، جایگاه دامپزشکی در میان جامعه شهری و روستایی بیشتر لطمه می‌بیند. رقابت منفی، عوارض زیادی دارد و برای یک صنف بسیار مشکل‌ساز می‌شود. لذا سیاست‌های ما باید به سمتی باشد که ضمن حفظ امنیت شغلی شاغلین و سرمایه‌گذاری آنها، سعی کنیم درآمد را بالاتر ببریم و از رقابت‌های منفی بکاهیم.

معضل بعدی بحث تعرفه‌هاست. در حال حاضر ۶ ماه از سال گذشته و با این تورمی که خود بانک مرکزی اعلام کرده، ما هنوز موفق نشدیم یک تعرفه جدید برای سال جاری ابلاغ کنیم. هر مقام مسئولی هم که صحبت می‌کند، می‌گوید تعرفه را فرستاده‌ام، اما نمود آن در جامعه دامپزشکی نیست و همکار من نمی‌تواند مبلغ اضافه‌تری بگیرد. چون اگر یک نفر علیه همکار من شکایت کند و تعرفه او از سال ۱۴۰۲ بالاتر باشد، سیستم قضایی آخرین ابلاغیه را ملاک و مستند قرار می‌دهد. در حال حاضر همکاران من با معیارهای سال ۱۴۰۲ پول در می‌آورند و با معیارهای سال ۱۴۰۳ هزینه می‌کنند که این مسئله زمینه‌ساز به خطر افتادن امنیت شغلی و درآمدی همکاران است. امیدوارم با حضور رئیس جمهور و وزیر جدید و سیاست‌های ایشان و حمایت‌های سازمان نظام دامپزشکی و روسای استانی و همکاران بتوانیم یک گره از ده‌ها گره همکاران را باز کنیم.

حکیم مهر: چند ماه است که از تشکیل شوراهای جدید نظام استان‌ها می‌گذرد. در این مدت چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید؟

در نظام استان طبق دستورالعمل قریب به ۱۳ تا ۱۴ کمیته تخصصی داریم. اما حسب نیاز استان و به پیشنهاد و تصویب شورای نظام استانی، کارگروه‌هایی را در قالب بانوان، رفاهی، مایه‌کوبی دام و طیور و... به صورت اضافه‌تر ایجاد کردیم، چون اعتقاد داریم که مشکلات استانی را باید به شکل شورامحور و با خرد جمعی حل کنیم. در این بخش‌ها نیز این نیاز را احساس کردیم و کمیته‌ها را به تصویب رساندیم. جلسات اول و دوم این کمیته‌ها به خوبی برگزار شده و نمودهای آن به آرامی بیرون می‌آید که ان‌شاالله بتوانیم با همان خرد جمعی، به آرامی مشکلات استانی را حل کنیم.

