کد خبر: ۱۸۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  ورود غیر قانونی دام از مرزهای شرقی کشور از اواخر پارسال ، شیوع بیماری تب برفکی را به همراه داشته است.

 معاون دفتر مبارزه و بررسی بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور در همـایش آشنایی بابیماری تب برفکی در دام ها و راه های مقابله باشیوع آن در اصفهان گفت : این بیماری 5 تا 10 درصد تلفات دامی داشته که بیشتر ب‍‍ز ، بزغاله وگوساله بوده است .

وحید عطارد افزود: تب برفکی بیماری ویروسی است و درمان خاصی ندارد و بهترین راه پیشگیری و مقابله با آن واکسینه کردن دامها ، رعایت بهداشت و جلوگیری از تردد دام های آلوده است .

این بیمـاری از طـریق باد ، آب ، گوشت و شیر آلوده در دامها منتشر می شود و در صورت مبتلا شدن دام به این بیماری افزون بـر لنگش پـا و زخم و تاول در دهـان و زبـان دام ، 25 درصد تولید گوشت کم می شود .

خودداری از خرید وجلوگیری از ورد دام ها بـا منشا نامشخص بـه دامداری ، گزارش مـوارد مشکوک بیماری در صورت مشاهده ، جدا سازی دام های بیمار از سایر دام هـا ، جدا سازی دام جـدیـد خریداری شده از بقیه دام هـا به مدت 20 روز و از بین بردن لاشه دام مبتلا به تب برفکی ازجمله راهکارها وتوصیه های دامپزشکی به دامداران برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی است .

تب برفکی از بیماریهای مشترک انسان و حیوان به شمار نمی رود و فقط در بین دام ها شیوع پیدا می کند .
 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دكتر كوشان
|
-
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۵
0
0
باسلام و عرض ادب
ايكاش جناب دكتر عطار مي فرمودند كه دراين بين نرم افزار محبوب ايشان GIS كه اعتبار هنگفتي را با كلي افراد مجرب كه بايد به كار بررسي ميداني بيماريها باشند فقط در پشت رايانه ها اسير شده اند .!
( چه گلي بسر اپيدمي اخير زده و ميزان كارايي و تخمين ريالي جلوگيري از خسارت را باعث شده واگر اين سيستم نيود چقدر ضرروزيان وارد ميشد ؟
نظر شما
ادامه