کد خبر: ۶۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
دبیر انجمن صنفی فرآورده‌های گوشتی گفت: در چهار هفته گذشته با انتشار اخبار آلوده بودن سوسیس و کالباس‌ها حدود سه میلیارد تومان خسارت به تولیدکنندگان این بخش وارد شد...

دبیر انجمن صنفی فرآورده‌های گوشتی گفت: در چهار هفته گذشته با انتشار اخبار آلوده بودن سوسیس و کالباس‌ها حدود سه میلیارد تومان خسارت به تولیدکنندگان این بخش وارد شد.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر مجید افلاکی صبح امروز در یک نشست مطبوعاتی با یادآوری اینکه یک ماه پیش موسسه استاندارد اقدام به نمونه‌گیری از 18 نوع سوسیس و کالباسی که در تهران توسط شرکت‌های عضو این انجمن توزیع شده بود، کرد، افزود: پس از انجام این نمونه‌گیری‌ها، در ارتباط با سلامت این محصولات مسائلی توسط مدیرکل استاندارد تهران مطرح و اسامی این شرکت‌ها نیز اعلام شد که نگرانی‌هایی را بین مردم و به‌خصوص مصرف‌کنندگان تهرانی ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه این انجمن با استفاده از مدارک و دلائل روشن مطالب عنوان شده درباره سوسیس و کالباس‌ها را با مدیرکل استاندارد تهران مورد بررسی قرار داده و در حضور استاندار تهران و سایر مقامات مسائل را مشخص و توضیحات ارائه شد، ادامه داد: پس از این جلسات مدیرکل استاندارد تهران و استاندار تهران در یک برنامه خبری تلویزیونی به نوعی به مصرف‌کنندگان اعلام کردند که این تعداد کارخانه‌ با مشکل خاصی روبرو نیستند.

افلاکی با بیان اینکه در یک شرکت که 75 تا 80 نوع محصول تولید می‌شود نمونه‌گیری تنها در مورد یک محصول انجام شده است، تصریح کرد: تنها برداشت یک نمونه و انجام یک آزمایش روی یک مورد محصول نمی‌تواند دلیلی بر مشکل‌دار بودن تمام محصولات این کارخانه باشد ولی متاسفانه انتشار این اخبار از رسانه‌ها این تفکر را در جامعه ایجاد کرد که تمامی فرآورده‌های گوشتی مشکل دارند در صورتی که به هیچ‌وجه اینگونه نیست و ما این مساله را تکذیب می‌کنیم.

دبیر انجمن صنفی فرآورده‌های گوشتی با تاکید براینکه برای تعیین آلوده بودن هر نمونه باید آزمایش‌ها چندین بار و در یک دوره زمانی استاندارد انجام شود، گفت: پس از انجام این آزمایشات اگر نتایج چند آزمایش پی‌در پی وجود مشکلی را نشان داد می‌توان با قاطعیت اعلام کرد که آن محصول مشکل دارد.

افلاکی با بیان اینکه تمام مواد اولیه فرآورده‌های گوشتی تحت نظر دستگاه‌های بهداشتی و کنترلی وارد کارخانه‌های تولید سوسیس و کالباس می‌شود، اضافه کرد: تمام گوشت‌های موردنیاز ما ممهور به مهر دامپزشکی بوده و در کشتارگاه‌های مورد قبول سازمان دامپزشکی کشور کشتار می‌شوند و ما نیز گوشت مورد نیاز خود را از آنجا خریداری می‌کنیم.

دبیر انجمن صنفی فرآورده‌های گوشتی وجود پوست مرغ و غضروف در سوسیس و کالباس‌های نمونه‌گیری شده را از دلایل اعلام آلودگی آنها عنوان و تصریح کرد: ممکن است بخشی از پوست مرغ یا غضروف به صورت سهوی وارد یک فرآورده گوشتی خاص شود که البته این فرآورده‌ها نیز هیچ تهدیدی را برای سلامت افراد ایجاد نمی‌کنند.

