کد خبر: ۳۳۵۱۴



بازار پرندگان فریدونکنار به عنوان مهم ترین کانون عرضه لاشه پرندگان مهاجر و زمستان گذران در حالی ادامه فعالیت می دهد که از ۲ ماه پیش تاکنون به خاطر نگرانی مردم و مسئولان و هشدارهای محیط زیست و دامپزشکی به مطالبه عمومی تبدیل شده است . بر اساس برآوردهای غیررسمی روزانه صدها لاشه پرندگان مهاجر صید و شکار شده در این بازار عرضه می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از وارش نیوز، در همین رابطه فرماندار فریدونکنار گفت: برای تعطیلی بازار پرندگان این شهرستان در هفته جاری تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد و به احتمال قوی این بازار تعطیل می‌شود.

حسین منفردی افزود: با توجه به شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی از مناطق کشور از جمله مازندران، برای مقابله با این بیماری خطرناک همه باید تلاش کنیم تا جلوی گسترش شیوع و آسیب های احتمالی این بیماری را بگیریم .

وی ادامه داد: قانون به صراحت مشخص کرده است که باید برای مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تدابیر لازم اندیشیده شود و اگر کسی این کار را انجام ندهد خلاف قانون عمل کرده است.

فرماندار فریدونکنار گفت: در شرایط فعلی با توجه به این که اعلام شده در کشور فرانسه این بیماری به حوزه انسانی رسیده، بازار پرندگان فریدونکنار باید تعطیل شود.

وی افزود: با این وصف ما علاقه مندیم با تعامل سازنده با فروشندگان فعال در بازار پرندگان، آنها را متقاعد کنیم که خودشان بازار را تعطیل کنند چرا که این کار به نفع همه است .

منفردی گفت: در همین راستا چندین جلسه با مسئولان، دامگاه داران و متولیان بازار برگزار کردیم که خوشبختانه تا حدودی متقاعد شدند که بازار پرندگان تعطیل شود.

وی افزود: در بازار پرندگان فریدونکنار افراد زیادی به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول فعالیت هستند و ما هم این موضوع را بدرستی درک می کنیم اما باید بپذیریم که در شرایط فعلی سلامتی شهروندان برای ما مهم است .

منفردی گفت: در هفته جاری بازار پرندگان فریدونکنار به احتمال زیاد تعطیل خواهد شد و بعد از عادی شدن شرایط، دوباره فعالیتش را شروع می کند.

مسئولان محلی نگرانی از تبعات اجتماعی را علت تعطیل نکردن اجباری این بازار می دانند، بازاری که فعالان آن برخلاف مردم و مسئولان این مکان را نه تنها محل تامین معیشت خود، بلکه مکانی با نام و نشان و قابل نظارت برای عرضه لاشه پرندگان می دانند .

این بازار بنا بر هشدار دامپزشکی و محیط زیست در باره شیوع بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان باید از حدود یک ماه و نیم پیش تعطیل می شد.

اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران از حدود 2 ماه پیش پروانه شکار تمامی شکارچیان استان را لغو کرد و نسبت به تبعات هرگونه شکار غیرمجاز پرندگان و شیوع بیشتر آنفلوانزای حاد پرندگان هشدار داد .

اداره کل دامپزشکی مازندران هم اواسط آذر ماه امسال در پی مشاهده موردی از آنفلوانزای حاد در پرندگان مهاجر، ضمن هشدار نسبت به مصرف نکردن گوشت این پرندگان، از شهروندان خواسته بود حتی به زیستگاه این پرندگان هم نزدیک نشوند .

هفته پیش هم محیط زیست مازندران از مرگ مشکوک تعداد زیادی قوی فریادکش در تالاب فریدونکنار خبر داده بود، جایی که بیشترین صید و شکار پرندگان مهاجر زمستان گذران در مازندران در آنجا انجام می‌شود.


نظر شما
ادامه