کد خبر: ۸۰۳۹۶
تعداد نظرات: ۶۸ نظر
با ارسال جوابیه‌ای به حکیم مهر:
در پی انتشار بخش پنجم سلسله یادداشت‌های «دکتر ناصر رسولی بیرامی» با عنوان «جایگاه دامپزشکی»، «دکتر حسن توحیدی‌مهر» مدیرکل سابق دامپزشکی استان قم با ارسال یادداشتی به حکیم مهر، از بخش‌هایی از این یادداشت انتقاد کرد ...

حکیم مهر: در پی انتشار بخش پنجم سلسله یادداشت‌های «دکتر ناصر رسولی بیرامی» با عنوان «جایگاه دامپزشکی» که در تاریخ دهم شهریورماه در این پایگاه خبری منتشر شد (اینجا)، «دکتر حسن توحیدی‌مهر» مدیرکل سابق دامپزشکی استان قم با ارسال یادداشتی به حکیم مهر، از بخش‌هایی از این یادداشت انتقاد کرد.

به گزارش حکیم مهر، متن این جوابیه عیناً به شرح زیر است:

باسمه تعالی

تاریخ : 11/07/1403

حضور همکار گرامی، جناب آقای دکتر ناصر رسولی بیرامی بزرگوار

موضوع: پاسخ محترمانه به انتشار عمومی برخی نکات تأمل برنگیز و تعجب‌آور

با سلام و احترام؛

با صلوات بر محمد و آل محمد (ص)، به جهت قرار گرفتن در آستانه روز دامپزشکی، بدینوسیله ضمن تبریک پیشاپیش این روز ملی، به جنابعالی و سایر مخاطبین محترم خبرگزاری وزین حکیم مهر، با عرض پوزش اجازه می‌خواهم؛ قبل از معرفی خود، ابتدا به تشریح مختصر رزومه کاری خود بپردازم. از آنجائیکه حقیر، به عنوان یکی از سرسخت‌ترین منتقدان وضعیت موجود تشکیلات دامپزشکی (چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی)، پس از گذراندن یک دوره 20 ساله اشتغال در ادارات کل دامپزشکی استان‌های هرمزگان و قم، که به جهت؛ ...   

- پذیرش ریسک‌های تشخیص و درمان بیماری‌های دام، طیور و آبزیان، در دوران ۱۰ ساله طبابت نیمه‌وقت خود، در بخش خصوصی،

- پذیرش مشقت‌های ناشی از پیمودن پروسه‌های میدانی، اجرایی نمودن بسیاری پروژه‌های تحقیقاتی و تنظیم مقالات متعدد علمی و فنی مرتبط، در دوران 1 ساله مسئول بهداشتی بودن، در مرکز پخش واکسن‌های دامپزشکی استان قم و نیز، دوران 13 ساله کارشناس بودن، در ادارات مختلف فنی (بهداشت عمومی و مواد غذایی، بهداشت اماکن، بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام، طیور، آبزیان، زنبورعسل و...)،

- پذیرش ریسک‌های تصمیم‌گیری در دوران 74 ماهه مدیریتی خود (در سطوح مدیریت شبکه دامپزشکی شهرستان مرزی بندرلنگه، مدیریت شبکه دامپزشکی شهرستان محوری قم و نیز، مدیریت اداره کل دامپزشکی استان استراتژیک قم)، در جهت تسهیل فرآیندهای ارائه خدمات به مخاطبین،

- تدریس مباحث آموزشی دامپزشکی، به صورت پاره‌وقت در مراکز دانشگاهی،

- و نیز، تدریس مباحث ترویجی بهداشت دام، طیور، آبزیان و فرآوردهای آنها، در مناطق کم‌برخوردار روستایی و شهری، در استان‌های هرمزگان و قم،

... ؛ با احترام، در زمینه چگونگی حفظ و ارتقا جایگاه حرفه مظلوم و مقدس دامپزشکی (در نزد افکار عمومی، نخبگان و مسئولین)، خود را، صاحب سبک نیز، می‌دانم؛ به محض مشاهده 4 بخش اول از مطالب نگاشته شده، از سوی شخصیت فرهیخته‌ای همچون جنابعالی - درج شده در سایت خبرگزاری وزین حکیم مهر - بلافاصله، اقدام به ذخیره نمودن این مطالب نمودم؛ تا در فرصت مناسب، به مطالعه دقیق آن بپردازم. لیکن، با وجود مطالعه مطالب مزبور و علیرغم مغفول باقی ماندن یکسری از مهمترین مباحث پیش نیاز، برای تحول در تشکیلات دامپزشکی در مباحث مطروحه توسط جنابعالی، به دلیلی که در ادامه اشاره خواهد شد؛ اکنون نیز ناچاراً، پرداخت اختصاصی به موضوع اصلی مورد بحث جنابعالی را، به وهله زمانی دیگری موکول می نمایم و در این مجال، "صرفاً " به جهت استفاده از قلمی روان، در نگارش بی‌دریغ تجربیات 30 ساله خود در حوزه دامپزشکی، تأکید عملی صورت گرفته در مستند سازی تجربیات مربوطه و نیز، فرصت گذاشتن برای پاسخ دهی به موارد مهم کامنت گذاشته شده، از محضر جنابعالی تشکر نمایم.

متأسفانه، در خلال مطالعه بخش پنجم مطالب شما، به طور ناگهانی و با کمی تأخیر، متوجه درج برخی نکات تأمل برانگیز و.البته تعجب آور گردیدم؛ که مراتب فرهیختگی شخصیت جنابعالی را، به طرز فزاینده ای، تحت الشعاع قرار داده و حتی برازندگی سایر مطالب تان را نیز، تحت تاثیر قرار می داد! لیکن از آنجائیکه، به جهت ادامه دار بودن مطالب ارزشمند جنابعالی، پرداخت بی درنگ به یک قسمت خاص از بخش مذکور، آنهم بدون توجه به سایر نکات بیان شده، ممکن بود؛ نشانگر کم ظرفیتی پردازنده به آن قسمت، محسوب گردد؛ و از طرفی، هرگونه نگارش بی تأمل تراوش های نسنجیده و به ذهن متبادر گردیده (به عنوان کامنت در ذیل مطالب مزبور)، ممکن بود؛ دور از شأن نگارنده آن و خوانندگان محترم باشد و یا گذراندن آن، از فیلتر های کنترلی یک تریبون.رسمی، همچون خبرگزاری حکیم مهر و در نتیجه، انتشار عمومی آن در بین جامعه بزرگ دامپزشکی کشور، متعاقباً ممکن بود؛ موجبات لطمه وارد نمودن به جایگاه خبرگزاری مذکور را، فراهم آورد، بر آن شدم؛ تا پس از خویشتن داری و انتظار برای رسیدن مباحث به یک نقطه مطلوب، به ذکر نکاتی در خصوص همان مباحث تأمل برانگیز و تعجب آور اشاره شده، بپردازم. از این رو، همزمان با انتشار بخش هفتم مطالب جنابعالی، در ذیل، به این موارد اشاره خواهم نمود:         

1- جنابعالی، در بخش پنجم از مطالب خود؛ ...

در پاراگراف اول با وجود اینکه، بحث سهمیه بندی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی را، ریشه و اساس خشکاندن علم، دانش و فنون و عامل نابودسازی و عقب افتادگی کشور در همه زمینه ها، عنوان نمودید (که به زعم شما، باعث قرار گرفتن افراد تلاش نکرده، کسب علم و دانش نکرده و فاقد شایستگی، در جایگاه دانشجو، معلم، استاد، محقق و مدیر و همچنین، پائین آمدن سطح علمی و تحقیقاتی کشور و سوق یافتن کشور، به سوی جهل و عقب ماندگی نیز، می شود)! اما، در پاراگراف سوم پس از آنکه، اخذ اجازه از فرزند دلبندتان، برای گرفتن "کاغذ" (کنایه ای سخیف شده از، همان تأییدیه بنیاد شهید امور ایثارگران) جهت با سهمیه وارد شدن ایشان به دانشگاه و نیز، پاسخ ایشان، مبنی بر "... نمی خواهم دانشجوی سهمیه ای بشوم و می خواهم اگر لیاقت و شایستگی دارم، خودم با تلاش خودم وارد دانشگاه شوم " را، به عنوان نمونه ای از موارد مرتبط با تربیت و آموزش خود در خانه، معرفی نمودید؛ در انتهای همین پاراگراف، متأسفانه تصریح فرمودید : "...که اکنون گاهی، در مواردی پشیمانم و می‌گویم باید از امکاناتی که در اختیارم بود، استفاده می‌کردم" (و یا به عبارت بهتر: باید از سهمیه ایثارگران، استفاده می کردم)! ... ؛ با علم به اینکه، هیچ شهید عزیزی و یا حتی، هیچ فرزند شهید بزرگواری، با دستمایه قرار دادن خون ریخته شده و به منظور انتفاع خانواده خود و یا شخص خود، خواستار تصویب قانون ایجاد سهمیه ورود به دانشگاه و یا حتی، پیگیر اجرای آن نبوده است؛ حتماً تأیید می فرمائید: "تناقض آشکار" رخداده در مطالب مزبور و به ویژه "ابراز پشیمانی بی موقع" جنابعالی، قبل از هر چیز، نهادینه نبودن فرهنگ تربیتی و آموزشی ادعا شده.- نه در خانه شما، که در شخصیت خود شما – را، به شکل معنی داری، ملموس نموده است و رنج بردن جنابعالی، از وجود یک زخم قدیمی.-که ریشه در تصمیم شما، در سال‌های دور دارد–.را، قویاً محتمل می نماید!   

