کد خبر: ۳۲۴۱۳
تعداد نظرات: ۵۷ نظر
 

عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج به حقوق مختلف حیوانات از دیدگاه فقه اسلامی اشاره کرد و گفت: حقوقی همچون حیات، بهداشت، عدالت، آزار ندیدن، دوستی، سرپرستی، نفقه، مسکن، تولید مثل، احترام، کاربری درست و خوشایند از این جمله است .

خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، «دکتر سید حامد شیرازی بهشتی‌ها» دامپزشک جهادگر و متخصص کلینیکال پاتولوژی با با بیان اینکه پس از به امضا رسیدن اعلامیه جهانی حقوق بشر، اتهامات متعددی در زمینه ناسازگاری دین اسلام با حقوق انسان و حیوانات به میان آمده است گفت: در این میان مسلمانان متهم به پایمال کردن حقوق حیوانات شده‌اند در صورتی که کاوشگر با انصاف با نگاهی به آموزه‌ها و فقه اسلامی درمی‌یابد که نه‌تنها حقوق بشر و کرامت اسلامی به زیباترین شکل در کانون اسلام مورد توجه است بلکه پیروان خود را به پاسداشت حقوق حیوانات و گیاهان نیز دعوت می‌کند.

وی اظهار کرد: در جلد دوم کتاب «جواهر الکلام» در خصوص حق حیوان در زمره حق‌الله بیان شده است که اگر مالک حیوان به شخصی که حیوان را به امانت گرفته بگوید به او آب و غذا نده پذیرش دستور او روا نیست و بر وی آب و غذا دادن حیوان واجب است؛ زیرا باید حق‌الله پاس داشته شود، اگر چه آدمی حق خود را فرو افکنده است.

بارش باران به دعای مورچه

بهشتی به روایتی از امام صادق(ع) اشاره و عنوان کرد: روزی سلیمان ابن داوود برای طلب باران از شهر بیرون رفت، در راه به مورچه‌ای برخورد که دست به آسمان بلند کرده بود و می‌گفت پروردگارا؛ ما آفریده‌ای از آفریدگان تو و نیازمند روزی تو هستیم، به‌خاطر گناه انسان‌ها ما را هلاک نفرما. سلیمان با شنیدن این نجوا به یاران خود گفت برگردید که خدا بر شما باران می‌باراند و سیرابتان می‌سازد به دعای غیر شما. این حدیث در رابطه با حیوانی است که گمان می‌کنیم سود و فایده‌ای برای ما ندارد.

وی به حدیث دیگری از امام صادق‌(ع) مبنی بر اینکه هر گاه اهل خانه‌ای گوسفندی در اختیار گیرند خداوند روزی آن را به ایشان بدهد و بر روزیشان بیفزاید و فقر و نداری یک درجه از آنان دور شود اشاره و عنوان کرد: در فقه اسلامی آمده است که انسان از بی‌احترامی به حیوانات نیز بازداشته شده است.

این دامپزشک به حقوق مختلف حیوانات از دیدگاه فقه اسلامی اشاره کرد و گفت: حقوقی همچون حیات، بهداشت، عدالت، آزار ندیدن، دوستی، سرپرستی، نفقه، مسکن، تولید مثل، احترام، کاربری درست و خوشایند از این جمله است.

آب دادن از موارد نفقه به حیوان است

وی به حق حیات حیوان‌ها اشاره و عنوان کرد: در کتاب مسالک الاحکام شهید ثانی آمده است: همان گونه که برای ماندگاری آدمی هزینه کردن مال واجب است برای ماندگاری حیوان محترم نیز این کار واجب است، اگر چه حیوان از آن دیگری باشد. به گفته بسیاری از فقها اگر نزد شخصی مقدرای آب باشد و او بترسد که اگر با آن وضو بگیرد دچار تشنگی شود بر او واجب است تیمم کند و صرف وضو نکند، حتی اگر به تشنگی حیوانی که خونش محترم است مشکوک باشد. حکم همین است گرچه آن حیوان سگ باشد چرا که حیوان‌ها از نفس‌های محترمی برخوردار هستند و آزار ایشان بدین نحو حرام است و حیوانات واجب النفقه هستند و آب دادن از موارد نفقه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به حدیثی از امام صادق(ع) در کتاب مکارم الاخلاق اشاره و عنوان کرد: در این حدیث شریف پلیدترین گناهان سه چیز شمرده شده است که ندادن مهریه زن، نپرداختن دستمزد عجیر و کشتن حیوان است. در کتاب المبسوط شیخ طوسی نیز از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است که در شب معراج بر آتش دوزخ اطلاع یافتم، در آنجا زنی را دیدم که عذاب می‌شود. سبب کیفر دیدن او این بود که گربه‌ای را بسته و به او آب و غذا نداده و نگذاشته بر روی زمین چیزی یپدا کند و بخورد تا اینکه مرده است، بدین سبب خداوند وی را کیفر می‌کند. همچنین بر بهشت اطلاع یافتم که زنی بدکاره دیدم، درباره وی پرسیدم و یافتم که روزی گذر وی بر سگی افتاده است که از شدت تشنگی زبانش بیرون مانده است. وی لباس خود را بر آب چاه می‌زند و آب را در گلوی سگ می‌فشارد تا او سیراب شود بدین سبب خداوند از گناه وی گذشت.

