کد خبر: ۶۴۵۶۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
استادیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز:
«دکتر تکاور محمدیان» افزود: برخی انتقادات نسبت به این ماهی وارد است که همه‌چیزخوار بوده و هر چیزی بر سر راه خود حتی کثیفی‌ها را می‌بلعد، حال آنکه ماهیانی وجود دارند که از سرگین دیگر جانوران تغذیه می‌کنند ...
 
 

حکیم مهر: استادیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: نسبت امگا ۳ به امگا ۶ در ماهی تیلاپیا با دیگر آبزیان تفاوت اندکی دارد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر تکاور محمدیان» گفت: تیلاپیا در بین همه آبزیان ارزش غذایی کمی دارد، اما نسبت امگا ۳ به امگا ۶ آن نسبت به سایر ماهیان تفاوت زیادی ندارد.

او با بیان اینکه این نسبت به دلیل پروتئین موجود در آن مورد توجه است، افزود: نسبت امگا ۳ به امگا ۶ در آبزیان از جمله میگو، قزل آلای رنگین کمان، گوشت خاویار، تخم ماهیان خاویاری، گوشت قزل آلا و کپور به ترتیب، ۱۹، ۶.۱، ۶، ۸۳، ۱.۲۸ و ۱.۳ است و این نسبت در تیلاپیا ۱.۴ صدم است که تفاوت چندانی با سایر گوشت آبزیان ندارد.

محمدیان با تاکید بر اینکه نسبت امگا ۳ به امگا ۶ در دام و طیور از این هم کمتر است، بیان کرد: برخی انتقادات نیز نسبت به این ماهی وارد است که همه‌چیزخوار بوده و هر چیزی بر سر راه خود حتی کثیفی‌ها را می‌بلعد، حال آنکه ماهیانی وجود دارند که از سرگین دیگر جانوران تغذیه می‌کنند که می‌توان به فیتوفاگ یا آنطور که خوزستانی‌ها می‌گویند، ماهی قزل اشاره کرد.

استاد بخش آبزیان دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: به لحاظ محیط زیستی، اما انتقادات زیادی نسبت به این ماهی وجود دارد که با توجه به قدرت تکثیر و رشد این ماهی می‌توان پیش بینی کرد که تا ۱۰ سال آینده بسیاری از ماهیان بومی از چرخه طبیعت خوزستان محو شوند.

تکاور محمدیان این خطر را متوجه آب‌های شمال کشور ندانست و افزود: ماهی تیلاپیا در دمای پایین‌تر از ۱۲ درجه سانتی‌گراد تلف می‌شود و این در حالی است که درجه سردی در آب‌های ذکر شده به کمتر از این دما می‌رسد، اما تالاب‌ها و رودخانه‌های خوزستان همیشه گرم هستند و بهتربن مکان برای رشد و تکثیر این آبزی به شمار می‌روند.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محسن سعیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
0
0
سلام،مگر فیتوفاگ ،فیتوپلانکتون خوار نیست؟
مثل کپور معمولی یا کپور لجن خوار رفتار تغذیه ای دارد؟
اسماعیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
3
0
با سلام. ماهی تیلاپیا ارزش غذایی کمی دارد یعنی چی؟ آنهم در بین همه انواع آبزیان؟ منبع لطفاً. متشکرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
1
0
بله بدلیل مهاجم بودن محیط زیست و نابود نمیکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
0
0
تیلاپیا اگر در فارم مناسبی و در استاندارد های جهانی پرورش داده شود هیچ مشکلی ندارد و اگر به دنبال ماهی با پروتئین بالا و چربی کم باشیم این گونه گزینه بدی نیست
این مورد رو در نظر بگیرید که هزینه تولید از جمله خوراک و بیماری این گونه نسبت به گونه های دیگه چطور است، کما اینکه در ایران ما ماهی سالمون نداریم ولی قزل‌آلا را جای این به مشتری میندازند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
0
0
ایشون دانشیارن نه استادیار
تیلاپیا مهمترین ایرادی که داره مهاجم بودنشه که همین الان توی رودخانه های خوزستان تور بندازید بیشتر تیلاپیا جدا میشه و گونه های دیگه در معرض خطرن
گوشتش هم به لحاظ سلامتی مشکلی نداره
نه فلز سنگین داره و کیفیت فیله خوبی داره
نظر شما
ادامه