2- یکی از ساده ترین مباحثی که، فهم آن حتی، برای هر "تحصیل نکرده" دانشگاه نیز، طبیعی به نظر می رسد؛ آنست که: دانش آموزان قبولی در کنکور (چه با سهمیه و چه بدون سهمیه)، پس از ورود به دانشگاه، در مسیر یکسانی برای کسب علم و دانش و اخذ مدرک، قرار می گیرند. بدیهی است؛ در این شرایط، اساتید محترم دانشگاه نیز، بدون توجه به تفاوت سهمیه ورودی به دانشگاه و صرفاً، با استناد به تلاش های دانشجویان، در طول دوران تحصیل - برای پاسخ دهی به سئوالات آزمون های پایان ترم (در کنار ارزیابی های بین ترم) - موفقیت ایشان، در فهم مطالب درسی ارائه شده را، با دادن نمره، تأیید می نمایند. البته در این بین، فراهم بودن مسیرهای فرعی، بهره گیری از ترفندهای کثیف گرفتن نمره (نظیر: تقلب یا لابی با اساتید) نیز، ممکن است؛ گذراندن واحدهای درسی و به تبع آن، اخذ مدرک برای برخی از دانشجویان را، قطعی بسازد! لیکن، ناگفته پیداست؛ اگر شخصی، بدون کوچکترین استناد، به این ترفندهای کثیف گرفتن نمره، تقریباً برای هر کسی که وارد دانشگاه شد؛ اخذ مدرک را، "حتمی" بداند؛ حتی در صورت داشتن سابقه تدریس در مراکز دانشگاهی و یا "استاد" خطاب شدن توسط همکاران خود، در خوش بینانه ترین حالت، بازهم مراتب نا آشنایی ایشان با فضای آموزشی دانشگاه، قابل کتمان نخواهد بود!

3- مع الوصف قبل از ادامه مباحث، اجازه می خواهم ؛ در این مجال خودم را، اینگونه معرفی نمایم : اینجانب دکتر حسن توحیدی مهر، فرزند دوم شهید علی تُرشیزی هستم؛ که، با بهره مندی از قانون سهمیه شاهد (البته بدون پیگیری پدر شهیدم، برای ایجاد سهمیه)، در مهرماه سال 1376، موفق به قبولی در رشته دکترای دامپزشکی دانشگاه تهران گردیدم و بدون بهره گیری از ترفندهای کثیف گرفتن نمره و با کسب معدل 15، در آبان ماه سال ۱۳۸۲ نیز،.موفق به اخذ مدرک خود، گردیدم. همچنین در این مجال، اجازه می خواهم؛ به نمایندگی از سایر فرزندان معزز شهید تحصیلکرده کشور، از محضر شما فرهیخته گرامی، صمیمانه عذرخواهی نمایم؛ چراکه، پس از مشاهده و مطالعه پاراگراف های اول، دوم و سوم از بخش پنجم مطالب جنابعالی - به ویژه آنجا که مرقوم فرموده اید: "... در شرایطی که اکنون پیش می‌رود، دانشگاه‌ها و مدارس ما، پر از افراد بی‌سواد و بی‌خاصیت خواهد شد و فردا، مهندس یا معمار یا پزشک یا دامپزشک یا دندانپزشک و معلم و استاد، محروم از علم و دانش و فن لازم و واقعی خواهند بود ... این افتضاحی است؛ که باید جلوی آن گرفته شود و این خلاف آرمان، هدف و خواست یک شهید یا ایثارگر است... او هرگز برای آن شهید نشده است؛ که فرزندش را به مقام و منزلتی برساند و اگر ما از روی جهل و نادانی این کار را می‌کنیم، خیانت به آرمان‌های شهید است"- و نیز، با وجود بکار رفتن این سطح، از برچسب ها و نسبت های دور از شأن در متن جنابعالی، برای معرفی این قشر فرهیخته، متأسفانه از سوی هیچ فرزند شهید دارای اعتماد به نفسی، هیچ اعتراض متناسبی نسبت به مطالب مزبور - به جز، همان چند کامنت محدود و بی نام، که حتی، پاسخ دهی به آنها را، ضروری ندانستید (!) - ابراز نگردیده است !؟

4- جنابعالی، در پاراگراف سوم از بخش پنجم مطالب خود، به مشاهده چندی پیش "یک آقایی" اشاره فرمودید که، طبق فرمایش شما هم، "معلم و استاد شده" بود و هم، "حرف زدن معمولی را، بلد نبود" (و خجالت می کشید که به روی طرف مقابل نگاه کند). این در حالیست که، قبل از هر توضیح دیگری با احترام بایستی، به جهت همان معرفی منحصر به فرد اشاره شده در صفحه قبل، به محضر جنابعالی چنین ابراز داشت، که:

- اگر با وجود دانستن جزئیات قانون مربوط به سهمیه شاهد، فرزندان شهید تحصیلکرده کشور را، در معرض انتشار عمومی برچسب ها و نسبت های دور از شأن مدنظر خود، قرار داده اید؛ در اینصورت، به جهت برخورداری از این سطح، از "بلد بودن" در چیدمان کلمات، برای "حرف زدن معمولی"، به شما همکار "معلم و استاد شده"، بایستی صمیمانه تبریک گفت!

- همچنین، اگر بدون دانستن جزئیات قانون مذکور، این بزرگواران را، در معرض انتشار عمومی برچسب ها و نسبت های دور از شأن مزبور، قرار داده اید؛ در اینصورت نیز، همان رفتار مورد انتقاد قرار گرفته توسط جنابعالی- در مورد همان آقایی که "معلم و استاد شده " بود؛ ولی بدلیل اینکه "حرف زدن معمولی، بلد نبود" ؛ "خجالت می کشید به روی طرف مقابل نگاه کند"- را، برای شما (در مقابل فرزندان معزز شهید تحصیلکرده کشور) توصیه می نمایم!؟

5- از آنجائیکه تصور می گردد؛ احتمالاً بی اطلاع بودن خود، نسبت به جزئیات این قانون را، محل اشکال بدانید؛ با بهره گیری از یک مثال ساده در ذیل، وجود 2 ویژگی مغفول مانده در قانون قدیمی نحوه "ورود به دانشگاه" فرزندان شهید - که موجبات تازه نمودن این اجحاف قدیمی از سوی جنابعالی، در حق فرزندان شهید "فارغ التحصیل گردیده از دانشگاه" نیز، گردیده است - را، تشریح می نمایم:

- نکته اول این است که: فرض بفرمائید؛ آخرین رتبه مورد نیاز قبولی در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران، حداقل نمره رتبه 1000 باشد. از آنجائیکه طبق قانون، آندسته از دانش آموزانی که می خواهند با استفاده سهمیه شاهد، در این رشته قبول گردند؛ لاجرم بایستی، 75% نمره رتبه نفر آخر قبولی (بدون سهمیه) در این رشته را، کسب نمایند؛ در اینصورت، برای این دانش آموزان، 25% باقیمانده، به سرجمع آخرین حد مجاز نمره رتبه قبولی در این رشته، اضافه خواهد شد و به عبارت ساده تر، دانش آموزانی که با استفاده از سهمیه شاهد و با کسب حداقل نمره رتبه 1250، در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران قبول گردیده اند؛ به جهت کسب همان 75 % نمره رتبه نفر آخر، حتی بدون استفاده از سهمیه نیز، در بدترین حالت، در رشته دامپزشکی دانشگاه (قرار گرفته در جایگاه) بعدی نیز، قبول می گردیدند.

- نکته دوم این است که: با یک جستجوی ساده، در صفحه "ویکی پدیا " به وضوح، درخواهید یافت؛ تعداد دانش آموزانی که با استفاده از سهمیه شاهد، در هر یک از رشته های دانشگاهی قبول می گردند؛ " افزون" بر ظرفیت اعلام شده توسط دانشگاه می باشند. به عبارت ساده تر، وقتی سر کلاس درس، با وجود اعلام ظرفیت 60 نفری، جهت قبولی در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران، با تعداد بیشتری دانشجو، مواجه می گردید؛ این دانشجویان مازاد، فرزندان شهیدی هستند؛ که به جهت، کسب همان حداقل 75% نمره رتبه آخر قبولی در رشته دامپزشکی، به سرجمع ظرفیت پذیرش دانشجو اعلام شده توسط دانشگاه تهران، اضافه گردیده اند. بدیهی است؛ طبق این قانون قدیمی- فارغ از اصلاحیه های اخیری که (به واسطه رو به اتمام قرارگرفتن جمعیت فرزندان شهید آماده به تحصیل در کشور) در این قانون، اعمال گردیده است - دانشجویان شاهد، هیچ یک از ظرفیت های معمولی اعلام شده توسط دانشگاه را نیز، به خود اختصاص نداده اند!

