حکیم مهر - متن کامل فارماکپی (شماره مرداد 89) / خبرنامه گروه فارماکولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران
بنام آنکه جان را فکرت آموخت
دیباچه
همکارانی پیشنهاد نمودند که این شماره به دلیل تعطیلات تابستانی منتشر نشود و ادامه کار به پاییز موکول شود، لیکن وقتی میشد دوباره در کنار شما بود دلیلی بر توقف آن ندیدیم. اگر چه مطلب زیادی شاید برای گفتن نباشد، ولی از ابتدا نیز بنا بر ایجاز بود و مختصر گویی. از همین رو، یک بار دیگر خدمت شما سلام میگوییم و هشتمین شماره فارماکپی را در این فصل گرمای سوزان تقدیم حضورتان میکنیم. باشد که مقبول افتد
دکتر علی رسولی، رئیس بخش فارماکولوژی
پایان نامه های دفاع شده در تیر ماه
* خدابنده، مهدی: مطالعه سمیت های حاد و جلدی روغن موتور غنی شده با ذرات مس نانو در موش سوری، خرگوش و کرم خاکی (Lumbrics Tterrestris). پایان نامه دکترای عمومی. اساتید راهنما: دکتر محمدکاظم کوهی و دکتر گودرز صادقی
* کریمی، کیمیا. فارماکواپیدمیولوزی تجویز داروهای دامی در استان مازندران. پایان نامه دکترای عمومی. اساتید راهنما: دکتر علیرضا باهنر و دکتر گودرز صادقی
مصاحبه با آقای دکتر صمد محمدنژاد، دانشجوی دکترای تخصصی فارماکولوژی دامپزشکی
دکتر محمدنژاد در یک نگاه
در فروردین 61 در شهر دانشمندپرور تبریز به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی تا متوسطه را در زادگاهش به پایان برد. در سال 1380 تحصیل در مقطع دکتری حرفهای دامپزشکی را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز شروع کرده، در سال 86 فارغالتحصیل گردید. از مهرماه 86 نیز در مقطع دکتری تخصصی (PhD) فارماکولوژی دامپزشکی در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل است.
* در دوره تخصصی چه توقعاتی داشتید؟ کدام بخش برآورده شده و کدام بخش نشده؟ دیدگاه آرمانگرایانهای که در سالیان قبل نسبت به دوره تخصصی داشتم، این بود که این دوره باید همانند سامانهای عمل کند که به واسطه آموزش مهارتهای ذهنی و حرفهای و نیز پرورش قوه داوری علمی، خروجی آن را افرادی پژوهشگر و توانمند در امور حرفهای تشکیل دهند و این افراد باید بتوانند به مدد دانش و تواناییهای خود، به عنوان ایدئولوگ جامعه در دوران انقلاب فراصنعتی عمل کنند. اما باید اعتراف کنم که اندکزمانی بعد از ورود به دوره تخصص، از این بعد دچار ورشکستگی آرمانی شدم. خروجی دورههای تخصصی در ایران به هیچ وجه به ایدهآلها همخوانی ندارد و پاسخگوی نیازهای جامعه نیست.
* آیا مقایسه ای بین روشهای آموزشی-پژوهشی در دانشکده خودمان با سایر دانشکده های دامپزشکی، بین دانشکده های دامپزشکی با سایر دانشکده ها و بین کشور خودمان با سایر کشورها داشتید؟ نظرتان در این مورد چیست؟ بر اساس این اصل کلی که قدمت، کیفیت میآورد، لذا دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نسبت به سایر دانشکدههای دامپزشکی از برتریهایی از بعد سختافزاری و نرمافزاری برخوردار است، ولی با نگاهی به سطح علمی دانشآموختگان این دانشکده میتوان ادعا نمود که این اختلاف زیاد هم برجسته نیست. در خصوص دانشکدههای دامپزشکی دانشگاههای معتبر دنیا باید گفت که با نگاهی اجمالی به کیفیت دادههای خروجی آنها میتوان به وجود ورطهای عمیق از نظر علمی بین ما و آنها پی برد.
