حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: استاد برجسته ویروسشناسی دانشگاه آدلاید استرالیا ضمن حضور در غرفه پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر در هفدهمین نمایشگاه دام، طیور و صنایع وابسته، با انتقاد از اینکه کشور ایران در زمینه تعداد دانشکدههای دامپزشکی رکورد زده است، گفت: «این مساله اصلا اتفاق خوبی نیست، چرا که باید به محصول خروجی از دانشکده توجه کرد؛ کمااینکه در کشورهای غربی به فارغالتحصیل دانشگاه به چشم یک محصول و به دانشگاه به چشم یک بیزینس نگاه میکنند.»
«دکتر فرهید همتزاده» با تاکیدبر اینکه در این کشورها دولت بیشترین یارانه را به سیستم آموزشی میپردازد، تصریح کرد: «آنها معتقدند محصولی که از دانشکده خارج میشود باید روزی در بازار عرضه شده و دردی را از جامعه دوا کند.»
وی با اشاره به اینکه در کشور استرالیا سیستمی غیر دولتی متشکل از ۱۱ نفر به نام اعتباربخشی به آموزش دامپزشکی وجود دارد، تصریح کرد: «بیش از ۵۰ درصد اعضای این سیستم، نمایندگان بخش خصوصی، صاحبان صنایع و حرف دامپزشکی و مابقی از اساتید صاحبنام رشته انتخاب میشوند تا برای آموزش دامپزشکی برنامهریزی کنند. در واقع این سیستم مشخص میکند که محصول خروجی دانشکده دامپزشکی چه ویژگیهایی داشته باشد.»
همتزاده با بیان اینکه این نظام آموزشی تحت عنوان آموزش جامعه محور نامگذاری شده است، خاطرنشان کرد: «ما نیز باید بررسی کنیم که جامعه از فارغالتحصیل ما چه میخواهد؛ کمااینکه آموزش جامعه محور میتواند علاوه بر دامپزشکی، در رشتههای پزشکی، شیمی یا فیزیک هم کاربرد داشته باشد.»
وی ضمن انتقاد از عدم وجود ارتباط بین آموزش دامپزشکی و بازار، گفت: «این قطع ارتباط باعث شده فارغالتحصیلان دامپزشکی در هنگام خروج از دانشگاه دچار ابهام باشند.»
همتزاده در ادامه با تاکید بر اینکه بازار، تعیینکننده تعداد دانشکدههای دامپزشکی و استانداردهای کیفیت آن است، اظهار کرد: «در ایران نهادی به نام کمیته دامپزشکی شورای عالی برنامهریزی در وزارت علوم وجود دارد که بنده نیز به مدت ۷ سال عضو این کمیته بودم، اما از آنجا که هیچکس به حرف این کمیته گوش نمیدهد، نتوانسته موفق باشد؛ هر کس صاحب قدرت باشد، به راحتی مجوز میگیرد.»
وی افزود: «استانداردی که در زمینه تعداد دانشکدههای دامپزشکی در ایران وجود دارد، مربوط به ۴۰ سال پیش است. در واقع امروز اگر یک دانشکده ۲ دانشیار و ۳ استادیار داشته باشد، میتواند شروع به کار کند.»
همتزاده در پایان در خصوص طرح دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران مبنی بر اختصاص چند واحد اختیاری در ۲ سال آخر تحصیل گفت: «وقتی ندانیم در جامعه چه میگذرد و دانشجویی که فارغالتحصیل میشود باید چه تبحری داشته باشد و زمانی که بین بخش خصوصی و دنیای صنعت رابطهای وجود نداشته باشد، اختصاص واحد اختیاری مشکلی را از مهارت فارغالتحصیلان حل نخواهد کرد.»