6- در شرایط کنونی که، از میزان درصد محدود فرزندان شهید "آماده به تحصیل" کشور، دیگر چیزی باقی نمانده است - پرواضح است؛ " افتضاحی، ...که باید جلوی آن گرفته شود"؛ آنست که:

- از یکسو، با وجود اطلاع نداشتن از جزئیات قانون "ورود به دانشگاه" فرزندان شهید، ضمن نگارش تراوش های به ذهن متبادر گردیده و ارائه راهکارهای قیم مأبانه در مورد این بزرگواران -که عموماً مویی سفید نموده اند- و نیز، گذراندن این تراوش ها و راهکارها، از فیلتر های کنترلی یک خبرگزاری رسمی و متعاقباً، انتشار عمومی آن، در بین اعضاء یک جامعه تخصصی، کاری کنیم که، فرزندان شهید شاغل در آن حرفه، برای ملموس نمودن قابلیت ها و نخبگی های خود، ناچار گردند؛ "فرزند شهید بودن" خود را، مخفی نمایند!؟

- و از سوی دیگر، با نادیده گرفتن و تغافل عمدی، نسبت به مسیر یکسان و با موفقیت پیموده شده توسط ایشان، در طول دوران تحصیل و در زمان گذراندن واحدهای درسی مربوطه (همچون سایر دانشجویان)، ادعای استاد بودن و مدیر بودن بنمائیم و به جای باغبانی در حق این گل های شکوفا شده و مدیریت این منابع انسانی ارزشمند (حداقل در سطح سازمان دامپزشکی کشور)، متأسفانه در اقدامی شائبه برانگیز، ایشان را، افرادی "بی خاصیت، بی سواد، فاقد شایستگی لازم، محروم از علم، دانش و فن لازم و واقعی" معرفی نمائیم؛ که در شرایطی کنونی، نه تنها، دانشگاه‌ها و سازمانها را پر نموده اند؛ بلکه، موجب تنزل دهنده جایگاه علم، دانش، عالم، دانشمند و مدیر در کشور نیز، گردیده اند!؟

7- و اما، سخن پایانی:  

اکنون که، به تبع تصویب، اجرا و اطلاع رسانی بد جزئیات این قانون خیرخواهانه و نیز، به جهت رشد نا یافته ماندن گفتمان موجود در این خصوص،.در بین بسیاری از فرهیختگان و نخبگان جامعه، علاوه بر حاکم شدن یک دیدگاه مادی و دنیوی، در مورد فرزندان معزز شهید تحصیلکرده کشور، متأسفانه رفتار غالب این بزرگواران نیز، به "مخفی نمودنِ فرزند شهید بودن" خود، ختم گردیده است؛ در ذیل، به یک تشخیص آسیب شناسانه، (به ویژه) در انتقاد از رفتار فرزندان شهید -که با وجود انتشار عمومی در کشور، سرفرازی ایشان را، در پی داشته است (!) – اشاره می کنم و متعاقباً به یکی از، پروتکل های درمانی تجویز نموده بر این اساس - آنهم، توسط یکی از متخصصانی که، به جهت بصیرتمندی، ولایت مداری و مراتب "بلد بودن" خود، در "حرف زدن معمولی"، برای همه افراد جامعه "معلم و استاد شده" اند – می پردازم و آنرا، به جنابعالی -که خود، از یادگاران دفاع مقدس هستید- هدیه می دهم. سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز، در وصیت نامه الهی- سیاسی خود، چنین می فرمایند:    

«فرزندانم، دختران و پسرانم، فرزندان شهدا، پدران و مادران باقیمانده از شهدا، ای چراغ‌های فروزان کشور ما، خواهران و برادران و همسران وفادار و متدینه شهدا ! در این عالم، صوتی که روزانه من می شنیدم و مأنوس با آن بودم و همچون صوت قرآن به من آرامش می داد و بزرگترین پشتوانه معنوی خـود می دانستم، صدای فرزندان شهدا بود، روزانه با آن مأنوس بودم؛ صدای پدر و مادر شهدا، که بعضاً بود که وجود مادر و پدرم را، در وجودشان احساس می کردم.

عزیزانم! تا پیشکسوتان این ملتید، قدر خودتان را بدانید. شهیدتان را در خودتان جلوه گر کنید، با همان معنویت، صلابت و خصوصیت. به طوری که هر کس شما را می بیند، پدر شهید را، یا فرزند شهید را، به عینه "خود شهید" را، احساس کند. خواهش می کنم مرا حلال کنید و عفو نمایید. من نتوانستم حق لازم را، پیرامون خیلی از شماها و حتی فرزندان شهیدتان اداء کنم، هم استغفار می کنم و هم طلب عفو دارم.

دوست دارم جنازه ام را فرزندان شهدا بر دوش گیرند، شاید به برکت اصابت دستان پاک آنها بر جسدم، خداوند مرا مورد عنایت قرار دهد».

کوچک همه بزرگان خانواده دامپزشکی کشور

حسن توحیدی مهر (تٌرشیزی) - 11/07/1403

 

انتشار یافته: ۶۸
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
12
64
عجب!!!!!
اگر اینقدر این سهمیه‌هایی که شما از آن دفاع میکنید عادی وبی تاثیر هست پس بیاید شما هم مانند ما کنکور دهید
مگر نمیگویید آنطور که ایشان فرمودن نبوده خب پس بیاید همه با عدالت و یکسان امتحان دهیم و این سهمیه‌های بی تاثیر را استفاده نکنیم!
در ضمن هر چیزی اجر و مزدی دارد و اجر مزد آن عزیزان نزد خداست.
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
سوال اینجاست که آیا پدر شما چه نقشی در موفقیت شما داشته؟ آیا پدر شما چوب خشک هست؟ من قول میدم اگر تو هم از ناحیه یکی از والدین ضربه خورده بودی الان با این حد از فکر و شعور قطعا ی دست فروشی بیش نبودی
مسئله تاثیر والدین در موفقیت که از جهت علم روانشناسی تایید شده است، البته که شما باسواد هستی و حتما اینو میدونی خخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
خون دادیم خودمونم صاحب مملکت میدونیم.والسلام
ناشناس
| Russian Federation |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
متاسفانه سهمیه شاهد وبزرگ نمایی اون ترفندی شده برای عدم توجه به سایر سهمیه ها همانند سهمیه هیات علمی.یا اینکه به اسم نیرو خدماتی دوست وآشنا با پایین ترین مدرک جذب سیستم می شوند و با مدارک خریدنی هم از مواجب دولتی برخوردار میشن و به محض دریافت مدرک در بهترین سمت ها بدو ن هیچ دغدغه ای مشغول و طی سنوات تغییر وضعیت پیدا میکنن .و همه می دونیم تعدادشون کم نیست.و همین‌ها هم همیشه مدعی هستن
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
28
11
دونستن یک نکته خیلی مهمه اون اینکه اگر این افراد پرادعا که ناتوانی های خودشون و عقب موندگی های خودشون رو در وجود فرزند شهید میبینن پدر نمیداشتن اکثرا دخترها و پسرهای اینچنینی به راههای خلاف میرفتن و معتاد میشدن چنانکه در جامعه هم داریم میبینیم چه افرادی بیشتر معتاد میشن چه افرادی بیشتر بی بند و بار میشن
نکته دیگر اینکه این افرادی که عدم موفقیت خودشون رو در وجود فرزند شهید میبینن فکر میکنن موفقیتهاشون مال خودشون هست! یعنی فقط تلاش خودشون عامل موفقیت بوده، اما هیچ پاسخی ندارن که اگر والدینشون زنده نبودن الان آیا موفق بودن؟ اگر بگن عامل موفقیتشون فقط خودشون هستن باید ازشون پرسید پس پدر و مادر شما بوق بودن؟ یا چوب خشک بودن؟
خلاصه اینکه این افراد فرزندان کسانی هستند که دنیا رو جسبیدن و جهاد این واجب الهی رو ترک کردند، اعتقادشون به خدا و روز قیامت در حد حرف هست و جدیدا در حد حرف هم اعتقادی ندارن، ادعای وطن پرستی دارن اما برای وطن کاری نکردند فقط بفکر پول جمع کردن بودند، از فرزندان اون پدر مادرها توقع زیاد نکنید، فقط توقع بدی و زشتی از اونها داشته باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
پس چرا افرادی که پدر یا مادر یا برادر و خواهرشون بر اثر تصادف یا بیماری فوت کرده اند سهمیه ندارن؟؟؟!!!!!!!!
اونها هم با همین شرایط روبرو هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
کسی که جنگ شهید شده برای حفظ مملکت وکیان خانواده ها جونش رو از دست داده ، فرزندی پدرش رو از دست داد که خیلی پدر های دیگر بالا سر فرزندانشون باشند ، اگر منصفانه نگاه کنیم مطمئنا با کسی که به دلیل بی احتیاطی تصادف می کنه زمین تا اسمون فرق داره
ناشناس
| Poland |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
آقای 8:23 پدر نقش چندانی در موفقیت های فرزند نداره. چه بسا افراد زیادی که پدر و مادر هم دارند اما استعداد ندارند. این ربطی به پدر و مادر نداره. بیشتر مربوط به تلاش و انگیزه خود فرد هست. اگر شما انگیزه و استعداد داشته باشی، حتی اگر پدر و مادر هم نداشته باشی میتونی موفقیت های زیادی به دست بیاری.

