کد خبر: ۸۰۳۹۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
رئیس نظام دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر حسن عبدالی» افزود: معضل کم بودن تعداد مسئولین فنی در استان به گونه‌ای است که گاهی یک تولیدکننده خیلی باید منتظر بماند تا بتواند مسئول فنی پیدا کند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: به گفته رئیس نظام دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، یکی از مشکلات اساسی این استان، کمبود مسئولین فنی است و آن تعدادی هم که هستند و فعالیت می‌کنند، از حقوق و مزایای خود راضی نیستند و براساس تعرفه‌ای که دارند، به آنچه که حق آنهاست، نمی‌رسند.

«دکتر حسن عبدالی» در گفت‌وگو با حکیم مهر تصریح می‌کند: «یکی از راهکارهایی که می‌توان برای این مشکل پیدا کرد، استفاده از مسئولین فنی استان‌های همجوار است. راهکار دیگر این است که با توجه به محدود بودن و کم بودن مسئول فنی در بعضی استان‌ها، اجازه دهند که یک مسئول فنی بتواند چند مرکز را تحت پوشش قرار دهد.»

حکیم مهر: آقای دکتر، مهمترین مشکلات حال حاضر بخش خصوصی دامپزشکی در استان چیست؟

در ابتدا فرا رسیدن ۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی را خدمت همه دست‌اندرکاران عرصه سلامت و بهداشت جامعه تبریک عرض می‌کنم. متاسفانه مشکلات در استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان پابرجاست. در این میان برخی از مشکلات مثل کمبود نیرو و اجاره‌ای بودن ساختمان نظام دامپزشکی به راحتی حل نمی‌شود. از جمله مشکلات دیگر ما، بحث کمبود مسئولین فنی است و آن تعدادی هم که هستند و فعالیت می‌کنند، از حقوق و مزایای خود راضی نیستند و بر اساس تعرفه‌ای که دارند، به آنچه که حق آنهاست، نمی‌رسند. به نظر بنده ماده ۱۹ نیاز به اصلاح دارد تا مسئولین فنی حمایت بیشتری شوند و به حق و حقوق خود برسند.

درخصوص مشکل کمبود نیرو باید گفت که تعداد نیروهای ما خیلی کم و حجم فعالیت‌های ما خیلی زیاد است و نیاز به مجوز جذب نیروهای بیشتر در نظام داریم. از طرفی متاسفانه معضل درمان غیرمجاز هنوز هم هست. موارد درمان غیرمجاز از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌شود و هرجا که گزارش آن برسد، ادارات دست به کار شده و شکایت‌هایی را تنظیم می‌کنند و از نظر حقوقی پیگیری می‌شود.

مشکل دیگر اینکه کهگیلویه و بویراحمد یک استان کوهستانی است و از آنجا که صنعتی محسوب نمی‌شود، متقاضیان زیادی در حوزه آبزیان و اماکن دامی داریم و شغل اکثر افراد، دامداری، کشاورزی و... است اما دستورالعمل‌های موجود مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده و آنها در فرصت‌های گوناگون، نارضایتی خود را از این دستورالعمل‌ها به خصوص در بحث فواصل و حرائم اعلام می‌کنند. در این خصوص قرار شد که یک دستورالعمل تصویب و نهایی و به استان‌ها ابلاغ شود. اما هنوز خبری از آن نشده و ارباب رجوع‌ها مدام به ما مراجعه کرده و آن را پیگیری می‌کنند.

حکیم مهر: برای این مشکلات، چه راهکارهایی به ذهن شما می‌رسد؟

معضل کم بودن تعداد مسئولین فنی در استان به گونه‌ای است که گاهی یک تولیدکننده خیلی باید منتظر بماند تا بتواند مسئول فنی پیدا کند. شاید یکی از راهکارهایی که بتوان برای این مشکل پیدا کرد، استفاده از مسئولین فنی استان‌های هم‌جوار باشد. راهکار دیگر این است که با توجه به محدود بودن و کم بودن مسئول فنی در بعضی استان‌ها، اجازه دهند که یک مسئول فنی بتواند چند مرکز را تحت پوشش قرار دهد. از این مسیر شاید بتوان تا حدودی این مشکل را حل کرد.

در مورد ماده ۱۹، قانونی که از این ماده حمایت می‌کند، نقص‌هایی دارد که باید روی آن کار شود تا بهتر بتوان از مسئولین فنی حمایت کرد؛ از جمله اینکه حقوق و مزایای آنها باید به روش دیگری پرداخت شود. وظیفه مسئولین فنی، نظارت بر بهداشت و سلامت مواد غذایی در سفره مردم است، لذا شاید نیاز باشد که خود دولت قدم به میدان گذارد و این وظیفه را پوشش دهد. از این طریق، هم دست مسئول فنی از جیب کارفرما قطع می‌شود و هم اینکه مسئول فنی می‌تواند وظایف خود را با شدت و حدت بیشتری انجام دهد و بیشتر به صلاح سلامت و بهداشت جامعه باشد.