افلاکی با اشاره به اینکه در کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی عضو انجمن، کارگران متعددی برای تمیز کردن گوشت مرغ مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: ممکن است در حین پاکسازی این مرغ‌ها مقدار کمی پوست مرغ به صورت سهوی وارد محصول شود که در بررسی‌های میکروسکوپی مشخص می‌شوند و مشکلی برای سلامت جامعه نخواهد داشت و در این موضوع که ما یک بافت غیر مجاز استفاده کرده باشیم و یا اینکه یک سلول غیر مجاز به صورت سهوی وارد محصول شده باشد، تفاوت وجود دارد.

دبیر انجمن صنفی فرآورده‌های گوشتی با بیان اینکه به ما ایراد می‌گیرند که بخش‌هایی از گوشت را در فرآورده‌های خود استفاده می‌کنیم از خبرنگاران خواست که با انتخاب خود و بدون اطلاع به کارخانه از پروسه و خط تولید و مواد اولیه آن کارخانه‌ی فرآورده‌های گوشتی بازدید کنند.

او ضمن تاکید براینکه هیچ نوع بافت غیر مجازی در محصولات ما استفاده نمی‌شود، اضافه کرد: در شرکت‌های ما آنقدر وجدان کاری وجود دارد که از قسمت‌های حرام گوساله و گاو استفاده نکنند ضمن اینکه نمایندگان دامپزشکی نیز در کشتارگاه‌ها حضور داشته و امعاء و احشاء گوساله و گاو در همان جا و قبل از انتقال به کارخانه‌های فرآورده گوشتی جدا می‌شود و اصلا امعاء و احشایی در اختیار کارخانه‌ها قرار نمی‌گیرد که آنها بخواهند از آن‌ها در تولید استفاده کنند.

وی با تاکید براینکه آزمایشات انجام شده توسط استاندارد باید تداوم داشته باشد از موسسه استاندارد تقاضا کرد که دوباره در مواردی که اعلام شده و دست نگه داشته‌اند نمونه‌گیری‌ها با نظارت وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و استاندارد انجام شود و نمونه‌هایی را به آزمایشگاه‌ دلخواهشان به خارج از کشور و در صورت امکان به آلمان یا اتریش فرستاده و نتایج را اعلام کنند.

به گفته دبیر انجمن صنفی فرآورده‌های گوشتی در هر صنعتی ممکن است مشکلاتی پیش آید اما نباید تمام صنعت را زیر سوال برد و از مسوولان نیز انتظار است که وظیفه و اولویت‌ اول خود را راهنمایی و ارشاد صنعت قرار دهند.

او با اشاره به اینکه سال گذشته کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی طی یک سال حدود 400 هزار تن تولید داشته‌اند، افزود: امسال با مطرح شدن آلوده بودن سوسیس و کالباس‌ها در حال حاضر میزان توزیع ما به 280 هزار تن رسیده و این در حالیست که در دو هفته اخیر توزیع ما حتی زیر 200 هزار تن بود که با مصاحبه‌های اصلاحی انجام شده از سوی برخی مسوولان در حال حاضر میزان توزیع بهتر شده است ولی با این وجود اکنون نیز میزان توزیع ما نسبت به سال گذشته 30 درصد عقب‌تر است.

افلاکی با اشاره به اینکه طی 5 سال گذشته موسسه استاندارد، کارشناسان وزارت بهداشت با ما برای نوشتن استاندارد 230003 همکاری و کمک داشته‌اند، تصریح کرد: استانداردهای نوشته شده در کشور ما نسبت به استاندارد کشورهای همسایه و حتی در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی استاندارد بسیار پیشرفته‌تری است.

وی اعضای انجمن صنفی فرآورده‌های گوشتی را 109 کارخانه دانست و با بیان اینکه 50 کارخانه نیز خارج از این اتحادیه فعالیت می‌کنند، افزود: ما این اطمینان را به همه مردم و مصرف‌کنندگان می‌دهیم که تلاش تمام همکاران ما در کارخانجات فرآورده‌های گوشتی این است که کالایی تولید کنند که سلامت و ایمنی مصرف‌کنندگان که خانواده‌های خود نیز شامل آنها هستند را تامین کرده و محصول با کیفیت بالایی به دستشان برسانند.