بهشتی‌ها به حق نفقه حیوان اشاره و با بیان اینکه گاهی مسئولان امر به این احکام توجه کافی را ندارند عنوان کرد: از جمله حقوق حیوان بر انسان برآورده کردن آب و آذوقه آن است. اینجا مراد از حیوان هر گونه جانداری است که در خدمت انسان است و براوردنده یکی از نیازهای او باشد.

وی حق بهداشت را از دیگر ضروریات زندگی حیوانات خواند و گفت: آزردن جانداران مورد نکوهش شدید شریعت است و روح حیوان از محیط کثیف و آب و غذای آلوده آزرده می‌شود. درجلد ۶۴ کتاب بحارالانوار آمده است که روزی «تمیم داری» سرگرم پاک کردن جو برای اسبش بود به او گفته شد بهتر بود این کار را دیگری انجام می‌داد، تمیم پاسخ داد، شنیدم رسول خدا(ص) فرمودند هر کسی برای اسبش جو پاک کند و سپس جو را به اسب بخوراند، خداوند در برابر هر دانه جو یک حسنه برای او می‌نویسد. همچنین هزینه درمان حیوان به عنوان نفقه دیده شده است.

عقیم سازی حیوانات به چه مجوزی؟
وی با اشاره به فعالیت‌هایی که در زمینه عقیم سازی حیوانات صورت می‌گیرد اظهار کرد: تولید مثل یکی از حقوق حیوانات در کتب فقهی شمرده شده است به نحوی که در روایات آمده است امام صادق(ع) از پدر خود نقل می‌کردند که عقیم سازی حیوانات و به جان هم انداختن آنها کاری بسیار ناپسند است.

بهشتی با تأکید بر اینکه حیوانات باید از آزار در امان باشند عنوان کرد: در کتاب وسائل الشیعه از امام صادق(ع) روایت شده است که صاحب حیوان در برخورد با حیوان خود باید روش‌هایی را در پیش بگیرد، بر حیوان بیش از توان بار ننهد و در راه رفتن به بیش از توان وا ندارد.

وی وجود روایات متعدد در زمینه حقوق حیوانات را مستلزم رفتاری آگاهانه‌تر از سوی مسلمانان و مسئولان وضع کننده قوانین برشمرد و گفت: مسلمانان با در دست داشتن بهترین قواعد رفتاری با حیوانات باید به بهترین دوستداران آنان تبدیل شوند.
 
 
انتشار یافته: ۵۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
3
1
واقعا ............؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
4
8
حیوانات اهلی را ما ساخته ایم. آورده آیم در خانه هایمان. تمامی شرایط طبیعی زندگی شان را تغییر داده ایم. بعد صحبت از نیاز و حقوق طبیعی آنها میکنیم.

آقای دکتر سگ ماده هر ۲ سال نهایتا سه بار فحل میشود. سگ نر ولی به مانند دیگر پستانداران نر همیشه لیبیدو دارد. آیا توصیه میکنید صد ها سگ ماده در خانه نگه داریم تا شرایط تولید مثل طبیعی سگ نر حفظ شود؟

