کد خبر: ۷۹۹۸۷
تعداد نظرات: ۹ نظر
رئیس نظام دامپزشکی استان سمنان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر رضا مومنی» افزود: پیش از این به تناسب پنج کلینیک و یک داروخانه بوده و حالا که شما قصد انجام تسهیل دارید، آن را تبدیل به سه کلینیک یک داروخانه یا اصلا یک کلینیک و یک داروخانه کنید تا حداقل این مسئله بر مبنای اصول عقلی باشد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: از نظر رئیس نظام دامپزشکی استان سمنان بحث ظرفیت‌سنجی مراکز ماده ۲ مجددا باید احیا شود. کمااینکه با وضعیت کنونی، لطمه جبران‌ناپذیری به بخش خصوصی وارد و باعث عدم تعادل مراکز در شهرستان‌ها می‌شود.

«دکتر رضا مومنی» در گفت‌وگو با حکیم مهر تصریح می‌کند: « اداره کار و اکثر ارگان‌ها موافق جمع ضرایب هستند و در این میان تنها سازمانی که اصرار به ضرب ضرایب دارد، سازمان دامپزشکی است و اینکه بر چه مبنایی روی این نظر پافشاری می‌کند، بنده در جریان نیستم. در حال حاضر همکار ما در بخش خصوصی مبلغی را دریافت می‌کند که اگر زیر نظر نظام قرار گیرد و بر اساس ضرب ضرایب محاسبه شود، حقوق دریافتی او کمتر می‌شود.»

وی ادامه می‌دهد: «ای کاش وزیر جهاد کشاورزی کاری کنند که دوستان منتصب در جهاد استان، نگاه و شناخت خوبی از دامپزشکی داشته باشند و آن را رقیب بخش کشاورزی نبینند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، از نظر شما مهمترین مشکلات حال حاضر بخش خصوصی دامپزشکی در استان چیست؟

مسئله‌ای که به یک معضل بزرگ برای ما تبدیل شده، بحث ظرفیت‌سنجی مراکز ماده ۲ است که به نظر من مجددا باید احیا شود. کمااینکه با وضعیت کنونی، لطمه جبران‌ناپذیری را به بخش خصوصی می‌زند و باعث عدم تعدیل این مراکز در شهرستان‌ها می‌شود. تعداد بعضی از مراکز مثل داروخانه‌های دامپزشکی خیلی زیاد و بعضی از مراکز نیز کمتر می‌شود. در صورتی که اگر قرار باشد که از همان ابتدا براساس ظرفیت اقدام نکنیم، ممکن است همکار ما مثلا در کار کلینیک موفق‌تر هم باشد، اما به مدت یک سال زمان و سرمایه خود را به داروخانه اختصاص می‌دهد اما در ادامه تعطیل می‌کند. در این شرایط هم خودش ضرر کرد و هم یک آسیب به همکاران خود وارد می‌کند و از این صنف زده می‌شود. به هر حال وجود این ظرفیت‌سنجی از قبل، براساس یک مبنایی بوده است. ما می‌گوییم که پیش از این به تناسب پنج کلینیک و یک داروخانه بوده و حالا که شما قصد انجام تسهیل دارید، آن را تبدیل به سه کلینیک یک داروخانه یا اصلا یک کلینیک و یک داروخانه کنید تا حداقل این مسئله بر مبنای اصول عقلی باشد.

معضل دیگر ما بحث ماده ۱۹ و چالش ایجاد شده تحت عنوان جمع ضرایب و ضرب ضرایب است که دوستان نظرات متفاوتی نسبت به این قضیه دارند. در حال حاضر همکار ما در بخش خصوصی مبلغی را دریافت می‌کند که اگر زیر نظر نظام قرار گیرد و بر اساس ضرب ضرایب محاسبه شود، حقوق دریافتی او کمتر می‌شود. ماده ۱۹ نیز اصطلاحا روی هوا مانده که برای آن هم باید فکری شود. مجموع این‌ مسائل مهمترین موضوعات و چالش‌ها در استان هستند.

