حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان اصفهان و عضو هیات رئيسه مجمع «کانون سراسری انجمنهای صنفی مسئولین فنی دامپزشکی و دستیاران» معتقد است که ماده ۱۹ که تا الان ۵ ورژن داشته، در هیچ جای ایران به طور کامل اجرا نمیشود. کمااینکه مسائل بیمه و مالیات نیز گریبانگیر مجری طرح است.
از نظر «دکتر فرهاد حکیمانه» تصمیم اخیر سازمان دامپزشکی مبنیبر رصد عملکرد ادارات کل، خوب است و برای قدمها و ارزیابیهای بعدی خیلی مثمر ثمر خواهد بود؛ البته به شرطی که استانها کاری را که واقعا انجام میدهند، ارسال کنند.
وی به حکیم مهر میگوید: «در اجرای ماده ۱۹ باید همه دیدگاهها دیده شود؛ در این حوزه فقط مسئولین فنی نیستند، بلکه کارفرماها هم دیدگاههایی دارند، چون یک طرف قضیه آنها هستند و آنها هم باید مشکلات خود را بگویند.»
حکیم مهر: آقای دکتر، در حال حاضر چند مسئول فنی بهداشتی دامپزشکی در کل کشور داریم؟
آمار کل کشور را در این لحظه در اختیار ندارم.
حکیم مهر: ارزیابی شما از وضعیت اجرای ماده ۱۹ چیست؟
ماده ۱۹ همانطور که میدانید تا الان ۵ ورژن داشته که روی هر یک از آنها تجدید نظر صورت گرفته است. ارزیابی من این است که ماده ۱۹ در هیچ جای ایران به طور کامل اجرا نمیشود؛ در این حوزه مشکلاتی وجود دارد که هم خود سازمان دامپزشکی آنها را میداند و هم همکاران مسئول فنی.
وضعیت اجرای ماده ۱۹ استان به استان متفاوت است، مثلا استان اصفهان در سالهای اخیر یک روند دیگر را در پیش گرفته و میتوان ادعا کرد که نسبت به خیلی از جاهای دیگر، بهتر عمل کرده است. اما باز هم آن قطع کامل ارتباط مالی بنا به ملاحظاتی که دارد، بعید است که در جایی از کشور اجرا شده باشد. مثل این است که یک شرکت قوی نیاز به یک پتانسیل قوی برای گردش مالی داشته باشد.
بعضی از استانها مثل اصفهان در حال حاضر نزدیک به ۵۰۰ مسئول فنی دارند که به معنای ۵۰۰ نیروی فعال است. البته که این مهم، یک گردش مالی بالا دارد. قراردادهای انجمن اصفهان با هماهنگی کامل با نظام دامپزشکی اصفهان منعقد میشود و اینکه در استان اصفهان نقش خوب و سازنده اداره کل دامپزشکی در راستای جذب مسئولین فنی و همراهی با انجمن صنفی را نباید فراموش کنیم.
مساله دوم بیمه تامین اجتماعی افراد است. فردی که می خواهد این قرارداد را منعقد کند، بیمه او هم به عهده آن شرکت یا سازمان یا صنف طرف قرارداد، قرار میگیرد که این هم مشکلساز است. من بارها در جلسات با مسئولین سازمان و نظام گفتم که یکی از مشکلات اساسی این است. از طرفی قضیه مالیات وجود دارد که باید مشخص شود مالیات این حقوقها که در حساب آن شرکت یا ارگان و سازمان بوده، چه میشود. خلاصه اینکه ماجرای ماده ۱۹ هنوز حل نشده است. کاری که ما در استان اصفهان کردیم این بود که یک مقدار ماده ۱۹ در این استان، اصطلاحاً «اصفهانیزه» کردیم؛ قراردادها را میبندیم و از هر حیث سعی میکنیم که کامل و خوب باشند.
حکیم مهر: آیا در این خصوص آماری دارید که چند درصد به درستی اجرا میشود؟
من فکر میکنم که درصد خیلی کمی باشد.
حکیم مهر: مثلا چقدر؟
فکر میکنم کمتر از ۲۰ درصد باشد.
