کد خبر: ۶۱۵۱۷

مدیرعامل اتحادیه گاوداران خراسان رضوی با اشاره به مرگ خاموش صنعت دامداری کشور در راستای کشتار دام مولد گفت: کشتار دام مولد نسبت به ابتدای سال، 100 درصد افزایش داشته است که موجب گرانی‌های لبنیات و گوشت قرمز در ماه‌های پایانی سال خواهد شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از راه دانا، «فرشید صراف» مدیرعامل اتحادیه گاوداران خراسان رضوی اظهار کرد: عدم نظارت، عیب‌یابی و نظارت بر سامانه بازارگاه، این سامانه را محلی برای تخصیص نهاده به نام دامدار و تحویل آن به دلالان تبدیل کرده است.

تأمین 30 درصدی نهاده مورد نیاز دامداران توسط دولت

وی افزود: تنها 30 درصد نهاده مورد نیاز دامداران از طریق سامانه بازارگاه تأمین می‌شود و دامداران نهاده مورد نیاز خود را از طریق بازار آزاد تأمین می‌کنند، همچنین تخصیص نهاده به استان‌ها به جای تعیین هویت، سلیقه‌ای شده است و هیچ مبنای عقلانی و مدیریت شده‌ای برای توزیع کشوری نهاده وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه گاوداران خراسان رضوی افزایش قیمت لبنیات و گوشت قرمز را در راستای افزایش قیمت نهاده دانست و گفت: به دلیل عدم رضایت کافی، آذر ماه امسال نسبت به سال گذشته بر اساس میانگین وزنی، جو 146 درصد، ذرت 97 درصد، کنجاله سویا 273، کنجاله کلزا 425 درصد افزایش داشته است و همین افزایش قیمت نهاده در نهایت تأثیر به سزایی در افزایش قیمت لبنیات و گوشت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تصمیمات خلق‌الساعه مدیران دولتی، تولیدکنندگان در عرصه دامداری را در تأمین نهاده ناتوان کرد، افزود: تاکنون فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر در بحث کشتار دام در حال شکل‌گیری است و دامداران به علت عدم توانایی در تأمین نهاده مورد نیازش دام‌های خود را به کشتارگاه تحویل می‌دهد تا نهاده مورد نیازش را تهیه کند.

کشتار دام مولد؛ مرگ خاموش صنعت دامداری

صراف با اشاره به مرگ خاموش صنعت دامداری کشور در راستای کشتار دام مولد خاطر نشان کرد: کشتار دام مولد نسبت به ابتدای سال 100 درصد افزایش داشته است و اگر مسئولان مربوطه نگاهی سطحی به کاهش سرانه تولید شیر و گوشت داشته باشند، از دلایل گرانی‌های لبنیات و گوشت قرمز در ماه‌های پایانی سال آگاه خواهند شد.

وی افزود: در حال حاضر وزن دام‌های ورودی به کشتارگاه کاهش یافته است و دامداران به علت کمبود نهاده، دام خود را بدون طی مراحل افزایش بازدهی و راندمان در گوشت تولیدی روانه کشتارگاه می‌کنند.

کاهش 60 درصدی وزن دام‌های کشتارگاه در پی عدم نظارت بر توزیع نهاده

مدیرعامل اتحادیه گاوداران خراسان رضوی در رابطه با کاهش درخواست صدور پروانه برای احداث گاوداری در خراسان رضوی تصریح کرد: اکنون نزدیک به 60 درصد از وزن دام‌های ارسالی به کشتار‌گاه‌ها کاهش یافته است و دیگر تولیدکنندگان عرصه دامداری تمایل و رغبتی در افزایش تولید و فعالیت در حوزه گاو مولد ندارند.

وی افزود: دیدگاه کمی تولیدکنندگان دام در خراسان رضوی که باعث رونق اقتصادی در صنعت دام کشور بود به دیدگاه کیفی تبدیل شده و همین امر موجب شده تا صنعت دامداری خراسان رضوی با کاهش 8 درصدی تولید مواجه شود.