در بخش رفاهی نیز قراردادهایی را برای همکاران منعقد کردیم که ظرف یکی دو هفته آینده اجرایی خواهد شد. همچنین از اردیبهشت ماه، کارگروهی را برای روز ۱۴ مهر تشکیل دادیم تا بتوانیم جشنی را در حد و شأن همکاران برگزار کنیم؛ اتفاقی که در سنوات گذشته بنا به دلایلی نیفتاد. در نهایت سعی کردیم فضا را به شکلی باز کنیم که خود اعضا گرفتار و درگیر مشکلات باشند و بتوانیم به صورت دسته جمعی مسائل را پیگیری و مطالبات را حل کنیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
لیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
9
3
در حال بازرسی بودم کارگری به من گفت برو خونتون وگرنه جریمه ات میکنم وقتی ۵۰۰ نفر مسول فنی داریم ۱۵۰۰۰ نفر در لیست انتظار شغل مسول فنی هستند بهتره به حرف کارگر واحد گوش کنید!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
خجالت بکشید. من هرچقدر هم نیازمند باشم باز هم اگر کسی همچین حرفی بهم بزنه خاک اونجارو به توبره میکشم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
0
14
وقتی درگیری ذهنی و فکری یک مسئول بالادستی میشود نامه تبریک و تسلیت به این و آن خب نتیجه میشود آنچه که امروز داریم میبینیم
نظارت هوشمند بر مسئول فنی باید توام با حمایت از وی باشد
مورد آخری هم که عرض بکنم اینکه اگر میخواهیم یه سیاست گذاری بلند مدت داشته باشیم باید یک پل ارتباطی موثر میان مسئولین سازمان و همکاران و حتی دانشجویان باشد تا دید درست به همراه قوانین درست و کاربردی داشته باشیم
در آخر هم آرزو میکنم زحمات شما و سایر همکاران به بار بشینه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
" وقتی درگیری ذهنی و فکری یک مسئول بالادستی میشود نامه تبریک و تسلیت به این و آن خب نتیجه میشود آنچه که امروز داریم میبینیم "
با این جمله شما کاملا موافقم
متاسفانه برخی فقط دنبال راضی نگه داشتن بالادستیها هستند و خودشیرینی برای مسئولین سایر صنوف (پزشکان، پرستاران، وکلا و . . .) بدون اینکه به این فکر کنند که برای پستی که اشغال کرده اند چه وظیفه ای دارند.
این دوستان به مسئولین قبلی کلی انتقاد کردند ولی الان عملکرد خودشان قابل دفاع نیست
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
بسیارزیبا بود
گاهی ازطرز بیان همکاران لذت میبرم چقدر زیبا ودقیق بیان فرمودین
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
0
4
..................
ما دکتریم آیا؟
وقتی شرکت ها زیرتعرفه میدن
باید چه کرد
حقوق رو طبق تعرفه بدن
تا ما توی اسنپ کارنکنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
0
9
مطمئن باشید که واحد متخلف پشتش به یه نفر در اداره گرم هست که اینقدر پر رو برخورد می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
یک نفر سالهاست که برعلیه حقوق دامپزشکان نبرد می کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
1
4
آقا ی قانون بزارین مثلا هر سال 20 درصد افزایش
دیگه اینهمه جلسه و معطلی و فلان اخرم هیچ تغییر خاصی در تعرفه ها دیده نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
اگه تورم یهویی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد چه میکنید؟۲۰ درصد افزایش سالیانه قانون ثابت شود!!
مسوول فنی متعهد وبیکار شده از کار با سابقه ۱۸ ساله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
0
6
یه نفر پیدا بشه یه جواب قانع کننده به این سوال بده: جهت صدور. پروانه اشتغال مسوول فنی بهداشتی ؛ متقاضی باید در دفاتر ثبت اسناد تعهد محضری مبنی بر رعایت و کنترل دستورالعمل های بهداشتی و...سازمان دامپزشکی را امضا نماید وتعهد دهد در صورت کوتاهی با آن برخورد قانونی صورت بگیرد. حالا اگر مسوول فنی به تعهدات و دستورالعمل ها پایبند بود ( که در این صورت به مذاق کارفرما خوشایند نخواهد بود) و کارفرما عذر مسوول فنی را بابت انجام تعهدات خواست در اینصورت ادارات کل وسازمان دامپزشکی چه تعهدی برای حفظ کرامت انسانی وحقوق ایشان به جهت پایبندی به تعهدات در حمایت از ایشان برای خودش قائل است وچه حمایتی از ایشان می کند؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
یه نفر تو همین اداره کل نشسته که یک پنجم تعرفه ، برات جانشین بفرسته.
هیچ کس هم زورش نمیرسه جابجاش بکند
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
0
4
سلام
لطفا اول دریافتی و حقوق و بیمه مسئولین فنی در استان رو یک نظارتی بفرمایید بعدا به به مسئله مهر فروشی برسید.، مطمئن باشید اگه مسئولین فنی طبق تعرفه حقوق دریافت کنند حتما در محل کار حضور مستمر خواهند داشت وقتی دریافتی کفاف هزینه زندگی رو نمی دهد مسئول فنی حتما به دنبال شغل دومی خواهد بود.با تشکر از زحمات شما.
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
0
3
سلام به فکر پایش حضور مسئول فنی باش اما دکتر اطمینان فر قبلش به فکر استرداد حقوق پایمال شده مسئول فنی به دست کارفرمایش باش
نظر شما
ادامه