یا چطور است در سیستم های گاوداری شیری چندین گاو نر رهاسازی کنیم تا نیازهای گاو نر و ماده هر دو تامین گردد؟
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
7
6
در زمانی که گله گربه و سگ را به علت زیاد بودن به طرز فجیعی می کشند، بهتر نیست درست اندیشه کنیم آیا اسلام نیامده طبق شرایط به دستور اسلام عمل کنیم زمان عوض شده انسانها هم نسل خود را کنترل نکنند چه میشود هرسال یک بچه و تن مادر بیمار و گرسنگی و تربیت وغیره بیایید مهربانی محبت و بهتر شدن را که هدف اسلام عزیز ما می باشد عمل کنیم وگرنه بچه گربه های لای چرخ ماشین زیاد می باشد گربه و سگ یخ زده در سرمای زمستان زیاد می باشد. درسفر زندگی کوتاه کاری برای مخلوقات خدا می توانی انجام بده و بعد که به نزد خالق رفتی به او بگویی خدای من چه کردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
7
6
امام صادق از پدرشون نقل کردن که عقیم سازی حیوانات کار ناپسندی است؟؟!!! ای کاش حدیث رو هم میفرمودن این استاد بزرگوار!
هر چند در مورد به جان هم انداختن آنها با یا بدون وجود حدیث کاملا درست فرمودن.
عقیم سازی حیوانات اگر به شیوه ی درست و تحت بیهوشی و با اعمال بی دردی پس از جراحی انجام بشه به هیچ عنوان تناقضی با حقوق حیوان نداره.
پاسخ ها
ج
| Turkiye |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
خب اون حق طبیعی اش پایمال شدن برا چی ادای رونشفکرا رو در میاری عقیم کنی که تو راحت باشی؟ تولید مثل مثل غذا و اب جز نیاز های طبیعی شه .........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
7
5
سگم رو چون دلم نمی اومد زیر تیغ بفرستم عقیم نکردم تو هشت سالگی با عفونت شدید تا دم مرگ رفت... اگه عقیمش کرده بودم اینقدر عذاب نمی کشید حیوونی
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
عزیز من کسی شما رو عقیم کنه خوشت میاد
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
منم اگه قرار بود تا آخر عمر زندانی باشم ترجیح می دم عقیم باشم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
9
7
اولا آقاي دكتر بهشتي عقيم كردن به غير از فوايدي كه همه دامپزشكان به آن واقف هستند داره موجب كنترل جمعيت اين حيوانات كه جمعيت بيش از حد دارند ميشود .شما كه مي گين زاد و ولد حق حيوان است از گرسنگي مردن از بيماري مردن و زير ماشين رفتن اتفاقي است كه هزاران مورد از آن هر روز در شهر ها اتفاق مي افتد هم حق حيوانات است !؟ براي اين مشكلات چه چاره اي وجود دارد ؟ ثانيا هميشه گفتن اگر ميخواي چيزي رو خراب كني بد ازش دفاع كن شما با اين نوع استنادات اسلامي تنها كاري كه انجام مي دهيدبد جلوه دادن انديشه اسلامي است،در صورتي كه انديشه اسلامي به دنبال تعالي وآرامش براي تمام مخلوقات خداست ثالثا شما قبل از حقوق حيوانات به حقوق همكاران احترام بگزاريد و در كلاس ............................................................... چيزي جز ضايع كردن حقوق شركت كنندگان نيست !
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
سلام دوست عزیز
توی سطر اول اوردی عقیم کردن باعث کنترل زاد و ولد حیوانات میشه ؟ درسته ببخشید شما چکاره هستید که قصد کنترل زاد و ولد حیوانات رو دارید در ثانی ایا کسی حی.ان بی زبان رو که محیط زندگی ان طبیعت و ازادی هست حبس میکنه و فقط برای شادی خودش اون رو نگه میداره در صورتی که وظیفه اون چیز دیگری هست پس لطفا قبل از فکر کردن در مورد موضوعی .............. عدای روشنفکرا رو به خودت نگیر
دکتر فرهمند
|
United States of America
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
7
8
عقیم سازی سگ و گربه خانگی که دست آموز و قابل کنترل است یک کار غلط است که امریکایی ها و بطور کل دامپزشکان غربی برای کسب درآمد تبدیل به دستور العمل برای صدور پاسپورت حیوان کرده اند. دامپزشکان بمانند انسان فقط در موارد بیماری مورد لزوم عقیم سازی ملزم باین کار میباشند و همچنین حیوانات بی سرپرست در غیر ایصورت بمانند اینست که ما انسانها را وادار به عقیم شدن بنماییم
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
دقیقا جناب دکتر، به نظرم برای حیوانات بی سرپرست منطقیست نه برای حیواناتی که در اختیار خودمون هستند.
سر همین موضوع بحث های زیادی با دوستان کردیم که این سگ و گربه و هر حیوان دیگری حس مادر بودن رو دوست دارند و باید گذاشت این تجربه رو داشته باشند ولی بعضی از دوستان هنوز اعتقاد دارند در چند هفته اول باید عقیم سازی کنند که به نفع حیوان است...