حکیم مهر: مهمترین انتظارات شما از وزیر جدید جهاد کشاورزی چیست؟

ضمن عرض تبریک به ایشان به خاطر تصدی پست جدید، انتظار بنده این است که سازمان دامپزشکی را آنطور که در جایگاه خود است، ببینند. اگر ما یک سازمان دامپزشکی یا نظام دامپزشکی قوی داشته باشیم و بتوانیم آن را بر بستر و ریل بهداشت و سلامت جامعه تقویت کنیم، قطعا می‌توانیم در بحث اقتصادی موفق‌تر باشیم. چون سازمان دامپزشکی به منزله یک پل میان اقتصاد و بهداشت و کمیت و کیفیت است. یعنی اگر ما بتوانیم یک کمیت همراه با کیفیت تولید کنیم و یک محصول تولیدی همراه با بهداشت ارائه دهیم، قطعا می‌توانیم صادرات بهتر و ارزآوری خوب در زمینه مواد غذایی و دارویی و... برای کشور داشته باشیم. من از ایشان خواهش می‌کنم که دامپزشکی را در جایگاه خود قرار داده و تلاش ایشان این باشد که این حوزه ارتقا پیدا کند، چون ارتقای دامپزشکی، ارتقای مجموعه جهاد کشاورزی است.

حکیم مهر: چند ماهی از تشکیل شورای جدید نظام دامپزشکی استان می گذرد. مهمترین اقدامات شما در این مدت چه بوده است؟

در این مدت جلسات شورا به صورت منظم و ماهیانه برگزار و مشکلات در آنجا مطرح می‌شود. درنهایت نیز در حد امکان و تا جایی که شرایط به ما اجازه دهد و در حوزه اختیارات ما باشد، قدم‌هایی در جهت رفع مشکلات صنفی برداشته می‌شود. وظیفه اصلی دیگری که به شورای نظام دامپزشکی استان‌ها واگذار شده، صدور پروانه‌هاست. ما تلاش می‌کنیم که صدور پروانه‌ها را در بحث ماده ۲ و ماده ۵ با سرعت و دقت بیشتری انجام دهیم تا به اهداف اصلی سازمان که رعایت بهداشت برای اماکن دامی است، برسیم تا از این طریق بهداشت جامعه و فواصل و حرائم رعایت و از میزان سرایت بیماری‌های دامی، طیور و آبزیان کاسته شود. ما در این قضیه دقت نظر داریم و سعی می‌کنیم که با سرعت عمل، به این وظایف به نحو احسن عمل کنیم.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر...

از شما و مجموعه حکیم مهر به دلیل زحمات بسیار زیادی که می‌کشید، تشکر می‌کنم. امیدوارم خدا به شما قوت دهد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
0
5
شاید نیازه که دولت خودش پوشش بده؟!
هنوز بعد این همه سال می‌پرسید شاید؟!
نه بذارید همون کارفرما پوشش بده که سلامت محصول تضمین بشه!
دامپزشک بیکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
0
1
شاید نه،قطعااا
شما حقوق خوب بده من خودم میام سرکار
م. ج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
1
1
لطفا این طور نفرمایید "راهکار دیگر این است که با توجه به محدود بودن و کم بودن مسئول فنی در بعضی استان‌ها، اجازه دهند که یک مسئول فنی بتواند چند مرکز را تحت پوشش قرار دهد"
امثال بنده افتادیم در بیکاری و فقر، لطفا کاری هست اعلام عمومی کنید تا همه کار داشته باشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
خب عملا اعلام عمومی کرده دیگه بنده خدا. شما همین فردا زنگ بزن دامپزشکی کهگیلویه بگو متقاضی کار هستم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۱
جمله رو کامل نخوندی م.ج جان !
در ادامه میگه همون چند نفر مسئول فنی هم به حق و حقوق شون نمیرسند یعنی اوضاع اینقدر خرابه و بد حقوق میدن که کسی نمیره مسئول فنی بشه ، اگه خوب بود که رو زمین نمیموند !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۱
0
1
تنها راه حل قطعی، واقعی و همیشگی داستان پرداخت حقوق ماهیانه مسئول فنی ها اینه که مسئول فنی ها حقوق شون از کسی که موظف به پاسخگویی بهش هستن، دریافت کنن یعنی از دولت.
نظر شما
ادامه