افلاکی در ادامه با بیان اینکه سالانه 60 هزار تن گوشت قرمز گوساله وارد کشور می‌شود، اضافه کرد: براساس شرایط تعیین شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور باید گوشتی که وارد می‌کنیم گوشت گوساله نر جوان زیر 30 ماه سن باشد که تمامی این گوشت‌ها از سوی ناظران و ذابحان سازمان دامپزشکی کنترل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین گوشت وارداتی این بخش از کشور برزیل تامین می‌شود، ادامه داد: از کل میزان گوشت قرمز گوساله‌ای که سالانه وارد کشور می‌شود (60 هزار تن) 40 هزار تن وارد صنعت شده و 20 هزار تن نیز در اختیار مصرف‌کننده خانوار قرار می‌گیرد ضمن اینکه 120 هزار تن گوشت قرمز گوساله و گاو نیز از داخل کشور و ممهور به مهر دامپزشکی خریداری می‌کنیم همچنین در فرآورده‌های گوشتی از 90 هزار تن گوشت مرغ نیز استفاده می‌شود.

دبیر انجمن صنفی فرآورده‌های گوشتی گفت: 50 تا 55 درصد متوسط فرآورده‌های گوشتی، گوشت قرمز یا گوشت سفید است ضمن اینکه مواد پر کردنی همچون کازئینا، ایزوله سویا، آرد، انواع ویتامین‌ها و سایر مواد پر کردنی نیز در این محصولات استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: 65 درصد محصولات کارخانه‌های این بخش مرغی و 35 درصد با گوشت سفید تولید می‌شود که البته 3 درصد از محصولات مرغی متعلق به گوشت بوقلمون و نیم درصد نیز متعلق به گوشت شتر مرغ است و گوشت سفید وارداتی نیز برای این بخش بسیار پایین است.

افلاکی در ادامه با اشاره به خسارات سنگینی که در اثر اخبار هفته‌های اخیر به این صنعت وارد شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه صنایع غذایی کشور صنایع بسیار حساسی و استراتژیکی هستند بنابراین هر آزمایشی که در ارتباط با فرآورده‌های گوشتی و سایر مواد غذایی صورت می گیرد باید با مستندات کافی انجام شود که آن آزمایش را معتبرسازی کند.

وی یادآور شد: ظرف شش سال گذشته 19 مورد اخطار به شرکت‌های عضو انجمن داشته‌ایم که 17 مورد آن اصلاح شده است البته تمام موارد اخطار مربوط به خارج بودن از چارچوب استاندارد بوده است و ما هیچ مورد آلودگی را مشاهده نکرده و گزارشی نداشته‌ایم.

دبیر انجمن فرآورده‌های گوشتی در ادامه درباره‌ی اضافه کردن مواد نگهدارنده به تولیدات سوسیس و کالباس نیز تصریح کرد: نیتریت یکی از موادی است که برای نگهداری رنگ صورتی گوشت استفاده می‌شود که در کشور ما این میزان ppm120 است در حالیکه در آمریکا میزان نیتریت 180 ppm است بنابراین در کشور ما میزان استفاده از نیتریت ppm60 کمتر از استاندارد بین‌المللی است که البته برای نوجوانان این میزان را حتی به ppm70 هم رسانده‌ایم و حتی سعی داریم بدون توجه به داشتن رنگ صورتی در گوشت میزان نیتریت را به ppm90 برسانیم.

وی در پایان تاکید کرد: ما ادعا نمی‌کنیم 100 درصد آنچه که درست می‌کنیم بهتر از کشورهای دیگر است ولی در حال تلاش برای حرکت رو به جلو و افزایش کیفیت محصولاتمان هستیم.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
lMJGH
|
-
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۸۸/۰۷/۲۲
0
0
این جوابها متاسفانه یک نوع طفره رفتن از
واقعیت است.بجای این همه دفاعیات در صدد
رفع این معضل شوند تا در اینده به ضررهای خود اعتراض نکنند و از همه بدتر دچار عذاب رجدان و احیانا دادگاه نشوند.باید درک کنند که تقلب در مواد غذایی جامعه بسیار خطرناک ونتایج ان بسیار وخیم و دور از انتظار
است.
نظر شما
ادامه