نکته دوم هم این هست که برای جبران فداکاری های افراد برای کشورشان، باید امتیازاتی داده بشه به طوری که موجب زایل شدن حق دیگران نشه. برای مثال در آمریکا، وقتی سربازی در جبهه کشته میشه، غرامت سنگینی به خانواده او پرداخت میکنن و حق بیمه خانواده اش هم تا آخر عمر از طرف دولت پرداخت میشه. به این میگن کار منطقی و مردم هم مشکلی باهاش ندارن. در ایران هم به جای اینکه به خانواده فرد ایثارگر امتیازاتی در مواردی که رقابت سنگینی دارن و حتی به جان و مال مردم مرتبطن مثل کنکور در رشته های پزشکی، دولت میتونست امتیازات مالی و بیمه ای و حقوق ماهیانه با رقم مناسب به خانواده های ایثارگر تخصیص بده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
به هر حال در صورت دادن سایر امتیازات مثل پول خون و بیمه وسایر موارد باز از طرف دیگران زخم زبون نثارشون خواهد شد
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۲۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
کاش روی مهر طبابت و تابلوی مطبشان بزنند سهمیه فلان...... چرا در دانشگاه می خواهند سهمیه را مخفی کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
2
24
کاش از دکتر رسولی قدری به خاطر رشادت ها در جنگ و هم رزم پدر شما بودن تمجیدی میکردید و از ایشان انتقاد مینمودید که البته حق شماست . .
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
8
41
ما در اداره خودمان به ندرت مشاهده می کنیم که ایثارگران محترم به وصیت شهید حاج قاسم سلیمانی (پاراگراف دوم ) عمل کرده باشند.
متاسفانه کارشکنی از سوی ایثار گران عزیز خیلی بیشتر از سایر کارمندان است، مدیران و سیستم هم ملاحظه آنها را می کنند و آنها هر روز جری تر و جسور تر می شوند و این سیکل معیوب تکرار می شود....خدا به خیر بگدراند
یادگار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
6
45
ای کاش سهمیه به همان دانشگاه ختم می شد... استخدام بدون نوبت، ماموریت آموزشی رایگان، مدیر کل شدن بدون داشتن تجربه مفید ، .............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
6
40
اگر هم ورود به دانشگاه در سهمیه مازاد بوده اما اشتغال فرزندان شهدا چه در مقام استاد یا کارمند دولت دقیقا کل ظرفیت استخدامی را که بعضاً یک نفر بوده به خود اختصاص داده است
و افتضاح اینجاست
فرزند شهید زنده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
8
38
اینکه لااقل اقرار نمودید که فقط ۲۵ درصد نمره اضافه تعلق می‌گیرد هم کافی است
در موضوع استخدام ها و پست ها هم کاش به نمره ۱۰۰ درصدی اشاره میفرمودید
یک سوال! اساس فلسفی همین ۲۵ نمره چیست؟ آیا غیر از این است که می‌خواهند به فرزند شهید به جای زحمتی که پدر کشیده امتیاز بدهند و از معیشت او اطمینان حاصل کنند؟
من بارها و با صدای بلند گقته ام و میگویم، از درآمد من بخشی را به این عزیزان بدهید ولی به ایشان سهمیه ندهید، با نمره تقویتی پزشک و دامپزشک و مهندس راه و ساختمان و.. نکنید، رئیس شبکه و مدیر نکنید!!
بگذارید آنکه همان ۲۵ درصد را بیشتر گرفته و حقش است آن رشته ک جایگاه را بگیرد و تصمیم سازی های علمی و صحیح انجام دهد و فرزند شهید بدون دغدغه مالی از حقوق من به کیف دنیا بپردازد ولی کار را با تصمیمات خود خراب نکند
از حق من پول بدهید پست ندهید مدرک ندهید
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
احسنت
درود به شرفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
3
19
دوستان فقط اخبار مرتبط پایین همین خبر رو مطالعه بفرمایید متوجه میشین چه خبره!!!!!!!
ناشناس
|
Germany
|
۰۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
4
34
متاسفانه شما حتی تفاوت بین رتبه و نمره رو نمیدونین دوست عزیز اون وقت یادداشت هم میفرستید
وقتی صحبت از هفتاد درصد و نه هفتاد و پنج درصد تراز (و نه نمره ) قبولی افراد میشه به این معناست که اگر تراز اخرین فرد قبولی با رتبه فرضا پانصد ، عدد فرضی ده هزار باشد ، تراز فردی که با سهمیه وارد میشد میتواند هفت هزار باشد . این عدد هزار برابر با رتبه ای بسیار بسیار پایین و مثلا در حدود چند هزار هست.
دوم این که با شعار و متن احساسی تبعیض و از بین بردن حقوق انسان ها ماست مالی نمی شود. حداقل این قدر شجاعت داشته باشید که اگر سهمیه ای هستید قبول کنید که از امتیازی استفاده کرده اید که اگر نبود سال ها نمیتوانستید به ان رشته و جایگاه دسترسی داشته باشید
در همین متن ساده بارها اشتباهات علمی و محاسباتی عجیبی داشتید که خود گواهی مسلم چرایی اعتراض به سهمیه هاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
13
10
دوستان ایثارگر بعضی مطالب توضیح دادنی نیست با توجه به هجمه ای که علیه ایثارگران ایجاد شده جواب منطقی پاسخگو نیست اگر دوستان مشکلی دارند راه سوریه و لبنان بازه بسم الله ....
اما واقعا جراتشو ندارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
منتظریم رسایی و ساداتی نژاد و پیمان پاک و .... که رفتند ما هم پشت سرشون میریم البته اگه داشتن حکم قضایی رو بهانه نکنند که ممنوع الخروج هستند
غیرسهمیه ای
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
5
32
برادر توحیدی مهر، بر همه پوشیده نیست چطور ایثارگران در دانشگاه سهمیه دارند. هم سهمیه جذب و هم برای روسفید ماندن این برادران ، برگزاری کلاسهای ریویو(مرور) لام و ... و ارائه مواردی که در ازمون می آید شاید حداقل امتیاز را کسب کنید.
الان هم همه سهمیه داران ادعای کسب مقام رادارند ......................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
چرا فقط به سهمیه ایثار گران گیر میدید در حالی که تعدادشان خیلی کم شده در حالی سایر سهمیه ها از جمله هییت علمی و ... در حال افزایش است
نا شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
0
5
در برابر مطالب آقای دکتر رسولی، احترام بیش از حد گذاشته شده به ایشان، خود سئوال بر انگیز است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
3
24
مجبورم این مطلب رو بنویسم چون در جریان نحوه تحصیل شما هستم

جناب آقای حسن ترشیزی درست به خاطر دارم از وقتی که وارد دانشگاه شدم شما از کلاسهای عملی دروس سختی چون پاتولوژی و بافت شناسی و کالبد بصورت اختصاصی بهره مند بودید یعنی علاوه بر کلاسهایی که برای دانشجویان عادی برگزار می شد ساعات فوق برنامه ای را برای شماها برگزار می کردند ................ اگر عکس از حضور در این کلاسهای فوق برنامه از خودتان میخواهید نزد من موجود است و این روال در مورد تمام واحد‌های دانشگاهی شما تکرار شده و با وجود تمام این فوق برنامه ها و داشتن سوالات شما با معدل پانزده فارغ التحصیل شدید ، در مورد کارنامه ورود شما به دانشگاه سخنی نمی گویم چون دسترسی به وضعیت تحصیلی دوران دبیرستان شما ندارم ولی چند نکته در مورد دانشگاه
شما گروهی بودید که به مسافرت‌های زیارتی خارج از کشور سوریه و لبنان در دوره دانشجویی مشرف شدید ، شما گروهی بودید که بسیاری از امکانات تحقیقاتی دانشکده که قاعدتاً مخصوص همه دانشجویان بود بصورت اختصاصی دسترسی داشتید مثل امین آباد که برخی از شما با همان امکانات بعدتر هیات علمی آبزیان و ریاست برخی دانشکده ها را در دست گرفتید در حالی که ..................... و خروجی علمی هیچ وقت از آنها منتشر نشد ، شما ..................................
و اما نکات بسیار مهمی در نوشته تان آوردید شما همزمان که مسئولیت ادارات هرمزگان و قم را بر عهده داشتید مطب داشتید و مسئول فنی بودید که می دانید این موضوع جرم است بدون اینکه رقیبی برای استخدام داشته باشید در الویت استخدام بودید ، استخدام شدید ، مالیات بر حقوق نمی پردازید بیمه شما را دولت پرداخت می کند بسیاری پرداختی های فوق العاده برای شما هست و برای افراد عادی نیست از اداره که خسته شدید در یکی از بنگاه‌های هلدینگ شرکتهای بزرگ دامپروری و کشاورزی کشور به راحتی و با حقوق بالاتر به کار ادامه می دهید ولی افراد عادی چنین امکانی را ندارند بازم بنویسم از امکانات در اختیارتان یا کفایت می کند
در اینکه کشور می بایست هزینه زندگی و رفاهیات خانواده معظم شهدا و ایثارگران را تامین کند هیچ کس کوچکترین شکی ندارد ولی اولا شاهد و ایثارگر واقعی باشند ........................ و دوم اینکه تبعیض در تحصیل ، تبعیض در استخدام و تبعیض در پست دادن به افراد است که کشور را به اینجا کشانده نه نوشته های دکتر رسولی ، شما اصلا مگر در همین دانشکده دامپزشکی و سازمان دامپزشکی دیگر کارمند و هیات علمی می بینید که سهمیه دار نباشد ؟ وضع کنونی دامپزشکی نیز مرهون همین افراد و کارهای آنان است تلاش می کنید چه چیزی را انکار کنید ؟ آفتاب بالای سرمان را ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
عالی????
ناشناس دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
1
14
فرزندان شهید که با وجود نقش نداشتن در تصویب و اجرای قانون سهمیه، مجبور به مخفی کردن فرزند شهید بودن خود شده اند، چگونه باید به انتقاد سردار سلیمانی مبنی بر پیاده نمودن ویژگی های پدر شهیدشان در وجود خودشان، جامع عمل بپوشاند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
2
12
ما اماده اعزام هستیم وقتی که سودی برای هموطنان داشته باشد مثل شهدای دفاع 8 ساله
ما اماده اعزام هستیم وقتی اقتصاد مردم کشور و اخلاقیات بر اجتماع برگردد
ما اماده اعزام هستیم وقتی که مفت خوران اقازاده ها را و اختلاصگران همپیاله انها را محاکمه کنند
ما اماده اعزام هستیم .وقتی که VPN فروش ها را جمع کنند و به به کسانی که با جراخی اقتصادی باعث مرگ تدریجی حقوق بگبران می شوند و انها را زیر خط فقر برده اند محاکمه و عدالت را جاری کنند
جه شده در این کشور که امسال هزینه دانشگاه ازاد سه رشته اول تجربی از 30 میلون و اندی به 90 ملیون رسیده است
تورم این سه سال نحص اخیر چند صد درصد بوده است
این کشورهای اطراف ما چگونه اداره می شود که تورم های حداقلی و یا متنایب با خقوق دارند
ما اماده اعزام هستیم برای رفع این مشکلات تا گریه هخموطنان را در کشور شیعی و با منابع عزیم ثروت نبینیم
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
2
18
همه صحبتهای دوستان صحیح.یکی بگه چراایثارگری ازملاکهای انتخاب کارمند نمونه هست؟یعنی بقیه نشستندزمین؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
1
0
از امریه سربازی خبری نیست بعد از ۶ ماه؟ خداقوت به مسئولین
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
1
1
چرا پیگیر امریه برای دامپزشکان سرباز نیستید؟ ۶ ماهه مسئولین وقت گفتند مجدد میگیریم از ۶ ماه پیش تا الان هیچ خبری نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
1
18
اکنون 35 سال از آخزین روزهای جنگ تحمیلی می گذرد. آخرین فرزند شهید آن حکایت سخت، اکنون 34 ساله است که سن کنکور و اشتغال را گذرانده است.
1- مساله سهمیه ها باید بررسی شود هرگونه فساد سازمان یافته (که ممکن است حتی در شکل قانون بوده باشد) در سازمان ایثارگران که مایه زمینه سازی جهت هتک حرمت خانواده معزز شهدا شده است باید بررسی شود و از خانواده های شهدا اعاده حیثیت شود.

