کد خبر: ۸۱۸۵

حکیم مهر - مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور درباره تلفات دسته‌جمعی بچه‌ماهیان قزل‌آلا در مزارع پرورشی هراز، چهارمحال و بختیاری و کردستان گفت: هیچ گزارشی از تلفات دسته‌جمعی ماهیان به سازمان دامپزشکی کشور اعلام نشده است.

دکتر کاظم عبدی افزود: برای ورود تخم ماهی از سایر کشورها، مراحل مختلفی اعمال می‌شود و پس از بررسی نهایی از سلامت محموله وارداتی نسبت به واردات آن اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سه مرحله و آزمایش برای ورود محموله‌های وارداتی انجام می‌شود و بدین ترتیب اطمینان لازم حاصل می‌شود که محصول از سلامت کافی برخوردار است.

عبدی ادامه داد: اگر نتایج آزمایشات مربوط به بیماری‌های مختلف مثبت باشد، محموله فوق به کشوری که آمده است، عودت داده می‌شود و یا عملیات معدوم‌سازی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: بنابراین می‌توان اطمینان یافت که محموله‌های وارداتی که تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور وارد شده است، عاری از هرگونه بیماری است.

وجود بیماری در مزارع پرورشی ربطی به وارداتی بودن ندارد

این مقام مسئول یادآور شد: اگر بیماری در مزرعه‌ای حادث شود، ممکن است به‌دلایل عدم رعایت ضوابط بهداشتی از سوی تولیدکنندگان ایجاد شده باشد و ربطی به وارداتی بودن آنها ندارد.

عبدی تأکید کرد: فرضیه بروز بیماری در ماهیان قزل‌آلای چند استان کشور که موجب مرگ دسته‌جمعی شده است را بر اثر ورود محموله‌های وارداتی رد می‌کنیم و بدین ترتیب اعلام می‌شود که هیچ آماری مبنی بر بیماری ناشناخته به سازمان دامپزشکی کشور گزارش نشده است.

وی اظهار داشت: لازم است که پرورش‌دهندگان مزارع در صورت بروز مشکل اطلاع‌رسانی کرده و در هر زمانی گزارش‌دهی کنند.

عبدی همچنین گفت: هیچ بیماری ناشناخته‌ای در بخش آبزیان کشور وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: هر منطقه‌ای دارای نوعی بیماری بومی خاص است که باید پرورش‌دهندگان آن منطقه نسبت به آن آگاهی داشته باشند و در صورت بروز مشکل با متخصصان دامپزشکی همکاری کنند.

عبدی در پایان خاطرنشان کرد: متخصصان و کارشناسان سازمان دامپزشکی به‌صورت دوره‌ای از مزارع پرورش ماهی و سایر آبزیان بازدید می‌کنند و اگر در این بین مورد مشکوکی مشاهده شد، باید توسط پرورش‌دهندگان اطلاع‌رسانی شود.

 

نظر شما
ادامه