کد خبر: ۲۲۷۷

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی قزوین ، فریدونشهر ، خراسان رضوی و مرکزی

 

ارائه گزارش از آخرین وضعیت تب برفکی توسط مدیر کل دامپزشکی استان قزوین

 

دکتر محمد جواد امیدواریان مدیرکل دامپزشکی استان قزوین یازدهم خرداد در جلسه شورای هماهنگی مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نسبت به تشریح آخرین وضعیت بیماری تب برفکی در استان قزوین توضیحاتی ارائه کرد.

به گفته دکتر امیدواریان بیماری تب برفکی اخیر بیماری ویروسی واگیردار شدید می باشد که ویروس آن دارای سویه های مختلفی بوده وهمین امر موجب عدم ایمنی کامل واکسیناسیون در برابر بیماری می شود.

وی افزود : منشا بیماری کشورهای هند وپاکستان بوده که از طریق نقل وانتقال غیر مجازدام این سویه جدید وارد کشور شده است .

دکتر امیدواریان گفت : اداره کل دامپزشکی استان قزوین با انجام اقدامات ذیل نسبت به کنترل بیماری در استان اقدام نموده است:

 -  مایه کوبی 40000راس دام تا ابتدای فروردین در کانونهای پرخطر

-  ممنوع کردن هرگونه نقل انتقال دام از استانهای دیگر

-  برگزاری کلاسهای آموزشی تب برفکی جهت آشنایی دامداران با این بیماری

-  مراقبت فعال وبررسی واحدهای پرورشی سنتی وصنعتی

-  برگزاری جلسات متعدد با بخش خصوصی وتدوین وتوجیه آخرین دستور العملها وراهکارهای فنی.

وی افزود : در نهایت این اداره کل جهت پیشگیری از بیماری خواهان اصلاح ساختار ومدیریت واحدهای یرورشی بخصوص در پروار بندیها،وممانعت از صدور مجوز جهت ایجاد مجتمع های دامداری ،کنترل نقل وانتقال دام بصورت غیر مجاز ،وایجاد زمینه جهت تولید دام مولد در استان شده است.

دکتر صفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه ضمن تشکر ازاقدامات صورت گرفته توسط اداره کل دامپزشکی استان قزوین در راستای کنترل بیماری تب برفکی در استان ،خواهان همکاری بیش از پیش کلیه ادارات ومدیریتهای زیر مجوعه  سازمان جهاد کشاورزی با اداره کل دامپزشکی قزوین شد.

-------------------------------------------

 

معاون دامپزشکی فریدونشهر:
تب برفکی در فریدونشهر با موفقیت مهار شد


معاون اداره دامپزشکی فریدونشهر از مهار بیماری تب برفکی با کمترین میزان تلفات دام در این شهرستان خبر داد.

محمد اونیکازی اظهار داشت: طی جلسات و هماهنگی‌های متعدد با ادارت این شهرستان در مورد تب برفکی، قرنطینه، بهداشت و پیشگیری اطلاع رسانی لازم صورت گرفته و برای این منظور اعلامیه و بروشورهای آموزشی به تعداد 3 هزار برگ برای پیشگیری این بیماری تهیه شده است.
وی ادامه داد: در طرح ضربتی واکسیناسیون دام‌ها همراه با آموزش چهره به چهره به دامداران برای پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی چهار اکیپ دو نفره با همکاری بخش خصوصی در تمام مناطق فریدونشهر مستقر شده‌اند که این طرح در طول 21 روز انجام شده و واکسیناسیون دام‌های باقیمانده تا روز جمعه آینده به پایان می‌رسد.
معاون دامپزشکی فریدونشهر اضافه کرد: در حدود 300 لیتر مواد ضد عفونی کننده ویروس کش و همچنین سم کنه به مقدار 214 لیتر بین دامداران این شهرستان به صورت رایگان توزیع شده است.
اونیکازی افزود: برای پیشگیری و مهار بیماری تب برفکی کارکنان اداره دامپزشکی فریدونشهر به صورت شبانه روزی مشغول واکسیناسیون دام‌ها بوده‌اند که این بیماری با اقدامات به موقع و لازم ازشیوع این بیماری جلوگیری شده است.
وی گفت: سمپاشی با مواد ضدعفونی کننده، بازدید از اکیپ‌های دامپزشکی بخش خصوصی در مناطق پیشکوه و پشتکوه در حین عملیات واکسیناسیون بیماری شاربن و آبله و همچنین حضور اکیپ‌های طرح ضربتی واکسیناسیون به ویژه در کانون‌ها و اماکن پر خطر ورودی‌های دام‌های عشایر و یک اکیپ دو نفره برای نظارت و سرکشی از دیگر اقدامات اداره دامپزشکی فریدونشهر برای واکسیناسیون دام‌ها به صورت رایگان در این شهرستان بوده است.

------------------------------------------

 

ارتقای کیفی بهداشت شیر خام طی برنامه ای 5 ساله در حال اجرا است

 

مراکز جمع آوری شیر در خراسان رضوی، سالیانه بیش از463 هزارتن شیر گاو را جمع و به کارخانجات شیر ارسال می کنند.

کارشناس اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این مطلب افزود: علاوه بر میزان فوق، سالیانه بیش از 170 هزارتن شیر توسط دامداران نیز به کارخانه های شیر داخل و خارج استان تحویل می شود.

