کد خبر: ۸۹۷۶

حکیم مهر - مدیرکل بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور از شناسنامه‌دار‌شدن کلیه محصولات شیلاتی خبر داد و گفت: از شهریور‌ماه امسال سیستم GIS (سیستم سطح اطلاعات جغرافیایی) راه‌اندازی می‌شود.

دکتر کاظم عبدی اظهار کرد: حدود هفت هزار مرکز تکثیر و پرورش و مزارع آبزی‌پروری در کشور وجود دارد که از سه سال گذشته به تدریج شناسنامه‌دار‌شدن آنها آغازشده است.

عبدی افزود: با شناسنامه‌دار شدن دو هزار بهداشتی مراکز تکثیر و مزارع آبزی‌پروری در سال جاری، کلیه محصولات شیلاتی قابلیت ردیابی را دارند.

مدیرکل دفتر بهداشت آبزیان اظهار کرد: با توجه به این‌که از ابتدای سال 2005 در اتحادیه اروپا کد رهگیری برای محصولات شیلاتی اجباری شده و کلیه کشورهای صادرکننده آبزیان، از جمله ایران که صادرکننده محصولات شیلاتی است، باید به ردیابی محصولات تولیدی خود در زنجیره تولید تا عرضه محصولات اقدام کنند.

به گفته عبدی در سال گذشته حدود 45 هزار تن انواع آبزیان به ارزش 200 میلیون دلار به کشورهای امارات، کویت، عراق، عمان، تایلند و چین صادر شد که بیش از 80 درصد از این محصولات به انواع ماهی پرورشی اختصاص دارد.

وی اعلام کرد: از شهریور‌ماه امسال سیستم ثبت اطلاعات جغرافیایی هم‌چون دامپروری در زمینه آبزی‌پروری نیز راه‌اندازی می‌شود تا همه اطلاعات مربوط به بیماری و مزارع به صورت آنلاین در اقصی نقاط کشور در دسترس باشد.

به گفته وی بازرسان بین‌المللی هر یکی دو سال یکبار مزارع آبزیان را بررسی می‌کنند و کلیه‌ صادرات محصولات شیلاتی در بازار‌های جهانی باید شناسنامه‌دار باشند.

عبدی تصریح کرد: تمام مزارعی که محصولات صادراتی دارند، قابلیت رد‌یابی را داشته و تمام زنجیره آبزیان در کشور با این شناسنامه‌ها‌ رد‌یابی می‌شوند.

نظر شما
ادامه