به نظرم الان وقت این رسیده که آزمایش روی مدل های حیوانی رو پیگیری کنیم که باید منسوخ بشه.
شاهين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
3
3
چرا اين خبر انقدر كامنت غير قابل انتشار داره!!؟
پاسخ ها
مدیر مسئول حکیم مهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
با سلام و احترام،
بجز یک مورد، سایر نظرات غیر قابل انتشار در واقع کامنت های تکراری هستند.
چنانچه پس از ارسال نظر، صفحه خود را رفرش نموده و گزینه retry را کلیک نمایید، آن نظر مجدداً برای ما ارسال می شود و برای جلوگیری از تکراری بودن نظرات، تنها یکی از آنها را منتشر می کنیم.
برخی از دوستان ممارست قابل تحسینی در کلیک بر روی retry دارند و یک نظر را بیش از 10 بار برای ما ارسال می کنند!
شاهين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
3
9
اينم ميگيد كار آمريكاست! مثل اينكه بعضي از افراد فقط در ذهنشون اينجوري نهادينه شده با هر چي مخالفن بگن كار آمريكاست ! اين همه رفرنس و مقاله در دانشگا هاي معتبر دنيا درباره فوايد عقيم سازي وجود داره ،همشون دنبال پولن!؟؟ كلأ لعنت به آمريكا ولي اگر مطالعه و تحقيقات كنيم بهتر به نتيجه ميرسيم تا همش هر چيزي رو بندازيم تقصير آمريكا!
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
4
6
از يه دكتر دامپزشك خيلي بعيده كه مطالعات علمي كه در مورد فوايد عقيم سازي صورت گرفته رو به يكباره با اشاره به يك حديث كه معلوم ميست چه مقدار به موضوع مطرح شده ربط داشته باشد، كلا كنار بزاره. متاسفم براتون واقعا. اين هم يه تاسف ديگه كه به تاسفات دامپزشكي ايران اضافه ميشه.
کارشناس محیط زیست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
5
3
تمام بنیان نظریات حقوق حیوانات میگه حیوان حق حیات، زندگی و مرگ داره.
طبق همین نظریات حقوق حیواناتی اگر یک حیوان حیات وحش حتی شده گونه در خطر انقراض در طبیعت در حال مرگ باشد، انسان حق دخالت و درمان ندارد!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
3
1
خوشبختانه این معضل علمی هم در زمینه کلینیکال پاتولوژی دامپزشکی حل شد. باشد که همه اعضای هیئت های علمی دانشکده های دامپزشکی این چنین نتایج تحقیقات علمی خودشون در زمینه های تخصصی خودشون رو اعلام کنند.
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
1
0
بسمه تعالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
4
3
دکتر جان احسنتم .
دکتر عباس فرهمند شماره نظام 200984
|
United States of America
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
2
3
مقالات بمانند مباززه ترامپ با کلینتون است که برای منافع شخصی نه مردم برای یکدیگر برگه روی میکنند شما فکر میکنید امریکایها دانشمندان بالقوه در دنیا هستند نه هر کاری که انجام میگیرد بایستی حقوق موجود زنده در نظر گرفته شود چه در ایران باشد چه در غرب چون حیات موجود زنده بمانند انسان است و فرقی ندارد در غیر ایصورت بمانند هیتلر فکر میکنیم حیوانات اسباب بازی نیستند بلکه بایستی بعنوان یک موجود زنده بی پناه تحت حمایت قرار گیرد پس این موضوع عقیم سازی هم باید در انسانها هم رایج شود تا سرطان نگیرند ولی طبق آخرین تحقیقات سلول سرطانی در تمام بدن موجودات زنده که انسان هم جزو آن میباشد وجود دارد وقتی شرایط تکثیر و رشد سلول فراهم شود شروع به رشد میکند . ضمنا"دامپزشکی در درجه اول برای حفظ تولیدات دامی که نیاز ادامه حیات بشر است بوجود آمده نه اینکه حیوانات را عقیم کنند تا نسل آن از بین برود و من دامپزشک بجای رفتن در فارم در کلینیک خودم هی کار خودم را با پزشکی مقایسه کنم
دکتر عباس فرهمند شماره نظام 200984
|
United States of America
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
2
3
البته ما حمایت از حیوانات را نباید با عقاید دینی ارزیابی کنیم ولی با احساس انسانی خود بایستی ارزیابی کنیم .
Petmehdivet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
1
2
دکتر .............. عباس فرهمند قطعا ..................... مقالات علمی مشتی کاغذ پاره هستند
شاهين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
2
4
دوستان صاحبنظري كه با عقيم سازي سگ ها و گربه ها مخالف هستند چرا به جاي اينكه در روايات مذهبي دنبال دليل بگردند يك تحقيقات علمي در حدي كه نتايج قابل قبول داشته باشد انجام نمي دهند و تمام تحقيقات غربي هاي لا مذهب را نقض نمي كنند با اينطور چانه زني ها كه نمي شود مطالب علمي و اصولي را نقض كرد ! ما اكثرا در تمام فيلد هاي دامپزشكي كتاب هاي رفرنسمون مربوط به دانشگاه هاي ايالات متحده است حالا به اينجا كه رسيد رفرنس دروغ نوشته ! واي بر ما كه اينقدر ساده ميتونيم نتيجه گيري كنيم .
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
تحقیقاتی در این خصوص قبلا صورت گرفته و بعضی از سرطان ها مانند osteosarcoma, mast cell cancer, hemangiosarcoma رو میتونه تشدید کنه
به هر حال پارامتر های زیادی مطرح هستند که باید تحقیقات بیشتری بشه


