کد خبر: ۶۵۴۳۳

حکیم مهر: ماهی هایی که تولید خاویار می‌کنند قدمت چند میلیون ساله را به خود اختصاص داده‌اند و به عصر ژوراسیک باز می‌گردند. این ماهی‌ها چه از لحاظ تولید خاویار و چه از لحاظ ارزش غذایی گوشت آنان مورد اهمیت جهانیان واقع شده‌اند. در این بخش است داریم به معرفی ماهی‌هایی بپردازیم که خاویار تولید می‌کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سلام نو، خاویار یک ماده غذایی فوق العاده ارزشمند و البته گران قیمت است که کشور ایران یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولید کنند آن است. بیشترین مقدار خاویار جهان در ایران تولید می‌شود و این مقدار عدد ۹۵ درصدی را به خود اختصاص می‌دهد. دریا خزر یکی از مهم‌ترین دریاچه‌های جهان است که ماهیان خاویاری را در خود پرورش می‌دهد.

دریا خزر سرشار از ماهی‌هایی است که درون شکم خود ماده ارزشمند و مغذی خاویار را پرورش می‌دهند. خاویار به دلیل قیمت بالایی که در بازار دارد در ایران کمتر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد. بیش از ۸۵ درصد استفاده از خاویار به خارج از کشور و به کشورهای اروپایی مربوط می‌شود. ارزش بالا خاویار باعث شده است که به آن لقب مروارید سیاه را بدهند. خاویار ریشه فارسی دارد و به معنی تخم ریز است. به طور کلی خاویار همان تخمک بارور نشده در شکم ماهی است.

در گذشته ماهی خاویار را با روش‌های مختلف بیهوش می‌کردند و سپس خاویار را از شکم آن بیرون می‌کشیدند، ولی امروزه با استفاده از روش‌های مدرن‌تری این کار را انجام می‌دهند. برای مثال امروزه به روش سزارین خاویار را از درون شکم ماهی بیرون می‌کشند و چند عدد خاویار را برای باروری مجدد و زیاد شدن درون شکم ماهی باقی می‌گذارند. این کار باعث می‌شود که منبع اصلی تولید خاویار از بین نرود و ماهی مجدداً به عمل تولید خاویار ادامه دهد. با استفاده از این روش بیش از ۸ بار هر ماهی زنده قادر به تولید خاویار است.

چه ماهی‌هایی خاویار تولید می‌کنند؟

ماهی هایی که تولید خاویار می‌کنند قدمت چند میلیون ساله را به خود اختصاص داده‌اند و به عصر ژوراسیک باز می‌گردند. این ماهی‌ها چه از لحاظ تولید خاویار و چه از لحاظ ارزش غذایی گوشت آنان مورد اهمیت جهانیان واقع شده‌اند. در این بخش است داریم به معرفی ماهی‌هایی بپردازیم که خاویار تولید می‌کنند. برای مثال فیل ماهی و قره برون از ماهی‌هایی هستند که در دریا خزر زندگی می‌کنند و از بهترین گونه تولید خاویار هستند. ماهی چالباش یا روس، ماهی شیپ و ماهی اوزون برون از دیگر ماهی هایی هستند که در دریای خزر زندگی می کنند و از لحاظ تولید خاویار پر اهمیت هستند.

خاویار چه خواصی دارد؟

خاویار سرشار از آنتی اکسیدان  است و به همین دلیل خواصیت ضد سرطانی دارد. ویتامین A و ویتامین E موجود در خاویار از ارزش غذایی بالایی برای بدن برخوردار هستند. این دو ویتامین به داشتن چشم و پوستی سالم کمک می‌کنند. همچنین سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کنند و به عنوان داروی تقویت ایمنی بدن توسط عده‌ای از مردم مورد استفاده قرار می‌گیرند. خاویار به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون کمک می‌کند و همچنین حملات قلبی را کاهش می‌دهد.

خاویار به دلیل دارا بودن مقادیر بسیار بالا پروتئین به عنوان ماده افزایش دهنده حجم ماهیچه شناخته شده است که در دوران کودکی نوجوانی و برای خانم‌های باردار توصیه می‌شود. از دیگر موارد استفاده خاویار برای موارد ضد افسردگی است. به طور کلی خاویار دارای خواص بسیار زیادی است که به شما توصیه می‌کنیم حداقل در سال یکبار از این ماده مغذی و مفید برای بدن استفاده کنید.


نظر شما
ادامه