نزول دو پله‌ای تولید شیر خراسان رضوی در کشور

صراف با بیان اینکه حال برترین استان در حوزه دامداری وخیم است گفت: خراسان رضوی در حوزه تولید کشت رتبه اول کشور، تولید شیر با دو رده نزول در رتبه چهارم کشور قرار دارد، گوشت گوساله در خراسان رضوی کم‌ترین بها را در کل کشور دارد.

وی از نارضایتی دامداران از کیفیت پایین نهاده‌های بازارگاه خبر داد و افزود: نظارت کیفی و کمی در سامانه بازارگاه وجود ندارد و دامداران با وجود کیفیت پایین نهاده‌ها در بازارگاه، مجبور به تهیه نهاده از این سامانه هستند و از طرفی عدم نظارت بر حمل‌ونقل و رسیدن نهاده به دست دامدار موجب ناپدید شدن نهاده در مقیاس‌های هزار تنی می‌شود.

دست دولت در جیب دامداران برای کاهش قیمت بازار گوشت

مدیر‌عامل اتحادیه گاوداران خراسان رضوی ادامه داد: فاصله قیمت مصرف تا عرضه دام در کشتارگاه به چشم ستاد قیمت‌گذاری توسط دلالان پوشانده شده و موجب سردرگمی مصرف کننده در بازار می‌شود و از طرفی دولت برای کاهش قیمت بازار محصولات دامی دست در جیب تولیدکننده می‌کند.

وی از نارضایتی دامداران از کیفیت پایین نهاده‌های بازارگاه خبرداد و افزود: نظارت کیفی و کمی در سامانه بازارگاه وجود ندارد و دامداران باوجود کیفیت پایین نهاده‌ها در بازارگاه، مجبور به تهیه نهاده از این سامانه هستند و از طرفی عدم نظارت بر حمل‌ونقل و رسیدن نهاده به دست دامدار موجب ناپدید شدن نهاده در مقیاس‌های هزار تنی می‌شود.

دلالان، پوشش دولت برای توزیع نهاده در بازار به نرخ آزاد

صراف تأکید کرد: نهاده در بازار آزاد با پوشش دلال به فروش می‌رسد ولی قطع به‌یقین پشت پرده تمام این بازار آزاد نهاده، مدیریتی دولتی است.

وی افزود: به دلیل غیراستاندارد بودن واردات و مصرف، قیمت نهاده در بازار آزاد به‌صورت سرسام‌آوری افزایش‌یافته است و این موضوع را دولت قبول نمی‌کند که بخش خصوصی با چه چالش‌هایی در حال دست‌وپنجه نرم کردن است.

عدم آموزش بهره‌وری در مصرف خوراک دام به دامداران

مدیرعامل اتحادیه گاوداران خراسان رضوی تصریح کرد: بهره‌وری در مصرف استاندارد خوراک دام و طیور باعث می‌شود مدیریت نیاز در بازار نیز اتفاق بیفتد و این موضوعی است که متأسفانه کمتر مدنظر قرارگرفته است، چراکه با مدیریت مصرف از این کانال لااقل می‌توان 30 درصد در تأمین مناسب نهاده‌ها جلو افتاد.

وی افزود: بازارگاه قرار بود شرایط تأمین عرضه نهاده‌های دامی را تسهیل کند ولی اکنون خود تبدیل به مشکلی جدید در این صنعت شده است.

صراف عدم شناسایی هوشمند را ضعف بزرگ سامانه دولتی بازارگاه دانست و گفت: کارخانه‌های خوراک دام حلقه اصلی خط تولید محصولات پروتئینی هستند ولی هم‌اکنون در سامانه بازارگاه شناسایی نشده‌اند و هیچ بهره‌برداری از سوی دولت در این زمینه صورت نگرفته است.

کاهش رانت و فساد با حذف دلار 4200 تومانی از نهاده‌های دامی وارداتی

وی با بیان اینکه حذف دلار دولتی از واردات نهاده‌های دامی، رانت و فاسد را در فرایند توزیع نهاده کاهش می‌دهد افزود: این ارز یکی از دلایل مهم فساد و رانت در توزیع نهاده‌های دامی و بوروکراسی‌های پیچیده اداری در این بخش است و با حذف آن خیلی از مشکلات رانت و فساد کاهش می‌یابد.

 
نظر شما
ادامه