حکیم مهر: چه پیشنهادی برای جلوگیری از دور زدن ماده ۱۹ دارید؟ مطابق یکی از نظرسنجیهای حکیم مهر، بسیاری از مسئولین فنی بهداشتی دارای قرارداد، به خاطر عدم وجود امنیت شغلی و از ترس اخراج، در پشت پرده یک قرارداد دوم میبندند و بخشی از تعرفه را برمیگردانند. چه راهکاری برای حل این مشکل وجود دارد؟
خوشبختانه دکتر ماکنعلی بالاخره تصمیم گرفتند که نظرات را از استانها جمع کنند تا یک نظر جامع در رابطه با ایرادات و مشکلاتی که در این زمینه است، پیدا کنند و یک کارهایی انجام دهند. اخیرا نامهای به استانها زدند که تعداد قراردادها و مشکلات را به سازمان بگوییم. اما از نظر من ابتدا باید در یک کارگروه قوی روی این مساله کار و ایراداتی که در زمینه اجرا هست، حتما برداشته شود.
مهمتر از همه این است که باید مشخص شود که مجری طرح کیست؛ چون این طرح یک مجری بسیار قوی لازم دارد. به نظر من یکی از اصولیترین اصلهای ماده ۱۹ مجری قوی است و باید دید که مجری کیست و این مهم باید در آن کارگروهی که ذکرش رفت، بررسی شود. در این کارگروه باید از کارفرماها، مسئولین فنی و مسئولین ذیربط دعوت به عمل آید تا همه نظر دهند. به نظر من به این شکل پختهتر است.
ما در اصفهان سعی کردیم که قراردادها را کاملا شفاف ببندیم و بیمه تمام بچهها را رصد میکنیم. همچنین موقع قرارداد تمام تسویه حسابهای مسئولین فنی را اخذ میکنیم. یکی از الزامات بستن قرارداد بخش مسئول فنی در اصفهان این است که شخص حتما پرینت بیمه و تسویهحساب سالیانه خود را به ما ارائه دهد.
حکیم مهر: پس از نظر شما این میتواند یک راهکار موثر باشد؟
بله. ما در اصفهان نزدیک به حدود ۴۰۰ قرارداد بستیم. بنده حدود ۱۰ سال است که مسئول انجمن صنفی استان هستم و میتوانم به طور متوسط بگویم که سالی ۳۰۰ تا ۴۰۰ قرارداد داشته و تا الان قریب به ۳ هزار قرارداد بستیم و همه چموخمهای آن را میدانیم.
حکیم مهر: استان خراسان رضوی در بحث اجرای ماده ۱۹ بهنوعی پیشرو بوده و شرکتی مانند نظام سبز درست کردند و از طریق آن، اقدام به پرداخت حقوق مسئولین فنی بهداشتی میکنند. به نظر شما این طرح چقدر در اجرا موفق بوده است؟
گاهی خبرهایی میرسد که در آنجا هم هنوز در بحث اجرا مشکلاتی وجود دارد، اما به هر حال آنها یک گام جلوتر هستند. یک سری هماهنگیها با مقامات قضایی و استان انجام دادند که به نظر من خوب و مثمر ثمر بوده است.
حکیم مهر: آیا میتوان از این تجربه بهعنوان یک الگو در کل کشور استفاده کرد؟ یا همان کاری که شما در اصفهان کردید، موثرتر است؟
نمیتوان یک منطقه را به شکل واحد برای همه در نظر گرفت، چون شرایط استانها از نظر تعداد نیرو، کارکرد و مختصات با هم متفاوت است. یکی از صحبتهایی که باید در مورد ماده ۱۹ مطرح شود همین است. یک استان مثلا استان مرکزی و شهر اراک شاید زیر ۵۰ نفر مسئول فنی داشته باشد اما استان اصفهان یا تهران با رقمهای خیلی بالاتر اینها هستند. لذا باید هر کدام با یک مکانیسم خاص اما با اصولی واحد کار کنند.