2-نظام آموزشی فروپاشیده شده کشور محصول فروپاشی نظام آموزش و پرورش کشور و تعیین تکلیف بنگاه های کثیف آموزشی مانند گاج، قلمچی و امثالهم است. باید بررسی شود این بنگاه کجای نهاد دیربط را در دست گرفته است که سیستم آموزش و پرروش کشور را به سمت نابودی برده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
هنوز ایثارگر کاردان متولد 48 داریم که با سهمیه میخاد مدرک کارشناسی بگیره
تازه اگه بگیره کارشناسی ارشد براش لحاظ میشه یعنی همیشه یک مقطع بالاتر از مدرک واقعی شون براشون لحاظ میشه
پس نگو نداریم
......................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
ببینید باید ایثارگران و خانواده های شهدا تفکیک شود.
........ صدور مجوز ایثارگری چندسالی است باز شده اگر وقت کنند همین اردوهای جهادی را هم ایثارگری می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۱
شما خیلی ساده انگارانه حساب می کنید. خب اگر فرزندان ایثارگران سن کنکورشان گذشته پس چرا این سهمیه های کنکور رو جمع نمی کنن؟!
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
24
5
این مختص کشور ما نیست، بسیاری از کشورها در قبال فرزندان پدرانی که جانشان را برای امنیت کشورشان فدا کردن خود را مسئول و حتی ولی میدانند و این سهمیه ها کمترین حمایتی است که می شود از این عزیزان کرد. بسیاری از همین سهمیه ها نمرات دروس دانشگاهی و معدلشان از آنانی که سهمیه ندارند بالاتر و در تمام زمینه ها مبتکر تر و با همت تر هستند. الان سهمیه مناطق محروم هم هست. حتی همین عزیزان علی رغم امکانات کم آموزشی زمانی که وارد دانشگاه می شوند و شرایط رشد علمی شان برابر با بدون سهمیه ها می شود، در اکثر موارد بالاترین معدل های دانشگاهی را کسب می کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
3
25
این متن نیاز به پاسخ نداره و مهر تاییدی بر سخنان دکتر رسولی است
سهم فقط رنج بود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
4
11
. نمی خواهم دانشجوی سهمیه ای بشوم و می خواهم اگر لیاقت و شایستگی دارم، خودم با تلاش خودم وارد دانشگاه شوم جدا از توهین و تمسخر نگارنده و پاسخ دکتر توحیدی این مطلب دروغی بیش نیست اگر سهمیه ای داشته باشد حتما استفاده کرده نیاز به این همه توهین نیست ایندفعه اگر جنگی بشه دیگه کسی زن و بچه رو رها نمیکنمه بره جنگ و دیگه فرزند شهیدی نمونده بخواد از سهمیه استفاده کنه همه الان خودشون بچه و نوه دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
4
18
«آخرین رتبه مورد نیاز قبولی در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران، حداقل نمره رتبه 1000 باشد. از آنجائیکه طبق قانون، آندسته از دانش آموزانی که می خواهند با استفاده سهمیه شاهد، در این رشته قبول گردند؛ لاجرم بایستی، 75% نمره رتبه نفر آخر قبولی (بدون سهمیه) در این رشته را، کسب نمایند؛ در اینصورت، برای این دانش آموزان، 25% باقیمانده، به سرجمع آخرین حد مجاز نمره رتبه قبولی در این رشته، اضافه خواهد شد و به عبارت ساده تر، دانش آموزانی که با استفاده از سهمیه شاهد و با کسب حداقل نمره رتبه 1250، در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران قبول گردیده اند؛ به جهت کسب همان 75 % نمره رتبه نفر آخر، حتی بدون استفاده از سهمیه نیز، در بدترین حالت، در رشته دامپزشکی دانشگاه (قرار گرفته در جایگاه) بعدی نیز، قبول می گردیدند»

اشتباهت همین جاست
فرزند شهید باید 75 درصد نمره نفر آخر را کسب کند نه رتبه
این 25 درصد اختلاف نمره ممکنه شامل ده هزار رتبه بشه
چون رقابت در کنکور بسیار تنگاتنگ و حتی یک تست و چند دهم درصد نمره هر واحد درسی تاثیر شگفت آوری در رتبه دارد
بخاطر همین میگن تو کنکور تست شک دار نزن مثلا فرض کن یکی از 20 تا سوال تست 19 تا رو درست میزنه و یکی غلط درصدش میشه 93.33
یکی 19 تا درست میزنه و یکی نزده درصدش میشه 95 همین اختلاف یک درصدی گاها در درس زیست با ضریب بالا صد رتبه اختلاف ایجاد میکنه

اما شما که باید 75 درصد نمره نفر آخر اون کد رشته رو قبول کنی جریانش فرق داره
مثلا اخرین نفری که دامپزشکی تهران قبول شده زیستشو 60 درصد زده شما باید 75 درصد اون رو زده باشی یعنی سه چهارم یعنی با زیست 45 درصد وارد دکتری دامپزشکی دانشگاه تهران میشی
با این اختلاف فاحش بنظرت اگه سهمیه نداشتی رتبت از صد هزار نمیگذشت؟
بنظرت میتونستی کاردانی قبول شی؟

تا جایی که ما از دوستان سهمیه دار شنیدیم میگفتن رتبه بر اساس رقابت بین افراد دارای سهمیه محاسبه میشه
مثلا دوست فرزند شهیدی که با رتبه هزار اون موقع زیست شناسی قبول میشده یعنی کلا بین فرزندان شاهد و ایثارگر و ... هزارم شده
ولی شاید در واقعیت پانصد هزارم کل جمعیت بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
4
17
در شرایط کنونی که، از میزان درصد محدود فرزندان شهید "آماده به تحصیل" کشور، دیگر چیزی باقی نمانده است - پرواضح است؛ " افتضاحی، ...که باید جلوی آن گرفته شود"؛

ما همیشه شهید داریم
شهدا مدافع حرم، شهدای حادثه شاهچراغ و شهدای مرزبان و انتظامی و ... که خیلیا هنوز کودک دبستانی یا تازه متولد شده دارند
بعدش من تو دانشگاه با امتیاز نوه شهید هم آشنا شدم حتی تو انتخاب خوابگاه و ظرفیت اتاقش هم تبعیض میذارن

