کد خبر: ۶۳۹۰۹
 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: بیماری تیلریوز، یک بیماری در دام‌هاست که با کم بارشی و خشکسالی زیاد  می‌شود بنابراین دامداران باید توصیه‌هایی را عایت کنند تا دام کمتر به این بیماری مبتلا شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر مسعود دادفر» امروز یکشنبه ۵ اردیبهشت به رسانه‌های گروهی برای پیشگیری از بیماری تیلریوز (زردی) گفت: بیماری تیلریوز  (Theileriosis) یک بیماری انگلی خونی بوده و عامل بیماری توسط کنه‌ها از دام آلوده به دام سالم منتقل شده و در صورت ابتلای دام‌ها خسارات سنگینی به دامدار وارد خواهد شد.

وی افزود: این بیماری در ایران بنام زردی معروف است؛ اگر چه بیماری مشترک بین انسان و دام نبوده و از طریق گوشت به انسان منتقل نمی‌شود، اما گوشت به دلیل عوارض عمومی مانند تب دار (پر خونی) و یا  زردی لاشه برای مصرف انسانی مناسب نبوده و در کشتارگاه‌ها گوشت دام‌های آلوده به بیماری را ضبط و معدوم می‌کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی متعاقب آن که منجر به ازدیاد کنه‌ها و انگل‌ها می‌شود و این انگل‌ها سیستم ایمنی دام را به طور قابل ملاحظه‌ای ضعیف می‌کند، علاوه بر واکسیناسیون که ترجیحا در فصول سرد سال و قبل از  آغاز فعالیت کنه‌ها انجام می‌شود عمده‌ترین روش‌های پیشگیری از این بیماری رعایت بهداشت دام، استفاده از جایگاه مناسب برای نگهداری دام، سمپاشی اماکن دامی و یا شعله دادن آنها به منظور مبارزه با کنه‌ها است.

دادفر اظهار کرد: براین اساس، توصیه می‌شود جایگاه دام از سنگ، سیمان و مصالح با پوشش سیمانی بهسازی شود، همچنین جمع‌آوری خوراک باقی مانده از دام‌ها، جمع آوری کود و فضولات، پوشاندن آنها و حمل مرتب به خارج از جایگاه نیز اهمیت ویژه‌ای در از بین بردن کنه‌ها دارد.

وی بیان کرد: سمپاشی مرتب جایگاه دام با سموم ضد کنه در فصول و زمان‌های مناسب و نیز سم پاشی بدن دام به روش حمام، اسپری و یا سموم خطی در از بین بردن انگل‌ها و پیشگیری از بیماری حائز اهمیت بوده و ضرورت دارد دامداران نسبت به رعایت این موارد برای پیشگیری از بروز خسارت اقدام کنند .
 
نظر شما
ادامه