دکتر محمدرضا شریعتی در خصوص تضمین  سلامت  شیر خام به عنوان یک فراورده دامی اظهار داشت: سلامت این محصول از دیر باز برعهده سازمان دامپزشکی بوده و با اجرای طرح های ملی مبازه با سل و بروسلوز و کنترل و مراقبت از بیماری های دامی ، نگرانی از جنبه انتقال این بیماری ها از طریق شیر را به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

وی افزود: در راستای دستورالعمل نظارت و کنترل بهداشتی شیرخام، طرح برنامه 5 ساله ارتقای کیفی بهداشتی آن تدوین و در نیمه دوم سال 1387 توسط سازمان دامپزشکی کشور به ادارات کل دامپزشکی استان ابلاغ گردیده که تاریخ شروع طرح سال 1388 و اختتام آن سال 1393 درنظر گرفته شده است.

کارشناس نظارت اداره کل دامپزشکی استان، اهداف این طرح را شامل کنترل بار میکروبی ( تعداد باکتری های موجود در یک میلی لیتر شیر ) و سلول های سوماتیک شیر( تعداد سلول های پیکری در یک میلی لیتر شیر که نشان از بیماری های عفونی و التهابی پستان گاو داشته و افزایش آن در شیر کیفیت شیر را کاهش می دهد) از یک طرف و کنترل بقایای آنتی بیوتیک و دیگر آلاینده های شیر از طرف دیگر در حد استاندارد های بین المللی دانست.

شریعتی اعلام داشت: در حال حاضر 71 مرکز جمع آوری شیر در استان دارای پروانه بهداشتی دامپزشکی هستند و در 60 مرکز از مراکز یادشده نیز مسئول فنی بهداشتی مستقر شده که وظیفه نظارت بر دریافت و حمل و نقل شیر خام را بر عهده دارد.

وی از دامداران خواست ضمن همکاری با دامپزشکی، شیر تحویلی خود را تحت ضوابط بهداشتی دامپزشکی به مراکز جمع آوری شیر تحویل نمایند تا بدینوسیله گام موثری در ارتقای بهداشتی شیر و تامین امنیت غذایی جامعه برداشته شود و مصرف کنندگان شیر در سطح جامعه نیز حتماً از شیر پاستوریزه استفاده کنند تا از خطر ابتلای به بیماری های مشترک قابل انتقال از شیر، از جمله، تب مالت(بروسلوز) در امان باشند.

-----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خبرداد:
مهار 90 درصدی ویروس تب‌برفکی در جمعیت دامی سبک و سنگین استان
جلوگیری از ورود و خروج هرگونه خودرو حمل دام زنده در استان

 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به همه‌گیری ویروس تب برفکی در کشور، از مهار 90 درصدی این ویروس در استان مرکزی خبرداد.

دکتر سعید حسینیاظهار کرد: با توجه به تلاش شبانه روزی کارشناسان دامپزشکی در استان مرکزی، خوشبختانه طی روزهای اخیر ویروس تب‌برفکی به طور کامل در جمعیت دام سنگین استان مهار شده و تعداد کانون‌های بیماری در جمعیت دامی سبک استان نیز به حداقل رسیده است.

وی تعداد موارد گزارش شده از ویروس را در جمعیت دام سبک استان طی 9 هفته اول سال گذشته، تنها یک مورد دانست و افزود: مهار کانون بیماری مرهون همکاری و هماهنگی دامداران استان با شبکه‌های دامپزشکی است به طوریکه آن‌ها در طول مدت همه‌گیری بیماری با رعایت نکات و موازین بهداشتی، موفق به کنترل و جلوگیری از ورود خسارات شدیدتری به خود و استان شدند.

حسینی با اشاره به توقف خودروهای حمل دام زنده به استان، گفت: باتوجه به تعاملات صورت گرفته بین اداره کل دامپزشکی و نیروی انتظامی استان، به منظور مقابله با گسترش کانون‌های بیماری، از ورود و خروج هرگونه خودرو حمل دام زنده به استان جلوگیری شده، از این رو با توجه و با استناد به آمار و مستندات موجود، از ابتدای سال‌جاری تاکنون 180 خودروی حل دام زنده در استان متوقف است.

وی در خصوص دام این 180 خودرو تصریح کرد: از آنجا که این خودروها در بار خود به حمل پنج هزار راس دام مشغول بودند و در صورت وجود تنها یک مورد دام بیمار، قادر بودند جمعیت دامی زیادی را به ویروس آلوده کنند، برابر با مقررات قانونی با این متخلفین برخورد شده است.

حسینی مبارزه و کنترل ویروس را امری سخت و تخصصی دانست و گفت: خوشبختانه اداره کل دامپزشکی استان با بهره‌گیری از پتانسیل‌ها و توان موجود خود موفق به کنترل بیماری شد و توانست این جمعیت دامی که یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌های ملی کشور است را از دام مرگ نجات دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در پایان تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی استان از تمام توان خود برای معدوم کردن دام بیمار استفاده کرده ولی چنانچه بعضا موردی از گوشت دام آلوده وارد چرخه مصرفی خانوارها شده باشد، به هیچ عنوان سلامتی افراد خانواده را به خطر نمی‌اندازد و هیچ تاثیری در سلامتی آن‌ها ندارد.

 

نظر شما
ادامه