حکیم مهر:‌ راهکار شما برای ساماندهی ماده ۱۹ و مساله ضرایب چیست؟

اداره کار و اکثر ارگان‌ها موافق جمع ضرایب هستند و در این میان تنها سازمانی که اصرار به ضرب ضرایب دارد، سازمان دامپزشکی است و اینکه بر چه مبنایی روی این نظر پافشاری می‌کند، بنده در جریان نیستم. در این ساختار عدد سه پایه است و اگر آن را ضربدر پنج یا ده عدد یک هم بکنیم، در نهایت همان سه می‌شود. لذا قطعا منظور قانون‌گذار جمع ضرایب بوده است، به این صورت که عدد سه به علاوه یک، ضربدر پایه شود. یا سه به علاوه یک و بار دیگر به علاوه یک شود و عدد پنج به دست آمده در پایه ضرب شود. در غیر این صورت اگر بخواهیم با عدد پایه، ضرب ضرایب را انجام دهیم، هر کاری کنیم، همان عدد سه به دست می‌آید. پس قطعا این مسئله اشکال دارد و سازمان دامپزشکی باید روی آن فکر کرده و نظر متفاوتی را ایجاد کند که دوستان در بخش خصوصی متضرر نشوند. چون در حال حاضر به این بهانه که با ضرب ضرایب حقوق آنها کمتر می‌شود، از ماده ۱۹ استقبال نمی‌کنند. این در حالی است که فلسفه ماده ۱۹ کمک به بخش خصوصی و همکاران از طریق قطع ارتباط بین کارفرما و مسئول فنی است تا به نوعی به آنها کمک شود که با این تفاسیر، نمی‌شود و به همین دلیل باید از طرف سازمان فکری بابت این مسئله شود.

ما در خصوص ماده ۱۹ پای کار آمدیم و کمیته‌هایی را تشکیل دادیم، بعد نشستیم و بررسی کردیم و هر کاری که انجام دادیم، به نتیجه نرسید و یک پای کار می‌لنگید و اجرای آن کار را خراب می‌کرد. کمااینکه شاید ۱۰ درصد جمعیت همکاران از اجرای ماده ۱۹ نفع ببرند اما ۹۰ درصد دوستان از لحاظ بحث حقوقی متضرر می‌شوند. لذا ما طرحی را در جهت زیان بخش خصوصی اجرا کردیم در حالی که رسالت سازمان نظام دامپزشکی این نیست که کاری را به ضرر بخش خصوصی انجام دهد، بلکه قاعدتا به دنبال انجام کاری است که نقش مهمی در حوزه درآمدزایی بخش خصوصی داشته باشد.

حکیم مهر: انتظار شما از وزیر جدید جهاد کشاورزی چیست؟

اینکه نگاه ویژه‌تری به دامپزشکی داشته باشند. دامپزشکی واقعا مظلوم واقع شده و یکی از کارهای مورد انتظار ما این است که در انتخاب مدیران استان دقت نظر بیشتری انجام دهند. ما در استان به شکل مستقیم با مسئول جهاد استان درگیر هستیم و بعضی از دوستان نگاه از بالا به پایینی به دامپزشکی دارند که نگاه مثبتی نیست. ای کاش وزیر جهاد کشاورزی کاری کنند که دوستان منتصب در جهاد استان، نگاه و شناخت خوبی از دامپزشکی داشته باشند و آن را رقیب بخش کشاورزی نبینند. دامپزشکی را از جنس مجموعه خود بدانند و نگاه مثبتی داشته باشند. بحث من فقط انتخاب مدیران استان است که اگر این مسئله حل شود، دامپزشکی در استان و در کشور بهتر دیده می‌شود.

حکیم مهر: چند ماه است که از تشکیل شوراهای جدید نظام استان‌ها می‌گذرد. در این مدت چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید؟

ما در این شش ماه جلسات ماهیانه شورای استانی را به صورت مرتب برگزار کردیم و کمیته‌های ماده ۲ و  هیات‌های بدوی به صورت کاملا منظم برقرار شده و مشکل خاصی در این زمینه نداشتیم. ما در بحث کمیته ماده ۲، کمیته ماده ۵ و پرونده‌های ماده ۵ و ماده ۲ هیچ مشکل خاصی نداشتیم و خوشبختانه موضوع حل شده و اتفاق خاصی نیفتاده است. به نظر من همه چیز خوب بوده و دوستان باید در مورد عملکرد ما نظر دهند.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

از زحمات پایگاه خبری حکیم مهر تشکر می‌کنم چرا که قطعا با جمع‌آوری نظرات دوستان آینده خوبی را برای دامپزشکی کشور ترسیم می‌کنید.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
از طرف مسئول فنی استان ..........
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
2
2
دمت گرم اقای دکتر
خدا پشت و پناهت