http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0055937

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0061082
ج
| Poland |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
کار وحشیانه ایه حق طبیعی یک حیوان رو‌ گرفتن انسان ها محیط طبیعی حیوانات رو اشغال میکنند از طرفی هم حق تولید مثل و طبیعت شون میگیرن تو که صاحب نظری یه دلیل محکم تر از این بیار تو که نه خدا رو باور داری نه حدیث رو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
2
5
آقاي قلاوند عزيز اين قبول كه مي فرماييد حيوان حس مادر شدن را دوست دارد ولي آيا حس گرسنگي كشيدن ،درد كشيدن و از دست دادن بچه هايش در اثر گرسنگي و بيماري را هم دوست دارد ؟اينجا كه همه شرايط ايده آل نيست و كسي هم به فكر درد و رنج سگ ها و گربه هاي خياباني نيست .با زاد و ولد روز به روز جمعيتشان زياد مي شود و كسي قادر به ساماندهي اين بيچاره ها نيست .در نهايت راه چاره براي كنترل اين معضل چيست ؟ آيا در شان يك انسان انديشمند است كه بشيند و درد و رنج اين حيوانات را ببيند ،بداند و هيچ نكند!؟
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
درسته حق با شماست من هم همچین عقیده ای دارم، کسی که حیوان نگهداری میکند حتما توانایی مالی این را هم باید داشته باشد که این حیوان بی زبان را غذا دهد.
اگر ما صاحب این حیوان هستیم به نظر شخص خودم درست نیست که حیوان رو عقیم کنیم...
حیوانات بی سرپرست برای اینکه رقیب غذایی دارند و جمعیت شان باید کنترل شود به نظرم منعی ندارد.
00
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
حیوانی که نزد صاحبش داره زندگیش رو میکنه و مشکلی هم نداره چرا باید عقیم بشه؟ چرا بایدناقص بشه و نیاز جنسیش. نادیده گرفته بشه؟؟ بار هادیدم طوطی ها سدت مستی به در و دیوار قفس میکوبیدن، حتی دیدم که میخاستن با صاحبشدن جفت گیری کنن و جلو صاحبشون رفتار جفت خواهی انجام میدن، باید به این نیاز اون ها پاسخ درست داد نه این که این نیاز رو نادیده گرفتش یا حیوان رو ناقصش کرد!
البته به شدت با عقیم سازی سگ ها و گربه های ولگرد موافقم ، اگه اقیم نشن به دست مردم کشته میشن و از یه جا بعد به خودسان هم با درگیری اسیب میزنن
دکتر عباس فرهمند شماره نظام 200984
|
United States of America
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
0
1
مقالات علمی به اثبات رسیده برای هر متخصی قابل قبول است .ضمنا" با عقیم سازی حیوانات بی سرپرست از نظر بهداشتی کاملا" موافقم ولی باسک آپارتمانی که تحت نظر میباشد ودستورالعمل انتقال یک سگ تحت حمایت صاحبش که بایستی عقیم شده باشد تااجازه خروج داده شود یا ترویج عقیم سازی اینگونه سگ هارا بصرف جلوگیری از سرطان وغیره موافق نیستم ولی هرکاری که سبب جلوگیری از بخطر افتادن بهداشت انسان شود موافقم با جراحی های بی جهت صدرصد مخالفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
0
1
«دکتر اصغر مقیسه» و «دکتر فرزانه ابراهیم زاده» موفق با ساخت دارویی شدند که با یک بار تزریق به دام‌های کوچک، 100 درصد عقیم‌سازی را به دنبال خواهد داشت ...
داروی شیمیایی کنترل جمعیت دام های کوچک به نام «بکرا» (BAKRA) کار مشترک محققان دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت و دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز است و توانسته جز طرح های برگزیده جشنواره های ملی بنیاد نخبگان قرار گیرد.
یاسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
3
1
هرچیزی ظرفی داره ظرف زندگی هم دین هست.
حالا یکسری این رو قبول میکنن دینش در مورد مسائل مختلف چی گفته و عمل میکنن.بعضی ها هم همیشه به منفعت خودشون فکر میکنن حالادر این بین مساله عقیم سازی از نظر شرعی و بسیاری مقالات رد شد چرا بعضی تا اسم منفعتشون یا دین میاد موضع میگرن.
به نظر این حقیر فی قلوبهم مرض.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
2
8
متاسفم که همکاری متخصص صرفا با ذکر احادیث یک واقعیت علمی را زیر سئوال میبرند. نظر ایشان محترم است اما شیوه نگاه ایشان به این مطلب نشاندهنده عدم موفقیت ایشان در فهم برخی از دروس دوره عمومی و تخصص بوده است.
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
1
7
سلام
به نظر من
ما حمایت که نمیکنیم هیچی
داریم خیانت هم میکنیم
دوستانی که میان شعار حمایتی میدن
اینهمه سگ تو ایران هست
چرا خارجی؟
اگه این طفلی ها رو بزرگ کنیم چی میشه؟
نه سگی اضافه میاد که بخوایم با عقیم سازی حقوق حیوانات بی نوا رو زیر پا بگذاریم
و نه گردن اون دلال ها و بعضی به ظاهر دکتر های دلسوز حیوانات و کلفت میکنیم

