کد خبر: ۴۱۳

رییس سازمان دامپزشکی وضعیت جغرافیایی کشور را که در یک منطقه پرخطر قرار گرفته است و تبادلات غیررسمی در مرزهای مختلف آن را یکی از مشکلات سیستم بهداشتی برای پیشگیری از تب مالت عنوان کرد.

دکتر مجتبی نوروزی  درباره مهمترین چالش‌های سازمان دامپزشکی برای کنترل تب مالت با بیان اینکه در مرزهای رسمی قرنطینه‌هایی وجود دارد، گفت: اما از آنجاکه جمعیت دامی به صورت غیررسمی و گاهی قاچاق نقل و انتقال پیدا می‌کند لذا کنترل و ریشه‌کنی بسیاری از بیماری‌ها دچار مشکل می‌شود.

وی تعدد گونه‌ای عامل بیماری تب مالت و نیز تعدد گونه‌های حیوانی که با این بیماری درگیر می‌شوند را از دیگر چالش‌های این عرصه عنوان کرد.

نوروزی با بیان اینکه حیواناتی همچون خوک، سگ، گوسفند، گاو و بز می‌توانند تب مالت را به انسان منتقل کنند در ادامه از واکسیناسیون به عنوان چالش دیگری در عرصه کنترل تب مالت یاد کرد و با بیان اینکه در این زمینه واکسن‌های مختلفی وجود دارد، گفت: اما هنوز یک مایه بسیار ایمن و خوبی که بتواند جوابگوی نیازهای کمی سازمان دامپزشکی باشد، وجود ندارد.

وی ادامه داد: میزان واکسن تولیدی به اندازه تمام نیاز کشور نیست و بعضی از واکسن‌ها از خارج وارد می‌شوند.

رییس سازمان دامپزشکی نیروی انسانی را یکی دیگر از چالش‌های سازمان در بحث کنترل تب مالت عنوان کرد و با بیان اینکه تا دو سال آینده نیروهای تخصصی نیمی از پست‌های سازمانی بازنشست می‌شوند، افزود: نیاز به تزریق نیروی انسانی جدید و محقق است تا بتوان مباحث کنترل و پیشگیری را به جد دنبال کرد.

وی با بیان اینکه در زمینه اعتبارات سازمان توجه بسیار خوبی صورت گرفته است، ادامه داد: اما این توجه باید تکمیل شود تا بتوانیم 100 درصد جمعیت دامی را تحت پوشش قرار دهیم.

 

نظر شما
ادامه