حالا واقعا شما مدیرکل بودین این چیزا رو نمیدونین؟ ...............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
3
20
تدریس در کلاس ترویجی برای روستائیان مناطق کم برخوردار هم افتخار دارد؟
.....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
5
18
ای کاش اموزش بدون سهمیه می شد و افراد براساس شایستگی وتلاش خودشان وارد دانشگاه می شدن.
ای کاش افراد بدون رانت فرزند شهید بودن ویا... مدیر می شدن که هرگونه ضعف مدیریتی شان انقدر به چشم نمی امد که با باعث بی حرمتی ویا هرگونه حرف حدیث به خانواده معزز نمی گردید
ای کاش.......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
4
16
الان که در تمام ادارات و سازمانها مشاهده میشود صرفا سهمیه داشتن برا ارتقا در حد مدیران و مدیران کل کافیه و تخصص و تجربه بهایی نداره و همین پاشنه آشیل سیستم اداری و بی مسئولیتی شده چرا که هر مشکلی هر برای فرد پیش می آید با اتکا به سهمیه دار بودن و دریافت توصیه نامه رفع میشود و ای کاش سهمیه فقط شامل ورود به دانشگاه و استخدام و عدم پرداخت حق بیمه و مالیات و... بود و در مدیریت ها حداقل از افراد متخصص و با تجربه استفاده می شد نه افراد سهمیه ای
همکار فرزند شهید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
21
10
با سلام خدمت کلیه عزیزان
سلام عرض میکنم خدمت دکتر توحیدی مهر عزیز، چشم و چراغی که رهبر عظیم الشان امام خمینی فرمود نه بابت اینکه ما ایثارگران دنبال خدای نخواسته رانت باشیم که اغلب نیستیم و سیستم فاسد اداری هم اجازه نمیدهد و چه بهتر که باید ترسید ازحق الناسش روزی که من و شما یتیم شدیم برخی از سایر پدران بزگوار داشتند برای بچه هایشان پرتقال پوست میکندند و نگذاشتند کسی از گل نازکتر به بچه هایشان بگوید و با چسبیدن به دنیا و کلاه گذاشتن سر دیگران سهم الارث اضافه میکردند( در جمعیت 36 میلیونی دو میلیون نفر مستقیم در گیر جنگ بودن). روزگاری که من و شما درد بی پدری را بخاطر رضای خدا و و امنیت این کشو تحمل می کردیم این عزیزان در ناز و نعمت بودند.روزی که امام فرمود نگذارید انقلاب به دست نا اهلان بیفتد کسی جدی نگرفت.جامعه ای که سلامت و مناعت نفس را به خل و چلی تعریف میکند .جامعه ای که رانت و ربا و رشوه و لقمه حرام را به جایزه وشیرینی... جامعه ای که معیارش پول است..جامعه ای که خدا و دین و متر ومعیارش و پیغمبرش مادیات و پست و مقام است . سیستم اداری فاسدی که بخاطر پست ناچیز رفیف زیرآب رفیق را میزند و ما فرزندان شهدا پلکان این هرزگان بوده ایم بخدای احد و واحد قسم پاک بودن و ماخوذ به حیا بودن نشانه املی است بخداقسم حجاب و دفاع از ولایت که دو ستون هاعاقبت بخیریست برای حکومت اسلامی نظام نشانه عقب ماندگی است.
دوست عزیز من و شما را چه به پست و مقام مگر من و شما با نیاز به این ملعبه ها داریم بگذار این پستها برای عزیزان دیگر که تشنگان خدمتند باشد . من و شما داریم چوب کم کاری گزینش را میخوریم.
عزیز مدیر کل و معاونی که صرفا بخاطر پست اون هم فقط ظهر ها سر نماز اداره حاضر است و یک عمر نماز سایر اوقات حق الله بدهکار است و در نهان و پیدایش بوی هرزگی به مشام میرسد و به ولایت و حکومت اعتقادی ندارد و همیشه دنبال عکس یادگاری گرفتن با خانواده من و شماست تا از قافله تجلیل کنندگان از ایثارگران عقب نماند و پست مدیر کلیش امتداد یابد و در همین قانون اداری که متر و معیارش شایسته گزینی است او با سفارش و زیراب زنی که من و شما بلدش نیستیم( کسی نداشته ایم یادمان بدهد لذا پاکترینیم) و پله کردن من وشما پستهایی که شایسته ماست از چنگمان در می آورد چگونه انتظار دارید که سوی درست قضاوت و انصاف بایستند و جنبه انسانی و قانونی را رعایت کند. مگر پدر من و شما اگر درقید حیات بودند این حجم از سیاست همراه با خباثت را اگر میخواست میتوانست یادمان بدهد. در استان ما همه فرزندان شهدا آنهم دکتر دامپزشک با سابقه های بالا همه کارشناسند و هیچوقت مدیر نمیشوند این قانون نانوشته ای است خلاف قانون نظام اداری و اصل شایسته گزینی
چه که چه کسی از ما دلسوزتر است برای این نظام( مگر کسی که سهام شرکتی را دارد دوست دارد آن شرکت ورشکسته شود؟)
خدا کند دوباره جنگی بشود و مرد و نامرد دوباره مشخص شوند و در آن زمان ما فرزندان شهدا از جمهوری اسلامی میخواهیم که مانند اوکراین این عزیزان را مستقیم به خط اول بفرستند تا شاید گوشه ای از امتیازاتی که برای عده ای عقده شده است نسیبتان شود و این عقده غیر سهمیه ای بودن را اگر برای خودشان نشد بتوانند برای فرزندانشان جاری کنند.
جناب دکتر توحیدی مهر عزیز مگر اون زمانی که خواهر و برادر من و شما یتیم شدند سهمیه ای بود مگر پست و منصبی بود.
دی شیخ بی چراغ همی گشت دور شهر
از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست.
دوست عزیز برای من و شما جز رضایت پدرانمان هیچ چیز مهمتر نیست.
. و اما پاسخ عزیزانی که نوشته هایی مرقوم نمودند و زحمت مارا اضافه نمودند
• 1-از 36 سهمیه یک موردش مال ماست لطفا اگر منصف هستید به بقیه هم اعتراض کنید.
• 2-همیشه عزیزانی که کنکور میدهند و رتبه می آورند برخی عزیزان اگر شاکر باشند میگویند نقش والدینمان در موفقیت ما بالا بوده است که الحق و انصاف هم همین است برای شما هم اگر پدر نبود و مادر چه میکردید با شهریه های بالا...
• 3- خود این عزیزان که چیزی نشدند یا شدند ناشکرند اما اگر بالاترش رو میخواهند بشتابند بسوی جبهه لینان و سوریه و غزه و یمن تا آینده نو گلانشان تضمین بشود.
• 4-در این وانفسای جبهه حق و باطل که بوی جنگ به مشام میرسد و ملت باید متحد و بقول ریاست محترم جمهور وفاق داشته باشند و اگر جنگی هم بشود و من و دکتر توحیدی میرویم نه شما که چسبیدید به مادیات و دنبال لاشه دنیا هستید.
• 5- قیف کنکور معیاری برای انسان تحویل دادن نیست کما اینکه سهمیه و غیر سهمیه ای ها در یک طراز و شرایط قرار میگیرند و بعد آن صرفا علاقه به رشته و تلاش فرد است که سواد را مشخص میکند که ما انواع سواد داریم چه بسیار از شما عزیزان غیر سهمیه ای که به ضرب پول پدر و هزینه گزاف الان پستهای اداری و مشاغل خوب بخش خصوصی را قبضه کردیده اید و جو ورتان داشته که پدر چه نقشی در زندگیتان داشت؟؟؟
الإنصافُ أفضَلُ الفَضائلِ .
انصاف، برترين فضايل است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
عزیز منم پدرم معلم بود از کودکی مبتلا به بیماری شدید قلبی بود توانایی جنگیدن نداشت اما دم در سنگر علم و دانش جان به جان آفرین تسلیم کرد
ما 5 تا بچه قد و نیم قد از دو ساله تا پنجم ابتدایی بودیم فقط مستمری بگیر پدرم شدیم و هیچکس در سخت ترین شرایط کوچکترین کمکی به ما نکرد حتی نزدیکان
در عوضش در خوابگاه دولتی هم اتاقی فرزند شهیدی شدم که در یک‌سالگی پدرش را از دست داده بود و مادرش با عمویش ازدواج کرده بود
و با اینکه اصلا در زندگی کمبود محبت پدری را احساس نکرده بود، برای تمام دروس عملی کلاس خصوصی داشت
سهام شرکت نفت داشت
حتی هزینه دندانپزشکی اش را از بنیاد جداگانه دریافت میکرد و فارغ از کوچکترین دغدغه ای برای آینده شغلی اش از زندگی لذت میبرد
و من در حسرت پدر میسوختم
شاهد عینی ورودی ۶۷( بدون سهمیه)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
4
19
من ورودی ۶۷ دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران هستم.فقط یادم‌‌میاد که بر ای گذراندن واحد فیزیک‌پزشکی ،گفتند هرکس که نمره زیست و فیزیک کنکور آنها بالاتر از ۵۰ درصد میباشد،نیازی به گذراندن پیش نیاز این واحد نیست،سپس آموزش دانشکده،لیست نمرات زیست و فیزیک همه ۹۰ نفر را در بورد زده بود،وقتی درصد نمرات بچه ها را دیدم گفتم وا مصیبتا!!(لا اقل برای نیمی از آنان)، این است چیزی که به چشم دیدم...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
5
22
در همه قشرها خوب وبد کارکن وکارنکن است
ولی
ایثارگران مالیات نمیدن من میدم (در حالی که با هم تو یک اداره کارمیکنیم
در بدو استخدام رسمی قطعی هستند من بعداز 12سال که بخاطر قراردادی بودن و بیگاری کشیدن رسمی شدم
ما وقتی جابه جا میشویم حکم و مزایا تغییر میکند ولی بقیه وقتی از پست تودیع (برکنار) میشوند بازهم حقوق و مزایای همان پست را میگیرند مثلا اگر کسی وزیر یا استاندار یا مدیر کل باشد و جابجا شود باز هم حقوق و مزایای ان پست را میگیرند تا آخر عمر درحالی که وزیر یا استاندار یا مدیر کل کس دیگری است از نظر شرعی نمیدانم کسی که کار وزیر را انجام نمیدهد ولی حقوق وزیر میگیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
6
23
کاملا با نظر دکتر رسولی موافقم. هرگونه امتیازی می خواهتد به ایثارگران بدن مثل واردات خودرو و... اما به علم و سواد این مملکت بازی نکنن چون نتیجه اش فاجعه بار هست. همونجوری که می بیینیم
ناشناس
|
Poland
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
7
19
به نظر من مطلب دکتر توحیدی مهر مودبانه نبود .............................
در هیچ کجای دنیا سهمیه به شکلی که در کشور ما وجود داره، نیست. یعنی ممکن هست سهمیه هایی هم باشه ولی این سهمیه ها توسط دولت اعمال نمیشه و موسسات و دانشگاه ها اعمال میکنن اونهم با رعایت شروطی که موجب نقض حق دیگران نشه. برای مثال در آمریکا برای کهنه سربازان سهمیه هایی در دانشگاه های خصوصی ایجاد شده ولی به شرط اینکه اون موقعیت تحصیلی خالی مونده باشه یا مربوط به تحقیقات نظامی باشه یا اینکه کل پول و شهریه تحصیل رو خود فرد پرداخت کنه و خبری از کمک هزینه تحصیلی از جیب مالیات دهندگان (معادل همون بیت المال خودمون) نیست.

در ایران هم باید همین شرایط فراهم بشه. الان طوری شده که گاها در برخی کلاس های رشته های مهم مثل پزشکی بیش از دو سوم کلاس رو سهمیه ها تشکیل میدن. خب این فرد که با نمره پایین تر از رقیب مستقیم خودش و فقط به دلیل داشتن سهمیه پذیرفته شده قطعا شایستگی علمی کمتری از رقیب مستقیم خودش داره که با نمره بالاتر پذیرفته نشده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
من نمیدونم که در آمریکا اینچنین سهمیه ای هست یا خیر. ولی از یک چیزی مطمئن هستم که ورودی در دانشگاهها بسیار راحت است ولی وقتی وارد شدی بایستی زحمت بکشی تا بتوانی فارغ‌التحصیل بشوید. برعکس ایران که ورودی سخت است و سهمیه ها بشدت اعمال میشود.
ناشناس
|
Poland
|
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
5
21
متاسفانه گویا دکتر توحیدی مهر به دلیل ناراحتی زیادی که داشتند ................ علی رغم اینکه میگن که صبوری کردن اما مشخص هست که با عجله و عصبانیت مطلب رو نوشتن چون پر از مطالب نادرست و اشتباه هست.