اگه واقعا حامی حقوق حیواناتی
پالتو پوست نخر !
کفش چرم نپوش !
سخته درسته؟؟
اما حرف زدن و ژست گرفتن و شعار دادن خیلی راحته
همه با هم شعار میدیما
یکی دو تا هم که نیستیم
یه ملتی هشتیم
پاسخ ها
00
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
موافقم با حرفتون ، به جای توله کشی و جوجه کشی و تبدیل جیوانات به کالا از حیوانات ولگرد رها شده نگه داری کنند نه این که حیوان بخرند
ولی در باره چرم و پوست
پوست که اصلاااا نخرید ، همش شکاره
پوست اهو که مورد توجه هنرمندان خطاط و افراد مذهبیه که ح ز به گردن میندارن،خواهشن نکنید!
امام رضا (ع)ضامن اهو بود ، اونوقت حرز امام رو روی پوست اهو مینویسید ؟؟؟
در باره چرم، من خودم هبچ علقه ای به چرم ندارم ولی میدونم حیواناتی مثل گاو و گوسعند که ذبح میشن پوستشون دور انداخته نمیشه و تبدیل به چرم میشه و با این که اصلا از چرم بدم میاد ولی انگار خیلی نمیشه بهش نقد وارد کرد
فقط جایی که چرم حیوانات شکار شده یا حیواناتی که فقط برای چرم پرورش داده میشن(مثل تمساح های مشهد که بذای پوست گرانقیمتشدن پرورش و به روش وحشتناکی سلاجپخی میشن ،تا یه عده کمبند چرم تمساح. به کمر ببندن) اینا هم شرعن هم شعورن! ایراد داره!
جلوی این رفتار رو بگیرید،اگرچه ...... روز به روز داره بدتر میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
0
7
شما كه حرف از حقوق توليد مثل حيوانات مي زنيد اول جلوي برادران بي رحم و ........... خودتون رو كه براي ثواب اون دنياشون همين حيوانات رو با اسيد مي كشن بگير تا دام پزشكان عزيز هم اطمينان داشته باشن كه اگه حيوان عقيم نشه حداقل حق زندگي داره و توليد مثلش باعث بيشتر شدن حيواناتي كه نميشه حق زندگي شون رو تامين كرد نميشه
محسني
|
United States of America
|
۰۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
2
2
اقاي دكتر بهشتي كه پاتولوژيست هستند بايد بدانند كه در اسلام جدا كردن اندام جسد مثله كردن نام دارد و حرام است
پس بهتر است ايشان شغل حرامشان را رها كنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
ایشون کلینیکال پاتولوژیست هستند. پاتولوژیست نیستند.
ناشناس
|
Romania
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
0
4
سلام من تومنطقه ضعیف زندگی میکنم که هر ۶ ماه ۳ گربه ماده خونهما بچه میاورند میذارند هر سه تای این گربه ها وحشی هستند ونمیشه واسه دعقیمدسلزی ببرم چون اطراف ما دامپزشکی نیست همچنین من دست تنها هستم ایا قرصی هست بدم اینا بخورن بجه نیارن اخه بچجه هم که میارن چندتاشون می میرند و اینکه من نمیتونم سالی ر۳۰ گربه داشته دباشم
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
0
7
به نظر من همه دولتها باید به حیوانات ارزش بدن براشون جا و غذا تهیه کنن باید براشون ارزش قائل بشن باید فرهنگ سازی کنن حیوانات هم موجود زنده هستند اونها هم به یک زندگی خوب نیاز دارن مردم عادی به تنهایی نمی تونن حیواناتو ساپورت کنن به امید اون روز
امید
|
Australia
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
1
6
من یه گربه که داشت کور میشدومیمرد ومادرش ولش کرده بود بردم دامپزشکی و یه چشمشو ازدست داد یکی موند و بزرگ شده الان ....پس طبق فرمایش شما باید میذاشتم کورشه و بمیره چون ب من زنده و مرده بودنش مربوط نمی‌شده دیگه....من الان شرایط پرورش ده تا بچه گربه دیگه رو ندارم و این گربمم ب سن جفت گیری رسیده و نه شکار بلده ونه دفاع از خودشو و همچنین تنگی نفس هم داره و یدونه چشم داره و کلا با ناز و نوازش بزرگ شده و یه روز صاحبشو نبینه از افسردگی میمیره انقد وابستی که ولش کنم میمیره به یکی از این همه دلایل تکلیفم چیه خودمو دار بزنم از دلسوزی مادر نشدنش وعقیم کردنش یا بذارم زاد و ولد کنه پنج تاشون از گرسنگی بمیرن یا عقیمش کنم حداقل زنده بمونه یا تو طبیعت ولش کنم توکل بخدا مرد که مرده زنده موندم که مونده.....تورو جان عزیزت شعار نده فقط راهنمایی کن
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
0
4
چه جالب
ایشون کجا بودن وقتی تو سایت حلقه دره کرج داشتن جنایت انجام میدادن؟وقتی سگهای تیرخورده و زخمی و انداخته بودن تو یه قفس و بهشون گرسنگی و تشنگی میدادن تا به همزاد خواری رو بیارن؟توله هارو سگهای بزرگتر پاره میکردن جلوی چشم مادر
