عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بر اساس آمار عنوان شده از سوی سازمان سنجش فقط ۳۵ درصد داوطلبان بدون سهمیه پذیرفته میشوند، گفت: امسال اثر سهمیهها به ویژه در پذیرفته شدن داوطلبان ضعیف در دانشگاههای تراز اول بسیار زیاد بوده است.
به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «محمود صادقی» در واکنش به اعتراضات در خصوص سهمیه ایثارگران در کنکور، اظهار کرد: حتی کمپینی در این خصوص راه اندازی شده و مطالباتی از سوی داوطلبان وجود دارد که این مطالبات را به «خدایی» رئیس سازمان سنجش منتقل کردم که پاسخ خدایی به انتقادات این است که ما عیناً قانون مجلس را اجرا میکنیم و اگر از این قانون تخطی شود، سازمان سنجش متخلف شناخته میشود؛ بنابراین پایبندی سنجش به قانون کاملا محرز است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: اما روشن است که به دنبال اصلاحاتی که در قانون سهمیه ایثارگران لحاظ شد، این مشکلات برای داوطلبان سهمیه آزاد ایجاد و موجب نارضایتی داوطلبان شده است که حتی سهمیه مازاد هم به سهمیه جدید ایثارگران منتقل میشود.
وی ادامه داد: بر اساس آماری که رئیس سازمان سنجش عنوان کرده است بالغ بر 65 درصد داوطلبان از سهمیههای مختلف از جمله سهمیه ایثارگران و سهمیه مناطق محروم استفاده میکنند و در خوشبینانه ترین حالت فقط 35 درصد داوطلبان سهمیه آزاد دارند.
صادقی با بیان اینکه وجود این سهمیهها نابرابری در دانشگاهها ایجاد کرده است، اظهار کرد: اثر سهمیهها به ویژه در پذیرفته شدن داوطلبان ضعیف در دانشگاههای تراز اول بسیار زیاد بوده و برخی از افراد با رتبههای خیلی پایین در کنار افرادی با رتبههای بالا قرار میگیرند که این روند به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.
این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: این وضعیت باید مورد توجه نمایندگان و تصمیم گیران در تعمیم و توسعه سهمیهها قرار گیرد و آنها با شنیدن سخن معترضین درباره اعمال سهمیهها اظهار نظر کنند.
ساماندهی سهمیهها به هیچ عنوان زیر سئوال بردن ایثارگری ایثارگران نیست
صادقی که خود یکی از نمایندگان ایثارگر مجلس به شمار میآید، تصریح کرد: کاهش و ساماندهی سهمیهها به هیچ عنوان زیر سئوال بردن ایثارگری ایثارگران نیست اما این امتیازات باید منطقی باشد به نحوی که این حمایتها باید منجر به افزایش بنیه علمی ایثارگران شود.
سهمیهها باعث سرخوردگی دانشجوی فرزند ایثارگر شده است
صادقی یادآور شد: برای مثال در زمان جنگ وقتی رزمنده ای از تحصیل باز میماند با حضور در کلاسهای فشرده با بنیه قوی علمی در رقابتی برابر در آزمونها شرکت میکرد در حالیکه امروز چنین شرایطی نیست و این سهمیه باعث بد بینی و سرخوردگی خود دانشجوی استفاده کننده از سهمیه میشود.
زمان جنگ هم چنین سهمیههایی نبود
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: حتی حدنصاب علمی که در زمان جنگ برای خود رزمندگان در نظر میگرفتند کمتر از امروز و 80 درصد بود اما امروز برای فرزندان ایثارگران این حدنصاب به 70 درصد رسیده است.