اولا میزان پذیرش سهمیه ها، "افزوده" نمیشه به ظرفیت پذیرش اعلام شده هر رشته، چون دانشگاه ها بر اساس ظرفیت اعلامی خودشون برنامه ریزی میکنن، آزمایشگاه و خوابگاه تخصیص میدن و بودجه تعیین میکنن و نمیشه که 50 نفر ظرفیت اعلام کنن و یکهو 80 نفر پذیرش کنن و با کمبود جا، کلاس، آزمایشگاه و خوابگاه روبرو بشن. طبق قانون جدید بر اساس نوع ایثارگری 5 درصد و 25 درصد از ظرفیت به شکل قطعی به سهمیه ها اختصاص پیدا میکنه و افزوده نمیشه.

دوما ایشان با محاسبات آمیخته با مغلطه می فرمایند برای قبولی در دامپزشکی تهران اگر رتبه آخر 1000 باشد برای سهمیه آزاد و چون سهمیه باید 75% نمره نفر آخر رو داشته باشد برای مثال یک فرزند ایثارگر که رتبه اش با اعمال سهمیه 1250 شده باشه، اگر سهمیه اعمال نمیشد به جای تهران در دانشکده دیگری قبول میشد! اینجا ایشان در دو جا مغلطه میکنند: اولا رتبه رو با نمره یکی می کنند، در حالیکه در قانون (قدیمی) گفته شده نمرات فرد دارای سهمیه باید 75 درصد نفر آخر باشد و نه اینکه رتبه اش 75% باشد. تفاوت در اینجاست که هر فرد دارای سهمیه ای مهم نیست چه تعداد باشه، حتی اگر کل ظرفیت دانشگاه تهران که مثلا 100 نفر هست، 100 نفر فرزند ایثارگر به اون 75% نمره اگر برسن، و دانشگاه تهران رو انتخاب کرده باشن، در این دانشگاه پذیرفته میشن. که خوشبختانه در قانون جدید این نقص اصلاح شد و یک سقف برای حداکثر مقدار پذیرش سهمیه ایثارگران گذاشتن و مقدار 25% رو تعیین کردن.

دومین مغلطه اینجاست که ایشان اشاره نمیکند که اعمال این سهمیه باعث میشود حق صدها و بلکه هزاران نفر دیگر که نمره شون در رشته های تاپ، بالاتر از افراد دارای سهمیه هست ضایع بشه. به عبارت دیگر، حق الناس زیرپا گذاشته میشه.

اما در بخش دیگری از صحبت ها، آقای دکتر توحیدی باز هم مغلطه می فرمایند و می گویند، شیوه درس خواندن و نمره دادن در دانشگاه برای همه یکسان هست! مگه ما می گوییم یکسان نیست؟! اصلا کسی مگر با نمره دادن های دانشگاه مشکل داره؟ مشکل در هنگام آزمون کنکور و اعمال سهمیه هست، اونجا هست که حق الناس زیرپا گذاشته میشه. شما اصلا معدل ات 20 باشه، وقتی با سهمیه قبول شدید یعنی حق صدها نفر رو از بین بردید، چطور میخواید پاسخگوی این افراد باشید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
آره واقعا 75 درصد رتبه میشه رتبه 750 نه 1250 که اتفاقا رتبه کمتری هست
............................
کارشناس ارشد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
تا آنجائیکه من متوجه شدم، خود دکتر توحیدی (به جهت اصرار بر عدم پیگیری )هم نسبت به قانون سهمیه انتقاد دارند. اینکه رفتار های مدیران موجب مخفی شدن فرزند شهید بودن این عزیزان خواهد شد، خود نوعی انتقاد به این قانون هست. قطعا اگر با همان دیدگاه مادی و دنیوی مورد اشاره دکتر توحیدی، به سالهای تصویب این قانون برگردیم، خود فرزندان شهید و خانواده های شان، جز مخالفین تصویب این قانون خواهند بود تا از ایجاد این دیدگاه مادی و دنیایی در مورد خود جلوگیری کنند. با وجود دخیل نبودن این عزیزان در اعمال این قانون، استفاده از برچسب هایی همچون تضییع حق، یعنی افتادن در ورته همان انتقاد دکتر توحیدی، در استفاده از کلمات ناپسند می باشد. بازهم هر طور صلاح می دانید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
0
2
مثال موجود در نامه فوق بابت محاسبه درصد و حدنصابها و رتبه داوطلب و نحوه پذیرش بسیار آموزنده و جامع بود و بسیار مستفیذ شدیم. و از حکیم مهر تشکر فراوان داریم که پس از اطمینان از صحت و درستی محاسبه در روش فوق اقدام به چاپ و انتشار آن نمودند.
حکیم مهر عزیز دمت گرم
حکیم مهر عزیز مرجع و ماوای مایی
درخواست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
6
4
دکتر رسولی، فرزندان شهید را، بی خاصیت، بی سواد، محروم از علم ، تنزل دهنده جایگاه علم و.... معرفی کرد، بعد دکتر توحیدی مهر، ابتدا از قلم روان ایشان قدردانی کرده، سپس، به جهت اینکه در قبال تعابیر استفاده شده توسط ایشان، اعتراض متناسبی از سوی فرزندان شهید، از ایشان عذرخواهی کرده، استدلال خودش را آورده (فارغ از قابل نقد بودن آن) و همچنین، جمله سردار سلیمانی را به ایشان هدیه داده..... لطفا یکی به من بگه، کدامیک از این دو نفر، حرف زدن معمولی را، بلد تر بوده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
4
13
از تمام صحبت های دکتر رسولی همین مسئله فقط ذهن جنابعالی را آزرده!!!؟؟؟؟؟ این موضوع (عوارض سهمیه بندی در کنکور) الان ذکر هر محفلی است و مضرات آن در جامعه کاملا مشهود است. حیف از وقتی که برای خواندن این مطلب گذاشتم.
خلاصه عرض میکنم . حق خانواده شهدا کاملا محفوظ ولی ،ایکاش این حق از جای دیگری غیر از علم و دانشگاه پرداخت می شد. والسلام
فرزند شهید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
16
7
انصافا، اضافه شدن به حد مجاز رتبه قبولی در یک رشته، بدون هر گونه پیگیری فرزندان شهدا و اشغال نکردن هیچ یک از ظرفیت های اعلامی دانشگاه توسط ایشان، دلیل استفاده از این الفاظ ناشایست توسط دکتر رسولی، نمی شود. انتقاد از یک قانون خاص، نباید موجب توهین به مشمولین آن قانون بگردد. تبریک به دکتر توحیدی، به لحاظ جسارت تنظیم جوابیه برای الفاظ استفاده شده توسط دکتر رسولی، با استناد به یکی از مطالب خود دکتر رسولی، که نشان از بلد بودن ایشان، در حرف زدن معمولی دارد. حکیم مهر، لطفا پاسخ دکتر توحیدی را با بخش پنجم مطالب دکتر رسولی، مرتبط نمائید تا نیاز به جستجو نباشد. با تشکر
جعفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
4
8
در اینگونه موارد نویسنده جوابیه باید پاسخگوی برخی کامنتها که نظر ایشون رو نقد می کند باشد. البته خلاصه و مفید ومثل متن اینقدر مبهم و درهم نباشه.
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
5
8
در اینکه سهمیه حق بعضی رو ضایع می کنه شکی نیست ولی چون قانون هست قبول کردیم ولی ما با قانونگذار مشکل داریم. نیازی به این همه توضیح هم توسط آقای توحیدی نبود. البته ..............................
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
0
6
البته الان نیاز به سهمیه نیست هرچه بخوای با بند پ میشه بدست آورد این جر و بحثها در کشور ما جایی نداره
دكتر رضايي محاز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
2
8
من ورودي ٦٧ دانشگاه تهران هستم و‌سوابق کاری و‌علمی مشخصی دارم.بنده نوشته های آن همکلاس شاهد عینی را تایید میکنم چون خودم شاهد لیست درصد نمرات زیست شناسی و فیزیک کنکور افراد هم دوره خود بودم‌،اما همان موقع هم معتقد به لزوم ارج نهادن خانواده معظم شهدا،جانبازان،رزمندگان و…در امور مادی و رفاهی بودم به جز درزمینه رقابتهای علمی که صرفا میبایست براساس توانایی های علمی و استعدادهای تحصیلی ، افراد در شرایط منصفانه اررزشیابی شوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
5
6
فرزند شهید و سهمیه!