................... کجا بود تا به شهردار اعتراض کنین؟حرمت اون سگهای بی پناه اون موقع کجا رفت؟ .................. همین مردم طرفدار حرمت حیوان بودند که رفتند و اون مخلوقات خدارو نجات دادن از دست اون آدم های ............ دانشگاه آزاد بیانیه نمی تونست بده؟دامپزشکان چی؟دیدید و سکوت کردید ..............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
0
1
باسلام کمالی هستم از قصر شیرین !من هم یه سگ نژاد دار که صاحبش ولش کرده بود را با همراهی شوهر و هردو بچه هایم برای نگهداری به خونه آوردیم بعد از یک ماه با توجه به زیاد شدن خوراک سگ پی بردیم باردار است ودردسر زیادی متحمل شدیم چه مادی و چه بقیه مشگلات تا بالاخره دو توله بدنیا آورد یه پسر یه دختر الان یکساله شدن و نگهداریسون برامون سخته سگ نر رو از مادرش و خواهرش جدا کردیم خلاصه با این همه گرعتاری مجبور شدیم مادر و دخترو عقیم کنیم به خدا جای نگهداریشو نداریم وبا وجود این همه گرانی و بدبختی بازم هر جوری شده غذای خوب براشون تهیه میکنیم حالا خواستم بگم ما گناه کردیم اینارو عقیم کردیم تا بتونیم به نحو احسن بهشون برسیم؟
ناشناس
|
France
|
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
1
8
اینکه یه حیوان رو بیاریم سالها تو یه محیط بسته و هر جور که میل خودمون هست با اون رفتار کنیم حق تولید مثل رو ازش بگیریم حق بودن کنار همنوعش رو ازش بگیریم فقط به صرف اینکه تنهایی خودمون برطرف بشه کجایی این کار انسانی و اخلاقی هست اگه همین رفتار را یک روز با خودمون بکنن قابل تحمل هست اونم حق زندگی داره چون حیوان هست و نمیتونه حرف بزنه و مثل یه انسان از حق خودش دفاع کنه باید هر جور دلمون میخواد باهاش رفتار کنیم خدا رو شکر جدیدا داشتن سگ و گربه خانگی داره میشه الویت اول زندگی ما کی می‌خواهیم به بلوغ برسیم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
2
6
من گربه ای بزرگ کردم ره سن بلوغ رسیده ک الان میو میو های بلند میکنه و حاکی از بلوغی هست ینی من برای ارضای خودم اونو عقیم کنم
الله اکبر این خود خواهی محض
پاسخ ها
بهمن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
خداروشکر عقیم سازی جنایته چه شرعی چه علمی...تو ده سال اخیر مقالات زیادی چاپ شده ک این کار اشتباهه..کشورهایی هم هستند که ممنوع کردن عقیم سازی و جریمه سنگینی هم داره مثل نروژ... ماده است گربتون
فحل شده نوازشش کن با یک گوش پاک‌کن
الکل زده شده قسمت زیر دمشو تحریک‌کن تخمک گذاریش انجام میشه بعدش اروم میشه.. هر وقت شرایطشو داشتی بزار با ی نر جفگیری کنه بچه بیاره برکت و شادی دو تا دنیارو میاره تو خونت شک‌نکن .ادم شجاعی هستی خدا دوست داره
حق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
0
1
من برای عقیم کردن گربه ای که به سرپرستی گرفتم چون مادرش رو از دست داده بود عذاب وجدان دارم ولی از طرفی اگر عقیمش نکنم بعد‌ها بیماری مثل سرطان پروستات و ایدز و عفونت و.. دچار میشه بچه گربه ای که توی خونه بزرگ بشه اصلأ بیرون دوام نمیاره اگر به طبیعت برگردونده بشه یا توسط گربه های خیابونی زخمی و داغون میشه یا از ترس ماشین و هیاهوی شهر نفله میشه..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
0
2
شما سطل آشغالها را مدرن کردید ..‌خونه ها هم تبدیل کردید به آپارتمان....موشها رو هم فرستاد تو کانالهای فاضلاب...تو خیابونها هم دم به دقیقه موتور و ماشین رد میشه.....خوب گربه بیچاره باید چکار کنه؟ایا این زندکی طبیعیه؟غذاش را باید از کجا تهیه کنه؟وقتی زندگی طبیعی ندارند...تولید مثل طبیعی داشته باشند؟چرا برا همه چی نظریه مدرن دلرید ولی برل بهتر کردن زندگی حیوانات نظریه ندارید...واقعا کی به فکر حیوانات بیچلره شهری هست؟چند تا حامی دارند به تنهایی کار یک دولت را میکنند....شما چکار برلی بهتر شدن زندگی حیوانات شهری کردید که حالا نگران عقیمی اونها هستید
00
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
0
1
جالبه با عقیم سازی مشکل دارن ولی با سوزاندن و کشتن با اسید مشکل ندارن
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
0
0