* بعضی ها معتقدند که دوره دکترا باید صرفاً پژوهشی باشد مانند آنچه در اکثر کشورهای اروپایی هست و برخی معتقدند که سیستم باید تلفیقی از آموزش و پژوهش باشد مانند سیستم آموزشی دکترا در کانادا. شما چه فکر میکنید؟ البته این مقوله را باید از صاحبنظران امور آموزشی جویا شد و بنده صلاحیت ابراز نظر در این خصوص را ندارم، ولی در مورد خودم سیستم تلفیقی را ترجیح میدهم.
* میدانیم که اعتبار در نظر گرفته شده برای پایان نامه بسیار ناچیز و واقعاً خنده دار است. آیا در پایان نامه شما از منابع مالی دیگر هم استفاده شده؟ از کجا و در مقایسه با اصل بودجه به چه میزان؟ اساتید راهنمای پایاننامه اینجانب از محل گرنت خود تا مبلغ بیست میلیون ریال را پیشبینی نمودهاند که در صورت لزوم از کمک ایشان بهرهمند خواهم شد. ده میلیون ریال نیز بر حسب معمول از محل بوجه تخصیصیافته از سوی معاونت پژوهشی تأمین شده است.
* من حیث المجموع با همین بودجه ای که گفتید، سطح کار پایان نامه خودتان را در مقایسه با سایرین در دانشکده خودمان یا بطور کل در کشور چگونه ارزیابی میکنید؟ از آب خرد ماهی خرد خیزد. با امکانات مالی و سختافزاری موجود در دانشکده نباید انتظار داشت که نتایج مستخرج از پایاننامههای دانشجویان دورههای تخصصی دانشکده بتوانند افق جدیدی در علم بگشایند. عموماً پایاننامههای ارائهشده در دانشکده همسطح هستند. اما در مقام مقایسه با گروههای علوم پایه دانشکدههای پزشکی، متأسفانه سطح پایاننامههای ما دامپزشکان بسیار نازل است.
* اگر ممکن است لطفاً بطور اجمالی در مورد پایان نامه خودتان، فرضیه ای که دارید و کارهایی که انجام داده اید توضیح بدهید. فرضیهام این هست که مدیاتور نیتریکاکساید در تکامل سیستم عصبی رودهای ایفای نقش میکند. مدلی که برای آزمون این فرضیه به کار گرفتهام، جنین مرغ است. برای این کار ابتدا مدولاسیونهای فارماکولوژیک بر روی سیستم نیتررژیک انجام و سپس عملکرد سیستم عصبی رودهای در سامانه ارگان ایزوله و ساختار آن نیز با مطالعه ایمونوهیستوشیمیایی بررسی میشود.
* در پایان از همکاری شما تشکر نموده، اگر مطلب ویژه ای دارید بفرمایید. از زحماتی که اساتید گرانقدرم در طول این سالیان، علیرغم وجود مصائب فراون، برای اعتلای فارماکولوژی دامپزشکی در ایران کشیدهاند، به عنوان عضوی از خانواده دامپزشکی کمال تشکر را دارم.
اسامی، شماره تلفن و ایمیل اعضای هیأت علمی و کارشناسان بخش فارماکولوژی
1) دکتر علی رسولی (استادیار و رئیس بخش): تلفن 61117086 ایمیل arasooli@ut.ac.ir
2) دکتر سید محمد فقیهی (استاد): تلفن 61117082 ایمیل mfaghihi@ut.ac.ir
3) دکتر حسین علی عرب (دانشیار): تلفن 61117086 ایمیل harab@ut.ac.ir
4) دکتر گودرز صادقی (دانشیار): تلفن 61117190 ایمیل gsadeghi@ut.ac.ir
5) دکتر سید احمد فاطمی (استادیار): تلفن 61117075 ایمیل afatemi@ut.ac.ir
6) مهندس غلامرضا شمس (کارشناس ارشد): تلفن 61117141 ایمیل shams_ghr@yahoo.com
7) خانم منصوره بهارلو (مسئول آزمایشگاه): تلفن 61117174 ایمیل mansoureh.baharloo@gmail.com
تماس با خبرنامه
نشانی پستی: تهران، صندوق پستی 6453-14155، دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، دکتر گودرز صادقی
تلفن: 61117190-021 نمابر: 66933222-021 ایمیل: gsadeghi@ut.ac.ir