یکی از موضوعاتی که از دیرباز در جامعه محل بحث بوده است و در مقاطعی صحبت در رابطه با آن فراگیر می شده است که پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری و تاکیدات مکرر رئیس جمهور محترم در دوران مبارزات انتخاباتی مبنی بر تحصیل با تکیه بر توان خویش و عدم استفاده از سهمیه خاصی ، بصورت گسترده ای در جامعه مطرح شد و همچنان ادامه دارد و اخیرا با انتشار کلیپی از یک خانم نقل محافل شده است، سهمیه فرزندان محترم شهدای عزیز جنگ تحمیلی در کنکور که بطور خلاصه "بچه شهید" می نامند ، می باشد.
در این نوشته قصد دارم بصورت خلاصه و مستند و آماری به تبیین این مساله بپردازم تا کسانیکه بدون غرض و عناد در این رابطه صحبت های نابجایی را مطرح می کنند از غفلت رهایی بخشم. گروهی که عمدا به ترویج این سخنان می پردازند را که نمی شود از خواب بیدار کرد!
در ابتدا یک نکته مهم را اشاره کنم که با توجه به تجربه و مشاهداتی که در طول سالیان گذشته داشته ام، عمده حملات به سمت یک گروه خاص است و آن هم "فرزندان شهدای جنگ تحمیلی" هستند که این موضوع علل خاص خود را دارد که موضوع این نوشته نیست.
در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، حدود 200 هزار نفر به شهادت رسیده اند که ازین میان حدود 56000 شهید متاهل بوده اند که تعداد فرزندان شهدا حدود 175000 نفر می باشند.
نکته اول: با توجه به تاریخ پایان جنگ، کوچکترین فرزند شهید دارای 36 سال سن می باشد، یعنی 2 برابر سن داوطلب آزمون سراسری! یعنی کوچکترین فرزند شهید در سال 1385 در کنکور سراسری شرکت کرده است. با توجه به معجزاتی که در مورد سهمیه مطرح می شود، این گروه در سال 1385 و با ارفاق در سال 1386 در رشته و دانشگاه موردنظرشان قبول شده اند و تمام! یعنی 17-18 سال است که آزمون سراسری بدون حضور فرزندان شهدای جنگ در حال برگزاری است و اگر هم بوده اند تعدادشان ناچیز بوده است.
از میان 175000 فرزند معزز شهید، گروه هایی هستند که اصلا در کنکور سراسری شرکت نکرده اند که باید آنها را از این تعداد کم کرد:
1-گروهی که سن بالا داشته اند. در جنگ تحمیلی ما شهدای مسن هم داشته ایم که فرزندان جوان و میانسال داشته اند.
2-گروهی که ادامه تحصیل نداده اند.
3-گروهی که وارد حوزه های علمیه شده اند.
4-گروهی که قبلا وارد دانشگاه شده اند.
همچنین در بین آن تعدادی که با دارابودن شرایط استفاده از سهمیه، وارد دانشگاه شده اند، قطعا درصدی -مشابه سایر اقشار جامعه- پتانسیل و توان خودشان در همان حد بوده است و به لحاظ تلاش و توان از بسیاری از هم سن و سالان خود شایسته تر و یا متوسط به بالا بوده اند.
با حذف این تعداد از 175000 نفر - که تعدادشان قابل توجه می باشد- به عدد کمتری خواهیم رسید.

نکته دوم: از بین حداکثر 175000 نفر – که با توجه به موارد مذکور تعدادشان به مراتب کمتر است- آیا همگی در رشته های اصطلاحا "تاپ" دانشگاهی مشغول تحصیل شده اند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال کافیست به دانشگاه هایی مانند فردوسی مشهد که تنوع رشته ای بالایی دارند مراجعه نمایید.

بنابراین اینکه بصورت مداوم فرزندان شهدا بابت سهمیه کنکور مورد اهانت قرار داده شوند، اقدامی ناجوانمردانه است که صرفا سطح درک و شعور عاملان را نشان می دهد.

در مورد سایر موارد ادعایی در مورد این قشر مظلوم نیز حقیقت به همین صورت است.

بعنوان مثال در مورد استخدام، اگر همه ی این 175000 نفر در دستگاه های دولتی و اجرایی با دارا بودن بیش از 2.5 میلیون نفر شاغل، استخدام شده باشند می شود 7 درصد!
در صورتیکه باید از این 7 درصد تعداد دخترانی که شاغل نشده اند، کسانیکه شغل آزاد دارند، کسانیکه مستخدم دولت نیستند و ... را که تعدادشان کاملا قابل توجه است، کسر نمود.
ضمن اینکه تعدادی که جذب دستگاه های دولتی شده اند، در یک زمان واحد نبوده بلکه دوره اوج جذب این افراد با توجه به شرایط سنی بین سال های 70 تا 92 رخ داده است، یعنی طی 22 سال.
دکتر مسعود عربشاهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
7
4
سلام حدود ساعت دوازده شب هست در یکی از فارم های دام بزرگ بعلت در گیر شدن دامها به بیماری ناشناخته ب به اتفاق تنی چند از همکاران در دامداری حضور داریم منتظر یکی از همکاران که گویا ایشان هم از خانواده معزز شهدا میباشن هستیم فکر کنم تا ساعت سه الی چهار صبح مشغول برسی بیماری میباشیم که امیدواریم موفق بشیم
مطالب اقای دکتر توحیدی مهر عزیز و سایر همکاران را مطالعه کردم
افتخار اشنایی با اقای دکتر توحیدی مهر از سالیان قبل دارم مردی ادیب متواضع ودوست دانشمند دوست داشتنی هستند
تقدیر چنین بود مام وطن ودفاع از کیان و مردم کشور عزیزمان افرادی چون دکتر عزیز را از نعمت پدر محروم کند
همیشه فکر میکردم این همه ازادگی و جوانمردی که دکتردارد در چه مکتبی و مرامی تعلیم دیده و از ان بهرمند شده اند
جوابم را سال گذشته در مراسم چهارده مهر گرفتم
سرکار خانم محترمی وارد مراسم شدن بنده به رسم ادب بدون که این بزرگوار را بشناسم جلو رفتم و خیر مقدم عرض کردم به گرمی جوابم را داد و روز دامپزشکی به من و دامپزشکان استان به گرمی تبریک گفتند شرم کردم بپرسم که شما کی هستین که خیلی زود دکتر توحیدی مهر رسیدن و مادر بزرگوارشان را معرفی کردن و انوقت فهمیدم که در غیاب پدر چه نقش زیبایی در تربیت فرزندانشان ایفا کرده است
سایه پر مهر اقای دکتر بالای سرتان مستدام
ارادتمند عربشاهی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۱
.............. بحث ادب و اخلاق نیست . بحث علم افراد است که سهمیه ها باعث ضایع شدن حق افراد میشود. هرگونه کمک مالی و رفاهی به خانواده شهدا و ایثارگران ممدوح است لکن در حوزه علم اعطای سهمیه جفا به خود این عزیزان است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۱
2
4
تشریف بیارید ادارات کل اگر غیر سهمیه دار کارمند و مسئول دیدید بیایید و‌گردن همه معدود غیر سهمیه دارها را بزنید و مطمئن باشید فقط به تعداد انگشتان دست غیر سهمیه دار خواهید یافت .....................
محمد رضا
|
Germany
|
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۱
0
5
سلام
تمام از کامنت‌ها رو خوندم.
تصور می‌کنم یه مقدار خلط مبحث پیش آمده
الان مشکل یه تعداد ۱۷۴ هزار فرزند شهید که به موجب قانون امکاناتی براشون پیش‌بینی شده نیستند
ما مخلص همه بچه‌های شهدا هم هستیم
مشکل مملکت این تعداد بچه های شهید نیستند کل جمعیت این عزیزان نیم درصد جمعیت کل کشور هم نمیشه و با فرض محال که همه اونها در قید حیات باشند و همه دختران و پسران شهدا هم شغل دولتی داشته باشند و هیچ فرزند شهیدی در بخش خصوصی مشغول به کار نباشه و یا خانه‌دار نباشه، تنها ۸ درصد کارکنان دولت رو تشکیل میدادن و چه بسا که اکثر این بزرگواران یا الآن بازنشسته هستند و یا درآآستانه بازنشستگی!!!
اینجا و در یحث سهمیه‌ها اوضاع خراب‌تر از اونیه که تصور می‌کنید
بعضا طرف از جلوی اتوبوس اعزام رزمنده به جبهه رد شده و امروز مدعی ایثارگریه!!!
طرف با ۶ ماه سابقه رزمندگان پدر، و بدون توجه به رتبه علمی جایگاه تحصیلی دانشگاه رو و حتی جایگاه شغلی رو از بچه مردم می‌گیره
این‌هاست که باعث بیعدالتی و نارضایتی مردم و قشر جوان شده
اینهاست که ناامیدی و یاس به دنبال داره
و پیامد این‌ها، خروج نخبگان از کشور
درگیر کردن ذهن مردم با سهمیه فرزندان شهدا و نپرداختن به سایر مصادیق ایثارگری؛ باعث آسیب فراوان شده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۱
0
2
با احترام حقوق اداره چقدر است که اینقدر بحث میکنید ؟ الان تکنسین درمانگاه در بخش خصوصی از معاون شبکه بیشتر درآمد دارد.
بحث هایی که نتیجه ندارد ادامه دادن آن نیز صلاح نیست
بفکر پول و زندگی خودتان باشید
غیر سهمیه ای
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۱
0
3
کاش فقط سهمیه ورودی به دانشگاه بود:
- استخدامی بدون آزمون
- جذب به عنوان هیئت علمی بدون تشریفات لازم
- تبدیل وضعیت به رسمی قطعی به محض استخدام (در شرایط عادی حداقل 12 سال زمان لازم است از پیمانی - رسمی آزمایشی- رسمی قطعی)
- استفاده از مزایای شغلی یک مدرک بالاتر
- معاف بودن از پرداخت هر گونه مالیات و کسورات بیمه ای
- استمرار مزایای حقوقی پست های مدیریتی حتی پس از تودیع از آن سمت (برای مثال آقای دکتر توحیدی تا پایان عمرشان از مزایای حقوقی مدیر کلی بهره مند می باشند)
-استفاده از فوق العاده مزایای ایثارگران در حکم کارگزینی
- استفاده از حق ماموریت آموزشی در صورت تمایل به ادامه تحصیل برای ایثارگران
- عدم پرداخت شهریه دانشگاهی در دوران تخصصی دانشگاه های آزاد
- امتیاز ویژه در ارزیابی کارمندان نمونه
- امتیاز ویژه در ارزیابی مربوط به فرمهای اعزام به خارج از کشور برای مباحث نظارت بهداشتی
- امتیاز ویژه در ........
- و.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۱
1
1
مشکل اینه همه در سودای دکتر شدن بودن، سهمیه پزشکی محدود بود اکثرا وارد دامپزشکی شدند. اکثرا هم وارد اداره شدند. جالب اینه بدونید دانشگاه تهران دیگه دانشگاه برتر نیست چون مملو از افراد سهمیه ای است. هم در مقطع دانشجو هم در مقطع استاد. پس بچه هاتان را اگر سهمیه ندارند و طالب این هستید که باسواد شوند در دانشگاههای کم تر معروف بفرستید شاید اوضاع بهتر از دانشگاههای پر طالب و پر استاد سهمیه ای باشد.
نظر شما
ادامه