سلام من یک گربه ماده دوساله دارم که 3ماه پیش بچه دار شد و من مجبور شدم بچه هاشو واگذار کنم براشون سرپرست پیدا کردم ولی همچنان دلم شور میزنه که نکنه اذیتشون کنن یا ولشون کنن از طرفی هم با عقیم سازی گربم مخالفم اما اگر عقیم نکنم هرسال بالای 10 تا بچه میاره و من توان نگهداری از همه بچه هاشو ندارم گربم هم وقتی متولد شد مادرش بهش غذا نداد چون مریض بود برای همین خودم بزرگش کردم والان عضوی از خانوادمه ولی اگر برگردم عقب هیچ وقت برش نمیداشتم چون این مساله بچه دار شدنش معظل جدی شده موندم چه کنم
پاسخ ها
مسلم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
خب عزیزم نذار زیاد با آقایون (ازنوع خودش) بگرده!!
یا وقتی با اونایی حواست باشه دکتر بازی نکنن،!؛:؟!!!
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
0
1
با سلام به نظر منم عقیم کردن زمانی می‌تونه کاری انسانی باشه که حیوون از لحاظ سلامتی دچار مشکل بشه نه اینکه هنوز هورمون های رشد حیوان به خوبی ترشح نشده ببریدش عقیم کنید. در ثانی کسی نگفته حیوون رو بیارید تو قفس بعد بگی حالا چون اذیت میشه ببریدش عقیم کنیم .آفریننده این موجود خودش می‌تونست از همون اول اختش کنه لازم نبود تو با روش های غلط بیاریش تو آپارتمان در واقع قفس چون غذا و نون خوردن نداره به تو چه که نون نداره بخوره چرخه طبیعت خودش نیازهاشو برطرف می‌کنه فقط دست کثیفتو از آزار حیوونا دور نگه دار کافیه. چشای کورتو وقتی رانندگی می‌کنی باز کن مثل وحشیا زیرش نگیری امیدوارم روزی یه موجودی بالاتر از انسان آفریده بشه همه شما رو اخته کنه چون تولید مثل نکنید و غذا و آب بهتون بده بندازه تو چهار دیواری زندونی کنه که خدایی نکرده زیر ماشین نرید یا از گرسنگی نمیرید در کل این خانه از پایه خرابه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
آفرین حرف دل منو زدی
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
1
0
سلام. من یک گربه به اشتباه گرفتم گربه م مشکل ژنتیکی داشت مرد
چون اعضای خانواده خیلی ناراحت بودن یک گربه نر جایگزین کردیم بعد اونو عقیم کردیم چون خونه رو نجس میکرد
نژاد.گربه پرشین هست که کلا خونگیه و ما حق زیست در طبیعتو
ازش نگرفتیم حالا شرایط نگهداری نداریم من دادم به دامپزشکی واگذار کنه اما خیلی ناراحتم و نگران بنظر شما گربه دلش برای ما تنگ میشه یا فراموش میکنه؟
سحر
|
France
|
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
0
0
بله کار اشتباهی کردین این گربه شمارو مثل اعضای خانوادش میبینه و الان که وابسته شده شما واگذارش کردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
0
1
کلا ظلم کردن به حیوانات بده. من گربه خیابانی تو حیاط دارم. هر وقت، وقتش شد جفت گیری می کند و بچه می آورد. بالای درختها می رود. پشت بام می رود. گاهی پرنده شکار می کند. برای خودش دنیایی دارد.ظلم نیست گربه را عقیم می کنید و می اندازید تو آپارتمان. گربه ، از درختها بالا نمی ره. بعدش هم معمولا از غصه یا کلیه یا قلبش خراب می شود و می میرد. هر کاری غربی ها می کنند اداشون را در می آورید. شما مقلد غرب هستید؟ از خودتون خلاقیت ندارید؟
مجید مصطفوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
0
0
اگر حیوانات رو دوست دارید بهشون توی کوچه و خیابان غذا سالم و تمیز بدید یعنی چی گربه و سگ بیاری خونه عقیمش کنی بگی من از سرما و زیر ماشین رفتن نجاتش دادم خوبه خودتو ببرن تو بهترین جای کره زمین غذا و جای خواب مفت بهت بدن بعد عقیمت کنن بگن راحت شد دیگه مجبور نیست کار کنه،،،؟؟؟؛؛؛؛؛ گربه جاش توی طبیعت هستش شکارچیه شما بهشون آب و غذا کمک کن نره تو سطل اشغالی پرنده بیچاره رو میکنی تو قفس بعد هی قربون صدقش میری حق پرواز رو ازش میگیری توی کوچه و خیابان سگ و گربه رو برای کنترل جمعیت به اندازه ای که کارشناسی شده عقیم میکنن زیاد نشه بیش از حد جمعیتشون نه اینکه هرکی با ننش قهر کرد یدونه سگ یا گربه بیاره خونه و عقیم کنه آوردی خونه وظیفه داری براش جفت جور کنی و از بچه هاش نگه داری کنی یکم بزرگ شدن واگذار کنی ۲ بار یا سه بار جفت گیری کرد بعد ببر عقیم کن نه اینکه حیوان بیچاره رو همون اول بسم الله ببری بندازی تو سطل زباله یعنی حتی یک بارم حق نداره جفت گیری کنه؟
نظر شما
ادامه