کد خبر: ۶۴۸۸۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: تشریح حیوانات در برخی دانشگاه های کشور به شکل دردناک و دلخراشی انجام می شود. این موضوع در حالی است که وزراتخانه های مختلف آن را منع کرده و ضمناً روش های نوینی برای انجام تشریح حیوانات در کلاس های درس دانشگاهیان وجود دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رکنا، تشریح حیوانات در برخی دانشگاه های علوم پزشکی کشور به طرز وحشتناکی رخ می دهد.

روش های تشریح حیوانات در دانشگاه های کشور لازم است تا با استفاده از روش های نوین انجام شود.

در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، تشریح و آزمایش روی حیوانات به صورت مکرر اتفاق می افتد. به عنوان مثال در یکی از کلاس های دانشگاه آزاد شوشتر، فیلم رگ زدن یک سگ برای تشریح علمی در کلاس درس، رسانه ای شد. این مورد اگرچه با واکنش های مختلف روبرو شد اما عنوان شد که سگ دارای بیماری خاصی بوده است. با این حال برخی دانشجویان حاضر در آن کلاس گفته اند که سگ ماده ای که پس از تزریق ماده بیهوشی، از حال نرفت و مجبور به رگ زدن آن شدند، سالم بوده و فقط کمی لاغر بوده است.

البته این تنها مورد تشریح حیوانات نبوده و همانطور که در فیلم بالا قابل مشاهده است، در تاریخ 20 دی سال 99 نیز دو دانشجو در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی استان کرمانشاه، سگی را به طرز دردناکی خفه کرده و برای تشریح درس دانشگاه او را بیهوش می کنند.

گفتنی است استاد دانشگاهی که به گفته خودش شخصاً داروی بیهوشی کِتامین را به رگ گردن سگ مذکور تزریق کرده است، عنوان می کند که در جریان تشریح سگ، کار غیراخلاقی و انسانی انجام نشده است و اگر یک درصد هم احتمال خفه کردن آن وجود داشته باشد، آن سگ با داروی نامبرده بیهوش شده است.

این اتفاقات تلخ و ناگوار در حالی رخ می دهند که وزارت علوم، سال 98 در بخشنامه ای تاکید کرده است دانشگاه ها باید استفاده از حیوانات زنده برای آموزش را محدود و تنها به موارد خاصی منحصر کنند تا «به هیچ وجه» امکان استفاده از روش های جایگزین وجود نداشته باشد.

در دو حادثه اخیر نیز به گفته فعالان حقوق حیوانات، روش های جایگزین و بدون خشونت بسیاری به جای کشتن یک حیوان زنده جهت آموزش دانشجویان دامپزشکی وجود داشته است، اما ظاهرا دانشگاه و اساتید مربوطه آن مانند بسیاری از دانشگاه های دیگر هیچ توجهی به این روش ها نداشته اند.

بخش نامه وزارتخانه های مختلف علیه حیوان آزاری دانشگاه ها

سال 98 سه وزارتخانه علوم، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان بخشنامه هایی را برای محدودسازی استفاده از حیوانات زنده در آزمایشگاه ها و کلاس ها صادر کرده اند.

 


 

عدم پایبندی دانشگاه ها به بخشنامه وزارت علوم

«دکتر رامک روشنایی» مدیر موسسه جایگزینی های آزمایش روی حیوانات چندی قبل در گفت و گو با رکنا گفت: مشکل اصلی که منجر به بروز این اتفاقات می شود، این است که بیشتر دانشگاه‌ ها هیچ گونه پایبندی به بخشنامه وزارت علوم ندارند و خود وزارتخانه نیز در نظارت بر اجرای این مصوبه جدی نیست.

روشنایی در مورد استفاده از سایر روش های تشریح حیوانات در دانشگاه ها گفت: وقتی روش های رایگان یا ارزان قیمت جایگزین استفاده از حیوانات در کلاس های تشریح وجود دارد، اساسا استفاده از حیوانات، به خصوص حیوانات زنده در این کلاس ها هیچ توجیهی ندارد.

این موضوع در بخشنامه وزارت بهداشت نیز آمده است که در موارد مقتضی بهتر است به جای حیوانات از نرم افزار های شبیه ساز استفاده شود و اگر استفاده از حیوانات در امر آموزش اجتناب ناپذیر بود، استفاده از شبیه سازها توصیه نمی شود.

لزوم استفاده از روش های نوین تشریح حیوانات

یکی دیگر از راه های جایگزینی آزمایش روی حیوانات، استفاده از حیوانات مُرده است. مدیر موسسه جایگزینی های آزمایش روی حیوانات در این رابطه گفت: از جمله روش های مهم جایگزینی زجرکش کردن حیوانات زنده در کلاس های تشریح، استفاده از حیوانات مرده است. ما ده سال است که در بسیاری از کلینک های دامپزشکی سطح کشور فرهنگسازی کرده و از مردم خواسته ایم زمانی حیوانات خانگی شان فوت می کند، آنها را برای تشریح به دانشگاه ها تحویل دهند؛ ضمن این که هر روز حیوانات مختلفی در کشورمان بر اثر تصادف یا حوادث دیگر فوت می کنند که می توان از اجساد آنها برای درس تشریح استفاده کرد.

البته بسیاری از دانشگاه ها و مخصوصاً دانشکده های دامپزشکی از این موضوع استقبال نمی کنند و مایل اند تا از حیوانات زنده در کلاس خود استفاده کنند. با این حال با توجه به روش های علمی مختلفی که برای فیکس کردن اجساد حیوانات مُرده وجود دارد، می توان بار ها از بافت های حیوانات در درس تشریح استفاده کرد.

با این حال لازم است تا با وجود پیشرفت حوزه های علمی و ابزارهای تشریح حیوانات از جمله استفاده از حیوانات مُرده، فیلم ها و نرم افزارهای آموزشی رایگان و استفاده از دستگاه های مجازی تشریح، روش غلط استفاده از حیوانات زنده و کشته شدن و زجر کش کردن آن ها توسط دانشگاهیان فرهیخته به اتمام برسد تا دیگر شاهد چنین صحنه های دلخراشی نباشیم.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
5
0
با سلام دامپزشکی که قراره جراحی کنه تا کمر بره تو شیکم گاو بعد میخاین با نرم افزار درس یادش بدین؟؟؟ مرسی واقعا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
0
3
سلام
چرا وقتی از جایگزین ها اطلاع ندارین با سفسطه و اغراق کامنت میذارین؟
البته که برای جراحی هم جایگزین وجود داره ولی صرفا استفاده از جایگزین برای یادگیری جراحی تا امروز کارامد نیست. بالاخره دانشجو باید زیر نظر استاد جراحی انجام بده و کار رو یاد بگیره ولی مهمه که چطور این جراحی انجام میشه و شرایط نگهداری حیوان بعد از جراحی به چه صورت خواهد بود‌.
اما برای دروسی مثل آناتومی و کالبدگشایی نیازی نیست هیچ حیوانی کشته بشه و شاهد این فیلم ها و تصاویر از دانشکده های مختلف باشیم.بالاخره یه جا باید به خودمون بیایم و روش های پوسیده ای که واسه صد سال قبل هستن رو کنار بذاریم.
دانشجویی که با نرم افزار و جایگزین هم پیش رفته، به وقتش بهترین جراحی رو روی همون گاوی که شما فرمودین انجام میده! اتفاقی که در دنیا شاهدش هستیم.
نظر شما
ادامه