کد خبر: ۳۳۸۹

حکیم مهر -  با توجه به فصل برداشت خرما دامپزشکی ریگان در زمینه بیماری اسیدوز دام هشدار داد.

حجت‌الله جعفری مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان با اشاره به بیماری اسیدوز با توجه به فصل برداشت خرما در این شهرستان اظهار داشت: اسیدوز یک بیماری متابولیکی در نشخوارکنندگان است که به دنبال پرخوری با مواد کربوهیدراته با قابلیت تبخیر بالا بروز می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: این بیماری با بی‌اشتهایی، کم‌آبی، زمین‌گیری و مرگ در دام ظاهر می‌شود و مواد غذایی گوناگونی از جمله گندم، جو، ذرت و خرما در ایجاد این سندروم موثر است.
جعفری گفت: با توجه به اینکه دامداران در فصل برداشت خرما، ناآگاهانه ضایعات خرمای باغ‌ها را به دام‌ها می‌دهند، این بیماری شیوع بیشتری پیدا می‌کند.
وی بیان داشت: از دامداران درخواست داریم، نباید به دام‌هایی که عادت جیره‌ای آن‌ها با مصرف زیاد مواد قندی سازگاری ندارد، ضایعات خرما بدهند.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان بیان داشت: خرما با داشتن مواد قندی و تخمیر این مواد در شکم دام، تولید اسید می‌کند که این اسید علاوه بر آسیب رساندن به دستگاه گوارش دام، جذب خون شده و موجب افسردگی و کسلی دام شده و دستگاه گوارش دام که بر اثر اسید آسیب دیده، عفونی می‌شود.
وی افزود: در صورت مبتلا شدن دام به بیماری اسیدوز، دامداران حتما دام را به نزدیک‌ترین دامپزشک نشان دهند.
وی با اشاره به اینکه بیماری در دو حالت حاد و مزمن در دام‌ها رخ می‌دهد، اظهار داشت: شکل مزمن بیماری در اثر خوردن تدریجی مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ایجاد می‌شود که التهاب شکمبه، سوء هاضمه، لنگی، کاهش تولید و کاهش چربی شیر را به همراه دارد.
جعفری افزود: نوع حاد بیماری نیز که با خوردن یک دفعه مقدار زیادی مواد غذایی حاوی کربوهیدرات رخ می‌دهد، عمده‌ترین علایم آن اسیدوز، بی‌اشتهایی، کوری، اتساع شدید شکمبه، تجمع آب زیاد داخل شکمبه، کم آبی بافت‌ها، افسردگی، اسهال و در نهایت زمین‌گیر شدن و مرگ دام در مدت کمتر از ‪ ۲۴‬ساعت است.

 

نظر شما
ادامه