کد خبر: ۲۳۳۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

صادرات قورباغه با وجود آنکه به لحاظ شرعی مشکلی ندارد، اما به‌علت دست‌اندازهای مکرر قانونی هنوز نتوانسته مجوز بگیرد و به‌صورت قاچاق ادامه پیدا کرده است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان تمساح امروز در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: مزارع پرورش قورباغه که از گذشته‌های دور در استان‌های شمالی کشور وجود داشته و صادرات آن نیز به شکل قانونی ادامه داشته است، بعد از انقلاب به‌علت تغییر سیاست‌های داخلی کشور عملاً رهاشده و متوقف بودند.

پیمان شیرازی‌پور افزود: پرورش قورباغه در کنار مزارع پرورش ماهی به‌عنوان یک فعالیت مکمل که می‌تواند دارای ارزش اقتصادی قابل توجه باشد، از سال‌ها پیش مورد توجه تولیدکنندگان قرار گرفته، اما به‌علت دست‌اندازهای متعدد و مانع‌تراشی‌های دستگاه‌های متولی، تاکنون مجوز صادرات قورباغه صادر نشده است.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود، برخی پرورش‌دهندگان ماهی که اقدام به صادرات این محصول می‌کنند، پرورش قورباغه را نیز در دستور کار قرار داده و در میان محموله‌های خود صادرات قورباغه‌های گوشتی را به مرکز اتحادیه اروپا و کشورهای آمریکایی از مرز ترکیه دنبال می‌کنند.

شیرازی‌پور ادامه داد: قورباغه "رانا" یکی از مهم‌ترین گونه‌های قورباغه‌های گوشتی است که در تالاب انزلی به وفور وجود دارد و از گذشته نیز تولید بومی آن در این مناطق وجود داشته است، با این حال، صادرات قورباغه که به فتوای مراجع تقلید حتی به‌منظور استفاده خوراکی در کشورهای خارجی مشکلی پیدا نمی‌کند، مجوز قانونی نگرفته است.

کشورهای دریای خزر در صادرات زالو از ایران پیشی گرفتند

رئیس هیئت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان تمساح تصریح کرد: در حالی که زالوی دریای خزر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گونه‌های زالو در دنیا شناخته شده است، در ایران همچنان ناشناخته و مغفول باقی مانده و به آن به‌عنوان یک فرصت اشتغال و ارزش افزوده نگریسته نمی‌شود.

وی یادآور شد: صادرات روسیه از محل زالوی دریای خزر هم‌پای فعالیت‌های نفتی این کشور ادامه دارد و حتی کشورهایی نظیر آذربایجان نیز برای صادرات زالوی دریای خزر برنامه‌ریزی‌های متنوع در دستور کار قرار داده‌اند، با اینکه این فرصت اقتصادی در ایران به دست فراموشی سپرده شده است.

شیرازی‌پور تأکید کرد: در زمان حاضر تجاری از ترکیه وارد ایران شده‌اند که خواستار زالوهای ایرانی هستند و زالوهای پرورشی کشور را داخل شیشه از ایران خارج می‌کنند که دارای ارزش افزوده قابل توجهی است و به‌عنوان فرصت اقتصادی برای فعالان حوزه کشاورزی شمرده می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر زالوهای دریای خزر به انگلستان رسیده و در این کشور تکثیر شده‌اند و برای صادرات و همچنین زالودرمانی به سایر کشورهای دنیا صادر می‌شوند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان تمساح همچنین گفت: با این وجود، هنوز آماری از فعالیت پرورش‌دهندگان داخلی وجود ندارد و استان‌ها به‌صورت مستقل برنامه‌های محدودی برای پرورش این جانور در دستور کار قرار داده‌اند که هرگز در قد و قواره‌های کشورهای همسایه نبوده است.

شیرازی‌پور در ادامه افزود: سازمان دامپزشکی و شیلات برنامه منسجمی برای نظارت در پرورش زالو دارند که به هیچ‌وجه قابل مقایسه با سرنوشت ورمی‌کمپوست در داخل کشور نخواهد بود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با تجدید نظر و بازمهندسی در بخش کشاورزی، فرصت‌های موجود در این بخش شناسایی شده و به جای انتقال سرمایه‌های سرگردان در بخش‌های مختلف مسکن، سکه و طلا، بخش کشاورزی به‌عنوان یک بخش با درآمد سرشار مورد توجه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار گیرد.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهندس کبیر زمردی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
0
0
علاقمندان جهت مشاوره پرورش زالو و قورباغه میتوانند با فراساحل نگار تماس بگیرند

09126625703
نظر شما
ادامه