کد خبر: ۳۱۷۳

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی آذربایجان غربی و خراسان شمالی

 

مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان غربی:
17 کشتارگاه دامی در آذربایجان غربی وجود دارد

مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی دارای 17 کشتارگاه دامی است.

شهرام دیلمقانی اظهار داشت: از 17 کشتارگاه دامی موجود یک باب کشتارگاه صنعتی و بهداشتی کامل در شهرستان مهاباد وجود دارد.
وی افزود: کارت توزیع بهداشتی فراورده‌های خامی دامی تحت نظارت اداره دامپزشکی ارومیه است.
این مقام مسئول با اشاره به منابع تامین گوشت مورد عرضه در این واحدها اظهار داشت: شرایط عرضه آنها و وضعیت بهداشتی این مراکز از سوی اکیپ‌های بازرسی دامپزشکی در حال کنترل است.
این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر این واحدها گوشت مورد عرضه خود را به دو صورت منجمد و سرد عرضه می‌کنند.
دیلمقانی با بیان اینکه گوشت‌های منجمد یا وارداتی در داخل کشور تولید شده است، گفت: گوشت‌های منجمد وارداتی و تولید شده دارای شناسنامه و برچسب مشخصات از نظر محل تولید، تاریخ تولید و شرایط نگهداری آنها هستند.
وی افزود: گوشت‌های سرد و تازه نیز در کشتارگاه‌های دامی تولید و به وسیله خودروهای یخچال‌دار به مراکز عرضه منتقل می‌شوند.
دیلمقانی، گوشت‌های فاقد ویژگی ظاهری بهداشتی از نظر رنگ و بوی استشمام و قوام، گوشت‌های فاقد مهر بازرسی دامپزشکی، گوشت‌های چرخ کرده و آماده را یکی از علل معدوم‌سازی گوشت‌های آلوده اعلام کرد.
وی افزود: یکی دیگر از علت معدوم‌سازی گوشت‌ها آلودگی آنها به عوامل و انواع بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک قابل انتقال به انسان است.
این مقام مسئول تصریح کرد: مقدار فراورده‌های غیربهداشتی خامی دامی ضبط شده طی چهار ماه سال جاری 9 هزار و 232 کیلوگرم بوده است.

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی خبر داد:
تشدید بازدید از مراکز تولید و توزیع مواد خام دامی در آذربایجان غربی


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: در چهار ماه نخست سال جاری بازدید از مراکز تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی در آذربایجان غربی تشدید یافته است.‌

شهرام دیلمقانی اظهار داشت: در چهار ماه نخست سال جاری 19 هزار و 466 نوبت بازدید از مراکز تهیه، توزیع، نگهداری و عرضه فرآوده‌های خام دامی زیر نظر دامپزشکی آذربایجان غربی به عمل آمده است.
وی با بیان اینکه در طی این بازدیدها 42 تن از فرآوده‌های خام دامی از زنجیره مصرف حذف شده‌اند، تصریح کرد: در این بازدیدها از 245 هزار فرآورده تولیدی نمونه‌برداری و به آزمایشگاه ارائه شده است که در پی آن 57 نفر از متخلفان به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی افزود: سال گذشته نیز 3 میلیارد و 240 میلیون ریال غرامت به دامداران و مرغداران این استان پرداخت شده که این میزان غرامت به 902 نفر از صاحبان لاشه‌های ضبطی ارائه شده است.
دیلمقانی با بیان اینکه سال گذشته 49 تن گوشت غیرقابل مصرف در آذربایجان غربی ضبط و معدوم شده است، ادامه داد: در این راستا سال گذشته 138 هزار و 440 راس گاو، گوساله، گاومیش، گوسفند و بز با نظارت بازرسان بهداشت گوشت این اداره ذبح و مورد معاینه و بازرسی قرار گرفته‌ و در بازار توزیع شده است.
وی اضافه کرد: سال گذشته 11 هزار و 550 تن گوشت در استان آذربایجان غربی استحصال شده که از این میزان بیش از 49 تن گوشت غیرقابل مصرف شناسایی و از چرخه مصرف خارج شده‌اند.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: این میزان گوشت براثر آلودگی آنها به انواع عوامل بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک انسان و دام معدوم شده‌اند.
دیلمقانی اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان نیز این بازرسی‌ها بیشتر شده است.

 

----------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی:
اسب ترکمن در استان می‌تواند به یک سرمایه اقتصادی تبدیل شود

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: اسب ترکمن در استان می‌تواند به یک سرمایه اقتصادی تبدیل شود.

دکتر مجیدروحانی‌نژاد با اشاره به این که اسب ترکمن در این استان به عنوان یک ذخیره ژنتیکی محسوب می‌شود، افزود: این سرمایه در بخش‌های تفریحی و توریسم حایز اهمیت است.

وی ادامه داد: حمایت از این صنعت به شکل شفاهی و کاغذی به شدت پررنگ است و گاهی نیز به فراموشی سپرده می‌شود.

روحانی‌نژاد در خصوص علت این امر توضیح داد: مسوولان می‌خواهند بخش خصوصی وارد این صنعت شود که حمایت این بخش نیز از این امر زیاد نیست.

وی تصریح کرد: مصوبات خوبی برای توسعه این صنعت وجود دارد.

وی گفت: اکنون صنعت اسب ترکمن در سند توسعه استان قرار گرفته و این اداره کل با تمام توان برای پیشبرد اهداف در این زمینه، همکاری‌های لازم را انجام خواهد داد.

 

نظر شما
ادامه