بدبختی استان .......... رو گرفته که صنفش داره بر علیه مسئولین فنی عمل میکنه و ضرب ضرایب رو توی قرار داد مینویسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
تشکر از دکتر رضا مومنی که با دقت و صراحتی ستودنی به بحران ظرفیت‌سنجی مراکز ماده ۲ اشاره کرده‌اند. این فاجعه‌ای است که مسئولان سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی با تصمیمات فاجعه‌بار و غیرمنطقی خود بر سر بخش خصوصی دامپزشکی آوار کرده‌اند. آنچه امروز شاهدش هستیم، نه تنها از بی‌نظمی مطلق در صدور مجوزهای بی‌حساب و کتاب حکایت دارد، بلکه پای سلامت عمومی را نیز به این بازی خطرناک باز کرده است. این افراد به‌طور مستقیم زمینه‌ساز فاجعه‌هایی چون مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها در دام و طیور شده‌اند که نتیجه‌اش در نهایت چیزی جز افزایش مقاومت‌های آنتی‌بیوتیکی و گسترش بیماری‌های غیرقابل درمان مثل انواع سرطان‌ها نخواهد بود.

آیا این تصمیمات ناشی از ناآگاهی است؟ یا صرفاً بی‌توجهی به عواقبش؟ فرقی نمی‌کند، ................ اینها با کنار گذاشتن ظرفیت‌سنجی و گشودن درب بی‌ضابطه مجوزها، به‌طور عمدی یا غیرعمدی، مردم را در معرض بیماری‌های وحشتناکی قرار داده‌اند. آیا وقتش نرسیده که ............ کمی به مسئولیت اصلی‌شان یعنی حفاظت از سلامت جامعه فکر کنند؟ ....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
0
4
درود بر شرف شما
جالب استان ........... اعلام نظر کاملا عکس نظر شما را دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
1
3
..................... همون رقابت باعث بالا رفتن کیفیت میشه، داروخانه دارها تو خیلی استانها مثل استان ما مافیا شدن، هر کاری دلشون بخواد میکنن،
فروش داروی بدون نسخه،
فروش داروی تاریخ مصرف گذشته ،
فروش داروی قاچاق،
عدم ثبت داروها در سامانه،
عدم معدوم کردن داروهای تاریخ گذشته،
فروش داروی به قیمت دلخواه،
فروش واکسن در محل داروخانه ،
دادن مشاوره های غلط و اشتباه،
جالب این جاست که همه مدیران و معاونان و کارشناسان مربوطه را می خرند و همه خودشان را به خواب زده اند.
................. چرا خبرنامه وزین حکیم مهر شده، جایگاه داروخانه داران و حمایت بی مورد از داروخانه داران، مگه سایر فارغ التحصیلان دامپزشکی آدم نیستند مثل متخصصان جراحی دامپزشکی ، مامایی ، طیور، آبزیان، بهداشت مواد غذایی، دام بزرگ، دام کوچک و یا حتی پیرا دامپزشکان مظلوم
تو داروخانه های انسانی هم همه محدودیت‌ها را برداشتن، اونوقت ما کاسه داغ تر از آش شدیم.
.........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
0
6
عزیزان من، انتظار ما آن است که وزیر محترم اعلام کند «رشته دامپزشکی باید از وزارت کشاورزی جدا شود. چون وزارت کشاورزی توان علمی لازم برای مدیریت دامپزشکی را ندارد». چرا خواسته غیر منطقی از وزیر محترم دارید؟ ما نیازی به دیده شدن نداریم. دل های بیدار و چشمان بینا ما را نیک می بینند. خود را بخشی از وزارت کشاورزی نبینید و با طرح این گونه خواسته ها بر این خطای مدیریتی مهر صحت مگذارید. سربلندید به تنهایی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
2
1
واقعیت اینه که دکتر مومنی درد بخش خصوصی را میدونه چیه. ولی بالادستی ها اجازه کار به امثال ایشون نمیدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
0
2
........... دستور تسهیل کسب و کار از طرف ریاست جمهوریه نه فقط سازمان دامپزشکی
اسدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
1
1
ما که خیلی ساله میگیم کرم از خودمونه آقای دکتر.همه مدیران اداری که آش می پزن واسه بخش خصوصی کاش پای عدم پاسخگویی کارفرما بایستند ولی متاسفانه با بخش خصوصی زد و بند دارند و انشالله در دادگاه عدل اللهی پاسخ خواهند داد .....................
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
0
0
دانشجوی امروز و نیروی کارفردا از الان باید به این فکر باشد که نگذارد دامپزشکی مظلوم بماند.
نظر شما
ادامه