حکیم مهر: اشاره کوتاهی به بحث کارگروه مشترک سازمان نظام و سازمان دامپزشکی کردید. همانطور که گفتید سازمان از ادارات کل دامپزشکی درخواست گزارش عملکرد کرده است. لطفا بیشتر توضیح دهید که عملکرد ادارات کل دامپزشکی کشور در این مورد به چه صورت بوده و آیا این کارگروه میتواند موثر باشد یا نه؟
همانطور که اشاره کردم، فکر نمیکنم ماده ۱۹ در جایی از کشور به طور کامل اجرا شده باشد و بنده خیلی در جریان نیستم که آنها در سال ۹۹ چه عملکردی داشتند. اما این کار، طرح زیبا و خوبی است. اینکه سازمان و نظام تصمیم گرفتند عملکرد را ببینند و کارنامه هر استانی را بررسی کنند، فکر میکنم که خوب است و برای قدمها و ارزیابیهای بعدی خیلی مثمر ثمر خواهد بود؛ البته به شرطی که استانها کاری را که واقعا انجام میدهند، ارسال کنند.
حکیم مهر: اشاره کردید که تجربه ۱۰ ساله در انجمن صنفی استان دارید. اگر بخواهید برای حل مشکل ماده ۱۹ یک نسخه بپیچید، آن نسخه چیست؟
فکر میکنم در اجرای ماده ۱۹ باید دیدگاههای همه دیده شود. در این حوزه فقط مسئولین فنی نیستند، بلکه کارفرماها هم دیدگاههایی دارند، چون یک طرف قضیه آنها هستند و آنها هم باید مشکلات خود را بگویند. مگر ما نمیخواهیم که این طرح به درستی اجرا شود؟ پس آنها هم باید در کنار نمایندگان مسئولین فنی و سازمان باشند تا درنهایت یک جمعبندی دقیق صورت گیرد.
نکته مهمی که الان همه بچهها به آن اشاره میکنند و خیلی شعارگونه شده، اما به نظر من واقعا امر مهمی است، بحث «امنیت شغلی» مسئولین فنی است که در شرایط بسیار سختی کار میکنند. بنده به عنوان کوچکترین عضو که عضو شورای نظام استان و کانون کشوری هم هستم و ۲۵ سال سابقه دارم، قبلا تمامی جاها را دیدم و بعد این حرف را میزنم. واقعا مسئولین فنی سربازان گمنام سلامت هستند که جایی دیده نمیشوند. حمایت از این قشر خیلی مهم است، کمااینکه امنیت غذایی تمامی ما دست این بچههاست. پس اینکه از نظر امنیت شغلی یک خیال آسوده داشته باشند و منافع آنها حفظ شود، خیلی مهم است. لذا میطلبد سازوکاری را که ما برای ماده ۱۹ میگذاریم، بسیار دقیق باشد.
علت اینکه تاکنون ۵ ورژن از ماده ۱۹ عوض شده، این است که ایرادات زیادی داشته است. به نظر من قراردادهایی که در این ۵ ورژن ارائه شده، هنوز نمیتواند کامل باشد و ایرادات زیادی در آن هست و ممکن است مشکلات و چالشهای زیادی برای مسئولین فنی و حتی کارفرما ایجاد کند. یک قرارداد خوب، یک اجراکننده و مجری بسیار خوب میخواهد که انشاءالله همکاران مسئول فنی بتوانند به حق و حقوق خود برسند.
حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.
عرض ارادت خدمت جناب دکتر حکیمانه و روسای انجمن های صنفی محترم،
والله اگر روسای اصناف رو بجای روسای بی اثر نظام های سراسر کشور میگذاشتند، با همکاری سازمان دامپزشکی، کاری میکردن کارستان!!!
بنده جناب دکتر حکیمانه رو در چند برخورد که باهاشون داشتم، یک انسان بسیار لایق و یک دوست صمیمی و محترم دیدم.
اما همکاران عزیز اگر میخواهید آرامش بیشتر و موفقیت بهتری رو در زندگی داشته باشید پیشنهاد میکنم یکی از دو عمل زیر را انجام دهید:
1.یا به هیچ عنوان مسول فنی بودن رو به عنوان شغل اصلی خود به حساب نیاورید
2.یا اینکه با ادارات کل و مدیر عامل تعامل مناسب داشته باشید و همزمان مدیر داخلی شرکتتان شوید.
تا زمانیکه استانداردهای مناسبی از طرف سازمان در جهت اصلاح وضعیت بخش خصوصی و بویژه کارشکنی های ادارات کل اعمال شود. یا هو